Activiteiten HalloTaxi! na ruim een maand gestaakt

Gepubliceerd op 08-08-2017 om 15:24

Een maand na de landelijke start heeft HalloTaxi! al de stekker uit zijn bedrijfsactiviteiten getrokken. De verliezen voor het taxiplatform liepen in de korte periode al veel hoger op dan was voorzien, waardoor de oprichter tot de conclusie kwam dat dit online businessmodel niet houdbaar is. De oprichters van het al langer bestaande Sneleentaxi.nl denken daar nadrukkelijk anders over. Volgens Sven Braam heeft HalloTaxi! met kopieergedrag snel willen scoren.

HalloTaxi! begon een maand geleden als site waar taxibedrijven hun diensten tegen zeer scherpe tarieven konden aanbieden, waardoor ze veel ritten zouden kunnen rijden. Het bedrijf van Eric Pouw garandeerde de consument zelfs dat de taxirit in kwestie nergens goedkoper kon worden geboekt, terwijl het financiële risico voor aangesloten taxi-ondernemers minimaal zou zijn. Uiteindelijk is de teller op 642 geboekte en uitgevoerde taxiritten blijven staan. “Alle taxibedrijven zijn overigens keurig betaald”, benadrukt Pouw.

Businessmodel niet houdbaar

“De concurrentie is enorm. Het aantal online taxi-aanbieders groeit met de dag”, legt Pouw uit. “De prijzenslag is begonnen. Dat is zeker niet in het belang van de taxibedrijven. We zijn van mening dat een kilometervergoeding van 85 cent de norm zou moeten zijn. Dat is het bedrag dat wij de laatste weken aan onze partners hebben betaald, terwijl wij begonnen zijn met 65 cent de kilometer. Dit online businessmodel is niet houdbaar.”

Het platform draaide voor de landelijke lancering per 1 juli al met zo’n vijf ritten per dag; de afgelopen maand is dat dus wel gegroeid. Maar het was verre van genoeg. De verliezen bleken in korte tijd vele tienduizenden euro’s groter te zijn dan verwacht. Zowel voor de website als de onderneming er achter, HalloTaxi! The Company BVBA. Recent is nog getracht om met de verkoop van de site die verliezen enigszins op te vangen, maar al snel werd besloten ook van deze verkoop af te zien.

Twee jaar voorbereiding

Volgens Pouw verliezen ook andere aanbieders in deze markt veel geld op hun activiteiten. Daarbij noemt hij Sneleentaxi.nl als voorbeeld, een site voor het boeken van luchthaventaxi’s. Sven Braam herkent zich niet in de opmerking van Pouw. “We draaien met Sneleentaxi boven verwachting. Met het luchthavenvervoer zijn we nu vier maanden bezig, maar daar is wel twee jaar voorbereiding aan voorafgegaan. We zullen dit jaar echt nog geen winst maken, maar dat is ook nooit een doel geweest. Het gaat goed, we groeien en de klanten en taxibedrijven zijn dik tevreden. Van de stelling dat wij met zwaar verlies zouden draaien, klopt in elk geval niets.”

“Wij hebben alles zelf gebouwd, terwijl HalloTaxi! met allemaal ingekochte software uit de grond is gestampt”, stelt Braam. “En ze hebben bijna alles van ons gekopieerd. Daar hebben we ook met succes een klacht over ingediend bij Google. HalloTaxi! is in onze ogen in elk geval niet van eigen kracht uitgegaan.” Eric Pouw wijst de stelling dat HalloTaxi! een kopie was van Sneleentaxi.nl resoluut van de hand. “Dat is gewoon onzin. Al die taxisites lijken op elkaar, omdat ze nu eenmaal dezelfde structuur hebben.” Volgens Pouw is er met de klacht bij Google verder ook niets gebeurd. “We hebben daar niets meer van gehoord en we konden ook gewoon adverteren.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

1 reactie op “Activiteiten HalloTaxi! na ruim een maand gestaakt”

Wat dacht je van gewoon bij een plaatselijk taxi bedrijf je vervoer te bestellen.
Dan weet je dat je met een echt taxi bedrijf te maken hebt en niet met een van de zoveelste taxi makelaar die alle bedrijven om zeep helpen door ze voor uitgeknepen prijzen te laten rijden en vervolgens zelf failliet gaan en de taxi vervoerders laten zitten met onbetaalde ritten. Kijk wat er met Tinker is gebeurt! GUN DE PLAATSELIJKE TAXI BEDRIJVEN HET WERK!!!!
Dan kunnen die ook het verdere taxiwerk blijven bieden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.