Taxivergelijker Gogido verwerft goede positie in taxibranche
Taxivergelijkingsdienst Gogido heeft anderhalf jaar na de lancering een goede positie in de Nederlandse markt verworven. Inmiddels zijn er zo’n 250 taxibedrijven die op deze site op basis van prijs en kwaliteit naar de gunst van de klant dingen. Gogido blijft die kwaliteit scherp in de gaten houden, maar kijkt intussen ook naar andere samenwerkingen en afzetmarkten.
Op de foto van links naar rechts: Paul Pietersen, Jan Dijkmans en Bernard Jan Boekholt.
Vanuit de wens op die veranderingen in te spelen, sloegen Paul Pietersen, Jan Dijkmans en Bernard Jan Boekholt een paar jaar geleden de handen ineen. Zij kwamen op het idee van een online overzicht van het taxi-aanbod, waarbij de klant taxibedrijven kan vergelijken en kiezen. De naam van dat model werd Gogido, maar de rit wordt altijd bij een taxibedrijf geboekt. Gogido faciliteert het platform waarop zij hun diensten tegen hun eigen tarieven kunnen aanbieden. In januari 2016 ging de site live. Maar de ideeën die er aan ten grondslag liggen, ontstonden al eerder. Paul Pietersen is, sinds het interview, voor een ander bedrijf in de taxibranche gaan werken. Wel is hij nog mede-eigenaar van Gogido.
Pietersen ging in 2002 bij Transvision aan de slag om het toenmalige treintaxi-netwerk ook voor met name zorgvervoer inzetbaar te maken. “Het systeem dat we daarvoor ontwikkelden, was eigenlijk het eerste dat ritten uitgaf via internet, al rolde er aan de kant van de taxibedrijven in eerste instantie nog wel een fax uit. Dat werd al snel een e-mail, en vervolgens een koppeling op het ritagendapakket. En het was eigenlijk ook het eerste systeem waarbij taxibedrijven ritten aannamen en wij aan het eind van de maand met een druk op de knop de creditfactuur opmaakten. Dus het was al vergaand geautomatiseerd.”
Verschuivingen
Later werd Pietersen samen met onder meer Jan Dijkmans mede-eigenaar van Transvision, en na een uitstapje in de zorgbranche was hij daar opnieuw actief. “In 2014 droeg ik het stokje over aan de huidige directie. Intussen was er van alles gebeurd en veranderd in de markt. Begin deze eeuw was het de omslag naar internet, maar inmiddels gaat het veel meer om data. Doordat data beter beschikbaar is, kun er ook veel meer mee doen. Maar er zijn bijvoorbeeld ook ontwikkelingen gaande met zelfrijdende auto’s. Dat gaat allemaal voor verschuivingen zorgen in de taxibranche de komende jaren.”
Het Gogido-model laat consumenten voor de door hun gewenste rit taxibedrijven vergelijken op prijs en kwaliteit. De beoordeling wordt samengesteld op basis van reviews van klanten. Elke klant wordt gevraagd zo’n beoordeling te geven; ongeveer één op de vijf doet dat ook. Door de klant tevreden te stellen, kunnen taxibedrijven zich dus onderscheiden van andere aanbieders op Gogido. Daarnaast zijn eventuele klachten natuurlijk van invloed op het rapportcijfer. Daarbij wordt niet iedereen zomaar toegelaten op de website.
Kwaliteit moet goed zijn
“We stellen een aantal criteria aan de bedrijven die op de site willen staan. Zo’n bedrijf moet ouder dan een jaar zijn, de voertuigen niet ouder dan zes jaar. Verder een bepaalde capaciteit om vervoer te kunnen garanderen en zo nog wat zaken”, legt Pietersen uit. “Als ze op de site mogen, vullen ze zelf hun tarieven in en dan kunnen ze aan de slag. Over de ritten die ze rijden, ontvangen wij een commissie.”
Het andere vergelijkingscriterium, de prijs, kan met zich meebrengen dat er met stuntprijzen wordt gewerkt. Zo lang de kwaliteit goed is, kan dat ook, legt Pietersen uit. “Er zijn partijen die aan onze criteria voldoen en dan eenmaal op de site twee of drie euro onder de laagste prijs gaan zitten. Dat zijn echter ook de bedrijven die in de praktijk tekortschieten. Ze komen niet opdagen, zijn niet bereikbaar, noem maar op. En dan verdwijnen ze ook weer heel snel van onze site, want we willen de kwaliteit echt op een hoog niveau houden. Gelukszoekers zijn er altijd. Die moet je er snel uit zien te filteren.”
250 taxibedrijven
Hoeveel ritten er via Gogido gereden worden, blijft geheim. Maar er zit zeker een fors stijgende lijn in de activiteiten en intussen staat de teller op ongeveer 250 aangesloten taxibedrijven. “Daar zitten de meeste serieuze taxibedrijven die met ons in zee willen wel bij. Momenteel laten we zo’n één op de zeven bedrijven die zich aanmelden toe, want nu het goed gaat dienen zich wel erg veel van de eerdergenoemde gelukszoekers aan. Die hebben meestal hun zaakjes niet op orde, dus die houden we doorgaans buiten de deur. Voldoen ze toch aan onze criteria, dan schieten ze in de praktijk tekort en zijn ze snel weer verdwenen.”
Intussen zet Gogido steeds meer in op samenwerking met andere partijen. Dat kunnen aanbieders van Mobility as a Service zijn, maar ook andere vergelijkingssites of luchtvaartmaatschappijen. “Allemaal bedrijven voor wie het interessant kan zijn om de taxirit in hun aanbod op te nemen”, legt Pietersen uit. Daarnaast richt Gogido zijn vizier ook op Duitsland. “In dat land is die markt voor online taxivergelijkingen nog niet echt van de grond gekomen. We willen eind dit jaar de stap naar de Duitse markt gaan zetten.”
Ah, vroeg me altijd al af hoe de gesubsidieerde Trein-taxi (in het leven geroepen om op ‘stille’ stations de buslijnen op te kunnen heffen) heeft kunnen uitgroeien tot de Regio-taxi (dat vehikel dat voor veel faillissementen en een neergaande spiraal in de taxibranche heeft gezorgd), met dank aan meneer Pietersen dus. Grappig dat deze meneer nu zich opwerpt als ‘beschermer van kwaliteit’. Ach ja, voor de juiste ‘commissie’ zijn bananen recht… hoeveel ritten? da’s geheim, gogebakken lucht!
Soort Tinker in een nieuw jasje. En dan…… komt de hoogmoed waanzin.
Voor alle duidelijkheid, er werkten in ons land voor 1998 reeds Taxi Dispatch systemen met gebruikmaking van internet of via mobilofoon bij verschillende taxibedrijven.
De vervoersmakelaars zijn er de oorzaak van dat in de onrendabele uren geen taxi meer te krijgen is buiten de grote steden.
De branche wordt door deze makelaars e.d. volledig uitgemolken en daardoor om zeep geholpen.
Zelf automatiseren, een mogelijkheid om al die mooie verhaaltjes overleven.
@ Taxi Volendam, Het gaat de vervoersmakelaars niet om een product met liefde op de markt te brengen. Het is alleen maar om de zakken te vullen en dan weer naar het volgende project.
Weer een stel dat het wiel opnieuw gaat uitvinden voor de taxi branche. Dat er weer veel mensen de dupe gaan worden van de streken van dit soort nieuwe uitvindingen kan deze mensen echt niets schelen. Dit is alleen proberen over de rug van mensen hun zakken te vullen.
Dit is een hele rare club. Wij hebben ons aangemeld en alles netjes ingevuld. Maandenlang geen enkele rit aanvraag. Kijkend op de site zien we dat we een lage rating gekregen hadden t.o.v. collega’s terwijl we nog nooit iets voor hen gedaan hadden. Hierover contact opgenomen en dan krijg je een vaag verhaal. Vervolgens na een paar maanden een op een zaterdagnacht een ritaanvraag om 1.15u via mail. Als klein bedrijf zit er niet iemand constant achter de mail en zien we die mail pas om 4.05.
Als je dan de mail opent staan er geen ritgegevens in. Die krijg je pas als je op de knop klikt voor ritdetails…. en dan blijkt dat die rit voor diezelfde ochtend 6u was. klein ritje van 3 km. Maar daarvoor wel 15km leeg heen en weer 15 leeg terug. Maar blijkbaar hadden we die rit geaccepteerd door het klikken op de knop voor het bekijken van de details ….. Dan zoek je contact met Gogido en blijkt dat ze pas maandag weer bereikbaar zijn.
Dus rit niet uitgevoerd en dan heb je ’s maandags de poppen aan het dansen met die club. Maar die procedure zie je nergens terug op de site. Wij hebben ons snel van de site van die club laten verwijderen….. Met zo’n club moet je niks te maken willen hebben.
Tja Erwin, weekend niet bereikbaar! Dan zijn ze aan het golven, restaurant enz. Rood, geel of groene broek aan! En dat van de dikke provisie.
Oh ja, Doordeweeks witte boorden.
Wij hebben geen enkel probleem met de site, alleen maar profijt, als je nu is begint om op je gemak eens door de site heen te lopen, had je alle mogelijkheden gezien o.a de mogelijkheid ’s nachts of wanneer dan ook geen ritten te willen ontvangen enz enz. Het is heel makkelijk de boel af te kraken, maar dat gebeurd alleen door mensen die er zonder het te onderzoeken gelijk een negatief oordeel over geven. Prima vergelijkingssite en altijd keurig op tijd met alle afhandelingen.
Citaat van de website: Wat doe ik als de taxi er niet is op de afgesproken plek?
Bel met het nummer van het taxibedrijf dat op je e-voucher staat om te vragen waar de taxi is. Mocht het bedrijf onverhoopt niet opnemen, neem dan contact op met onze klantenservice op 085 – 303 1 303. Wij proberen het taxibedrijf dan te bereiken of regelen een alternatief voor je. Mocht dit niet lukken, dan storten we de ritkosten terug op je rekening.
Hahaha, moet hier wel om lachen, komt lekker betrouwbaar over!
Daarnaast; Ik vraag me af hoeveel provisie zij berekenen? De prijzen die ik heb gezien zijn vaak niet 70% onder het metertarief, maar vaak gewoon het metertarief of daarboven. Vraag me ook af hoe ze vergelijken? Rijden ze zelf is een rondje mee met de chauffeur, bekijken ze de financieele positie van het bedrijf, controleren ze uberhaupt het wagenpark? Allemaal onzin wat zij verkondigen. Weer een paar cowboys die geld verdienen over de ruggen van de chauffeurs.
@ Rodney, die witte overhempies zeggen mij al genoeg. die mogen niet vuil worden in figuurlijke zin
Het gaat hier oom een vergelijkingssite. Als ondernemer bepaal je zelf de ritprijs en de commissie reken je vanzelfsprekend door. Mooie is dat je zelf aangeeft op welke route(s)je meedoet. bv Vianen-Spl maar Spl-Vianen niet. Inschrijven kost niets. Elke rit die je krijgt is meegenomen. Alleen wordt verwacht dat iedere rit wordt gereden ongeacht het tijdstip. Dat laatste is voor ondernemers bij Spl een probleem. Want wie wil om 03.00 bed uit voor rit van eur 30.00. Deze ondernemers haken snel af
Voor ritten bij Schiphol ophalen kan je nooit een vaste prijs opgeven, want je weet nooit hoe lang je moet wachten. Ook het STA-tarief voor parkeren is niet onbelangrijk.
Ik ken een bedrijf dat bij Gogido is aangesloten met zijn auto van ongeveer 10 jaar oud (volgens de heren mag deze niet ouder zijn dan 6 jaar) dit bedrijf krijgt wel veel ritten binnen van Gogido maar voor deze prijzen wil ik niet rijden.
Ik rijd al enkele jaren met volle tevredenheid voor Gogido, op de site kun je zelf je tarieven ingeven, alsook welke auto’s je inzet en op welke tijden je voor Gogido beschikbaar bent. De provisie is een onderdeel dat duidelijk aangegeven wordt bij aanmelding, als je met Gogido in zee gaat verklaar je je dus akkoord met de voorwaarden.
En natuurlijk zijn er bedrijven welke ver onder de prijs hun diensten aanbieden, maar uiteindelijk bepaald de klant met wie hij in zee gaat, en bij wie hij zijn ritten boekt, en dus niet Gogido. Verder is het heel makkelijk om vanachter je computer kritiek te geven op iets waarvan jezelf niet of nauwelijks kennis hebt genomen, of ervaring mee hebt.
@Pierre van Aard, afspreken met de klant dat je 30-45 minuten na landing op Schiphol bent parkeren op de buffer kost niets, wachten tot je word opgeroepen en binnen 15 minuten weer weg bij de STA balie en je weet precies wat je kosten dan zijn.
en nee….ik heb geen aandelen in Gogido