Taxibusjes Wegman

Wegman gelooft in samenwerken met andere taxibedrijven

Gepubliceerd op 22-08-2017 om 12:00

Wegman Personenvervoer is in enkele jaren tijd uitgegroeid tot een omvangrijk taxibedrijf. Het bedrijf van Cassander Wegman deed een aantal overnames, maar kwam ook tot zijn huidige vorm door constant de samenwerking met anderen te zoeken. Tegelijk moet de organisatie achter al dat vervoer klein en beheersbaar blijven.

Zoals wel meer bedrijven in de branche is Wegman Personenvervoer voortgekomen uit een autobedrijf. In dit geval vonden alle ontwikkelingen echter in de laatste tien jaar plaats. In 2007 werd Autobedrijf Wegman in Ameide opgericht; het jaar daarna werd poetsbedrijf Autocare in Groot-Ammers in het leven geroepen. Rond die tijd klopte ook de eigenaar van het kleine taxibedrijf Pek & Zn. bij Cassander Wegman aan. Zo’n taxibedrijf, was dat niets voor hem? “Kom maar op”, dacht Wegman. “Ik had geen idee waar ik aan begon, maar we zouden wel zien waar het schip zou stranden.”

De eerste jaren was het taxigebeuren nog onderdeel van het autobedrijf, maar Wegman had de smaak al snel te pakken. Er werd een aparte onderneming opgericht: Taxi Wegman, recent omgedoopt tot Wegman Personenvervoer. “Maar ik wilde het niet alleen doen. Ik geloof in samenwerken met andere taxibedrijven, in synergieën vinden. Daarvoor ben ik gaan netwerken en er kwam steeds wat werk bij. Eind 2012 reden we met zo’n veertien auto’s rond.”

Door naar tachtig auto’s

Vervolgens diende zich in mei 2013 de kans aan om Taxi de Reuver uit Gorinchem over te nemen. Wegman had het naar zijn zin in de taxibranche maar wilde ook doorschakelen. De kans werd met beide handen aangegrepen, waardoor de vloot ineens twee keer zo groot werd. “En dan moet je ook door, anders red je het niet in taxiland. Doordat we in 2014 het leerlingenvervoer in onze regio overnamen, stoomden we in één keer door naar tachtig auto’s.”

Begin dit jaar nam Wegman Personenvervoer twee bedrijven over waar al sinds 2013 in het kader van Valys mee werd samengewerkt: Lotax en Personenvervoer Drechtsteden. En onlangs werden er belangrijke opdrachten gewonnen in de gemeente Woerden en de regio Midden-Holland. Daardoor telt het taxibedrijf intussen zo’n 300 voertuigen. Niet alleen door overnames, maar ook door veel samen te werken met anderen en volop vervoer in onderaanneming te doen.

Nieuwe verdiepingen

“Veel taxibedrijven zien elkaar als bedreiging. “Als je voor hem rijdt, hoef je niet voor mij te rijden.” Ik ben er altijd eerlijk in geweest. Als het tarief goed is en het werk leuk, dan rij ik voor je. Maar onder dezelfde voorwaarden rij ik ook voor een ander. En dat heeft me toch wel heel veel verder gebracht. Samen sterk. Niet allebei vol naar plaats X rijden en allebei leeg weer terug, maar combineren. Daar heb je allemaal iets aan, al moet je er dus wel voor samenwerken.”

Op deze manier rijdt Wegman Personenvervoer in elk werkgebied voor verschillende opdrachtgevers. Bovendien wordt al het vervoer centraal aangestuurd. Zo worden de voertuigen en werknemers optimaal ingezet. Maar het bedrijf is in enkele jaren tijd wel enorm hard gegroeid. Hoe hou je dat beheersbaar? Voor Cassander Wegman brengen de ontwikkelingen met zich mee dat hij niet meer alles zelf kan doen.

Beheersbaar en behapbaar

“Een jaar of twee geleden was ik in mijn hoofd al verder dan het bedrijf zelf, waardoor we eigenlijk een beetje achter de feiten aanliepen. Daarom zijn we eerst het fundament gaan verstevigen, om daarna nieuwe verdiepingen op het bedrijf te bouwen. Tot en met 2016 deed ik zelf waar een bedrijf eigenlijk vier of vijf mensen voor nodig heeft: aansturing, administratie, alles. Nu hebben we die mensen ook om mij te ondersteunen. Een operationeel manager, een financiële man, een externe projectmanager voor de implementatie van de grote nieuwe opdrachten. Met zo’n organisatie houden we alles beheersbaar en behapbaar. We willen een groot taxibedrijf zijn, maar de organisatie erachter moet klein blijven.”

Wegman geeft aan dat hij niet de hele Nederlandse markt wil veroveren. ‘Samenwerken’ blijft het sleutelwoord, en zijn bedrijf moet dicht bij de betrokkenen staan: passagiers, opdrachtgevers, werknemers en anderen. Nieuw werk moet aansluiten op wat er al wordt gedaan, zoals nu met de regio Midden-Holland. “We willen vooruitstrevend zijn, maar ook toonaangevend als vervoersbedrijf, waarbij kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid zeer hoog in het vaandel staan, en dat alles met een persoonlijke benadering. We zijn ambitieus, maar ik wil absoluut niet alle anderen opeten. Geen enkel taxibedrijf kan het alleen.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

1 reactie op “Wegman gelooft in samenwerken met andere taxibedrijven”

mary van pelt|24.08.17|12:11

verstandige woorden Cassander

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.