Taxiboeken

Taxiboeken investeert in nieuwe producten en naamsbekendheid

Bron: Taxiboeken

De eerste jaren van zijn bestaan heeft taxiboeken.nl al goed aan de weg getimmerd, maar de ambities reiken verder. Er wordt aan nieuwe producten en diensten gewerkt, waaronder boeken on demand. Tevens wordt er ingezet op het vergroten van de naamsbekendheid en liggen er kansen op het gebied van aanbestedingen, legt Ruud Dusseldorp uit. 

Taxiboeken.nl werd een paar jaar geleden door Ruud Dusseldorp en anderen opgezet in een project voor de rijksoverheid. De uitvoering lag aanvankelijk bij een ander maar al snel nam Dusseldorp het boekingsplatform met Mobility ID zelf ter hand. “Ik zag er mogelijkheden in voor een landelijk dekkend netwerk voor het boeken van taxi’s. Vanuit mijn ervaring en netwerk was het geen probleem om goede taxibedrijven aan het platform te verbinden. In eerste instantie deed ik zelf de centrale, ook om goed zicht op alles te hebben. Na enkele maanden zijn de intake en ritverdeling een taak van RVC in Enschede geworden.”

Rit van 8 euro

Daardoor had Dusseldorp zijn handen weer vrij om Taxiboeken verder uit te bouwen. Ook nu nog wordt er aan nieuwe producten en diensten gewerkt, al kan Dusseldorp daar in de meeste gevallen pas later dit of begin volgend jaar meer over vertellen. Maar er ligt wel een behoefte om het anders aan te pakken aan ten grondslag. “In de taxiwereld bestaat een sterke neiging om naar anderen te wijzen, terwijl er al heel veel te winnen valt met gewoon luisteren naar de klant. Een rit van 8 euro wordt door veel mensen te lastig gevonden om te rijden. Maar wat de klant daar van vindt, daar wordt niet naar gekeken.”

Daarom is er veel geïnvesteerd in een goede site, maar ook in het aantrekken van vervoerders die klantenservice hoog in het vaandel hebben staan. Het systeem waarin klanten hun rit een beoordeling geven, zorgt er mede voor dat die kwaliteit in stand blijft. Maar Dusseldorp wil het niet houden bij wat het nu is. Onlangs verkocht hij een deel van zijn aandelen in Mobility ID. Het geld van de nieuwe investeerder zal vooral worden aangewend om de naamsbekendheid van Taxiboeken verder uit te breiden.

Een hoop geld

Ambities zijn er genoeg. “Wij hebben een goed product. De gemiddelde taxirit in Nederland is veel te duur. Niet dat ik vind dat de vervoerder te veel verdient, maar vanuit de consument geredeneerd is het toch een hoop geld. Met een iets scherper tarief, dat bij ons landelijk hetzelfde is, gaat je bezettingsgraad omhoog. Uiteindelijk heb je daar meer aan, ook in omzet en resultaat.”

Eén van de zaken waarvan al wel duidelijk is dat het later dit jaar gaat gebeuren, is on demand boeken. Nu moet er nog minstens een half uur tussen boeken en aanvang van de rit zitten. Straks is ‘zo snel mogelijk’ ook een optie. “We zullen daarvoor een projectleider aanstellen. Ook gaan we met meer vervoerders werken”, legt Ruud Dusseldorp uit. “Nu is dat er nog één per gebied en daar zijn we ook loyaal aan, want we geloven in langdurige relaties. Maar om on demand te faciliteren hebben we gewoon meer aanbod nodig.”

Vervoeren van defensiepersoneel

Waar taxiboeken.nl begon met het aanbieden van taxiritten op bestelling, zag Dusseldorp vanuit zijn ervaring met aanbestedingen ook daar kansen. Na een paar pogingen was het al raak. Per 1 april werd het besloten vervoer van defensiepersoneel voor een periode van vier jaar aan Mobility ID gegund, waarbij het net als met Taxiboeken de aangesloten bedrijven zijn die het vervoer verzorgen. “We hebben onlangs geëvalueerd en het ministerie van Defensie is zeer tevreden.” , aldus Dusseldorp.

Mensen met onder meer posttraumatisch stressyndroom vervoeren, want het gaat met name over deze variant op zittend ziekenvervoer, vereist natuurlijk bepaalde vaardigheden van de chauffeurs. In de praktijk gaat dit dus naar tevredenheid van alle betrokkenen. “Er zijn geen klachten over de chauffeurs, waaruit blijkt dat de vervoerders hier heel goed mee omgaan.”

Meer klanten

Dusseldorp ziet intussen nog wel meer mogelijkheden in het contractvervoer. Dat gaat in overleg met de bij Taxiboeken aangesloten bedrijven. Zij moeten immers bereid en in staat zijn om het vervoer te verzorgen als Mobility ID het werk gegund krijgt. Ook wordt met OV-bedrijven gepraat over het met taxi’s invullen van het eerste en laatste stukje van een reis, zoals in dit geval tussen huis en halte.

“Deze en andere dingen zijn in ontwikkeling. En we gaan dus flink uitpakken met de communicatie. dat kost natuurlijk wel wat, maar we moeten meer klanten krijgen om de investeringen in producten en diensten terug te verdienen. Wij geloven daar ook echt in. Je gaat onze naam de komende tijd dus op heel veel plaatsen tegenkomen”, voorspelt Dusseldorp. “Op die manier willen we volgend jaar naar de 5.000 tot 7.500 ritten per maand gaan.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.