Witboek doelgroepenvervoer FNV

‘Betrokkenheid medewerkers bij taxibedrijf is zwak ontwikkeld’

Bron: FNV

Bij medewerkers die echt betrokken zijn bij het taxibedrijf waarvoor ze werken, hebben alle partijen baat. Op het vlak van die betrokkenheid valt er echter nog een hoop te winnen, zo stelt Peter de Jong van vakbond FNV. Op 12 oktober zal hij tijdens Taxi Expo 2017 een workshop over dit onderwerp verzorgen.

Peter de Jong werkt bij FNV als beleidsmedewerker van het team medezeggenschap, waarvan de leden voor de verschillende sectoren worden ingezet. In het geval van De Jong is dat met name de sector vervoer, waarvan taxi onderdeel uitmaakt. “De betrokkenheid van taximedewerkers bij de organisatie, en bij het beleid dat door die organisatie wordt gevoerd, is zwak ontwikkeld”, legt De Jong de vinger op de zere plek. “Met de workshop willen we taxi-ondernemers de voordelen laten zien van betrokken medewerkers.”

Ziekteverzuim

De Jong zal met voorbeelden uitleggen waarom het de moeite waard is om aan die betrokkenheid te werken. Dat zullen vooral voorbeelden uit de taxibranche zijn, maar ook uit andere sectoren. “Als het medewerkers kunt stimuleren om mee te denken over jouw taxi-onderneming, creëer je meer draagvlak voor de beslissingen die je neemt. Een ander voorbeeld is ziekteverzuim. Laat je personeel meedenken over oplossingen voor dat ziekteverzuim. Als je die oplossingen dan doorvoert, gaan mensen er ook sneller in mee.”

Imago taxibedrijf verbeteren

“Wanneer je als werkgever ruimte geeft voor inspraak en eigen inbreng van mensen, dan groeit ook de verbondenheid van mensen met het bedrijf”, vervolgt De Jong. “Dat zorgt er namelijk ook voor dat ze meer bereid zijn om zichzelf te ontwikkelen en ontplooien. En dat kan het imago van het taxibedrijf weer helpen verbeteren. Mensen stralen het immers uit als ze tevreden zijn. Terwijl een verlaging van bijvoorbeeld het ziekteverzuim natuurlijk een positieve uitwerking op de resultaten heeft. En zo zijn er tal van voorbeelden hoe werkgever en werknemer er baat bij hebben als die laatste meer affiniteit heeft met het taxibedrijf waar hij of zij mee werkt.”

De presentatie van Peter de Jong is onderdeel van een compleet programma workshops over actuele taxi-onderwerpen. Een groot deel van het programma staat inmiddels online. De komende tijd wordt dit aanbod nog uitgebreid. Schrijf je nu in en kies meteen de workshops die jij wilt bijwonen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

8 reacties op “‘Betrokkenheid medewerkers bij taxibedrijf is zwak ontwikkeld’”

Hans Dekker|25.08.17|10:42

Met alle respect. iedereen kan toch na alle jaren wel zien, als er tegen de laagste tarieven gereden moet worden, en mensen uit de groenvoorziening gehaald worden die de schoffel al te zwaar vinden. En normaal gesproken zelf ook achter in de gemeentewagen zitten, omgeschoold worden om achter het stuur te gaan zitten en 8 zwaar moeilijk opvoedbare kinderen van A naar B moet brengen. Dat dit fout gaat. Wie wil er nog werken voor €19 per uur of zelfs lager incl nieuwe bus met alle eisen. Top

Tjerk Vinckx|25.08.17|11:36

@ Hans, slaat de spijker op zn kop.Daarnaast is de FNV verantwoordelijk voor deze gang van zaken, geen enkele werkgever neemt nog mensen in vaste dienst vanwege de krankzinnige sociale lasten en niet werkbare regels.Max 2x een één jaar contract en dan een schop onder je kont,tevens bij de nieuwe aan besteding mag je blij zijn als je bij de 70% zit die als -vee- wordt mee verkocht.Op deze manier kweek je geen enkele empathie. FNV bedankt en gaat u héél héél diep schamen !!

Jan Vos|25.08.17|15:30

De demotivatie wordt grotendeels veroorzaakt door de aanbesteding en de onzekerheid die dit meebrengt. Ook is de slechte betaling niet echt motiverend.

Gerrie Fijneman|25.08.17|16:45

Meedenken word zeker niet op prijs gesteld in onze sector je word als een hond behandeld en een uurloon van 19 euro bruto daar kun je alleen maar over dromen de hoogste trede zit op dit moment op 13.09 bruto dan werk je al vele jaren in de branche om dit te kunnen verdienen

Karin Roest|25.08.17|23:18

En als je dan ziet dat ze ook nog uren achterover willen drukken en wegstrepen dan zal die betrokkenheid er nooit komen.

Hans Dekker|31.08.17|09:17

@ Gerrie. De €19 is gebaseerd op een chauffeur een nieuwe bus met alle eisen die daarbij horen (oa BCT) lage instap,
aardgas etc

Hans Dekker|31.08.17|09:20

Daarnaast laat die ambtenaar die zelf eens te maken krijgt om vervoert te moeten worden. Omdat hij ziek is of dat zijn kinderen van a naar b gebracht moeten worden. en er stapt een kwijlende chauffeur achter het stuur vandaan uit het busje, kijken of ze dan nog graag het dierbaarste willen overdragen aan de persoon achter het stuur. Ik denk het niet!!!!!

Peter Van Der Salm|31.08.17|13:54

Wat zal ik eens zeggen ??

Laat maar iedereen weet het maar de “knappe koppen ” denken ze doen het toch wel.
Waarom ze het doen je moet anders heb je helemaal niets.

Peter van der Salm