CBR Rijswijk

Praktijkexamen taxi op tijd inkopen bij CBR steeds vaker onmogelijk

Bron: CBR

In steeds meer regio’s in Nederland is het momenteel niet of nauwelijks mogelijk om een praktijkexamen taxi bij het CBR te boeken. Chauffeurs die voor het contractvervoer worden opgeleid middels een leer-werktraject moeten binnen vier maanden slagen voor zowel het theorie-examen als het praktijkexamen. Maar nu lukt het soms al niet om binnen die termijn een praktijkexamen in te kopen. Wel wordt er gekeken naar het tijdelijk oprekken van de termijn van vier maanden. Bovendien werkt het CBR aan een andere en grotere inzet van examinatoren om de problemen het hoofd te bieden.

Die problemen zijn overigens niet uit de lucht komen vallen. Afgelopen juli stuurde brancheorganisatie KNV Taxi al een brandbrief naar het CBR. Steeds meer leden zien dat het in toenemende mate lastig wordt om hun mensen in opleiding op tijd praktijkexamen te laten doen. En in enkele regio’s zou het momenteel al helemaal niet mogelijk zijn iets in te kopen, simpelweg omdat alles wat beschikbaar is al volgeboekt staat. En zo lukt het dus steeds vaker niet om mensen in een leer-werktraject tot taxichauffeur binnen vier maanden zowel het theorie-examen als het praktijkexamen te laten doen.

Het CBR erkent dat de problemen bestaan en geeft aan dat er hard wordt gewerkt om ze op te lossen. “Voor taxi-praktijkexamens is de reserveringstermijn nu, in week 34, op de helft van de examenlocaties boven de 7 weken. Het beeld kan per week en per locatie fluctueren. Het streven is een reserveringstermijn van maximaal zeven weken”, aldus een woordvoerder.

Vakbekwaamheidseis

De problemen het hoofd bieden gebeurt door onder meer het werven van nieuwe examinatoren en door overwerk waarbij de bestaande examinatoren meer examens afnemen. De kwestie speelt ook niet alleen in de taxibranche. “De alsmaar aantrekkende economie stuwt de vraag naar examens onverminderd op. Dat geldt niet alleen voor auto, motor en bromfiets, maar ook voor voertuigen van beroepschauffeurs”, schreef het CBR onlangs al in een verklaring. Maar: “Naast de aantrekkende economie spelen ook andere factoren een rol. Zo steeg de vraag naar examens voor taxichauffeur sterk door het vervallen van de vakbekwaamheidseisen voor taxi-ondernemers.”

Lange wachttijden

“Het CBR werkt al langer aan de oplossing van dit probleem”, weet KNV-secretaris Hubert Andela. “Dat gebeurt onder meer door examinatoren om te scholen naar taxi-examinatoren. Maar het effect van deze en andere maatregelen is nog steeds onvoldoende en daarom hebben wij onlangs een brandbrief gestuurd. In de regio’s waar veel vraag is, probeert het CBR meer mensen in te delen en het nog beter te doen. Dat gebeurt in reactie op onze brief.”

Desondanks is de situatie in sommige regio’s wel erg nijpend geworden. “Uiteraard worden er wel taxi-examens afgenomen. Maar steeds vaker blijkt dat alle plaatsen al zijn volgeboekt, waardoor het niet mogelijk is een examen te boeken. Heel veel leden door het hele land hebben al een tijdje met lange wachttijden te maken. Het CBR neemt wel maatregelen, maar die zijn vooralsnog onvoldoende.”

Geen praktijkexamens

Een organisatie die dat merkt is Taxiwerq uit Hoogeveen. Dit bedrijf koopt zelf landelijk examens in voor kandidaten in en loopt dus direct tegen de kwestie aan, legt Maurice Klopstra uit. “Het probleem doet zich landelijk voor. Heel nijpend is het in elk geval in de regio Hoogeveen-Emmen-Assen, maar ook in bijvoorbeeld Haarlem en Utrecht. In die gebieden zijn op dit moment eigenlijk geen praktijkexamens meer beschikbaar.”

Rijschoolhouders kopen examens in via een systeem waar alle beschikbare examens instaan. Uit wat openstaat, kan worden gekozen. Staat er niets meer open, dan kan er gebeld worden. Bijvoorbeeld om aan te geven dat men op dag X en locatie Y vijf examens wil inkopen. Dat maakt het voor het CBR ook mogelijk om een volle dag een examinator op die locatie te zetten. De mogelijkheid om op deze manier praktijk-examens te boeken is er op diverse locaties momenteel echter niet, zo merkt Taxiwerq.

Ruimte voor herexamen

Uiteraard heeft het bedrijf hierover contact met het CBR. “Er wordt binnen het CBR gesproken over de inzet van examinatoren voor het B-rijbewijs als taxi-examinator. Zo zou dan het aantal examens misschien kunnen worden uitgebreid. Om te zien of dat zo is, moeten wij het systeem waar we als rijschoolhouder examens inkopen in de gaten houden”, aldus Klopstra.

Het probleem met het leerwerktraject voor chauffeurs is evident. Op de meeste locaties in Nederland lukt het nog wel om binnen vier maanden een praktijkexamen te boeken, maar ruimte om een keer te zakken en herexamen te doen is er sowieso niet meer. En soms lukt het dus al niet om binnen de vier maanden überhaupt het taxi-examen af te leggen.

“Het verlengen van die LWT-termijn van vier tot zes of zelfs acht maanden zou al helpen”, denkt Klopstra. “Maar misschien is het ook een mogelijkheid om chauffeurs met een Verklaring Omtrent Gedrag of keuring voorlopig alvast taxi te laten rijden voor een periode langer dan vier maanden.”

Systemen aanpassen

Dat kan echter niet zonder meer, zegt Jan Fieten, algemeen directeur van Taxiwerq: “KIWA geeft deze LWT-trajectkaarten uit en heeft te kennen gegeven dat dit vast loopt op regelgeving en hun automatiseringssystemen die daarop moeten worden aangepast. Als KIWA haar systemen niet kan of wil aanpassen, waardoor de LWT-kaart niet langer geldig kan zijn, waarom dan de VOG en keuring niet gebruiken als voorwaarde om voorlopig door te mogen rijden? Iedere chauffeur gebruikt de LWT-kaart – en de uiteindelijke BCT-kaart – om de boordcomputer taxi mee op te starten. Bij verlies of diefstal van één van deze twee kaarten is het mogelijk om alsnog de BCT op te starten. Wij vragen om een vergelijkbare, tijdelijke oplossing voor de periode na vier maanden, mocht KIWA niet bewegen”.

Langer dan vier maanden

Bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt intussen gewerkt aan één van de oplossingen die Taxiwerq aandraagt, weet Hubert Andela. “Momenteel wordt bekeken of het mogelijk is om, al dan niet tijdelijk, de termijn waarbinnen zowel het praktijk- als theorie-examen moet worden afgelegd langer te maken dan de huidige vier maanden. Ik heb deze week nog bevestigd gekregen dat men hier op het ministerie mee bezig is.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Praktijkexamen taxi op tijd inkopen bij CBR steeds vaker onmogelijk”

Peter Scherf|31.08.17|13:27

Dit stuk is mij uit het hart gegrepen. Behalve het feit dat alle administratieve rompslomp enorme kosten met zich meebrengt kun je geen tweede keer praktijkexamen ,binnen de 4 maanden die het LWT biedt, doen. Bij het CBR, bij de Kiwa, bij het ministerie…overal loop je tegen een muur. Ze hebben allemaal heel veel begrip voor deze kolderieke situatie maar kunnen er allemaal niets aan doen.
Ik persoonlijk ben al 2 goede chauffeurs kwijt door dit wanbeleid.

Praktijkexamen taxi op tijd inkopen bij CBR steeds vaker onmogelijk | TaxiPro
CBR Rijswijk

Praktijkexamen taxi op tijd inkopen bij CBR steeds vaker onmogelijk

Bron: CBR

In steeds meer regio’s in Nederland is het momenteel niet of nauwelijks mogelijk om een praktijkexamen taxi bij het CBR te boeken. Chauffeurs die voor het contractvervoer worden opgeleid middels een leer-werktraject moeten binnen vier maanden slagen voor zowel het theorie-examen als het praktijkexamen. Maar nu lukt het soms al niet om binnen die termijn een praktijkexamen in te kopen. Wel wordt er gekeken naar het tijdelijk oprekken van de termijn van vier maanden. Bovendien werkt het CBR aan een andere en grotere inzet van examinatoren om de problemen het hoofd te bieden.

Die problemen zijn overigens niet uit de lucht komen vallen. Afgelopen juli stuurde brancheorganisatie KNV Taxi al een brandbrief naar het CBR. Steeds meer leden zien dat het in toenemende mate lastig wordt om hun mensen in opleiding op tijd praktijkexamen te laten doen. En in enkele regio’s zou het momenteel al helemaal niet mogelijk zijn iets in te kopen, simpelweg omdat alles wat beschikbaar is al volgeboekt staat. En zo lukt het dus steeds vaker niet om mensen in een leer-werktraject tot taxichauffeur binnen vier maanden zowel het theorie-examen als het praktijkexamen te laten doen.

Het CBR erkent dat de problemen bestaan en geeft aan dat er hard wordt gewerkt om ze op te lossen. “Voor taxi-praktijkexamens is de reserveringstermijn nu, in week 34, op de helft van de examenlocaties boven de 7 weken. Het beeld kan per week en per locatie fluctueren. Het streven is een reserveringstermijn van maximaal zeven weken”, aldus een woordvoerder.

Vakbekwaamheidseis

De problemen het hoofd bieden gebeurt door onder meer het werven van nieuwe examinatoren en door overwerk waarbij de bestaande examinatoren meer examens afnemen. De kwestie speelt ook niet alleen in de taxibranche. “De alsmaar aantrekkende economie stuwt de vraag naar examens onverminderd op. Dat geldt niet alleen voor auto, motor en bromfiets, maar ook voor voertuigen van beroepschauffeurs”, schreef het CBR onlangs al in een verklaring. Maar: “Naast de aantrekkende economie spelen ook andere factoren een rol. Zo steeg de vraag naar examens voor taxichauffeur sterk door het vervallen van de vakbekwaamheidseisen voor taxi-ondernemers.”

Lange wachttijden

“Het CBR werkt al langer aan de oplossing van dit probleem”, weet KNV-secretaris Hubert Andela. “Dat gebeurt onder meer door examinatoren om te scholen naar taxi-examinatoren. Maar het effect van deze en andere maatregelen is nog steeds onvoldoende en daarom hebben wij onlangs een brandbrief gestuurd. In de regio’s waar veel vraag is, probeert het CBR meer mensen in te delen en het nog beter te doen. Dat gebeurt in reactie op onze brief.”

Desondanks is de situatie in sommige regio’s wel erg nijpend geworden. “Uiteraard worden er wel taxi-examens afgenomen. Maar steeds vaker blijkt dat alle plaatsen al zijn volgeboekt, waardoor het niet mogelijk is een examen te boeken. Heel veel leden door het hele land hebben al een tijdje met lange wachttijden te maken. Het CBR neemt wel maatregelen, maar die zijn vooralsnog onvoldoende.”

Geen praktijkexamens

Een organisatie die dat merkt is Taxiwerq uit Hoogeveen. Dit bedrijf koopt zelf landelijk examens in voor kandidaten in en loopt dus direct tegen de kwestie aan, legt Maurice Klopstra uit. “Het probleem doet zich landelijk voor. Heel nijpend is het in elk geval in de regio Hoogeveen-Emmen-Assen, maar ook in bijvoorbeeld Haarlem en Utrecht. In die gebieden zijn op dit moment eigenlijk geen praktijkexamens meer beschikbaar.”

Rijschoolhouders kopen examens in via een systeem waar alle beschikbare examens instaan. Uit wat openstaat, kan worden gekozen. Staat er niets meer open, dan kan er gebeld worden. Bijvoorbeeld om aan te geven dat men op dag X en locatie Y vijf examens wil inkopen. Dat maakt het voor het CBR ook mogelijk om een volle dag een examinator op die locatie te zetten. De mogelijkheid om op deze manier praktijk-examens te boeken is er op diverse locaties momenteel echter niet, zo merkt Taxiwerq.

Ruimte voor herexamen

Uiteraard heeft het bedrijf hierover contact met het CBR. “Er wordt binnen het CBR gesproken over de inzet van examinatoren voor het B-rijbewijs als taxi-examinator. Zo zou dan het aantal examens misschien kunnen worden uitgebreid. Om te zien of dat zo is, moeten wij het systeem waar we als rijschoolhouder examens inkopen in de gaten houden”, aldus Klopstra.

Het probleem met het leerwerktraject voor chauffeurs is evident. Op de meeste locaties in Nederland lukt het nog wel om binnen vier maanden een praktijkexamen te boeken, maar ruimte om een keer te zakken en herexamen te doen is er sowieso niet meer. En soms lukt het dus al niet om binnen de vier maanden überhaupt het taxi-examen af te leggen.

“Het verlengen van die LWT-termijn van vier tot zes of zelfs acht maanden zou al helpen”, denkt Klopstra. “Maar misschien is het ook een mogelijkheid om chauffeurs met een Verklaring Omtrent Gedrag of keuring voorlopig alvast taxi te laten rijden voor een periode langer dan vier maanden.”

Systemen aanpassen

Dat kan echter niet zonder meer, zegt Jan Fieten, algemeen directeur van Taxiwerq: “KIWA geeft deze LWT-trajectkaarten uit en heeft te kennen gegeven dat dit vast loopt op regelgeving en hun automatiseringssystemen die daarop moeten worden aangepast. Als KIWA haar systemen niet kan of wil aanpassen, waardoor de LWT-kaart niet langer geldig kan zijn, waarom dan de VOG en keuring niet gebruiken als voorwaarde om voorlopig door te mogen rijden? Iedere chauffeur gebruikt de LWT-kaart – en de uiteindelijke BCT-kaart – om de boordcomputer taxi mee op te starten. Bij verlies of diefstal van één van deze twee kaarten is het mogelijk om alsnog de BCT op te starten. Wij vragen om een vergelijkbare, tijdelijke oplossing voor de periode na vier maanden, mocht KIWA niet bewegen”.

Langer dan vier maanden

Bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt intussen gewerkt aan één van de oplossingen die Taxiwerq aandraagt, weet Hubert Andela. “Momenteel wordt bekeken of het mogelijk is om, al dan niet tijdelijk, de termijn waarbinnen zowel het praktijk- als theorie-examen moet worden afgelegd langer te maken dan de huidige vier maanden. Ik heb deze week nog bevestigd gekregen dat men hier op het ministerie mee bezig is.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Praktijkexamen taxi op tijd inkopen bij CBR steeds vaker onmogelijk”

Peter Scherf|31.08.17|13:27

Dit stuk is mij uit het hart gegrepen. Behalve het feit dat alle administratieve rompslomp enorme kosten met zich meebrengt kun je geen tweede keer praktijkexamen ,binnen de 4 maanden die het LWT biedt, doen. Bij het CBR, bij de Kiwa, bij het ministerie…overal loop je tegen een muur. Ze hebben allemaal heel veel begrip voor deze kolderieke situatie maar kunnen er allemaal niets aan doen.
Ik persoonlijk ben al 2 goede chauffeurs kwijt door dit wanbeleid.