‘Kans op doorstart Deltax elk uur kleiner’

De kans dat het Delftse taxibedrijf Deltax nog een doorstart weet te maken, wordt er volgens de curator niet groter op. Curator Mathieu Souren moet nog nader onderzoek doen naar de oorzaak van het faillissement, maar het lijkt er op dat Deltax zich uiteindelijk niet staande heeft kunnen houden in het systeem van Europese aanbestedingen.

“Ik ben volop met mijn onderzoek bezig en dat zal ook nog wel even duren”, geeft mr. Souren aan. “Een hele voorzichtige eerste conclusie is dat de marges in elk geval te gering waren. En dat is mogelijk een gevolg van de wijze waarop in de taxibranche wordt aanbesteed, al kan ik daar nog niets met zekerheid over zeggen.”

Het faillissement van Deltax werd op 5 september uitgesproken door de rechtbank in Den Haag. Omdat er zoals gebruikelijk een curator is aangesteld, kan de directie van het bedrijf met 90 medewerkers niets over het bankroet zeggen. Souren kan dat als curator wel, en zijn boodschap is niet heel optimistisch. “De kans op een doorstart neemt per uur af. Als je geen goede contracten hebt, valt er ook weinig over te nemen.”

Geen belangstelling

De vloot van het bedrijf is voor potentiële kopers “op zich best interessant”, stelt Souren, maar de vraag blijft vooralsnog uit. Hoe het met het personeel moet, weet hij op dit moment ook niet. “Aan chauffeurs is er kennelijk nog geen gebrek. Voor de chauffeurs en auto’s is opt dit moment geen belangstelling. Voor de contracten wel, maar die zijn alleen wat waard als je blijft rijden.”

“Dat gebeurt op dit moment nog wel”, legt de curator uit. “Maar ik kan niet garanderen dat dit morgen ook nog het geval is. Dat heeft te maken met allerlei aspecten, zoals verzekering, voldoende bemensing, de zekerheid dat je betaald wordt, enzovoorts. Dus net als met een doorstart neemt ook de kans dat er nog gereden wordt met het uur af.”

Centrale

Deltax heeft zelf het faillissement aangevraagd. Onlangs werd ook bekend dat het bedrijf als regiotaxivervoerder in Delft en omstreken in de problemen kwam na een software-update van het reserveringssysteem. Telefonische aanvragen bereikten de centrale laat of zelfs helemaal niet, wat eind juli al tot 250 klachten had geleid. Of deze problemen samenhangen met het uiteindelijke bankroet zal moeten blijken uit het faillissementsverslag van de curator.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “‘Kans op doorstart Deltax elk uur kleiner’”

Menig Mening|07.09.17|23:09

Jammer voor Deltax, maar op voorhand al roepen dat het aan de aanbesteding ligt?..hmmm…. De curator laat immers eerst optekenen dat er geen goede opdrachten bij zitten en 1 alinea verder waar gevraagd wordt naar de belangstelling geeft hij aan dat er ALLEEN belangstelling is voor het werk 😊. Wie wil nu het werk van een slechte aanbesteding?

Menig Mening|07.09.17|23:10

Een softwareupdate van ’t reserveringssysteem zorgt ervoor dat de ritten niet bij de vervoerder komen? Nooit van gehoord….
Wellicht dat de curator met al zijn expertise ook iets kan roepen over de combinatiegraad voordat hij roept dat de marges klein zijn….

‘Kans op doorstart Deltax elk uur kleiner’ | TaxiPro

‘Kans op doorstart Deltax elk uur kleiner’

De kans dat het Delftse taxibedrijf Deltax nog een doorstart weet te maken, wordt er volgens de curator niet groter op. Curator Mathieu Souren moet nog nader onderzoek doen naar de oorzaak van het faillissement, maar het lijkt er op dat Deltax zich uiteindelijk niet staande heeft kunnen houden in het systeem van Europese aanbestedingen.

“Ik ben volop met mijn onderzoek bezig en dat zal ook nog wel even duren”, geeft mr. Souren aan. “Een hele voorzichtige eerste conclusie is dat de marges in elk geval te gering waren. En dat is mogelijk een gevolg van de wijze waarop in de taxibranche wordt aanbesteed, al kan ik daar nog niets met zekerheid over zeggen.”

Het faillissement van Deltax werd op 5 september uitgesproken door de rechtbank in Den Haag. Omdat er zoals gebruikelijk een curator is aangesteld, kan de directie van het bedrijf met 90 medewerkers niets over het bankroet zeggen. Souren kan dat als curator wel, en zijn boodschap is niet heel optimistisch. “De kans op een doorstart neemt per uur af. Als je geen goede contracten hebt, valt er ook weinig over te nemen.”

Geen belangstelling

De vloot van het bedrijf is voor potentiële kopers “op zich best interessant”, stelt Souren, maar de vraag blijft vooralsnog uit. Hoe het met het personeel moet, weet hij op dit moment ook niet. “Aan chauffeurs is er kennelijk nog geen gebrek. Voor de chauffeurs en auto’s is opt dit moment geen belangstelling. Voor de contracten wel, maar die zijn alleen wat waard als je blijft rijden.”

“Dat gebeurt op dit moment nog wel”, legt de curator uit. “Maar ik kan niet garanderen dat dit morgen ook nog het geval is. Dat heeft te maken met allerlei aspecten, zoals verzekering, voldoende bemensing, de zekerheid dat je betaald wordt, enzovoorts. Dus net als met een doorstart neemt ook de kans dat er nog gereden wordt met het uur af.”

Centrale

Deltax heeft zelf het faillissement aangevraagd. Onlangs werd ook bekend dat het bedrijf als regiotaxivervoerder in Delft en omstreken in de problemen kwam na een software-update van het reserveringssysteem. Telefonische aanvragen bereikten de centrale laat of zelfs helemaal niet, wat eind juli al tot 250 klachten had geleid. Of deze problemen samenhangen met het uiteindelijke bankroet zal moeten blijken uit het faillissementsverslag van de curator.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “‘Kans op doorstart Deltax elk uur kleiner’”

Menig Mening|07.09.17|23:09

Jammer voor Deltax, maar op voorhand al roepen dat het aan de aanbesteding ligt?..hmmm…. De curator laat immers eerst optekenen dat er geen goede opdrachten bij zitten en 1 alinea verder waar gevraagd wordt naar de belangstelling geeft hij aan dat er ALLEEN belangstelling is voor het werk 😊. Wie wil nu het werk van een slechte aanbesteding?

Menig Mening|07.09.17|23:10

Een softwareupdate van ’t reserveringssysteem zorgt ervoor dat de ritten niet bij de vervoerder komen? Nooit van gehoord….
Wellicht dat de curator met al zijn expertise ook iets kan roepen over de combinatiegraad voordat hij roept dat de marges klein zijn….