Snelweg

Nieuw congres over Mobility as a Service

Gepubliceerd op 08-09-2017 om 10:21

In Utrecht vindt op 6 maart 2018 een nieuw congres over Mobility as a Service plaats. Na eerdere congressen van Verkeersnet over Big Data en Smart Cities wordt met MaaS opnieuw een onderwerp aangesneden dat staat voor een omwenteling in het denken over verkeer en vervoer.

Mobility as a Service is in de eerste plaats een innovatief vervoerconcept. Het combineert verschillende vervoerwijzen in een op de reiziger toegesneden aanbod, vaak inclusief planning, reservering en betalingsmogelijkheden via één account. Van deur-tot-deur, waarbij het bezit van een eigen auto geen voorwaarde meer is.

Aanbieders van vervoer, van taxi tot openbaar vervoer en van deelfiets tot deelauto, krijgen ermee te maken. Dat stelt ook opdrachtgevers voor nieuwe uitdagingen. Niet meer de busverbinding is onderwerp van een concessie, maar de slimste verplaatsing. De consument zal per gelegenheid kiezen voor de meest optimale reis die wordt samengesteld uit het volledige mobiliteitsaanbod, met name in stedelijke gebieden,

Taxibranche heeft voorsprong

Het thema MaaS heeft veel verschillende facetten, die niet los van elkaar gezien kunnen worden. Voor de taxibranche liggen er in potentie mooie kansen, zeker als mobiliteit in de toekomst inderdaad steeds meer vraaggestuurd wordt. De taxi heeft daarin een voorsprong op de trein en de bus, die nog volgens vaste dienstregelingen rijden. In dat verband zijn niet alleen de diensten van een sector belangrijk binnen MaaS, het gaat om om het delen van kennis en data.

Daarnaast staat de term MaaS ook voor een concept waarbij leveranciers van infrastructuur ‘sleutelklare’ oplossingen aanbieden voor verkeersvraagstukken: Traffic Management as a Service, of TMaaS. Een aanbesteding gaat niet meer over een nieuwe verkeersregelcentrale, een opdrachtgever zoekt een aanpak voor de verkeersproblemen rond een groot concert en de verkeersindustrie levert die.

Meer informatie

Het Verkeersnet-congres brengt duidelijkheid over het concept, brengt de inbreng van de vele partijen in kaart, zoomt in op praktische voorbeelden en laat zien wat MaaS betekent voor de verkeerskundige, de beleidsmedewerker, de verkeersindustrie en de politiek.

Wil je meer informatie ontvangen over dit congres? Vul dan onderstaand formulier in, zodat we u actief op de hoogte kunnen houden.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.