Nieuw kabinet schaft BPM-teruggave taxi’s af

Gepubliceerd op 11-10-2017 om 12:44

De nieuwe regering hervormt het belastingstelsel en schaft ook de BPM-teruggave op taxi’s af. Voor taxi-ondernemers valt daarmee een belangrijk voordeel bij de aanschaf en afschrijving van een taxi weg. Volgens Stichting Taxibelangen Nederland (STN) brengt het verdwijnen van deze en andere voordelen een steeds grotere uitholling van het beroep van taxichauffeur teweeg. 

BPM staat voor belasting van personenauto’s en motorrijtuigen. Wie zijn auto voor 90 procent of meer voor taxivervoer gebruikt, kan deze bpm van de Belastingdienst terugkrijgen. Maar de nieuwe coalitie van VVD, D66, CDA en CU wil deze teruggave de komende jaren gefaseerd gaan afschaffen. In het Regeerakkoord ontbreekt een verdere toelichting op deze maatregel, die op de laatste pagina van het document pas aan bod komt.

Al in 2011 stond de BPM-teruggave voor taxi’s op losse schroeven. De toenmalige staatssecretaris Frans Weekers wilde dat doen vanwege de hoge uitvoeringskosten van het systeem. Het ging toen om een voordeel van 108 miljoen euro voor de hele taxibranche op een gezamenlijke omzet van zo’n anderhalf miljard euro. Zo’n 7 procent van de omzet, tekende de branche in protest aan.

Blauwe kentekens

Nu de BPM-teruggave alsnog wordt afgeschaft, is Paul Dijkhuizen van STN daar niet over te spreken. “Nu gebeurt dit, vorige week werd duidelijk dat drie Friese gemeenten experimenteren met vrijwilliger in het doelgroepenvervoer. Het zijn allemaal dingen die partijen als Uber wel heel goed uitkomen. Straks heeft de taxichauffeur geen enkel voordeel meer ten opzichte van de particulier. Op zeker moment heeft het dan geen zin meer om met blauwe kentekens te rijden.”

Dijkhuizen ziet in het afschaffen van de BPM-regeling dan ook niet per se het einde van het wegvallen van voordelen voor taxichauffeurs. “De vakbekwaamheid is al afgeschaft en er wordt nog steeds gelobbyd om het chauffeursdiploma van de aan te krijgen. Als je dan ook nog eens weinig of geen papieren meer hoeft te hebben, is iedereen straks in principe taxichauffeur. Met ons idee om ook voor vrijwilligers een basisopleiding te laten doen, met voor echte taxichauffeurs een aparte module. Maar daar lijkt vanuit de overheid weinig interesse voor te zijn.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

18 reacties op “Nieuw kabinet schaft BPM-teruggave taxi’s af”

Nico Gerards|11.10.17|14:42

het volgende zal de vrijstelling MRB wel zijn. oh.oh Den Haag. Maar de taxiritten moeten goedkoper! Hoe maken we een branche kapot.

Jeroen van Amstel|11.10.17|17:13

Als daarmee de 90/10 regeling ook komt te vervallen…

Wim Sloot|11.10.17|17:23

de taxi is als eerste, daarna de transportsector, om over de rest van het vervoer maar te zwijgen.

het vak chauffeur wordt niet meer zo belangrijk voor het hele vervoer. succes met de uitholling.

Petrus PK Kerstens|11.10.17|18:07

Taxi-chauffeur een vak ?

Elke mafkees met een rijbewijs en een TomTom kan taxichauffeur worden.

Dat is althans de mening van mijn werkgever.

henk|11.10.17|18:28

Dat is waar Petrus heeft je baas gelijk in maar taxiondernemer worden is ander verhaal om jullie te laten rijden en geld te laten verdienen is wel een vak daarom snap ik nog steeds niet waarom de vakbekwaamheid voor ondernemers is vervallen.

Peter Tolboom|12.10.17|08:14

Daar gaan we weer, niet te filmen nu ook de BPM-teruggave?, stelletje aarts-mongolen daar in Den-Haag is dit nou waar ze over gesteggeld hebben?!?? zo zie je maar weer het liberale spook waant weer in de kamers; deze maatregel van de here”die de connectie met de realiteit totaal verloren hebben” de kans bestaat dat men nu oudere taxi’s in gaat zetten want als dit voordeel weg-valt loont het niet meer om überhaupt nieuw te rijden dus de co2 uitstoot gaat weer omhoog.

Peter Tolboom|12.10.17|08:14

de verkoop van de nieuwe koetsen stagneert en omzetten dalen zodat er minder afgedragen wordt, hoezo water naar de zee dragen en ondernemers de nek omdraaien.

Lydia Wijbenga|12.10.17|08:34

Dan hoeft de KIWA-chauffeurspas zeker ook niet meer. Een besparing van 108.00 euro ex btw per chauffeur. Dat wordt dan een koude druppel op een zeer hete Taxi-steen.

Hennie Peters|12.10.17|12:01

Dus weer heel wat bedrijven die kapot gaan en weer meer werklozen

Petrus PK Kerstens|12.10.17|13:12

Zonder BPM vrijstelling kan je natuurlijk weer wel goederenvervoer doen en bijvoorbeeld koeriersritten rijden.

Taxi Volendam|13.10.17|11:09

Het geld wat de overheid met het afschaffen van de BPM bespaart en de verhoging van de BTW kan dan nog bovenop het zwaar gesubsidieerde z.g. “vrijwilligers” vervoer.
Einde van de Taxibranche staat voor de deur.
ILT ons maar wijs maken dat de oneerlijke concurrentie d.m.v. de BCT voorkomen kan worden.
Misschien dat de volgende Taxi Expo eens in het licht kan staan van hoe onze bedrijfstak stelselmatig wordt afgebroken door de ambtenarij.

Ruben Brandenburg|13.10.17|13:19

het is broek zal uit broekzak in , aanschaf kosten hoger dus meer aftrekposten ,alleen je krijgt de bpm nu niet meer in een keer terug maar over de jaren dat je de auto afschrijft [investeringkosten]
alleen of je nog zo een hoge financiering krijgt is ten tweede meesteal was er een clausule dat de bpm meteen bij de dealer na ontvangst werd over gedragen. het zal gewoon geen benz meer worden en je zal steeds meer goedkopere nieuwe autos {taxis] gaan zien rijden.maar het gaat pas in 2020 in

Johan Zevenbergen|13.10.17|13:35

Aldus word ook de toch al belachelijk hoge verzekerings premie nog hoger daar de bpm mee verzekerd moet worden,
En wellicht is er aldan ook sprake van het vervallen van de vrijstelling wegenbelasting.

Mieke Heijnens|13.10.17|15:18

Het terugdraaien van de BPM, verhogen van de BTW, debacle BCT en de loonsverhoging in de taxibranche is alleen maar in voordeel voor de snorders en de Staat NL zelf, de taxibranche is en wordt koelbloedig vermoord, het is gewoon stelselmatig een ontmoedigingsbeleid, van de ene kant de markt vrijmaken voor nieuwkomers en van de andere kant weer opruimen, het is te gek voor woorden, waar blijven de actie’s, hier moet schaamte op zijn plaats zijn, iedereen klaagt, niemand doet iets

S Z|16.10.17|11:34

Kan het niet zo zijn dat de taxi wereld zich zelf kapot maakt en daarvoor helemaal de BPM afschaffing niet nodig heeft. Zeker in Amsterdam zie je een grote hoeveelheid wrakken dienst doen als taxi. Zwaar rokende oude diesels, ijzer op ijzer remmende auto’s met een taxi bord op het dak, brandende dashboard lampjes, waarvan de chauffeur zegt dat dit niet erg is en nog onbeschoft is ook.Het taxi bedrijf moet zijn openbaar vervoer functie serieus gaan nemen en zoniet ja dan springt UBER in dit gat.

Taxi Volendam|16.10.17|13:08

@SZ
Taxi beleid is overheidsbeleid net als het O.V.
Het O.V is gereguleerd.
De uitgifte van taxivergunningen is vrij gegeven waardoor er veel te veel taxi’s zijn.
Daardoor komen de inkomsten zwaar onder druk te staan met alle gevolgen van dien waaronder je opmerkingen.
Daarnaast gedoogd ILT z.g. vrijwilligers personenvervoer diensten zonder enige vergunning.
Het Taxi beleid wat hier gevoerd wordt zou je in een bananen republiek verwachten.
Uber houd zich ook niet aan de wet.

Peter Tolboom|18.10.17|11:12

juist

Peter Tolboom|18.10.17|11:13

een gebed zonder einde.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.