Directeur Hans Schaap van GreenStar tijdens Taxi Expo 2017

‘Data connected cars helpt taxi-ondernemer bij keuze voor elektrisch rijden’

De data van connected cars kunnen taxi-ondernemers inzicht geven in het brandstofverbruik, rijgedrag en de technische staat van hun wagenpark, maar ook op strategisch niveau helpen bij een eventuele overstap naar elektrische taxi’s. Dat vertelde directeur Hans Schaap van GreenStar tijdens Taxi Expo in Houten.

Schaap schetste tijdens Taxi Expo een aantal trends in de mobiliteitssector waar taxi-ondernemers volgens hem de komende jaren rekening mee moeten houden. Zo is er volgens hem een verschuiving van autobezit naar autodelen. Verder maken mensen steeds meer gebruik van een mobiliteitsmix, wat betekent dat ze niet alléén gebruikmaken van een taxi of OV of fiets, maar vaker diverse modaliteiten combineren. Taxi-ondernemers zouden hier op moeten inspelen in hun service naar de klant.

Duurzaamheid

Een andere trend waar Schaap tijdens zijn presentatie op wees, is maatschappelijke bewustwording. “Transport veroorzaakt 20 procent van de CO2-uitstoot en in de mobiliteitssector groeit het bewustzijn van de belangrijke rol die het heeft in het terugdringen hiervan.” Verder dient de sector volgens Schaap rekening te houden met de opkomst van de zelfrijdende auto.

GreenStar speelt met haar duurzaamheidsprogramma Connect in op de trend connected cars. In de afgelopen drie jaar zamelde het technologiebedrijf een schat aan data in door onder meer de voertuigen van diverse taxi-ondernemers met elkaar te vergelijken. Van ongeveer tien taxibedrijven met ongeveer vijfhonderd voertuigen werd in goed overleg gedurende die periode data geanalyseerd over het rijgedrag en ook afgezet tegenover gegevens van verzekeringsmaatschappijen.

Afwijkingen in rijgedrag

Met Connect meet GreenStar de afwijkingen in het rijgedrag van chauffeurs, zoals te hard rijden of optrekken, te hoog toerental, te snel door bochten rijden, hard afremmen en onnodig stationair draaien. Dat kan onder meer op basis van data uit de EcoBox-stekker van GreenStar in de voertuigen. “We stelden vast dat het verschil in energieverbruik tussen taxichauffeurs die zuinig rijden en die niet zuinig rijden tussen de 10 en 25 procent is. Door de richtlijnen van het GreenStar-duurzaamheidprogramma te volgen, konden de taxi-ondernemers over de hele groep een besparing van 7 procent realiseren.”

(Tekst loopt door onder foto)

Brandstofgebruik GreenStar
Er bleken duidelijke verschillen te zijn in het energieverbruik van chauffeurs.

“Wij kunnen voor taxi-ondernemers inzichtelijk maken welke chauffeurs energiezuinig rijden en welke niet. Daardoor is het onnodig om al je chauffeurs een cursus aan te bieden. De chauffeurs die slechter scoren kunnen gerichte feedback krijgen, waarbij ze dagelijks inzicht krijgen in hun rijgedrag. Ook bieden wij een online theoriecursus aan en workshops die zijn te gebruiken voor TX-keur.”

Data begrijpen

“Het gaat om een combinatie van werknemers belonen en uitvinden waarom ze slecht presteren en wat hun intrinsieke motivatie is”, meent Schaap. “Een besparing kan al in een paar maanden worden gerealiseerd, afhankelijk van de betrokkenheid van het bedrijf. We zien de beste resultaten bij ondernemingen waar de directie de data begrijpt en er bovenop zit. Al is het natuurlijk wel de bedoeling dat de directie hier nauwelijks tijd aan kwijt hoeft te zijn.”

GreenStar legde in overleg met de ondernemers de data over het rijgedrag van chauffeurs naast de gegevens van verzekeringsmaatschappijen. “Daarbij hebben we gekeken naar welke voertuigen schade hebben opgelopen. Daaruit bleek dat de voertuigen waar slechter mee werd gereden, zeventig procent vaker kan op schade hebben. Ook bleken de onderhoudskosten van de voertuigen waarmee slecht werd gescoord 550 euro hoger te zijn.”

(Tekst loopt door onder foto)

Onderhoudskosten GreenStar
Ook bleken de onderhoudskosten van voertuigen waarmee afwijkend werd gereden hoger te zijn.

Strategische keuzes

Naast het coachen van chauffeurs in rijgedrag, helpt GreenStar ook taxi-ondernemers ook bij het maken van strategische keuzes. Bijvoorbeeld om te kiezen voor elektrisch rijden. “Ik verwacht dat het elektrisch rijden een enorme vlucht gaat nemen, maar ik merk dat sommige ondernemers nog weerstand hebben om daar mee aan de slag te gaan. De data die wij verzamelen geven inzicht in het type ritten die worden gereden. Als bijvoorbeeld blijkt dat tachtig procent van de ritten niet langer dan zestig kilometer zijn, dan kan een ondernemer ervoor kiezen om elektrische taxi’s aan te schaffen. En bij elektrisch rijden is het helemaal belangrijk hoe er met een voertuig wordt omgegaan.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Data connected cars helpt taxi-ondernemer bij keuze voor elektrisch rijden’”

Taxi Volendam|02.11.17|14:17

Wat kost elektrisch rijden per KM aan stroomverbruik in vergelijk met een diesel die b.v.
1 0p 20 met gemak kan halen.
Hoe lang duurt het opladen van de accu , loonkosten ?
Hoe lang, (KM) gaan de accu’s mee ?
Wordt de verbruikte stroom door de auto opgewekt zonder Emissie?
Er is nog heel wat onduidelijkheid.
En Hans, Verhuren per zitplaats, met andere woorden mobiliteitsmix, wordt al jaren toegepast.
Graag wat meer duidelijkheid.

‘Data connected cars helpt taxi-ondernemer bij keuze voor elektrisch rijden’ | TaxiPro
Directeur Hans Schaap van GreenStar tijdens Taxi Expo 2017

‘Data connected cars helpt taxi-ondernemer bij keuze voor elektrisch rijden’

De data van connected cars kunnen taxi-ondernemers inzicht geven in het brandstofverbruik, rijgedrag en de technische staat van hun wagenpark, maar ook op strategisch niveau helpen bij een eventuele overstap naar elektrische taxi’s. Dat vertelde directeur Hans Schaap van GreenStar tijdens Taxi Expo in Houten.

Schaap schetste tijdens Taxi Expo een aantal trends in de mobiliteitssector waar taxi-ondernemers volgens hem de komende jaren rekening mee moeten houden. Zo is er volgens hem een verschuiving van autobezit naar autodelen. Verder maken mensen steeds meer gebruik van een mobiliteitsmix, wat betekent dat ze niet alléén gebruikmaken van een taxi of OV of fiets, maar vaker diverse modaliteiten combineren. Taxi-ondernemers zouden hier op moeten inspelen in hun service naar de klant.

Duurzaamheid

Een andere trend waar Schaap tijdens zijn presentatie op wees, is maatschappelijke bewustwording. “Transport veroorzaakt 20 procent van de CO2-uitstoot en in de mobiliteitssector groeit het bewustzijn van de belangrijke rol die het heeft in het terugdringen hiervan.” Verder dient de sector volgens Schaap rekening te houden met de opkomst van de zelfrijdende auto.

GreenStar speelt met haar duurzaamheidsprogramma Connect in op de trend connected cars. In de afgelopen drie jaar zamelde het technologiebedrijf een schat aan data in door onder meer de voertuigen van diverse taxi-ondernemers met elkaar te vergelijken. Van ongeveer tien taxibedrijven met ongeveer vijfhonderd voertuigen werd in goed overleg gedurende die periode data geanalyseerd over het rijgedrag en ook afgezet tegenover gegevens van verzekeringsmaatschappijen.

Afwijkingen in rijgedrag

Met Connect meet GreenStar de afwijkingen in het rijgedrag van chauffeurs, zoals te hard rijden of optrekken, te hoog toerental, te snel door bochten rijden, hard afremmen en onnodig stationair draaien. Dat kan onder meer op basis van data uit de EcoBox-stekker van GreenStar in de voertuigen. “We stelden vast dat het verschil in energieverbruik tussen taxichauffeurs die zuinig rijden en die niet zuinig rijden tussen de 10 en 25 procent is. Door de richtlijnen van het GreenStar-duurzaamheidprogramma te volgen, konden de taxi-ondernemers over de hele groep een besparing van 7 procent realiseren.”

(Tekst loopt door onder foto)

Brandstofgebruik GreenStar
Er bleken duidelijke verschillen te zijn in het energieverbruik van chauffeurs.

“Wij kunnen voor taxi-ondernemers inzichtelijk maken welke chauffeurs energiezuinig rijden en welke niet. Daardoor is het onnodig om al je chauffeurs een cursus aan te bieden. De chauffeurs die slechter scoren kunnen gerichte feedback krijgen, waarbij ze dagelijks inzicht krijgen in hun rijgedrag. Ook bieden wij een online theoriecursus aan en workshops die zijn te gebruiken voor TX-keur.”

Data begrijpen

“Het gaat om een combinatie van werknemers belonen en uitvinden waarom ze slecht presteren en wat hun intrinsieke motivatie is”, meent Schaap. “Een besparing kan al in een paar maanden worden gerealiseerd, afhankelijk van de betrokkenheid van het bedrijf. We zien de beste resultaten bij ondernemingen waar de directie de data begrijpt en er bovenop zit. Al is het natuurlijk wel de bedoeling dat de directie hier nauwelijks tijd aan kwijt hoeft te zijn.”

GreenStar legde in overleg met de ondernemers de data over het rijgedrag van chauffeurs naast de gegevens van verzekeringsmaatschappijen. “Daarbij hebben we gekeken naar welke voertuigen schade hebben opgelopen. Daaruit bleek dat de voertuigen waar slechter mee werd gereden, zeventig procent vaker kan op schade hebben. Ook bleken de onderhoudskosten van de voertuigen waarmee slecht werd gescoord 550 euro hoger te zijn.”

(Tekst loopt door onder foto)

Onderhoudskosten GreenStar
Ook bleken de onderhoudskosten van voertuigen waarmee afwijkend werd gereden hoger te zijn.

Strategische keuzes

Naast het coachen van chauffeurs in rijgedrag, helpt GreenStar ook taxi-ondernemers ook bij het maken van strategische keuzes. Bijvoorbeeld om te kiezen voor elektrisch rijden. “Ik verwacht dat het elektrisch rijden een enorme vlucht gaat nemen, maar ik merk dat sommige ondernemers nog weerstand hebben om daar mee aan de slag te gaan. De data die wij verzamelen geven inzicht in het type ritten die worden gereden. Als bijvoorbeeld blijkt dat tachtig procent van de ritten niet langer dan zestig kilometer zijn, dan kan een ondernemer ervoor kiezen om elektrische taxi’s aan te schaffen. En bij elektrisch rijden is het helemaal belangrijk hoe er met een voertuig wordt omgegaan.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Data connected cars helpt taxi-ondernemer bij keuze voor elektrisch rijden’”

Taxi Volendam|02.11.17|14:17

Wat kost elektrisch rijden per KM aan stroomverbruik in vergelijk met een diesel die b.v.
1 0p 20 met gemak kan halen.
Hoe lang duurt het opladen van de accu , loonkosten ?
Hoe lang, (KM) gaan de accu’s mee ?
Wordt de verbruikte stroom door de auto opgewekt zonder Emissie?
Er is nog heel wat onduidelijkheid.
En Hans, Verhuren per zitplaats, met andere woorden mobiliteitsmix, wordt al jaren toegepast.
Graag wat meer duidelijkheid.