Uber

‘Uber-chauffeurs Verenigd Koninkrijk geen ondernemers maar medewerkers’

Uber-chauffeurs zijn geen zelfstandige onderaannemers die door het taxibedrijf worden ingehuurd, zo heeft een tribunaal in het Verenigd Koninkrijk op vrijdag bevestigd. Uber moet daarom onder meer zorgen dat de chauffeurs een minimumloon en vrije dagen krijgen. De uitspraak in hoger beroep betekent dat de activiteiten van de taxidienst in Londen nog verder onder druk komen te staan.

Het betreft een zaak van twee Uber-chauffeurs, James Farrar en Yaseen Aslam, namens een groep van in totaal negentien van deze chauffeurs. Vorig jaar wonnen zij hun zaak tegen Uber al. Waar de taxidienst altijd uitgaat van het gegeven dat de chauffeurs onderaannemers zijn, en dus niet in zekere zin werknemers, is volgens het tribunaal het omgekeerde het geval.

De uitspraak van vorig jaar is nu in hoger beroep bevestigd. Dat betekent dat Uber-chauffeurs geen zelfstandig ondernemers zijn die door of via Uber ingehuurd worden, maar tot op zekere hoogte medewerkers. En in die rol hebben ze ook recht op zaken als een minimumloon en vrije dagen. Farrah becijferde eerder al dat hij in een maand na aftrek van alle kosten iets meer dan 5 pond per uur verdiende met rijden voor Uber.

Slaat de plank mis

Uber heeft altijd vastgehouden aan het idee dat de chauffeurs zelfstandig ondernemers zijn, maar dat wordt door deze tweede uitspraak erg lastig. Juristen verwachten ook dat de uitspraak gevolgen zal hebben voor andere platforms die op soortgelijke wijze diensten en producten aanbieden: ook voor hen zal gelden dat ze de mensen die voor hen werken als medewerkers moeten gaan behandelen.

Uber zelf is uiteraard niet blij met de uitspraak en is van mening dat deze de plank misslaat. Volgens het bedrijf waren de chauffeurs die rijden in het Verenigd Koninkrijk ook voor de komst van de app al voornamelijk actief als zelfstandig ondernemers. Het overgrote deel van de maar liefst 40.000 chauffeurs die in Londen voor Uber rijden, zou dat doen vanwege de hoge mate van vrijheid en flexibiliteit.

Vergunning ingetrokken

De uitspraak maakt het leven er in Londen hoe dan ook niet makkelijker op voor Uber. In Londen rijden er dus ongeveer 40.000 mensen voor de dienst; in totaal zo’n 50.000 in het VK als geheel. Het maakt voor de bedrijfsvoering nogal wat uit of dat (semi) werknemers of onderaannemers zijn. Daarbij staat de vergunning van Uber om in Londen actief te zijn op losse schroeven. Transport for London wil deze licentie intrekken, maar er loopt nog een bezwaar en zolang dat het geval is mag Uber actief zijn op de Londense markt.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

4 reacties op “‘Uber-chauffeurs Verenigd Koninkrijk geen ondernemers maar medewerkers’”

Kemal Ozen|10.11.17|20:08

medewerkers van Uber zouden hier in Amsterdam ook een zaak moeten aanspannen tegen Uber

Pierre van Aert|10.11.17|20:17

Tsja, voor de belastingdienst ook hier in Nederland ben je alleen zelfstandig ondernemer als je voor meerdere opdrachtgevers werkt.

Peter Walgreen|16.11.17|15:23

Pierre,
formeel gezien heb je hierin gelijk, maar als je maar genoeg geld binnen brengt bij de belastingdienst dan interesseert ze dat bitter weinig.

Cor Verbrugh|16.11.17|19:31

@Peter
Uber brengt als multinational helemaal geen geld binnen bij de belasting met dank aan de VVD met als erelid Neelie Smit Kroes die niets anders doet dan lobbyen bij haar vrinden van de VVD en daarmee de hardwerkende ondernemers in dit land afslagt tbv de multinationals uit de USA, in vroeger tijden werden zulke mensen opgehangen als landverraders(NSBers) nu krijgen ze een top salaris uit uw zak! En wanneer gaan we nu eens massaal actie voeren in dit land? Waarschijnlijk nooit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.