Europees Hof: Uber is taxidienst

Uber is geen digitale dienst maar een vervoersdienst, zo oordeelt het Europees Hof van Justitie. Lidstaten van de Europese Unie mogen de voorwaarden reguleren waarin die vervoersdienst wordt verleend. Volgens Uber gebeurt dat in de meeste landen al en heeft de uitspraak daarom geen grote gevolgen.

Voor digitale diensten gelden in Europa minder strenge regels, omdat de EU graag de ontwikkeling ervan wil stimuleren teneinde de achterstand op Azië en de Verenigde Staten in te lopen. Uber heeft zichzelf altijd gepresenteerd als een dienst waarbij vraag en aanbod in taxivervoer bij elkaar worden gebracht, niet zozeer als een daadwerkelijke aanbieder van taxivervoer. In veel landen waar Uber actief is, denkt de traditionele taxibranche daar echter anders over. Omdat Uber aan andere regels moet voldoen, vinden taxibedrijven dat er oneerlijk word geconcurreerd.

Vervoer tegen betaling

Het grootste taxibedrijf van Barcelona maakte daar werk van en sleepte Uber voor de rechter als aanbieder van illegale taxiritten. Daarbij ging het om UberPop, waarbij mensen met hun eigen auto’s tegen betaling anderen vervoeren. Vanwege de rechtszaak staakte Uber deze dienst in Spanje. In Nederland werd UberPop in 2015 verboden en gestaakt, en Uber heeft geen enkele intentie om deze terug te brengen.

In Spanje kwam de rechtbank er niet uit, wat leidde tot een gang naar het Europese Hof van Justititie. Eerder adviseerde advocaat-geeraal Maciej Szpunar het hof al dat Uber een vervoersdienst is die EU-lidstaten mogen verbieden zonder daar melding van te maken bij de Europe Commissie. Het Hof van Justitie oordeelt dat het bij UberPop ging om bemiddeling tussen mensen die met hun privé-auto anderen tegen betaling vervoeren. Dat kwam weliswaar via de app tot stand, maar de dienst zelf valt onder transport en vervoer. Het is aan de lidstaten zelf om te bepalen onder welke voorwaarden zo’n taxidienst wordt aangeboden.

Dialoog voortgezet

Uber zelf benadrukt dat de uitspraak voor zijn werkzaamheden in veel EU-landen geen grote gevolgen heeft, omdat in de meeste landen al onder de regels voor transportdiensten valt. Een woordvoerder van het bedrijf: “Miljoenen Europeanen worden echter nog steeds weerhouden van het gebruiken van apps als de onze. Zoals onze nieuwe CEO al zei is het gepast om diensten als Uber te reguleren en dus zetten we onze dialoog met steden in heel Europa voort.” Uber schat in dat de uitspraak van het Europees Hof van Justititie vooral voor extra duidelijkheid in zulke gesprekken zal zorgen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

9 reacties op “Europees Hof: Uber is taxidienst”

Taxi Volendam|21.12.17|14:07

Je kan wel tegen Uber blijven trappen , maar je ziet dat er markt voor dergelijke systemen is.
Door gezamenlijk zelf geld in een dergelijke landelijke app steken zal ons geen windeieren leggen.
Iemand moet het voortouw nemen, b.v. Taxibelangen.
Dan moeten de leden wel bereid zijn en aangeven dat ze iets dergelijks willen.
Daarmee kunnen we zelf weer de regie in handen nemen en ons niet verder laten uitmelken door de vervoersmakelaars.

taxibelangen STN|21.12.17|14:10

Zoals de taxibranche al jaren heeft geroepen, fijn dat daar nu eindelijk duidelijkheid over is. Naar ik aanneem zullen de juiste instanties; belastingdienst, ILT, vakbonden en het sociaal fonds taxi zich nu dan ook volledig richten op al die misstanden die ze in het verleden ten aanzien van Uber hebben laten liggen? Ook neem ik aan dat gelijksoortige aanbieders van taxivervoer onder dezelfde regels gaan vallen?

Ton van Dalfsen|21.12.17|17:22

@ Taxi Volendam, Had dat toen al aangegeven in de bestuursvergaderingen van Taxibelangen. Maar men wilde daar niet aan. Duco heeft/had een mooie App.

Kemal Ozen|21.12.17|18:59

Zolang Rutte en vriendjes van Uber het voor het zeggen hebben zal er in de taxi wereld jammer genoeg niet veel veranderen.

Bertax Landsmeer|22.12.17|10:59

Uber maakt nu een grote fout in verwachtingen en zegt nu dus weer 2 verschillende dingen over wat zij nu eigenlijk zijn,

A. Wij zijn een APP op het deeleconomy platform en vallen dus niet onder vervoersbranceregels en B. ( woordvoerder) Opereren wij nú toch al in de meeste landen onder de Transportdienst regels?
Wij weten dat beter natuurlijk en proberen dat al jaren duidelijk te maken aan den blinden en doven in Den Haag!
Een paar opties voor Uber en consorten

Bertax Landsmeer|22.12.17|11:05

Optie.1
Uber is een vervoersbedrijf in Europa dus moet Uber nu een Taxivergunning gaan aanvragen ( als Uber Centrale of Taxibedrijf ) in Nederland bij Kiwa en de Chauffeurs ( nu schijnzelfstandigen) in loondienst nemen! Die kan daarbij gewoon zijn APP blijven gebruiken voor zijn Loondienst Chauffeurs met alle ( TTO ) wetten en regels met daarbij behorende Daklichten etc etc!
Aangezien het Uber bussines model hierin niet voorziet en dit niet de Imperalistische gedachten voedt van de

Bertax Landsmeer|22.12.17|11:49

Investeerders onstaat hier een probleem!

De opmerking van Uber dat er in Nederland toch al Blauwe kentekenplaten bestaan om een personenvervoer voertuig te herkennen heeft natuurlijk niets te maken met de Chauffeur in de Taxi!
Dat kan een loonchauffeur zijn ( met fake loonstrookje en commissie in dienst van het zg Eenmanzaakje die zich aangesloten heeft bij de Uberapp of een officieel taxibedrijf ( black en limo etc)!

Alle andere cenario,s dan dat ene Deelplatform wat uber echt is werken niet

Bertax Landsmeer|22.12.17|11:59

,voor de opzet en eerst verlies maken, veroveren en overneem doel van het Uber over alles imperium!

optie. 2
Uber gaat doen wat het eigenlijk is zoals zovelen Taxiapps in Nederland, gewoon een Appje zijn zonder bemoeienis met de Uitvoerder en gewoon, bemiddeling, courtage en klaar!
Geen tarieven, geen leasemaatschapijtjje spelen etc etc!

De Ubernep chauffeurtjes moeten een daklicht, tariefkaartjes en meter en vola onde evt TTO wetje vallen!

Eens kijken of zij nog goedkoop kunnen rijden!

Bct Boordcomputer|22.12.17|12:58

Men krijgt de indruk dat Uber goedkoop is, dat is lang niet altijd het geval.
Uber pakt 30% van de vastgestelde taximeter prijzen van jou en je klant af.
Overweeg de Uber klant die je rijdt een kaartje te geven met je gegevens.
Biedt korting aan en geef service die van je verwacht wordt.
Daarmee wordt Uber minder aantrekkelijk en verdwijnt vanzelf.
Zelf een landelijke app heeft de voorkeur, courtage overbodig Bertax !
Uber zal miljarden moeten terugverdienen. Wij niet. Voorbeeld: Uber China !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.