CNG Pitpoint

‘Overheid moet groengas omarmen als duurzame brandstof’

De overheid moet het gebruik van groengas stimuleren in markten waar elektrisch rijden op dit moment nog geen optie is. In bepaalde gebieden is het nauwelijks mogelijk om elektrische taxi’s in te zetten, vanwege de te hoge prijs of de beperkte actieradius. Maar groengas is per direct een realistisch en duurzaam alternatief voor diesel. Dat blijkt uit onderzoek dat CE Delft heeft uitgevoerd in opdracht van PitPoint.

Pitpoint is een leverancier van schone brandstoffen, waaronder elektriciteit. Maar het bedrijf merkt dat elektriciteit nog lang niet overal de oplossing is, zoals in markten waar diesel nog de primaire brandstof is en het brandstofgebruik hoog. Het taxi- en contractvervoer valt in die categorie. De sector kiest vaak voor diesel als elektriciteit geen optie is, omdat de overheid dit stimuleert. Groengas wordt vergeten, stelt PitPoint in een position paper.

Besparing dieselkilometers

Hierin roept PitPoint de overheid op om groengas juist te omarmen, omdat hierdoor dieselvoertuigen sneller uitgefaseerd kunnen worden. Dit draagt wezenlijk bij aan de verbetering van het milieu. Door meer voertuigen op groengas te laten rijden, kunnen in 2025 namelijk jaarlijks 2 miljard dieselkilometers worden uitgespaard. Dit betekent een besparing van 400 ton fijnstof en 0,4 miljoen ton CO2-uitstoot.

Maar alle dieselvoertuigen die nu worden aangeschaft omdat elektriciteit nog geen mogelijkheid is, blijven nog circa tien jaar in Nederland rondrijden. “Wij vinden het moeilijk te begrijpen dat een overheid die verduurzaming zo hoog op de agenda heeft staan, een enorme milieuwinst als deze laat liggen”, aldus Marja Versleijen, Managing Director bij PitPoint Nederland.

Groengas

Groengas is een brandstof die in Nederland gemaakt wordt uit bijvoorbeeld slib, afval, tuinafval, resten van groente en fruit en dierlijke restproducten, zoals koeienmest. De CO2-besparing kan bij deze brandstof al snel oplopen tot 80 procent. Daarnaast is een motor op groengas stiller en stoot deze veel minder fijnstof uit dan een dieselmotor.

Bovendien zijn er ook meerdere indirecte voordelen, meent PitPoint. Omdat groengas nationaal geproduceerd kan worden, zorgt het in Nederland voor geld, kennis en werk. Vele transportkilometers om de brandstof te verplaatsen zijn niet nodig en bijvoorbeeld de kap van regenwoud wordt vermeden. “Groengas is niet zozeer een concurrent van elektrisch vervoer, als wel een goed en duurzaam alternatief op dit moment”, meent het bedrijf.

Gelijkstellen

PitPoint pleit er bij de overheid voor om de inzet van 100 procent procent groengas gelijk te stellen aan elektriciteit en waterstof voor markten waar elektrisch rijden nu nog geen optie is. De overheid kan voor bepaalde sector voor een deel bepalen waaraan de voertuigen moeten voldoen. Er wordt een Bestuurakkoord Zero Emissie voorbereid voor het taxi- en contractvervoer.

Maar PitPoint merkt dat nu alleen batterij-elektrische en waterstof-elektrische voertuigen worden omarmd door de overheid, terwijl groengas geen prioriteit krijgt. “Een overheid die groengas omarmt, zorgt dat er per direct een realistisch en duurzaam alternatieve brandstof beschikbaar is om alle dieselvoertuigen uit de stad te laten verdwijnen. En dat is winst voor de gezondheid van mensen, het klimaat en het bedrijfsleven in Nederland,” aldus Versleijen.

Rekenmethode

Op dit moment ontstaat een vertekend beeld van de besparingen die kunnen worden gerealiseerd met groengas, omdat Nederlands groengas nog veelal geproduceerd wordt met subsidie. Maar dit gesubsidieerde groengas wordt in rapportages niet meegeteld in de CO2-reductie voor verkeer. PitPoint vindt het onterecht dat door een manier van boekhouden minder aandacht is voor groengas in verkeer.

Er moet juist gekeken worden naar de kansen van groengas om diesel te vervangen. “Door te kijken naar de CO2- en fijnstofwinst die wordt behaald omdat er geen dieselkilometers worden gemaakt ontstaat een veel waarheidsgetrouwer beeld van de klimaat- en lucht- kwaliteitswinst”, zo schrijft PitPoint in het position paper. “Wij zijn er daarom voorstander van om “vermeden dieselkilometers” te gebruiken als indicator van goed beleid op dit gebied.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Overheid moet groengas omarmen als duurzame brandstof’ | TaxiPro
CNG Pitpoint

‘Overheid moet groengas omarmen als duurzame brandstof’

De overheid moet het gebruik van groengas stimuleren in markten waar elektrisch rijden op dit moment nog geen optie is. In bepaalde gebieden is het nauwelijks mogelijk om elektrische taxi’s in te zetten, vanwege de te hoge prijs of de beperkte actieradius. Maar groengas is per direct een realistisch en duurzaam alternatief voor diesel. Dat blijkt uit onderzoek dat CE Delft heeft uitgevoerd in opdracht van PitPoint.

Pitpoint is een leverancier van schone brandstoffen, waaronder elektriciteit. Maar het bedrijf merkt dat elektriciteit nog lang niet overal de oplossing is, zoals in markten waar diesel nog de primaire brandstof is en het brandstofgebruik hoog. Het taxi- en contractvervoer valt in die categorie. De sector kiest vaak voor diesel als elektriciteit geen optie is, omdat de overheid dit stimuleert. Groengas wordt vergeten, stelt PitPoint in een position paper.

Besparing dieselkilometers

Hierin roept PitPoint de overheid op om groengas juist te omarmen, omdat hierdoor dieselvoertuigen sneller uitgefaseerd kunnen worden. Dit draagt wezenlijk bij aan de verbetering van het milieu. Door meer voertuigen op groengas te laten rijden, kunnen in 2025 namelijk jaarlijks 2 miljard dieselkilometers worden uitgespaard. Dit betekent een besparing van 400 ton fijnstof en 0,4 miljoen ton CO2-uitstoot.

Maar alle dieselvoertuigen die nu worden aangeschaft omdat elektriciteit nog geen mogelijkheid is, blijven nog circa tien jaar in Nederland rondrijden. “Wij vinden het moeilijk te begrijpen dat een overheid die verduurzaming zo hoog op de agenda heeft staan, een enorme milieuwinst als deze laat liggen”, aldus Marja Versleijen, Managing Director bij PitPoint Nederland.

Groengas

Groengas is een brandstof die in Nederland gemaakt wordt uit bijvoorbeeld slib, afval, tuinafval, resten van groente en fruit en dierlijke restproducten, zoals koeienmest. De CO2-besparing kan bij deze brandstof al snel oplopen tot 80 procent. Daarnaast is een motor op groengas stiller en stoot deze veel minder fijnstof uit dan een dieselmotor.

Bovendien zijn er ook meerdere indirecte voordelen, meent PitPoint. Omdat groengas nationaal geproduceerd kan worden, zorgt het in Nederland voor geld, kennis en werk. Vele transportkilometers om de brandstof te verplaatsen zijn niet nodig en bijvoorbeeld de kap van regenwoud wordt vermeden. “Groengas is niet zozeer een concurrent van elektrisch vervoer, als wel een goed en duurzaam alternatief op dit moment”, meent het bedrijf.

Gelijkstellen

PitPoint pleit er bij de overheid voor om de inzet van 100 procent procent groengas gelijk te stellen aan elektriciteit en waterstof voor markten waar elektrisch rijden nu nog geen optie is. De overheid kan voor bepaalde sector voor een deel bepalen waaraan de voertuigen moeten voldoen. Er wordt een Bestuurakkoord Zero Emissie voorbereid voor het taxi- en contractvervoer.

Maar PitPoint merkt dat nu alleen batterij-elektrische en waterstof-elektrische voertuigen worden omarmd door de overheid, terwijl groengas geen prioriteit krijgt. “Een overheid die groengas omarmt, zorgt dat er per direct een realistisch en duurzaam alternatieve brandstof beschikbaar is om alle dieselvoertuigen uit de stad te laten verdwijnen. En dat is winst voor de gezondheid van mensen, het klimaat en het bedrijfsleven in Nederland,” aldus Versleijen.

Rekenmethode

Op dit moment ontstaat een vertekend beeld van de besparingen die kunnen worden gerealiseerd met groengas, omdat Nederlands groengas nog veelal geproduceerd wordt met subsidie. Maar dit gesubsidieerde groengas wordt in rapportages niet meegeteld in de CO2-reductie voor verkeer. PitPoint vindt het onterecht dat door een manier van boekhouden minder aandacht is voor groengas in verkeer.

Er moet juist gekeken worden naar de kansen van groengas om diesel te vervangen. “Door te kijken naar de CO2- en fijnstofwinst die wordt behaald omdat er geen dieselkilometers worden gemaakt ontstaat een veel waarheidsgetrouwer beeld van de klimaat- en lucht- kwaliteitswinst”, zo schrijft PitPoint in het position paper. “Wij zijn er daarom voorstander van om “vermeden dieselkilometers” te gebruiken als indicator van goed beleid op dit gebied.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.