Daklicht

‘Nut en noodzaak vereenvoudiging taxiregels duidelijk’

Bron: TaxiPro (VK)

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft voldoende onderbouwd waarom ze de regels voor de taxisector wil vereenvoudigen. Dat concludeert het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) na beoordeling van de voorstellen.  De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat wil onder meer de regel afschaffen dat taxichauffeurs elke vijf jaar hun Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) moeten vernieuwen.

De bewindsvrouw kondigde haar plannen eind vorig jaar voor het eerst aan. Insteek is om de taxiregels verder te vereenvoudigen zonder de spanningen op de markt te vergroten. Van Veldhoven wil zo de lastendruk voor de sector verminderen en de regels flexibeler maken.

Dat taxichauffeurs een VOG moeten overleggen om een chauffeurskaart te krijgen, verandert niet. Maar wie eenmaal zo’n VOG heeft, wordt daarna voortdurend gescreend op het eventueel begaan van strafbare feiten. De vijfjaarlijkse vernieuwing is daarmee feitelijk overbodig en het is voor iedereen makkelijker als die verplichting vervalt, zo redeneert Van Veldhoven.

Regeldruk voor taxiondernemers

Ook denkt zij aan het afschaffen van de communautaire vergunningplicht voor de inzet van taxi’s voor openbaar vervoer. Wie een taxivergunning heeft, voldoet al aan de regelgeving en de daarvoor geldende beroepseisen. Zo’n communautaire  vergunningplicht levert volgens haar alleen maar regeldruk op voor de taxiondernemer, terwijl hij zonder gevolgen voor de reiziger kan worden afgeschaft. Een derde punt is een vrijstellingsmogelijkheid voor verplichtingen die zijn opgenomen in het Besluit Personenvervoer 2000. Dit is de gedetailleerde versie van de Wet Personenvervoer, waar alleen de grote lijnen in staan.

Om dit alles voor elkaar te krijgen, moet dat besluit op verschillende punten worden aangepast. Het voorstel voor deze wijzigingen heeft Van Veldhoven voorgelegd aan het Adviescollege Toetsing Regeldruk. Dat orgaan “constateert dat nut en noodzaak van de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn onderbouwd en dat gekozen wordt voor de minst belastende alternatieven, zonder dat de effectiviteit van de regelgeving afneemt.”

Uittreksel

Verder adviseert het college dat bij evaluaties aandacht wordt besteed aan de kansen van toegekende vrijstellingen voor de hele taxisector. Door dat te doen, kan wellicht verdere vermindering van de regeldruk worden bereikt. Een voorbeeld daarvan is ook het uittreksel van het handelsregister dat wordt gevraagd bij het aanvragen van een taxivergunning. ATR adviseert de staatssecretaris om samen met Kiwa, dat de vergunningen uitgeeft, te bekijken of die eis kan vervallen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “‘Nut en noodzaak vereenvoudiging taxiregels duidelijk’”

Ton van Dalfsen|08.05.18|12:58

Quote: Wie een taxivergunning heeft, voldoet al aan de regelgeving en de daarvoor geldende beroepseisen.
Wat heeft het nut van TX keur dan? of andere keurmerken? GELD KLOPPERIJ

Duco Douwstra|09.05.18|11:46

De al jaren oncontroleerbare BCT,heeft onomstotelijk aangetoond dat de rij en rusttijden wet evenals de BCT verplichting op zich overbodig zijn.Staatssecretaris Huizinga heeft in 2010 al in een brief aan de Tweede Kamer medegedeeld dat nooit is aangetoond dat de rijtijdenwet bijdraagt aan de verkeersveiligheid.Aangetoond is dat de BCT voor 28% onbetrouwbaar is,onbetrouwbare bediening nog niet meegerekend.Hoe onbetrouwbaar moet een systeem zijn,voordat hij niet meer verplicht kan worden?

Hans de Jager|10.05.18|12:34

Duco je handel is al een tijd omgevallen. Je bent blijven hangen in het bct verhaal. Als jij nooit werkboeken verkocht dan Had je nooit in de discussie gemengd van de bct, jij mist inkomsten en alles is volgens jou fout. Jij rijdt geen taxi Duco gaat met pensieon beter voor je

Hans de Jager|10.05.18|12:37

Duco je hebt een trauma opgelopen door de bct, je verkoopt geen werkboekjes meer. Dat doet jou pijn.
Taxichauffeurs of ondernemers daar heb jij schijt aan.

Je handel is overleden duco en die komt niet meer terug. Leg je daar nou eens bij neer Dollar Duco!

Frans Ritzerfeld|12.05.18|07:07

Respect voor Duco, hele taxibranche is water op een hoopje vegen, Duco heeft het toch klaar gekregen om het naar kartelvorming stinkende systeem van de overheid een halt toe te roepen mbt de werkmappen, snapt niemand dat dit op geen enkele manier is geaccepteerd, daarom is dit een voorbeeld dat de werkmappen werden vervangen door de miskleunen van BCT’s, taxibranche is onderhevig aan kartelvorming door de staat nl gekweekt op alle fronten, voorb. 90 % is de taxibranche gesubsidieerd, foei, foei

Frans Ritzerfeld|12.05.18|07:16

BCT heeft tot honderden faillissementen geleid, waarom wordt dit getolereerd? In de taxibranche is geen collegialiteit meer te vinden, de een gunt de ander zijn verlies niet, eigenlijk te verschrikkelijk voor woorden, daardoor heeft de overheid vrij spel en ze stoppen niet met nadenken hoe men de taxibranche verzieken kan.
De grootste vakbond KNV taxi heult zelfs met de overheid met haar achterkamerpolitiek en doet eigenlijk niets hier aan, wel zakken vullen

Frans Ritzerfeld|12.05.18|15:27

Duco Douwstra verdiend een standbeeld

Tjerk Vinckx|12.05.18|21:31

@ Duco, blaaskaken welk gedwee aan de nietszeggende leiband van de overheid lopen zijn er altijd, dit heeft de geschiedenis ons inmiddels geleerd. Je wordt altijd overreden door een strontkar en niet door een gouden koets …welterusten slim piep Hans.

Frans Ritzerfeld|13.05.18|10:20

Naar het schijnt wordt er jaarlijks 4 tot 5 miljard € verkwanseld door div. projecten waaronder de BCT op de kosten van de belastingbetaler, dit zijn dan feiten, niemand maar ook niemand van deze politieke beslissers hoeft hier verantwoording over af te leggen, dit kan en mag toch nooit de bedoeling zijn van onze rechtsstaat, het allerergst is om te zien hoe die zigeuners zich onder elkaar dekken en vooral afschuiven, diep respect voor diegene die hier openlijk, in tegen verweer komen

Peter Vriens|13.05.18|18:20

@ Hans.
De staatssecretaris wil regels voor de taxisector vereenvoudigen, daar gaat het hier over. BCT’s voldoen aan geen enkel overeengekomen afspraak gemaakt door ILT en de Taxibranche.
Geef eens aan waarom de bct beter zou zijn als de Taxiterminals uit de jaren 2000 of huidige systemen, vrij te koop en niet verplicht door ILT bij wie je mag of moet aanschaffen.
Wat is het nut van een achterhaalde BCT en daarbij de rijtijdenwet welke ILT als drogreden gebruikt voor veiligheid ?

Bertax Landsmeer|14.05.18|09:53

Ik denk dat Hans ooit met zijn voorhoofdje tegen zijn stuurtje is geklapt en nooit hersteld is van zijn hersenbeschadiging!
Duco heeft er voor gezorgd dat het 3 euro fabricagekostende werkmapje wat verkocht werd door de Overheidscriminelen voor€70.- voor €3,75 aan de man gebracht werd!
Hij is een held met een goed hart en een goedgebekte Taxiondernemer! Dat hij dit zelf aan de man bracht lag aan het feit dat geen hebzuchtige leverancier dit meer wilde doen!
Hij was zeer trots op zijn overwinning

‘Nut en noodzaak vereenvoudiging taxiregels duidelijk’ | TaxiPro
Daklicht

‘Nut en noodzaak vereenvoudiging taxiregels duidelijk’

Bron: TaxiPro (VK)

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft voldoende onderbouwd waarom ze de regels voor de taxisector wil vereenvoudigen. Dat concludeert het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) na beoordeling van de voorstellen.  De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat wil onder meer de regel afschaffen dat taxichauffeurs elke vijf jaar hun Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) moeten vernieuwen.

De bewindsvrouw kondigde haar plannen eind vorig jaar voor het eerst aan. Insteek is om de taxiregels verder te vereenvoudigen zonder de spanningen op de markt te vergroten. Van Veldhoven wil zo de lastendruk voor de sector verminderen en de regels flexibeler maken.

Dat taxichauffeurs een VOG moeten overleggen om een chauffeurskaart te krijgen, verandert niet. Maar wie eenmaal zo’n VOG heeft, wordt daarna voortdurend gescreend op het eventueel begaan van strafbare feiten. De vijfjaarlijkse vernieuwing is daarmee feitelijk overbodig en het is voor iedereen makkelijker als die verplichting vervalt, zo redeneert Van Veldhoven.

Regeldruk voor taxiondernemers

Ook denkt zij aan het afschaffen van de communautaire vergunningplicht voor de inzet van taxi’s voor openbaar vervoer. Wie een taxivergunning heeft, voldoet al aan de regelgeving en de daarvoor geldende beroepseisen. Zo’n communautaire  vergunningplicht levert volgens haar alleen maar regeldruk op voor de taxiondernemer, terwijl hij zonder gevolgen voor de reiziger kan worden afgeschaft. Een derde punt is een vrijstellingsmogelijkheid voor verplichtingen die zijn opgenomen in het Besluit Personenvervoer 2000. Dit is de gedetailleerde versie van de Wet Personenvervoer, waar alleen de grote lijnen in staan.

Om dit alles voor elkaar te krijgen, moet dat besluit op verschillende punten worden aangepast. Het voorstel voor deze wijzigingen heeft Van Veldhoven voorgelegd aan het Adviescollege Toetsing Regeldruk. Dat orgaan “constateert dat nut en noodzaak van de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn onderbouwd en dat gekozen wordt voor de minst belastende alternatieven, zonder dat de effectiviteit van de regelgeving afneemt.”

Uittreksel

Verder adviseert het college dat bij evaluaties aandacht wordt besteed aan de kansen van toegekende vrijstellingen voor de hele taxisector. Door dat te doen, kan wellicht verdere vermindering van de regeldruk worden bereikt. Een voorbeeld daarvan is ook het uittreksel van het handelsregister dat wordt gevraagd bij het aanvragen van een taxivergunning. ATR adviseert de staatssecretaris om samen met Kiwa, dat de vergunningen uitgeeft, te bekijken of die eis kan vervallen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “‘Nut en noodzaak vereenvoudiging taxiregels duidelijk’”

Ton van Dalfsen|08.05.18|12:58

Quote: Wie een taxivergunning heeft, voldoet al aan de regelgeving en de daarvoor geldende beroepseisen.
Wat heeft het nut van TX keur dan? of andere keurmerken? GELD KLOPPERIJ

Duco Douwstra|09.05.18|11:46

De al jaren oncontroleerbare BCT,heeft onomstotelijk aangetoond dat de rij en rusttijden wet evenals de BCT verplichting op zich overbodig zijn.Staatssecretaris Huizinga heeft in 2010 al in een brief aan de Tweede Kamer medegedeeld dat nooit is aangetoond dat de rijtijdenwet bijdraagt aan de verkeersveiligheid.Aangetoond is dat de BCT voor 28% onbetrouwbaar is,onbetrouwbare bediening nog niet meegerekend.Hoe onbetrouwbaar moet een systeem zijn,voordat hij niet meer verplicht kan worden?

Hans de Jager|10.05.18|12:34

Duco je handel is al een tijd omgevallen. Je bent blijven hangen in het bct verhaal. Als jij nooit werkboeken verkocht dan Had je nooit in de discussie gemengd van de bct, jij mist inkomsten en alles is volgens jou fout. Jij rijdt geen taxi Duco gaat met pensieon beter voor je

Hans de Jager|10.05.18|12:37

Duco je hebt een trauma opgelopen door de bct, je verkoopt geen werkboekjes meer. Dat doet jou pijn.
Taxichauffeurs of ondernemers daar heb jij schijt aan.

Je handel is overleden duco en die komt niet meer terug. Leg je daar nou eens bij neer Dollar Duco!

Frans Ritzerfeld|12.05.18|07:07

Respect voor Duco, hele taxibranche is water op een hoopje vegen, Duco heeft het toch klaar gekregen om het naar kartelvorming stinkende systeem van de overheid een halt toe te roepen mbt de werkmappen, snapt niemand dat dit op geen enkele manier is geaccepteerd, daarom is dit een voorbeeld dat de werkmappen werden vervangen door de miskleunen van BCT’s, taxibranche is onderhevig aan kartelvorming door de staat nl gekweekt op alle fronten, voorb. 90 % is de taxibranche gesubsidieerd, foei, foei

Frans Ritzerfeld|12.05.18|07:16

BCT heeft tot honderden faillissementen geleid, waarom wordt dit getolereerd? In de taxibranche is geen collegialiteit meer te vinden, de een gunt de ander zijn verlies niet, eigenlijk te verschrikkelijk voor woorden, daardoor heeft de overheid vrij spel en ze stoppen niet met nadenken hoe men de taxibranche verzieken kan.
De grootste vakbond KNV taxi heult zelfs met de overheid met haar achterkamerpolitiek en doet eigenlijk niets hier aan, wel zakken vullen

Frans Ritzerfeld|12.05.18|15:27

Duco Douwstra verdiend een standbeeld

Tjerk Vinckx|12.05.18|21:31

@ Duco, blaaskaken welk gedwee aan de nietszeggende leiband van de overheid lopen zijn er altijd, dit heeft de geschiedenis ons inmiddels geleerd. Je wordt altijd overreden door een strontkar en niet door een gouden koets …welterusten slim piep Hans.

Frans Ritzerfeld|13.05.18|10:20

Naar het schijnt wordt er jaarlijks 4 tot 5 miljard € verkwanseld door div. projecten waaronder de BCT op de kosten van de belastingbetaler, dit zijn dan feiten, niemand maar ook niemand van deze politieke beslissers hoeft hier verantwoording over af te leggen, dit kan en mag toch nooit de bedoeling zijn van onze rechtsstaat, het allerergst is om te zien hoe die zigeuners zich onder elkaar dekken en vooral afschuiven, diep respect voor diegene die hier openlijk, in tegen verweer komen

Peter Vriens|13.05.18|18:20

@ Hans.
De staatssecretaris wil regels voor de taxisector vereenvoudigen, daar gaat het hier over. BCT’s voldoen aan geen enkel overeengekomen afspraak gemaakt door ILT en de Taxibranche.
Geef eens aan waarom de bct beter zou zijn als de Taxiterminals uit de jaren 2000 of huidige systemen, vrij te koop en niet verplicht door ILT bij wie je mag of moet aanschaffen.
Wat is het nut van een achterhaalde BCT en daarbij de rijtijdenwet welke ILT als drogreden gebruikt voor veiligheid ?

Bertax Landsmeer|14.05.18|09:53

Ik denk dat Hans ooit met zijn voorhoofdje tegen zijn stuurtje is geklapt en nooit hersteld is van zijn hersenbeschadiging!
Duco heeft er voor gezorgd dat het 3 euro fabricagekostende werkmapje wat verkocht werd door de Overheidscriminelen voor€70.- voor €3,75 aan de man gebracht werd!
Hij is een held met een goed hart en een goedgebekte Taxiondernemer! Dat hij dit zelf aan de man bracht lag aan het feit dat geen hebzuchtige leverancier dit meer wilde doen!
Hij was zeer trots op zijn overwinning