Smartphone, app, MaaS. Foto: iStock / LDProp

MaaS vraagt om vertrouwen en aanbesteden kan beter

Mobility as a Service, duurzaamheid en anders aanbesteden zijn belangrijke thema’s in de Nederlandse taxibranche. Tijdens het KNV Jaarevent 2018 kwamen ze allemaal uitgebreid aan bod.

Het Jaarevent vond voor de vijfde en laatste keer bij Mercedes-Benz in Utrecht plaats, dit vanwege een aanstaande verhuizing van dit bedrijf. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt nam met de aanwezigen door wat er het afgelopen jaar allemaal is gedaan. Zo gaat het steeds beter met het mede door KNV geïnitieerde Aanbestedingsinstituut Mobiliteit en het modelbestek doelgroepenvervoer. “Waar het AIM eerst alleen reageerde, wordt het nu steeds vaker gevraagd om ook mee te denken over vervoersaanbestedingen.”

Zorgvervoer fors duurder

Verder wordt er momenteel gewerkt aan een nieuwe cao taxivervoer, waarvan eignlijk voo de zomer het prinicpe-akkoord wordt verwacht. KNV spant zich ook nog steeds in om de voorgenomen afschaffing van de BPM-teruggave voor taxiondernemers van tafel te krijgen. De brancheorganisatie liet door Ecorys onderzoek doen en dat leverde op dat deze maatregel het zorgvervoer fors duurder maakt, terwijl de positieve impact op het milieu minimaal is.

Na deze update gaf Eckhardt aan wat de thema’s van de middag zouden zijn: duurzaamheid, Mobility as a Service en “aanbesteden, want dat moet en kan beter.” In het kader van duurzaamheid noemde hij de taxibranche een voorloper, aangezien nu al een flink deel van de voertuigen op een alternatieve brandstof rijdt.

Inkopen of subsidiëren

Na Rohany Amat van RMC sprak Antoinette Wieman van Bizaline over MaaS. Zij benadrukte dat MaaS nog echt in wording is; qua ontwikkeling verkeert het in zijn kinderjaren. Dat heeft als voordeel dat er nu nog sturing kan worden gegeven. Als het ‘kind’ straks volwassen is, wordt het veel lastiger om nog dingen te veranderen. Volgens Wiezman kan de overheid een belangrijke rol spelen in MaaS. Door te zorgen voor een gelijk speelveld. Of door in te kopen en te subsidiëren. Maar ook door zaken te versnellen of stroomlijnen, zoals met de zeven regionale pilots die eraan komen.

Wieman geeft aan dat samenwerken tussen partijen op het gebied van MaaS lastig kan zijn. Ze noemt de Mobiliteitsalliantie als voorbeeld: dit orgaan is op zulke samenwerking gericht, maar op sommige vlakken zien de betrokken partijen elkaar toch als concurrenten. Toch moeten ze elkaar vertrouwen, want de mobiliteitsbranche moet Mobility as a Service samen gaan maken.

Veel kansen gemist

Vervolgens nam Matthijs Huizing het woord. KNV en zijn leden spreken het vaak uit en werken er ook aan: aanbesteden kan en moet beter. Sinds begin dit jaar kan daar de Actieagenda Beter Aanbesteden bij helpen. Matthijs Huizing is de aanjager van dit project. “Bij aanbestedingen blijkt nog veel fout te gaan en er worden nog veel kansen gemist”, schrijft Huizing in het voorwoord van de actieagenda.

Specifiek kijken naar het doelgroepenvervoer vallen volgens Huizing twee zaken op. Ten eerste ben je als inschrijver vaak erg afhankelijk van de adviseur of ambtenaar waar je mee te maken krijgt. En, ten tweede: hoe beter je kunt liegen en hoe meer je belooft, hoe groter de kans dat je wint, want ambtenaren hebben er vaak weinig kaas van gegeten. De actieagenda brengt niet alleen thema’s en oplossingen in beeld, maar schrijft – de naam verklapt het al – ook voor welke actie daar bij kan helpen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.