Daklicht

Taxi verzekeren wordt nóg lastiger en duurder

Met ingang van 2019 wordt het heel wat moeilijker en duurder om een taxi verzekerd te krijgen. Centraal Beheer en Avéro Achmea maken hun voorwaarden strenger en verhogen de premies. Die laatste verzekeraar zegt het zelfs letterlijk: “Verzekeren kan wel, maar wordt lastiger.”

Het is met name voor individuele taxi-ondernemers in de drukste stedelijke gebieden van Nederland al langer lastig om een taxi verzekerd te krijgen. Per 2018 stopten verschillende verzekeraars met het aanbieden van taxiverzekeringen, omdat er steeds meer schades zouden worden gereden die met de binnenkomende premies niet meer te dekken zijn. Wel diende zich met De Vereende een nieuwe aanbieder aan, maar wel een die net als de andere resterende partijen strenge voorwaarden en hoge premies hanteert.

Niet minder dan tien taxi’s

Avéro Achmea geeft nu aan te zullen stoppen met het verzekeren van taxi’s in volmacht, ofwel via een partij die volledig namens de verzekeraar handelt. Wel blijft deze maatschappij provinciaal taxi’s verzekeren. Een tussenpersoon kan dan nog wel een deel van het werk doen, maar de verzekeraar zelf accepteert de verzekerde, maakt de polis op en zorgt voor de schadeafhandeling. En wie minder dan tien taxivoertuigen heeft, kan zelfs met zijn aanvraag voor een nieuwe taxiverzekering niet meer bij deze organisatie terecht. De verzekeraar neemt op deze manier dus veel meer de regie over de eigen taxiverzekeringen.

“Avéro Achmea loopt niet weg van het risico taxi’s. Stoppen vinden we niet in het belang van de klant. We blijven taxi’s dan ook verzekeren, maar alleen tegen premies en voorwaarden die passen bij de schadelast binnen dit segment. Daarbij neemt Avéro Achmea zelf de regie in het acceptatiebeleid met een volledige registratie van de betreffende taxichauffeurs.”

Schadebedrag veel hoger dan premies

De Vereende zou geen wijzigingen voor ogen hebben, maar die voerde zowel per 1 januari als per  1 mei van dit jaar al premieverhogingen door. Centraal Beheer, net als Avéro Achmea een dochter van Achmea, kan niet op de huidige voet verder met de taxisector. Het totale bedrag dat voor schades aan taxi’s moet worden uitgekeerd is veel hoger dan de premies die op dit gebied binnenkomen. Daarom gaat de premie op het WA-gedeelte per 1 januari omhoog en komt er op dit gedeelte een verplicht eigen risico van 1.000 euro.

De voorwaarden worden ook strenger. Een nieuw aan te melden taxi mag bij aanvraag of wijziging van de verzekering niet ouder dan zeven jaar zijn. En nieuwe klanten van Centraal Beheer moeten vanaf 1 januari 2019 minimaal vier schadevrije jaren op eigen naam kunnen aantonen. Dat geldt niet voor bestaande klanten, maar ook die krijgen voor 1 december een voorstel voor een nieuwe premie, gekoppeld aan de nieuwe voorwaarden voor de taxiverzekering. 

‘Uitsluiting is onacceptabel’ 

Volgens Paul Dijkhuizen, voorzitter van Stichting Taxibelangen Nederland, klopt er het nodige niet aan de gang van zaken. “Omdat het hier om een bepaald soort verplichte autoverzekering gaat, zouden verzekeringsmaatschappijen die autoverzekeringen aanbieden vanuit het solidariteitsprincipe ook verplicht moeten zijn taxivoertuigen en bestelvoertuigen te accepteren”, vindt hij.

“Hun stelling dat deze voor deze groep de premies niet opwegen tegen de kosten doet hierin niet zozeer ter zake. Een verplichte aanvullende verzekering zou nog kunnen, maar uitsluiting voor een toch verplichte verzekering, zuiver en alleen vanwege het doel waar dit voertuig voor wordt gebruikt, is op zijn zachtst gezegd onacceptabel. Voor voertuigen waar meer schades mee worden gereden, hebben ze immers al de bonus/malus regeling”, aldus Dijkhuizen.

Lees ook: Minister ziet het probleem met taxiverzekeringen niet

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

39 reacties op “Taxi verzekeren wordt nóg lastiger en duurder”

Glenn van Slimming|29.11.18|12:03

De premie verhogingen hebben wij te danken grotendeels door Uber chauffeurs sluit deze groep uit wat de normale tot aangesloten taxi’s hebben weinig of geen schade waarom moet de goede chauffeurs lijden hiervoor die bijna geen ongelukken veroorzaken je moet het kaf van het koren kunnen scheiden dan gaat alles weer goed toch Glenn.

Anja Eddy Vdk|29.11.18|12:20

De reactie de we kregen in Belgie
Indien drie verzekeringsondernemingen u weigeren te verzekeren of u een offerte doen die als een weigering kan gelijkgesteld worden, dan kan u een aanvraag richten tot het Tariferingsbureau (*) conform artikel 9ter van de wet van 21 november 1989 (ingevoerd door de wet van 2 augustus 2002) betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen mvg eddy http://www.prestige-luchthavenvervoer.com

Rik de Swart|29.11.18|12:45

Niet alleen uber, er zijn veel nieuwe cowboys bij sinds het vrijgeven. Vele rijden snachts 100km/h door de stad om zo snel mogelijk weer achter die andere 20cobwoys aan te sluiten op de standplaats. Uber is uiteraard toch al een tranendal. Die zie ik liever in het geheel weer naar Amerika gaan. Maar goed, wat nu?

Wensis Rompas|29.11.18|14:37

Lekker dan. Ik wil net beginnen maar als ik nu al zoveel tegen slag krijg. Hoe moet ik dan verder? Het enige wat ik wil is een basis voor mij en mijn aanstaande vrouw (en wellicht kinderen). Ik hoef geen ton te verdienen alleen maar een beetje brood. Waar is de regering als je ze ‘echt’ nodig hebt met hun populistische houding. Niemand kan mij vertellen dat er geen collectieve mogelijkheid is om een taxi te verzekeren. Het enige wat ze doen is uitstel van executie ipv oplossen. Uitmelken kan ook

Rodney Barten|29.11.18|18:42

Bij mij is inmiddels de premie al verhoogd, met ongeveer 30 procent. Ik heb geen schade verleden en zit in de hoogste korting. Take it or leave it. Het is heel vervelend, maar de premiestijging moet ik wel door berekenen. Hopelijk blijft het hier bij.

Tjerk Vinckx|29.11.18|20:55

Op deze manier wordt 2019 voor vele een zwart gallig jaar, BTW verhoging, BPM afschaffing en een mega premie verhoging i.v.m de taxi verzekering.Dit te willen door berekenen aan je cliënten poeh poeh…
In 2020 zal er een natuurlijke schikking plaats vinden, velen zullen na adem happend in de goot eindigen. De Zwarte Piet bij Uber neer leggen is wel kort door de bocht, de Overheid en de UWV zijn hier verantwoordelijk voor maar ja als makke lammeren heeft u zich naar de slachtbank laten lijden.

Rodney Barten|30.11.18|10:48

@ Tjerk; Begrijp ik goed uit uw opmerking dat u de verhoogde kosten die u maakt niet doorberekend aan uw klanten?

Dunkt mij dat u net als iedereen zich ook als een mak lammetje naar de slachtbank laat lijden (?) heeft u het voor elkaar dat u geen btw verhoging hoeft door te voeren, dat de bpm regeling niet voor u gaat gelden en dat er bij u geen premie stijging van de verzekering plaats zal vinden?

Ik kijk met belangstelling uit naar uw respons!

Jorg|30.11.18|11:36

De beste stuurlui staan aan wal Tjerk, dat zou zeker jij toch moeten weten =;-)

Ik wacht nog op de offerte van mijn verzekeringspremie, ik heb 2 taxi’s en op de ene 11 schadevrije jaren en op de andere 23 schadevrij jaren, ik ben benieuwd.
De BTW verhoging ga ik zeker aan mijn klanten doorberekenen, en indien nodig ook de eventuele verhoging van de verzekeringspremie.

Ton van Dalfsen|01.12.18|09:41

Heb al 2 offertes binnen. Wacht nu nog op mijn eigen verzekeringsagent.
Ik ga ook alles doorberekenen aan mijn klanten. BTW verhoging, verzekeringspremie verhoging en wellicht later de BPM afschaffing. Je zou toch gek zijn om dat niet te doen? Anders hou je nog minder over. Of zijn degene die dat niet doen zo rijk? of berekenen ze al tarieven tot in de hemel?

frank jansen|01.12.18|11:47

Het probleem van kostenstijging door de verhoging van 6 naar 9% zal je weinig van merken,dit kost alleen de klant meer.De verzekering en bpm regeling is een heel ander verhaal,deze komen direct te liggen in jou werkelijke kosten,en die gaan dan fors omhoog
Hier zal je toch creatief mee om moeten gaan,dus of nog minder korting(als je dat al doet)en vaste ritprijzen naar bijvoorbeeld Schiphol verhogen,of een voordeligere (lease)auto aanschaffen.Alsnog een trieste zaak voor de branche en klant.

Nou Frank,
Het kost mij ook meer natuurlijk, ik moet nu toch 3% BTW meer afdragen…..
Hoezo hier creatief mee omgaan? Gewoon doorberekenen in je prijzen zoals Ton ook al zei te gaan doen, en ja, dan eventueel maar een paar klanten minder maar ik wil toch een goed belegde boterham behouden.
Extra service mag best goed betaald worden, wij zijn immers als klein bedrijfje wel 24/7 en alle dagen van het jaar bereikbaar.

frank jansen|02.12.18|09:21

Peter,
Als je straks je taximeter laat updaten zodat er 9% over de rit wordt berekend,kost het je niks meer,enkel je afdracht wordt hoger. Btw valt niet onder kosten e/o omzet. Tevens als je op de meter rijdt voor het maximum tarief valt er niks te verhogen. Echter de problemen met de verzekeringen vind ik erger, ben nu al 2 x eruit gegooid daar de maatschappij er mee stopt.

Ton van Dalfsen|02.12.18|15:11

Bij mij zijn het over het algemeen vaste prijs afspraken. Mijn klanten betalen bij mij voor de kwaliteit die wij geven en hebben het er voor over. ( klanten komen en gaan ) Ga dus de boel geleidelijk aan flink omhoog gooien. Nu nog een handige snuiter vinden die mijn meter kan veranderen na de tariefsverhoging en keuring. En die zijn er heus wel. Naar mijn mening zouden de meter tarieven vrij gelaten moeten worden.

Ton van Dalfsen|02.12.18|15:13

En BY THE WAY: 2 jaar geleden heb ik een PV van een inspecteur van ILT gehad voor het niet hebben van de updates in mijn BCT. Nu eindelijk na 2 jaar te hebben gewacht moest ik 2 weken geleden voorkomen. En raad eens: Ben vrijgesproken.

Taxi Volendam|02.12.18|16:27

@ Ton.
Proficiat!
Ben benieuwd naar de uitspraak.

Taxi Volendam|02.12.18|16:46

Komt de uitspraak op deze site:TAXIPRO TON ?

Ton van Dalfsen|02.12.18|17:04

@ Volendam, Dank je.
Enkel is het jammer dat er meerdere collega’s zijn geweest die ook vrijspraak of seponering hebben gehad voor het niet hebben van de updates en dat niet met collega’s willen delen. We kunnen elkaar zo goed helpen!!!! Wel hier op taxipro lezen of koekeloeren maar niets willen delen. Jammer….
Ook zijn er geloof ik collega’s die een vrijspraak hebben gehad voor het helemaal niet hebben van een BCT. Kom op, maak jezelf bekend en help je collega’s

Ton van Dalfsen|02.12.18|17:07

@ Taxi Volendam, Heb em helaas nog niet in huis gekregen. Zal wel weer een tijdje overheen gaan. Net als mijn oproep. ( 2 jaar ) Wil het graag met iedereen delen zodat iedereen er wat aan kan hebben die in hetzelfde schuitje zitten

Peter Vriens|03.12.18|10:19

Ton, Op een groot aantal punten deugd de BCT niet, ook niet na een update.
De BCT “ziet” geen passagiers in de Taxi waardoor je z.g. leeg (zonder pass.) kunt rijden, Riprijzen, Pauze, alle handmatige opgeslagen data kan onbetroubaar zijn.
Daarnaast is ook nog 30% van de opgeslagen data niet goed uitleesbaar.
Er zijn chauffeurs die de BCT ondanks deze problemen een mooi kastje vinden, misschien wel omdat er mee te sjoemelen valt, welke ons ook nog €2000 kost.
En zoiets wil men verplichten?

Jorg|03.12.18|12:46

Taxi verzekeren wordt nóg lastiger en duurder

Ton van Dalfsen|03.12.18|19:36

@ Peter, De BCT is ook onbetrouwbaar. Ik heb nogal vaak dat de GPS positie niet gevonden is en daarna dan ook uit valt. Dus weer opnieuw opstarten. Ik vertel hier al een poosje dat ik met een zelf ge-importeerde BCT kom maar heb dat steeds uitgesteld. Februari krijg ik mijn nieuwe wagen en laat daar mijn oude BCT in monteren maar ook mijn eigen ge-importeerde BCT. De Oude BCT gebruik ik als dummie voor rijtijden gegevens vast te leggen maar in werkelijkheid gebruik ik mijn eigen BCT.

Ton van Dalfsen|03.12.18|19:43

Kan dus in mijn eigen BCT mijn eigen meter tarieven zelf in zetten. Dus mijn eigen BCT de meter aanzetten en op de huidige BCT op nul tarief rijden en einde rit het eindbedrag van mijn eigen BCT in de huidige BCT het bedrag invullen. Is een handeling extra. maar heb het ervoor over. Geen haan die er naar kraait. Mijn eigen BCT is ook zelf kalibrerend. Nieuwe winterbanden? Hij kalibreert zichzelf.

Ton,
Dus wat al jaren zo hier en daar geroepen werd is dus waar, een update is niet verplicht.
Bij mij is in 1 van mijn 2 wagens ongevraagd een update uitgevoerd waardoor ik nu geen kortingsknop meer heb, dat is gewoon waardeloos om mee te werken.
Ze zeggen dat de oude situatie niet meer terug te zetten is.

Ton van Dalfsen|04.12.18|11:24

Dan nog wat: heb een duplicaat pasje aangevraagd omdat de mijne sinds vorig jaar september stuk is. Al die tijd op BSN nummer gereden met de zelfde wagen. Staat er in het schrijven van Kiwa:
In bijgevoegde positieve beschikking wordt u een bevoegdheid toegekend voor vijf jaar. Op basis van deze beschikking kunt u gedurende vijf jaar het beroep van taxichauffeur uitoefenen. Dit recht behoudt u, ondanks de kortere geldigheidsduur die op de chauffeurskaart vermeld staat. Bewaar dit document daarom

Ton van Dalfsen|04.12.18|11:28

goed.
Voor de resterende geldigheidsduur, dus vanaf 22 Maart 2020, wordt een passende voorziening getroffen. U wordt hierover geïnformeerd via de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Kiwa register zal hier zodra het bekend is ook over communiceren via de website van kiwaregister.

Dus wat staat er te gebeuren na maart 2020. MISSCHIEN EINDE BCT?

Ton van Dalfsen|04.12.18|12:09

@ Peter Walgreen: Ja klopt. Staat niets over in de wet dat je verplicht updates moet uitvoeren.
Vreemd dat ze de update niet kunnen terugzetten. of is het onwil? Echt niet van deze tijd…
PC kan je toch ook terugzetten met herstelpunt? Ergo concluso: WAARDELOZE BCT’s

Ton van Dalfsen|04.12.18|13:52

We dwalen wel af met de verzekeringen. IK WACHT NOG STEEDS OP MIJN VERZEKERINGSAGENT TERWIJL IK VAN ANDERE AANBIEDERS AL OFFERTES BINNEN HEB

Ik wacht ook nog op de offerte van mijn eigen tussenpersoon en van een andere waar ik een offerte heb aangevraagd.

Ton van Dalfsen|05.12.18|11:28

Eigenlijk is volgens mij de BCT van Cabman niet meer een gecertificeerde BCT omdat er bepaalde functies bij zijn gezet. ECO.
Wil ook wel weten wat het verschil is tussen een Cabman BCT NL en Cabman BCT Duitsland

Ton van Dalfsen|05.12.18|11:54

@ Peter Walgreen, Ruim 2 weken geleden offerte bij mijn agent gedaan en nog geen reactie.
Vorige week bij 2 andere aanbieders prijsopgave gedaan en binnen 1 dag had ik de offerte binnen.
één van beide ziet er zeer interessant uit. Wacht tot weekend op mijn agent en maandag neem ik een besluit. Of ik de offerte van mijn agent heb of niet

Ton,
Mag ik van jou de naam van die aanbieder om ook daar offerte aan te vragen?
Kan naar mijn prive mailadres: peterwalgreen@ziggo.nl

Ton van Dalfsen|06.12.18|14:46

Peter, Hoef daar geen geheim van te maken en wil het best met iedereen delen. Kwam bij taxiverzekering.nl uit. Zoals velen weten Merkelbach. Ze gaven mij best een mooie offerte met 22 jaar schadevrij te zijn. prijs is bijna hetzelfde als ik afgelopen jaar had bij Avero/Achmea. Ook bij Woudagroep offerte gedaan maar die zijn echt duur. Zij verzekeren taxi’s bij de vereende. ja DIE ZIJN ECHT DUUR. zelfs met 22 jaar schadevrij wordt je bij de Vereende dubbel gestraft voor de daden van een ander.

Van mijn huidige tussenpersoon de nieuwe premie doorgekregen,70% premieverhoging!!! Te krankzinnig voor woorden.
Ik heb op de ene auto 11 (die heb ik nog geen 4 jaar) en op de andere 23 schadevrije jaren.

Rik de Swart|10.12.18|12:38

Bij mij hebben ze bij vereende aangeboden. Hiervoor bij voogd&voogd. Nieuwe premie wordt 120euro p.m alleen w.a. 15schadevrije jaren.
Ik denk dat wij met z,n alle iets moeten gaan ondernenen als taxibranche. Niet alleen over de verzekering, maar het het hele systeem/beleid van de laatste jaren. Mijn grootse ergerernis is het afschaffen van ondernemersvergunning. Alle problemen van nu en nieuwe regels zijn hier indirect het gevolg van

Bvs.nl|13.12.18|13:19

Vreemd dat iedereen alleen maar problemen heeft met bct, verzekering en bpm terwijl vanaf 2020 ook de vrijstelling motorrijtuigenbelasting vervalt.

Vervalt de vrijstelling motorrijtuigenbelasting? Waar kan ik dat dan terug vinden?

Jorg|14.12.18|00:59

Laat je niet gek maken Peter.

Van Velzen Levien|18.12.18|01:59

Als dat zou gebeuren zou ik ook echt gek worden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.