Uber

Gerechtshof Londen: Uber-chauffeur is werknemer

Bron: Uber

Volgens het gerechtshof in Londen moet Uber zijn chauffeurs behandelen als werknemers en niet als zelfstandige onderaannemers. Dat zou betekenen dat de taxidienst zijn chauffeurs een minimumloon en vakantiegeld moet betalen.

Trouw meldt dat de vakbonden blij zijn met de uitspraak. Uber zelf vindt dat de uitspraak niet in overeenstemming is met de redenen waarom mensen voor Uber gaan rijden. Ze kunnen zelf bepalen welke ritten ze aannemen en weigeren, redeneert de CEO van het bedrijf. Indien ze werknemers zouden zijn, zou die vrijheid volgens hem wegvallen.

Ruim een jaar geleden kwam een tribunaal in Groot-Brittannië ook al tot de slotsom dat Uber geen zelfstandige ondernemers inhuurt, maar werknemers heeft. Die uitspraak was op zijn beurt weer een bevestiging van de uitspraak van een lagere rechter. Uber ziet zichzelf als een platform dat bemiddelt tussen vraag en aanbod in personenvervoer, maar door steeds meer rechters wordt het bedrijf gezien als werkgever van de chauffeurs die de ritten rijden.

Vervoersdienst

Met het oog op de toekomst van Uber gaat het ook om de vraag wat het bedrijf nu precies is: een digitale dienst of een vervoersdienst. Uber vindt zelf dat eerste, maar het Europees Hof van Justitie kwam eerder dit jaar tot de conclusie dat Uber een vervoersdienst is. Lidstaten van de Europese Unie mogen dan zelf bepalen aan welke regels zo’n vervoersdienst mag doen.

Voor de werkzaamheden van Uber in Nederland had de uitspraak van het hof geen gevolgen. Volgens de verantwoordelijke staatssecretaris volstaan de huidige regels voor taxivervoer, omdat die ook gelden voor taxidiensten die via platforms worden aangeboden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Gerechtshof Londen: Uber-chauffeur is werknemer”

Paul Dijkhuizen|21.12.18|17:49

Prima dat de staatssecretaris van mening is dat de huidige regels voor taxivervoer volstaan. Echter het gaat in deze om de arbeidsregels, zolang Uber hier niet aan hoeft te voldoen blijft er sprake van een ongelijk speelveld.

Rik de Swart|21.12.18|21:33

Onzin als je een tijdje geen ritten rijd voor ze blokkeren ze de app. Je bent helemaal niet zo vrij als ze zeggen. Uber moet gewoon iedereen in dienst nemen, dan is het snel klaar met het overschot aan taxi’s. Alle taxibedrijven moeten dat doen overigens. Alleen echte zelfstandigen kunnen dan nog in opdracht van rijden. Uber is expert in het uitbuiten van iedereen door allerlei trucjes. Stoppen met al die zogenaamde zzp constructies. Dat is het enige juiste voor de branche

Rik de Swart|21.12.18|21:39

Dan kun je trouwens ook al die tto onzin in alle steden afschaffen, want als die zzp constructies weg zijn (Wat je dus kunt bereiken met herinvoering ondernemersdiploma) dan krijg je weer een gezonde markt waarbij vraag en aanbod weer in evenwicht komt. Maar volgens mij heb ik dat nu al wel 100x gezegd hier..

Maar ja Rik,
Je hebt ondanks dat je het misschien al 100 x. gezegd hebt nog steeds gelijk

Gerechtshof Londen: Uber-chauffeur is werknemer | TaxiPro
Uber

Gerechtshof Londen: Uber-chauffeur is werknemer

Bron: Uber

Volgens het gerechtshof in Londen moet Uber zijn chauffeurs behandelen als werknemers en niet als zelfstandige onderaannemers. Dat zou betekenen dat de taxidienst zijn chauffeurs een minimumloon en vakantiegeld moet betalen.

Trouw meldt dat de vakbonden blij zijn met de uitspraak. Uber zelf vindt dat de uitspraak niet in overeenstemming is met de redenen waarom mensen voor Uber gaan rijden. Ze kunnen zelf bepalen welke ritten ze aannemen en weigeren, redeneert de CEO van het bedrijf. Indien ze werknemers zouden zijn, zou die vrijheid volgens hem wegvallen.

Ruim een jaar geleden kwam een tribunaal in Groot-Brittannië ook al tot de slotsom dat Uber geen zelfstandige ondernemers inhuurt, maar werknemers heeft. Die uitspraak was op zijn beurt weer een bevestiging van de uitspraak van een lagere rechter. Uber ziet zichzelf als een platform dat bemiddelt tussen vraag en aanbod in personenvervoer, maar door steeds meer rechters wordt het bedrijf gezien als werkgever van de chauffeurs die de ritten rijden.

Vervoersdienst

Met het oog op de toekomst van Uber gaat het ook om de vraag wat het bedrijf nu precies is: een digitale dienst of een vervoersdienst. Uber vindt zelf dat eerste, maar het Europees Hof van Justitie kwam eerder dit jaar tot de conclusie dat Uber een vervoersdienst is. Lidstaten van de Europese Unie mogen dan zelf bepalen aan welke regels zo’n vervoersdienst mag doen.

Voor de werkzaamheden van Uber in Nederland had de uitspraak van het hof geen gevolgen. Volgens de verantwoordelijke staatssecretaris volstaan de huidige regels voor taxivervoer, omdat die ook gelden voor taxidiensten die via platforms worden aangeboden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Gerechtshof Londen: Uber-chauffeur is werknemer”

Paul Dijkhuizen|21.12.18|17:49

Prima dat de staatssecretaris van mening is dat de huidige regels voor taxivervoer volstaan. Echter het gaat in deze om de arbeidsregels, zolang Uber hier niet aan hoeft te voldoen blijft er sprake van een ongelijk speelveld.

Rik de Swart|21.12.18|21:33

Onzin als je een tijdje geen ritten rijd voor ze blokkeren ze de app. Je bent helemaal niet zo vrij als ze zeggen. Uber moet gewoon iedereen in dienst nemen, dan is het snel klaar met het overschot aan taxi’s. Alle taxibedrijven moeten dat doen overigens. Alleen echte zelfstandigen kunnen dan nog in opdracht van rijden. Uber is expert in het uitbuiten van iedereen door allerlei trucjes. Stoppen met al die zogenaamde zzp constructies. Dat is het enige juiste voor de branche

Rik de Swart|21.12.18|21:39

Dan kun je trouwens ook al die tto onzin in alle steden afschaffen, want als die zzp constructies weg zijn (Wat je dus kunt bereiken met herinvoering ondernemersdiploma) dan krijg je weer een gezonde markt waarbij vraag en aanbod weer in evenwicht komt. Maar volgens mij heb ik dat nu al wel 100x gezegd hier..

Maar ja Rik,
Je hebt ondanks dat je het misschien al 100 x. gezegd hebt nog steeds gelijk