Taxi komt volop aan bod tijdens het MaaS Congres 2019

Voor de taxibranche liggen er mogelijkheden en uitdagingen op het gebied van Mobility as a Service. Het MaaS Congres, op dinsdag 12 februari in De Doelen in Rotterdam, helpt ook de taxisector aan inzicht en overzicht als het om dit actuele thema gaat. Het aandeel van taxi in de verschillende pilots, vervoersoplossingen en apps is immers niet te onderschatten.

Zo is er een belangrijke rol weggelegd voor contractvervoer in twee van de zeven MaaS-pilots die de overheid momenteel uitrolt. Het gaat dan om Publiek Vervoer Groningen Drenthe en twaalf Twentse gemeenten die het vervoer samen aanbesteedden. Over de uitdagingen van deze en andere MaaS-pilots vertelt Alex Mink namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het congres.

Whim, Uber en taxi-pilots

Een ander onderwerp waar taxi een rol in speelt is de MaaS-app Whim. Antwerpen is de derde stad waar de van oorsprong Finse app van start ging. Ralph de Jong (Whim) en Koen Kennis (Antwerpen) vertellen hoe dat in zijn werk ging. Namens Uber komt Nick Hilhorst aan het woord over de vraag: is Uber MaaS ten voeten uit? Qua insteek en opzet zijn er namelijk veel parallellen tussen Uber en Mobility as a Service.

In de gemeente Rijssen-Holten is gekozen voor een tweeledige vervoersoplossing. Enerzijds is men bezig met de openbaar vervoersvoorziening Twentsflex, in samenwerking met de Provincie Overijssel en Keolis. Daarnaast heeft de gemeente een taxipilot ontwikkeld, gebaseerd op een ‘open house’ constructie. In de sessie over dit onderwerp wordt uitgelegd hoe deze pilots zijn opgezet.

Compleet programma

Ook in de rest van het programma van het MaaS Congres staan sessies die voor mensen uit de taxibranche van belang zijn. Zo deed J. Roberto Reyes Garcia onderzoek naar de gezonde business cases waar MaaS om vraagt. DAT.Mobility en Goudappel Coffeng ontwikkelden een methode om de potentie van MaaS-oplossingen mee in kaart te brengen. Deze en tientallen andere onderwerpen vormen samen een compleet programma over de stand van zaken als het om Mobility as a Service gaat.

Inmiddels hebben zich al meer dan 250 mensen aangemeld voor het MaaS Congres, maar u kunt zich nog registreren voor deelname. Het MaaS Congres 2019 vindt op dinsdag 12 februari plaats in De Doelen in Rotterdam.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxi komt volop aan bod tijdens het MaaS Congres 2019 | TaxiPro

Taxi komt volop aan bod tijdens het MaaS Congres 2019

Voor de taxibranche liggen er mogelijkheden en uitdagingen op het gebied van Mobility as a Service. Het MaaS Congres, op dinsdag 12 februari in De Doelen in Rotterdam, helpt ook de taxisector aan inzicht en overzicht als het om dit actuele thema gaat. Het aandeel van taxi in de verschillende pilots, vervoersoplossingen en apps is immers niet te onderschatten.

Zo is er een belangrijke rol weggelegd voor contractvervoer in twee van de zeven MaaS-pilots die de overheid momenteel uitrolt. Het gaat dan om Publiek Vervoer Groningen Drenthe en twaalf Twentse gemeenten die het vervoer samen aanbesteedden. Over de uitdagingen van deze en andere MaaS-pilots vertelt Alex Mink namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het congres.

Whim, Uber en taxi-pilots

Een ander onderwerp waar taxi een rol in speelt is de MaaS-app Whim. Antwerpen is de derde stad waar de van oorsprong Finse app van start ging. Ralph de Jong (Whim) en Koen Kennis (Antwerpen) vertellen hoe dat in zijn werk ging. Namens Uber komt Nick Hilhorst aan het woord over de vraag: is Uber MaaS ten voeten uit? Qua insteek en opzet zijn er namelijk veel parallellen tussen Uber en Mobility as a Service.

In de gemeente Rijssen-Holten is gekozen voor een tweeledige vervoersoplossing. Enerzijds is men bezig met de openbaar vervoersvoorziening Twentsflex, in samenwerking met de Provincie Overijssel en Keolis. Daarnaast heeft de gemeente een taxipilot ontwikkeld, gebaseerd op een ‘open house’ constructie. In de sessie over dit onderwerp wordt uitgelegd hoe deze pilots zijn opgezet.

Compleet programma

Ook in de rest van het programma van het MaaS Congres staan sessies die voor mensen uit de taxibranche van belang zijn. Zo deed J. Roberto Reyes Garcia onderzoek naar de gezonde business cases waar MaaS om vraagt. DAT.Mobility en Goudappel Coffeng ontwikkelden een methode om de potentie van MaaS-oplossingen mee in kaart te brengen. Deze en tientallen andere onderwerpen vormen samen een compleet programma over de stand van zaken als het om Mobility as a Service gaat.

Inmiddels hebben zich al meer dan 250 mensen aangemeld voor het MaaS Congres, maar u kunt zich nog registreren voor deelname. Het MaaS Congres 2019 vindt op dinsdag 12 februari plaats in De Doelen in Rotterdam.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.