‘Afschaffing BPM-teruggave komt veel te vroeg’

De afschaffing van de BPM-teruggave voor taxivoertuigen heeft op veel taxibedrijven een grote impact. Directeur Rudy Verwoert van Kijlstra Personenvervoer is voorstander van duurzaamheid, maar volgens hem komt deze maatregel veel te vroeg.

Cabman geeft taxibedrijven de ruimte om op TaxiPro hun visie te geven op ontwikkelingen in de taxibranche. Deze keer is dat Rudy Verwoert van Kijlstra Personenvervoer over de afschaffing van de BPM-teruggave. Vanaf 2020 kunnen Nederlandse taxivervoerders de BPM van een nieuw voertuig niet meer terugvragen. Voor auto’s die minder CO2 uitstoten, wordt de BPM verlaagd. Voor auto’s die helemaal geen CO2 uitstoten, komt deze te vervallen. Het kabinet wil de taxibranche met deze maatregel stimuleren om energiezuinige(re) taxi’s en busjes aan te schaffen.

Kijlstra personenvervoer is al sinds 1930 een begrip in Drachten en omgeving. Met meer dan honderd collega’s verzorgt het bedrijf dag en nacht het personen-, deeltaxi- en leerlingenvervoer, wmo-vervoer, directievervoer, zittend ziekenvervoer en aanvullend openbaar vervoer. Dat de BPM-maatregel een behoorlijke impact heeft op Kijlstra Personenvervoer, mag duidelijk zijn. Verwoert: “Ik ben pro-duurzaamheid en ik begrijp de keuze van de overheid om duurzaam vervoer te stimuleren. Ik wil heel graag meedenken en meewerken als het gaat om vergroening van de branche. Maar voor deze ingrijpende maatregel is de taxibranche volgens mij nog niet klaar.”

Rondpompen van de kosten

Volgens Verwoert betekent deze beslissing dat kosten worden ‘rondgepompt’: “De afschaffing van de BPM-teruggave heeft voor taxivervoerders dusdanige financiële gevolgen, dat er weinig anders opzit dan de prijs voor een taxirit flink te verhogen. Dit betekent dat subsidies voor wmo- en leerlingenvervoer ook weer oplopen om deze stijging te bekostigen. Dat bedoel ik met het ‘rondpompen van de kosten’: aan de ene kant voer je een bezuiniging door en aan de andere kant moet er weer geld bij.”

“Bovendien vergt het aanschaffen van elektrische auto’s op dit moment een flinke investering. Over twee tot drie jaar komen er veel meer (betaalbare) elektrische auto’s en (rolstoel)bussen op de markt, die waarschijnlijk ook meer kilometers op een accu kunnen rijden. Daarom komt deze beslissing net wat te vroeg als je het mij vraagt”, aldus Verwoert.

Oneerlijke concurrentie

“De verhoging van de kosten is niet het enige wat er mis is met deze nieuwe regelgeving. We vergroten hierdoor ook de oneerlijke concurrentie”, vertelt Verwoert. “Omdat officiële taxivervoerders hun prijzen moeten verhogen, geven we illegale taxi’s meer ruimte op de markt. Zij hebben niets te maken met het hele BPM-verhaal, waardoor zij hun diensten goedkoper kunnen blijven aanbieden. Hiermee stimuleren we alleen maar dat mensen zich met illegale taxi’s of Uber laten vervoeren. Ik pleit ervoor dat er strengere controles komen op het illegaal aanbieden van taxi’s, zodat we de taxibranche een stuk eerlijker kunnen maken.”

Hoe zou Verwoert het liever hebben gezien? “Allereerst zou ik het fijn vinden als er strenger gecontroleerd wordt zodat we een eerlijke branche creëren. Daarnaast had het mijn voorkeur dat het kabinet had besloten om subsidies te verschaffen aan taxivervoerders die een energiezuinige(re) auto aanschaffen. Verduurzamen? Heel graag. Maar het liefst wel gefaseerd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “‘Afschaffing BPM-teruggave komt veel te vroeg’”

Rodney Barten|14.03.19|11:11

Ik sluit me bij dit artikel helemaal aan, het zou fijn zijn als onze belangenorganisaties hierin is in actie tegen komen. Vooralsnog is het redelijk stil.

andre brandse|14.03.19|12:46

goed verhaal. Helaas een minpuntje. Uber maakt gebruik van taxibedrijven met vergunning. Dus ook die hebben te maken met het bpm verhaal. Je kan het eens zijn met de prijsopbouw van Uber of niet, maar als taxi chauffeur heb je de keuze Uberapp aan of Uber app uit. Opgemerkt echter dat Wmo vervoer valys(verlies) ver voer en zittend ziekenvervoer lagere tarieven hanteren dan Uber.
Helaas blijkt ook uit deze opmerking in verhaal dat niet iedereen op de hoogte is van de werkwijze Uber in Nederland.

Frank te Grotenhuis|15.03.19|18:06

De overheid slaat de plank volledig mis.

Erg spijtig dit.

Anton van Scherrenburg|02.05.19|12:47

Overheid helaas steeds meer wereldvreemd. Wordt hoog tijd voor meer praktijk mensen in de regering en Echte Democratie……

‘Afschaffing BPM-teruggave komt veel te vroeg’ | TaxiPro

‘Afschaffing BPM-teruggave komt veel te vroeg’

De afschaffing van de BPM-teruggave voor taxivoertuigen heeft op veel taxibedrijven een grote impact. Directeur Rudy Verwoert van Kijlstra Personenvervoer is voorstander van duurzaamheid, maar volgens hem komt deze maatregel veel te vroeg.

Cabman geeft taxibedrijven de ruimte om op TaxiPro hun visie te geven op ontwikkelingen in de taxibranche. Deze keer is dat Rudy Verwoert van Kijlstra Personenvervoer over de afschaffing van de BPM-teruggave. Vanaf 2020 kunnen Nederlandse taxivervoerders de BPM van een nieuw voertuig niet meer terugvragen. Voor auto’s die minder CO2 uitstoten, wordt de BPM verlaagd. Voor auto’s die helemaal geen CO2 uitstoten, komt deze te vervallen. Het kabinet wil de taxibranche met deze maatregel stimuleren om energiezuinige(re) taxi’s en busjes aan te schaffen.

Kijlstra personenvervoer is al sinds 1930 een begrip in Drachten en omgeving. Met meer dan honderd collega’s verzorgt het bedrijf dag en nacht het personen-, deeltaxi- en leerlingenvervoer, wmo-vervoer, directievervoer, zittend ziekenvervoer en aanvullend openbaar vervoer. Dat de BPM-maatregel een behoorlijke impact heeft op Kijlstra Personenvervoer, mag duidelijk zijn. Verwoert: “Ik ben pro-duurzaamheid en ik begrijp de keuze van de overheid om duurzaam vervoer te stimuleren. Ik wil heel graag meedenken en meewerken als het gaat om vergroening van de branche. Maar voor deze ingrijpende maatregel is de taxibranche volgens mij nog niet klaar.”

Rondpompen van de kosten

Volgens Verwoert betekent deze beslissing dat kosten worden ‘rondgepompt’: “De afschaffing van de BPM-teruggave heeft voor taxivervoerders dusdanige financiële gevolgen, dat er weinig anders opzit dan de prijs voor een taxirit flink te verhogen. Dit betekent dat subsidies voor wmo- en leerlingenvervoer ook weer oplopen om deze stijging te bekostigen. Dat bedoel ik met het ‘rondpompen van de kosten’: aan de ene kant voer je een bezuiniging door en aan de andere kant moet er weer geld bij.”

“Bovendien vergt het aanschaffen van elektrische auto’s op dit moment een flinke investering. Over twee tot drie jaar komen er veel meer (betaalbare) elektrische auto’s en (rolstoel)bussen op de markt, die waarschijnlijk ook meer kilometers op een accu kunnen rijden. Daarom komt deze beslissing net wat te vroeg als je het mij vraagt”, aldus Verwoert.

Oneerlijke concurrentie

“De verhoging van de kosten is niet het enige wat er mis is met deze nieuwe regelgeving. We vergroten hierdoor ook de oneerlijke concurrentie”, vertelt Verwoert. “Omdat officiële taxivervoerders hun prijzen moeten verhogen, geven we illegale taxi’s meer ruimte op de markt. Zij hebben niets te maken met het hele BPM-verhaal, waardoor zij hun diensten goedkoper kunnen blijven aanbieden. Hiermee stimuleren we alleen maar dat mensen zich met illegale taxi’s of Uber laten vervoeren. Ik pleit ervoor dat er strengere controles komen op het illegaal aanbieden van taxi’s, zodat we de taxibranche een stuk eerlijker kunnen maken.”

Hoe zou Verwoert het liever hebben gezien? “Allereerst zou ik het fijn vinden als er strenger gecontroleerd wordt zodat we een eerlijke branche creëren. Daarnaast had het mijn voorkeur dat het kabinet had besloten om subsidies te verschaffen aan taxivervoerders die een energiezuinige(re) auto aanschaffen. Verduurzamen? Heel graag. Maar het liefst wel gefaseerd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “‘Afschaffing BPM-teruggave komt veel te vroeg’”

Rodney Barten|14.03.19|11:11

Ik sluit me bij dit artikel helemaal aan, het zou fijn zijn als onze belangenorganisaties hierin is in actie tegen komen. Vooralsnog is het redelijk stil.

andre brandse|14.03.19|12:46

goed verhaal. Helaas een minpuntje. Uber maakt gebruik van taxibedrijven met vergunning. Dus ook die hebben te maken met het bpm verhaal. Je kan het eens zijn met de prijsopbouw van Uber of niet, maar als taxi chauffeur heb je de keuze Uberapp aan of Uber app uit. Opgemerkt echter dat Wmo vervoer valys(verlies) ver voer en zittend ziekenvervoer lagere tarieven hanteren dan Uber.
Helaas blijkt ook uit deze opmerking in verhaal dat niet iedereen op de hoogte is van de werkwijze Uber in Nederland.

Frank te Grotenhuis|15.03.19|18:06

De overheid slaat de plank volledig mis.

Erg spijtig dit.

Anton van Scherrenburg|02.05.19|12:47

Overheid helaas steeds meer wereldvreemd. Wordt hoog tijd voor meer praktijk mensen in de regering en Echte Democratie……