Taxichauffeur. Foto: Aethon

Vier tips voor het boeien en binden van medewerkers

Taxichauffeur. Foto: Aethon (niet meer gebruiken)

Met het groeiende tekort aan chauffeurs in het contractvervoer wordt het steeds belangrijker om mensen te werven en vervolgens te behouden. Aethon zet voor taxibedrijven vier tips op een rij voor het boeien en binden van talent.

Aethon richt zich als uitzender en detacheerder onder meer op het werven van chauffeurs voor zorgvervoerders. “We zien in de arbeidsmarkt vaak dat de potentie van talent onbenut blijft. Hier spelen we op in door mensen op te leiden en te trainen”, legt Nikéy Bakker uit. “Daardoor ontwikkelen die medewerkers zich en bij onze opdrachtgevers komen de juiste mensen op de juiste plek terecht.”

In de visie van Aethon is het van belang om af en toe kaders te doorbreken. “Voor de taxibranche hebben wij dat bijvoorbeeld ooit gedaan door studenten in te zetten”, licht Ingrid Middelkoop toe. “Die werden uitgebreid gescreend op persoonlijkheid en competenties en vervolgens terdege opgeleid, waarbij we er ook op konden rekenen dat ze het werk vervolgens een aantal jaren zouden doen.”

Een belangrijke uitdaging van dit moment in het contractvervoer is het groeiende tekort aan chauffeurs. Daarbij is mensen binnenhalen niet het grootste probleem, legt Bakker uit. “Mensen aan boord houden is vaak een stuk lastiger. Veel taxibedrijven geven aan dat dit voor hen best een uitdaging is.” Daarom heeft Aethon vier tips waarmee taxibedrijven hun mensen kunnen behouden.

Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling

“Waar staat de medewerker nu en waar wil hij of zij naar toe? Welke stappen moeten er dan worden gezet? En welke afspraken maak je daar over? Dat gaat niet per se om enorme stappen, wel om continue aandacht voor persoonlijke ontwikkeling”, legt Bakker uit. “Net als een vast aanspreekpunt binnen de organisatie over die ontwikkeling. Je moet direct laten zien dat je dit als werkgever serieus neemt. De eerste negentig dagen van een dienstverband zijn namelijk in sterke mate bepalend zijn voor iemands succes binnen het bedrijf. Uiteraard moet die persoonlijke ontwikkeling ook na die negentig dagen onder de aandacht blijven.”

Maak duidelijk dat het werk betekenis heeft

“Met name de jongere generaties op de arbeidsmarkt willen dat het werk dat ze doen ergens aan bijdraagt, dat de organisatie waar ze voor werken ergens voor staat. Dat is bij taxi- en zorgvervoer natuurlijk bij uitstek zo. Je levert dan immers een bijdrage aan het leven van iemand die zorgbehoevend is. Ga dit als branche meer én met trots uitdragen. Dit maakt het voor medewerkers duidelijker waar je als organisatie voor staat en waar ze aan bijdragen”, aldus Bakker.

Middelkoop geeft aan dat dit ook de andere kant op werkt. “Door als sector duidelijk te maken waar je voor staat, zorg je ook dat mensen begrijpen waar ze mee bezig zijn. Het is veel meer dan achter het stuur springen en van A naar B rijden. Het is dienstverlening die impact heeft op de ontvangers ervan. Wie zich dat realiseert, zal ook veel meer betrokken zijn bij het werk.”

Bied flexibiliteit

“Mensen hebben steeds meer behoefte aan flexibiliteit, zeker in hun werk. En ze willen daar graag invloed op hebben”, constateert Bakker. “Taxibedrijven kunnen daar heel makkelijk op inspelen, omdat ze er hun dienstverlening niet voor aan hoeven te passen.” Middelkoop: “Je moet als werkgever wel blijven benadrukken dat je veel flexibiliteit biedt. Anders gaan mensen het al snel als normaal zien, terwijl het uniek is.”

Geef op het juiste moment een compliment

“Medewerkers complimenteren met goed werk gebeurt wel, maar vaak alleen op officiële momenten, zoals een functioneringsgesprek”, constateert Bakker. “Om mensen blijvend te binden aan je organisatie, is het belangrijk om goede prestaties te erkennen op het moment dat de prestatie wordt geleverd. Wacht daar dus niet mee tot dat officiële moment, want een compliment heeft dan veel meer impact.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.