Wopke Hoekstra

Minister: geen eenvoudige oplossing voor dure taxiverzekeringen

Bron: Rijksoverheid

Verzekeraars en de taxisector willen graag iets doen aan de alsmaar stijgende premies voor taxiverzekeringen. Maar een kant en klare oplossing is er niet, schrijft minister Hoekstra van Financiën aan de Tweede Kamer. Het aantal schades met taxi’s moet omlaag, maar dan moet er wel eerst meer inzicht komen in de oorzaken van die schades.

Wopke Hoekstra komt met zijn brief eerdere toezeggingen over het informeren van de Tweede Kamer toe. Bovendien is er onlangs een motie van Gijs van Dijk (PvdA) en Cem Laçin (SP) aangenomen die de minister vraagt om samen met de taxisector en verzekeraars te zorgen dat het aanbod in taxiverzekeringen niet verder verschraalt. De eerdere constatering van Hoekstra dat het geen probleem moest zijn om in Nederland een taxi verzekerd te krijgen, lijkt daarmee achterhaald.

Beperkt aantal straattaxi’s

Van de verzekerde taxi’s in Nederland wordt ongeveer 75 procent ingezet voor contractvervoer en 25 procent als straattaxi. Het aantal verzekerde straattaxi’s is met 6.000 tot 7.000 vrij beperkt. Grote schades hebben daardoor een relatief sterke invloed op de totale schadelast. Verzekeraars zijn er de laatste jaren niet in geslaagd om taxiverzekeringen rendabel te maken. Er moet meer worden uitgekeerd dan er aan premies binnenkomt.

Het Verbond van Verzekeraars heeft minister Hoekstra laten weten dat er in 2018 acht partijen waren die taxiverzekeringen aanboden, waarvan drie alle soorten taxibedrijven verzekerden. Dit jaar zijn er van die drie nog twee over. Dat is met name in grote steden zo; daarbuiten kan het aanbod wat groter zijn. Hoekstra geeft aan dat de situatie in 2019 niet echt afwijkend is. In de jaren ’90 was er lange tijd zelfs maar één aanbieder in de markt voor straattaxiverzekeringen.

Premie bijna verdubbeld

Het aanbod mag er dan in principe zijn, maar taxiverzekeringen zijn de laatste jaren veel duurder geworden. De gemiddelde premie is in de jaren 2014-2018 bijna verdubbeld, terwijl de schadelast voor taxiverzekeringen zelfs meer dan verdubbelde. Het Verbond van Verzekeraars ziet samen met de andere betrokkenen in dat er iets moet veranderen. Daarom organiseerde het Verbond onlangs een dialoogsessie met belanghebbende partijen, waaronder ook KNV, ILT en Uber.

Daar kwamen twee conclusies uit voort. De relatief hoge schadelast van taxichauffeurs moet naar beneden. Maar voordat er maatregelen kunnen worden genomen, moet eerst worden onderzocht waarom die schadelast relatief zo hoog is. De tweede bevinding is dat binnen onderscheid maken binnen de groep verzekerden niet gaat werken. Dan zou de premie voor een deel van die groep alleen maar nog hoger worden. Ook zou elke schade dan door een nog kleinere groep moeten worden gedragen.

Onwenselijk rijgedrag

Tijdens het overleg zijn ook problemen en mogelijke oplossingen in kaart gebracht. Zo is het drukker op de weg, maar er wordt ook onveiliger gereden met straattaxi’s in de jacht op zo veel mogelijk ritten. In het contractvervoer eisen opdrachtgevers soms prestaties die onwenselijk rijgedrag in de hand werken. Ook is niet iedereen even goed aan te spreken of bereikbaar en moet er onder taxichauffeurs meer bewustzijn komen dat de schades verminderd moeten worden.

Zonder al afspraken te maken, zijn er ook diverse mogelijke oplossingen benoemd. Meer handhaving op telefoongebruik en onverzekerd zijn kan bijvoorbeeld geen kwaad. Wellicht kunnen de eisen aan taxikeurmerken scherper en kan daar ook vaker op worden gecontroleerd. Het gebruiken van verplichte veiligheidssystemen, zoals dashcams, wordt eveneens niet op voorhand uitgesloten, net als kritisch kijken naar de eisen die in het contractvervoer worden gesteld. Hoe dan ook moet eerst onderzocht worden waarom de schadelast van de taxibranche is gestegen, voordat gerichte preventie mogelijk is.

Politieke winst

In een reactie op de brief van Hoekstra geeft PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk aan dat er in elk geval winst is geboekt doordat het onderwerp van dure taxiverzekeringen nu op de politieke agenda staat. “Taxichauffeurs staan met hun rug tegen de muur: als ze willen rijden, moeten ze de verzekering betalen. De problemen daarmee hebben ze, onder meer door te protesteren, goed onder de aandacht gebracht.”

Hoekstra geeft in zijn brief verder aan dat het Verbond van Verzekeraars in overleg blijft met de betrokken partijen. Hijzelf blijft dat over dit onderwerp met Stientje van Veldhoven, de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. “Het probleem wordt erkend en de gesprekken worden voortgezet, dus daarin is vooruitgang geboekt”. constateert Van Dijk. “Nu moeten wij er als indieners van de motie bovenop blijven zitten en bij de minister regelmatig naar de stand van zaken informeren.”

Lees ook: Minister ziet het probleem met taxiverzekeringen niet

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen:

Auteur: Vincent Krabbendam

13 reacties op “Minister: geen eenvoudige oplossing voor dure taxiverzekeringen”

Johan Nijmeijer|04.07.19|08:31

Het kan niet zo moeilijk zijn lijkt mij. Je kan Nederland opdelen in regio’s. Je kan in een bepaalde regio zien waar de meeste schade claims vandaan komen, hier maak je de premie omhoog. Verder maak je een staffel bij een 1e schade melding premie met 25 % omhoog, bij een 2e schade melding 100 % en bij een 3e melding uit de verzekering.

Mo Tulu|04.07.19|09:21

Heel makkelijk uber verboden stellen in nederland die veroorzaken voor ongelukken of van de maximale tarief 25% minimale tarief van te maken dat betekend dat de uber chauffeurs meer gaan verdienen en minder gaan werken.

Mark Berentssen|04.07.19|09:26

Ik zou zeggen geen betaalbare taxiverzekering? Dan rijden we geen ziekenvervoer meer voor de verzekeraars.

RS_ Redbaron|04.07.19|09:56

Heerlijk voor die TTO’s!

Herman Brinkman|04.07.19|10:14

Het verhaal is eenvoudig op te lossen doormiddel van het reeds bestaande bonus/malus systeem. De brokkenpiloten gaan per schuldschade flink in premie omhoog en zijn wellicht, als zij er niets van leren, op een zeker moment onverzekerbaar. Zo gaat het ook in de particulieren branche en zo selecteren deze bestuurders zichzelf uit. Hoe dan ook, het is onredelijk dat de hele taxibranche wordt gestraft voor een relatief kleine groep onverantwoord rijdende jakkeraars.

airport-taxi vervoer|04.07.19|10:29

Eerst ziet Wopke het probleem niet, daarna weet hij geen oplossing.

Topminister!

Wensis Rompas|04.07.19|11:00

Ik ben het eens met Herman Brinkman, ik wilde dit ook zeggen. Ik begrijp ook niet waarom dit nergens word voor gesteld. De hele branch of regio verantwoordelijk houden voor schade van anderen voelt erg oneerlijk. Het systeem wat op particuliere basis ook werkt invoeren op de taxi branch. Het zal dan wel betekenen voor de gene die al een aantal schades ‘zelf’ heeft veroorzaakt dat ze flink in de premies stijgen tegen het niet tegenop werken aan. Maar daar hoeft de hele branch niet voor te bloeden

Johan Zevenbergen|04.07.19|12:11

Blijft pure discriminatie om per beroepsgroep te verzekeren,
dragen met z’n allen betekend dan ook delen over alle voertuigen.

Gerrit Jan Westerhof|04.07.19|13:42

Ik durf te wedden dat de stijging van schades is begonnen in 2016 mede door de markt vrij te geven en is men nu aan het kijken hoe men de fout recht kan trekken ipv. Terug te draaien want dan moet men in Den haag de fout toegeven 😂 het water staat me als klein taxibedrijf aan de lippen . . Door de hoge verzekeringskosten en alle cowboys die onder de prijs rijden die van dag tot dag leven 🤔

Gerrit Jan Westerhof|04.07.19|13:45

Gewoon alles terugdraaien naar de tijd dat er geleerd moest worden voor de taxiondernemers vergunning . . . Heb je ook geen cowboys meer, sommige app’s verbieden die de werkdruk opvoeren als je dit doet heb je al een stuk minder schades 😉

Piet van der Made|04.07.19|13:50

Ik vind het niet acceptabel dat ik steeds meer moet betalen voor de brokken piloten
Ik wil geen cent extra betalen voor die chauffeurs die zich niet gedragen en de ene na de andere schade maken.
ik vind dat ik gediscrimineerd word en wil niks delen over alle voertuigen om steeds meer te betalen

Tim Vermeer|06.07.19|11:38

Laten ze ook de wet even aanpassen. Wanneer er een aanrijding is met een fietser of voetganger, is de automobilist altijd fout. Ook wanneer de voetganger of fietser bewust de verkeersregels overtreed. Deze regels zijn er ook voor deze verkeersdeelnemers, maar de verzekeringsmaatschappijen draaien alles zo dat de automobilist altijd schuldig is. Ja, dan gaan de schade-uitkeringen snel omhoog en hebben ze ondanks de hoge premies nauwelijks winst aan onze branche en worden we er gewoon uitgegooid.

Richard Walison|08.07.19|18:10

Ik ben het ook eens met Herman Brinkman en als dat niet helpt rijkaart intrekken.