Gijs van Dijk, PvdA. Foto: ANP

Van Dijk (PvdA): problemen taximarkt vragen om aanpassing wet

Foto: ANP (eenmalig gebruik)

Als Tweede Kamerlid voor de PvdA houdt Gijs van Dijk zich onder meer bezig met de problemen rond taxiverzekeringen en het ongelijke speelveld in de taximarkt. Hij is blij dat deze kwesties nu meer op de politieke agenda staan, maar opgelost zijn ze volgens hem allerminst. “In de taximarkt moet je gewoon harde afspraken met elkaar maken.”

U pleit onder meer voor een gelijk speelveld voor alle straattaxi’s, in plaats van vasthouden aan de verschillende regels voor opstapmarkt en bestelmarkt.

“Voor Uberchauffeurs gelden andere regels dan voor chauffeurs die in de opstapmarkt werken. Wie bijvoorbeeld binnen een systeem met Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) werkt, moet zich aan bepaalde regels houden en kan ook tegen sancties of schorsingen aanlopen. Dat er voor chauffeurs van taxiplatforms als Uber andere regels gelden, is gebaseerd op een achterhaald onderscheid in de wet.”

De staatssecretaris wil voorlopig niet aan extra regels voor Uber of een minimumleeftijd voor taxichauffeurs. Doet zij genoeg om de problemen op te lossen?

“Wij hebben de afgelopen jaren aandacht op deze problemen gevestigd, waardoor er nu in politiek Den Haag ook erkenning voor is. De staatssecretaris is met de gemeente Amsterdam en Uber in gesprek gegaan. Maar ik vind het allemaal nog veel te vrijwillig. In de taximarkt moet je gewoon harde afspraken met elkaar maken. Dus het is goed dat het probleem nu op de agenda staat, maar het is nog bij lange na niet opgelost. Om echt tot oplossingen te komen, moet de taxiwet worden aangepast. Dus de minimumleeftijd omhoog, voor iedereen dezelfde eisen op het gebied van kwaliteit en ook gelijke straffen voor dezelfde overtredingen.”

En daar hoort volgens u ook een volumebeleid bij?

“Zeker de grote steden moeten in staat worden gesteld om een maximum aantal taxis’s op hun markt toe te laten. Nu zie je dat al die chauffeurs in het weekend naar Amsterdam gaan en allemaal achter elkaar aanrijden in de hoop een paar klanten op te pikken. Dat los je niet op door een goed gesprek met Uber te voeren, want dat is niet in het belang van hun verdienmodel. In andere landen stellen ze daar paal en perk aan, maar in Nederland zijn we met dit soort dingen gewoon te lief en vrijblijvend.”

Ligt het probleem dan bij Uber en soortgelijke bedrijven?

“Ik heb op zichzelf niets tegen bedrijven als Uber. Voor gebruikers is zo’n dienst een hele goede ontwikkeling. Maar er is ook een schaduwzijde en daar is pas sinds kort meer aandacht voor. Nederland hoort regels aan zulke bedrijven te stellen, onder meer over de kwaliteit en het goed betalen van de chauffeurs. Een bedrijf als Uber weet dat er hier ruimte is om die dingen te omzeilen en zal daar ook altijd gebruik van maken, met als gevolg een oneerlijke wedstrijd voor de taxichauffeurs die zich wel aan alle regels moeten houden.”

U stond onlangs een groep ontevreden Uberchauffeurs bij in hun onderhandelingen met Uber. Waar ging dat over?

“Beginnen als Uberchauffeur is makkelijk en in die eerste maanden verdien je goed, maar daarna neemt het aantal ritjes af. Daardoor zijn chauffeurs geneigd om te lang door te werken om toch maar een bepaald inkomen binnen te halen, wat ook weer gevolgen heeft voor de veiligheid. Daarover hebben we met de Nederlandse directie van Uber gesproken. Overigens zijn die problemen bij mijn weten nog niet opgelost.”

U diende samen met Cem Laçin van de SP een motie in om minister Hoekstra samen met de taxisector te laten zorgen dat de problemen met taxiverzekeringen niet nog groter worden. Die motie werd aangenomen. Wat heeft dat tot nu toe opgeleverd?

“Taxichauffeurs staan met hun rug tegen de muur: als ze willen rijden, moeten ze hun verzekering betalen. Maar de premies worden steeds hoger. De problemen op dat gebied hebben de chauffeurs, onder meer door te protesteren, goed onder de aandacht gebracht. Het probleem wordt nu erkend en de gesprekken tussen ministerie, taxisector en verzekeraars worden voortgezet, dus daarin is vooruitgang geboekt. Nu moeten wij er als indieners van de motie bovenop blijven zitten en bij de minister regelmatig naar de stand van zaken informeren.”

Wat heeft de taximarkt in Nederland nu echt nodig?

“We mogen best trots zijn op de kwaliteit van het taxivervoer in Nederland, maar we moeten voorkomen dat we in een soort vechtmarkt belanden. Daar zou de kwaliteit van de taximarkt alleen maar onder lijden. Concurrentie moet er zijn, maar wel in een gelijk speelveld en met een realistische hoeveelheid aanbod van taxivervoer. Zonder regulering en het aanpassen van de wet krijg je dat niet voor elkaar.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

14 reacties op “Van Dijk (PvdA): problemen taximarkt vragen om aanpassing wet”

Lucu Ed|11.07.19|11:19

Lees ik nu echt het woordje reguleren?!?!? Zien ze mss eindelijk het licht!?!?!? 🥳🥳🥳

Bertax Landsmeer|11.07.19|12:00

Beste Gijs van Dijk,

Kijkt u ook eens naar mijn comment en aanbevelingen hier op Taxipro onder rubriek “ Amsterdam en Uber maken afspraken”

Wil graag in gesprek met u en partijen!

Het is allemaal niet zo moeilijk!

Nico Gerards|11.07.19|15:11

Volgen mij snapt Van Dijk er ook niets van en de Staatssecretaris ook al niet die laat zich informeren door ondeskundige ambtenaren.
terug naar het oude systeem : Ondernemersdiploma halen en dan pas een taxibedrijf kunnen beginnen. Dan wordt ook het kaf van het koren gescheiden.
Nu is het dweilen met de kraan open. TTO’s leveren ook geen bijdrage. enz.enz.enz.

Benno van Osenbruggen|11.07.19|18:41

Wat mij weer opvalt dat het alleen maar over Amsterdam en Uber gaat volgens mij zijn er ook andere steden die problemen hebben en misschien nog wel meer als in amsterdam.
het is een groot landelijk probleem
Wanneer wordt dat eens ingezien en wordt er daadwerkelijk met de BRANCHE om de tafel gezeten en niet met een paar ambtenaren die op zijn hoogst een keer een taxi aan de binnen kant heeft gezien.
Reguleren en ondernemers papieren terug misschien snappen de UBERchaufs dat ze niks verdienen.

Ton Van Dalfsen|11.07.19|19:02

HEEL SIMPEL. Net als voor de de-regulering de vergunningen gemeentelijk uitgeven. En de gemeentes een eigen gewone taxi verordening net als toen. Je hebt in vele europeese steden een max aan vergunningen. Als dat daar kan? kan het hier ook.
En als we het over gelijk speelveld hebben. Waarom mag Uber dan voor de ritprijs minder rekenen dan de straattaxi die zich aan de door de overheid opgelegde tarieven moet houden? Dat is toch geen gelijk speelveld? Hr van Dijk: zou graag eens met u willen

Ton Van Dalfsen|11.07.19|19:04

praten. Dan weet u wat er speelt in de taxiwereld. En niet te luisteren naar de onbekwame mensen bij ILT, Ministerie die de staatssecretaris beduvelen.

Holland Taxi Peter Walgreen|11.07.19|23:39

Ton,
Volgens mij mag je wel degelijk korting geven op het maximum tarief, alleen mogen wij niet net als de Uberchauffeurs de prijs bij grote drukte op een schandalige manier (tot 3,8 x het voor ons geldende maximum tarief rekenen) terwijl als wij dat doen en gepakt/betrapt worden een groot probleem hebben.

Taxi Volendam|12.07.19|10:50

Klopt het dat de kortingsknop op de bct weer toegelaten wordt?
Dan is er toch een probleem opgelost?
Daarnaast is het toegestaan prijsafspraken te maken !
Een mooie kans om met van Dijk te overleggen en niet alleen de problemen in de steden maar de landelijke ook aandacht geven.

straat|14.07.19|00:33

even wakker worden. hier wordt steeds genoemd halen van ondernemers papieren als een van de oplossingen. beseffen jullie dat in Amsterdam 90% van ubers en een grote aantal tto’s rijd op verpachte vergunning. Ze hebben vergunning en onderneming papieren helemaal niet nodig, jullie schieten steeds naast

Holland Taxi Peter Walgreen|14.07.19|01:41

straat,
Je snapt het kennelijk niet, wat bedoeld wordt is dat je als ZZPer je eigen ondernemersdiploma moet hebben en zo niet dan kan je alleen in loondienst werken.
Nu is het grote probleem dat werkelijk iedereen zomaar op de taxi kan gaan rijden zonder dat diegene verstand heeft van andere zaken rondom het ondernemen zoals bijvoorbeeld een stukje bedrijfseconomie en bedrijfsadministratie.

Ton Van Dalfsen|15.07.19|22:30

@ straat, Dat klopt. kijk maar naar de vele witte Volkswagens tourans. die worden per dag gehuurd van een bedrijf die ze kant en klaar als taxi uitvoering beschikbaar staan. Grote handel daarin. EN UBER die daarin trapt.

Ton Van Dalfsen|15.07.19|22:31

UBER heeft soms geen ideen wat er speelt. En ach wat zal het ze interesseren?

Ton Van Dalfsen|15.07.19|22:34

En politiek Den Haag trapt daar in. Ook hr van Dijk. Hij heeft echt geen idee wat er in die wereld afspeelt. Betty de Boer had bij alles vraagtekens. maar die er nu zitten. Weten echt niks. Sus daar heb je niks aan zolang ze niet luisteren naar de echte ondernemers

Stevie|09.08.19|09:17

Het zijn ook steeds de PVDA bewindslieden die verantwoordelijk zijn voor het huidige taxibeleid.

Van Dijk (PvdA): problemen taximarkt vragen om aanpassing wet | TaxiPro
Gijs van Dijk, PvdA. Foto: ANP

Van Dijk (PvdA): problemen taximarkt vragen om aanpassing wet

Foto: ANP (eenmalig gebruik)

Als Tweede Kamerlid voor de PvdA houdt Gijs van Dijk zich onder meer bezig met de problemen rond taxiverzekeringen en het ongelijke speelveld in de taximarkt. Hij is blij dat deze kwesties nu meer op de politieke agenda staan, maar opgelost zijn ze volgens hem allerminst. “In de taximarkt moet je gewoon harde afspraken met elkaar maken.”

U pleit onder meer voor een gelijk speelveld voor alle straattaxi’s, in plaats van vasthouden aan de verschillende regels voor opstapmarkt en bestelmarkt.

“Voor Uberchauffeurs gelden andere regels dan voor chauffeurs die in de opstapmarkt werken. Wie bijvoorbeeld binnen een systeem met Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) werkt, moet zich aan bepaalde regels houden en kan ook tegen sancties of schorsingen aanlopen. Dat er voor chauffeurs van taxiplatforms als Uber andere regels gelden, is gebaseerd op een achterhaald onderscheid in de wet.”

De staatssecretaris wil voorlopig niet aan extra regels voor Uber of een minimumleeftijd voor taxichauffeurs. Doet zij genoeg om de problemen op te lossen?

“Wij hebben de afgelopen jaren aandacht op deze problemen gevestigd, waardoor er nu in politiek Den Haag ook erkenning voor is. De staatssecretaris is met de gemeente Amsterdam en Uber in gesprek gegaan. Maar ik vind het allemaal nog veel te vrijwillig. In de taximarkt moet je gewoon harde afspraken met elkaar maken. Dus het is goed dat het probleem nu op de agenda staat, maar het is nog bij lange na niet opgelost. Om echt tot oplossingen te komen, moet de taxiwet worden aangepast. Dus de minimumleeftijd omhoog, voor iedereen dezelfde eisen op het gebied van kwaliteit en ook gelijke straffen voor dezelfde overtredingen.”

En daar hoort volgens u ook een volumebeleid bij?

“Zeker de grote steden moeten in staat worden gesteld om een maximum aantal taxis’s op hun markt toe te laten. Nu zie je dat al die chauffeurs in het weekend naar Amsterdam gaan en allemaal achter elkaar aanrijden in de hoop een paar klanten op te pikken. Dat los je niet op door een goed gesprek met Uber te voeren, want dat is niet in het belang van hun verdienmodel. In andere landen stellen ze daar paal en perk aan, maar in Nederland zijn we met dit soort dingen gewoon te lief en vrijblijvend.”

Ligt het probleem dan bij Uber en soortgelijke bedrijven?

“Ik heb op zichzelf niets tegen bedrijven als Uber. Voor gebruikers is zo’n dienst een hele goede ontwikkeling. Maar er is ook een schaduwzijde en daar is pas sinds kort meer aandacht voor. Nederland hoort regels aan zulke bedrijven te stellen, onder meer over de kwaliteit en het goed betalen van de chauffeurs. Een bedrijf als Uber weet dat er hier ruimte is om die dingen te omzeilen en zal daar ook altijd gebruik van maken, met als gevolg een oneerlijke wedstrijd voor de taxichauffeurs die zich wel aan alle regels moeten houden.”

U stond onlangs een groep ontevreden Uberchauffeurs bij in hun onderhandelingen met Uber. Waar ging dat over?

“Beginnen als Uberchauffeur is makkelijk en in die eerste maanden verdien je goed, maar daarna neemt het aantal ritjes af. Daardoor zijn chauffeurs geneigd om te lang door te werken om toch maar een bepaald inkomen binnen te halen, wat ook weer gevolgen heeft voor de veiligheid. Daarover hebben we met de Nederlandse directie van Uber gesproken. Overigens zijn die problemen bij mijn weten nog niet opgelost.”

U diende samen met Cem Laçin van de SP een motie in om minister Hoekstra samen met de taxisector te laten zorgen dat de problemen met taxiverzekeringen niet nog groter worden. Die motie werd aangenomen. Wat heeft dat tot nu toe opgeleverd?

“Taxichauffeurs staan met hun rug tegen de muur: als ze willen rijden, moeten ze hun verzekering betalen. Maar de premies worden steeds hoger. De problemen op dat gebied hebben de chauffeurs, onder meer door te protesteren, goed onder de aandacht gebracht. Het probleem wordt nu erkend en de gesprekken tussen ministerie, taxisector en verzekeraars worden voortgezet, dus daarin is vooruitgang geboekt. Nu moeten wij er als indieners van de motie bovenop blijven zitten en bij de minister regelmatig naar de stand van zaken informeren.”

Wat heeft de taximarkt in Nederland nu echt nodig?

“We mogen best trots zijn op de kwaliteit van het taxivervoer in Nederland, maar we moeten voorkomen dat we in een soort vechtmarkt belanden. Daar zou de kwaliteit van de taximarkt alleen maar onder lijden. Concurrentie moet er zijn, maar wel in een gelijk speelveld en met een realistische hoeveelheid aanbod van taxivervoer. Zonder regulering en het aanpassen van de wet krijg je dat niet voor elkaar.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

14 reacties op “Van Dijk (PvdA): problemen taximarkt vragen om aanpassing wet”

Lucu Ed|11.07.19|11:19

Lees ik nu echt het woordje reguleren?!?!? Zien ze mss eindelijk het licht!?!?!? 🥳🥳🥳

Bertax Landsmeer|11.07.19|12:00

Beste Gijs van Dijk,

Kijkt u ook eens naar mijn comment en aanbevelingen hier op Taxipro onder rubriek “ Amsterdam en Uber maken afspraken”

Wil graag in gesprek met u en partijen!

Het is allemaal niet zo moeilijk!

Nico Gerards|11.07.19|15:11

Volgen mij snapt Van Dijk er ook niets van en de Staatssecretaris ook al niet die laat zich informeren door ondeskundige ambtenaren.
terug naar het oude systeem : Ondernemersdiploma halen en dan pas een taxibedrijf kunnen beginnen. Dan wordt ook het kaf van het koren gescheiden.
Nu is het dweilen met de kraan open. TTO’s leveren ook geen bijdrage. enz.enz.enz.

Benno van Osenbruggen|11.07.19|18:41

Wat mij weer opvalt dat het alleen maar over Amsterdam en Uber gaat volgens mij zijn er ook andere steden die problemen hebben en misschien nog wel meer als in amsterdam.
het is een groot landelijk probleem
Wanneer wordt dat eens ingezien en wordt er daadwerkelijk met de BRANCHE om de tafel gezeten en niet met een paar ambtenaren die op zijn hoogst een keer een taxi aan de binnen kant heeft gezien.
Reguleren en ondernemers papieren terug misschien snappen de UBERchaufs dat ze niks verdienen.

Ton Van Dalfsen|11.07.19|19:02

HEEL SIMPEL. Net als voor de de-regulering de vergunningen gemeentelijk uitgeven. En de gemeentes een eigen gewone taxi verordening net als toen. Je hebt in vele europeese steden een max aan vergunningen. Als dat daar kan? kan het hier ook.
En als we het over gelijk speelveld hebben. Waarom mag Uber dan voor de ritprijs minder rekenen dan de straattaxi die zich aan de door de overheid opgelegde tarieven moet houden? Dat is toch geen gelijk speelveld? Hr van Dijk: zou graag eens met u willen

Ton Van Dalfsen|11.07.19|19:04

praten. Dan weet u wat er speelt in de taxiwereld. En niet te luisteren naar de onbekwame mensen bij ILT, Ministerie die de staatssecretaris beduvelen.

Holland Taxi Peter Walgreen|11.07.19|23:39

Ton,
Volgens mij mag je wel degelijk korting geven op het maximum tarief, alleen mogen wij niet net als de Uberchauffeurs de prijs bij grote drukte op een schandalige manier (tot 3,8 x het voor ons geldende maximum tarief rekenen) terwijl als wij dat doen en gepakt/betrapt worden een groot probleem hebben.

Taxi Volendam|12.07.19|10:50

Klopt het dat de kortingsknop op de bct weer toegelaten wordt?
Dan is er toch een probleem opgelost?
Daarnaast is het toegestaan prijsafspraken te maken !
Een mooie kans om met van Dijk te overleggen en niet alleen de problemen in de steden maar de landelijke ook aandacht geven.

straat|14.07.19|00:33

even wakker worden. hier wordt steeds genoemd halen van ondernemers papieren als een van de oplossingen. beseffen jullie dat in Amsterdam 90% van ubers en een grote aantal tto’s rijd op verpachte vergunning. Ze hebben vergunning en onderneming papieren helemaal niet nodig, jullie schieten steeds naast

Holland Taxi Peter Walgreen|14.07.19|01:41

straat,
Je snapt het kennelijk niet, wat bedoeld wordt is dat je als ZZPer je eigen ondernemersdiploma moet hebben en zo niet dan kan je alleen in loondienst werken.
Nu is het grote probleem dat werkelijk iedereen zomaar op de taxi kan gaan rijden zonder dat diegene verstand heeft van andere zaken rondom het ondernemen zoals bijvoorbeeld een stukje bedrijfseconomie en bedrijfsadministratie.

Ton Van Dalfsen|15.07.19|22:30

@ straat, Dat klopt. kijk maar naar de vele witte Volkswagens tourans. die worden per dag gehuurd van een bedrijf die ze kant en klaar als taxi uitvoering beschikbaar staan. Grote handel daarin. EN UBER die daarin trapt.

Ton Van Dalfsen|15.07.19|22:31

UBER heeft soms geen ideen wat er speelt. En ach wat zal het ze interesseren?

Ton Van Dalfsen|15.07.19|22:34

En politiek Den Haag trapt daar in. Ook hr van Dijk. Hij heeft echt geen idee wat er in die wereld afspeelt. Betty de Boer had bij alles vraagtekens. maar die er nu zitten. Weten echt niks. Sus daar heb je niks aan zolang ze niet luisteren naar de echte ondernemers

Stevie|09.08.19|09:17

Het zijn ook steeds de PVDA bewindslieden die verantwoordelijk zijn voor het huidige taxibeleid.