Daklicht

Blog: de aansprakelijkheid van taxibedrijven bij letselschade

Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

Wie veel op de steeds drukkere Nederlandse wegen rijdt, weet dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Dit geldt uiteraard ook voor taxichauffeurs. De gevolgen van zo’n ongeluk kunnen beperkt blijven tot materiële schade, maar het kan voor passagiers en chauffeur ook letselschade tot gevolg hebben. In dit blog legt Huub van Dijk van Nostimos Letselschadedeskundigen uit hoe het zit met de aansprakelijkheid van taxibedrijven bij letselschade.

Een taxirit is een zakelijke transactie tussen een passagier en een taxibedrijf. Voor die laatste brengt dat de wettelijke verplichting met zich mee om reizigers veilig te vervoeren. En dat houdt niet op bij het rijden zelf, maar betreft bijvoorbeeld ook het helpen met instappen en uitstappen van bepaalde passagiers. Taxibedrijven zijn verplicht om voorzorgsmaatregelen te nemen om ongevallen en letselschade zoveel mogelijk uit te sluiten.

Niet te voorkomen

Als een chauffeur onveilig heeft gereden, is duidelijk dat de schuld voor de schade daar ligt, en daarmee bij het bedrijf waarvoor hij of zij rijdt. Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook. In het geval van letsel dat ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet kon worden voorkomen, is de vervoerder niet verantwoordelijk. Een voorbeeld is dat van een taxipassagier die bij een ongeval om het leven kwam. Volgens de taxichauffeur had de passagier tijdens het rijden aan de handrem getrokken en was hij vervolgens uit de taxi gesprongen. Er kan ook op andere manieren sprake van overmacht zijn, bijvoorbeeld bij een aanrijding door een andere weggebruiker.

Niet vergoed

Als het om een fout van de chauffeur gaat, dan wordt de schade verhaald op de verplichte wet aansprakelijkheid motorvoertuigen-verzekering (WAM) van het taxibedrijf. De eventuele letselschade voor de chauffeur wordt hierdoor niet vergoed. Daarvoor is er de schade-inzittendenverzekering (SVI), die een goed werkgever dient af te sluiten. En als de letselschade de schuld is van een andere weggebruiker, dan wordt dat op diens verzekeraar verhaald.

Hoe de schade ook afgewikkeld moet worden, er komt vaak van alles bij kijken waar je vooraf misschien geen rekening mee hebt gehouden. Nostimos kan taxibedrijven dat werk uit handen nemen. Wij verhalen de schade voor hen en dat doen we van A tot Z. We hebben kantoren in heel Nederland en kennen dus altijd de regio waar onze klanten leven en werken.

Voorschotten

Op basis van de intake gaan we met het verhalen van de schade aan de slag. We vragen voorschotten, vragen informatie op, verzorgen rapporten, en volgen het medisch traject. Ook de autoschade kunnen we in onze verhaalsactie meenemen. Belangrijk in onze werkwijze is dat we zelf bij onze klanten op bezoek gaan, want als je met letselschade te maken hebt, wil je niet aangewezen zijn op formulieren. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Blog: de aansprakelijkheid van taxibedrijven bij letselschade | TaxiPro
Daklicht

Blog: de aansprakelijkheid van taxibedrijven bij letselschade

Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

Wie veel op de steeds drukkere Nederlandse wegen rijdt, weet dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Dit geldt uiteraard ook voor taxichauffeurs. De gevolgen van zo’n ongeluk kunnen beperkt blijven tot materiële schade, maar het kan voor passagiers en chauffeur ook letselschade tot gevolg hebben. In dit blog legt Huub van Dijk van Nostimos Letselschadedeskundigen uit hoe het zit met de aansprakelijkheid van taxibedrijven bij letselschade.

Een taxirit is een zakelijke transactie tussen een passagier en een taxibedrijf. Voor die laatste brengt dat de wettelijke verplichting met zich mee om reizigers veilig te vervoeren. En dat houdt niet op bij het rijden zelf, maar betreft bijvoorbeeld ook het helpen met instappen en uitstappen van bepaalde passagiers. Taxibedrijven zijn verplicht om voorzorgsmaatregelen te nemen om ongevallen en letselschade zoveel mogelijk uit te sluiten.

Niet te voorkomen

Als een chauffeur onveilig heeft gereden, is duidelijk dat de schuld voor de schade daar ligt, en daarmee bij het bedrijf waarvoor hij of zij rijdt. Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook. In het geval van letsel dat ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet kon worden voorkomen, is de vervoerder niet verantwoordelijk. Een voorbeeld is dat van een taxipassagier die bij een ongeval om het leven kwam. Volgens de taxichauffeur had de passagier tijdens het rijden aan de handrem getrokken en was hij vervolgens uit de taxi gesprongen. Er kan ook op andere manieren sprake van overmacht zijn, bijvoorbeeld bij een aanrijding door een andere weggebruiker.

Niet vergoed

Als het om een fout van de chauffeur gaat, dan wordt de schade verhaald op de verplichte wet aansprakelijkheid motorvoertuigen-verzekering (WAM) van het taxibedrijf. De eventuele letselschade voor de chauffeur wordt hierdoor niet vergoed. Daarvoor is er de schade-inzittendenverzekering (SVI), die een goed werkgever dient af te sluiten. En als de letselschade de schuld is van een andere weggebruiker, dan wordt dat op diens verzekeraar verhaald.

Hoe de schade ook afgewikkeld moet worden, er komt vaak van alles bij kijken waar je vooraf misschien geen rekening mee hebt gehouden. Nostimos kan taxibedrijven dat werk uit handen nemen. Wij verhalen de schade voor hen en dat doen we van A tot Z. We hebben kantoren in heel Nederland en kennen dus altijd de regio waar onze klanten leven en werken.

Voorschotten

Op basis van de intake gaan we met het verhalen van de schade aan de slag. We vragen voorschotten, vragen informatie op, verzorgen rapporten, en volgen het medisch traject. Ook de autoschade kunnen we in onze verhaalsactie meenemen. Belangrijk in onze werkwijze is dat we zelf bij onze klanten op bezoek gaan, want als je met letselschade te maken hebt, wil je niet aangewezen zijn op formulieren. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.