Milieuzone, foto gemeente Rotterdam

Harmonisering moet einde aan lokale varianten op milieuzones maken

Milieuzone, foto gemeente Rotterdam

Steeds meer steden kiezen voor een milieuzone waar bepaalde voertuigen niet in mogen, iets waar taxi’s en touringcars volop mee te maken hebben. De huidige ‘wildgroei’ aan milieuzones wordt echter aan banden gelegd, want het kabinet gaat de toelatingseisen voor zulke gebieden harmoniseren. Over wat daar allemaal bij komt kijken vindt op 27 september in Amsterdam de VerkeersNet Academy ‘Een beter milieu begint bij je zone’ plaats.

Wildgroei is misschien een wat sterke term, maar feit is wel dat gemeenten nu nog zelf kunnen bedenken hoe ze zo’n zone willen inrichten. Maastricht wil graag een milieuvignet invoeren, terwijl Amsterdam vanaf 2030 alleen nog uitstootvrije auto’s in het centrum wil toelaten. Arnhem verbiedt personenauto’s op diesel van vóór 2005 en in Rotterdam is dat zelfs van vóór 2001, al wordt deze milieuzone wel weer in twee stappen uitgefaseerd.

Regels worden strenger

Aan al die lokale varianten maakt de harmonisering straks een eind. Gemeenten kunnen dan nog uit een paar smaken kiezen. Steden die zo’n zone willen invoeren, kunnen hierin dieselauto’s die op 1 januari 2020 15 jaar en ouder zijn, of 20 jaar en ouder, weigeren. Vanaf 2025 worden de regels strenger. Vanaf dat jaar kunnen gemeentes bovendien een zero-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s instellen. Een paar jaar daarvoor, in 2022, kunnen gemeentes al kiezen voor een begrenzing bij Euroklasse 6. Om de regels kenbaar te maken, komen er duidelijke verkeersborden en krijgen de verschillende type zones allemaal hun eigen kleur. Dat staat althans in het wetsvoorstel dat een heel eind op weg is om wet te worden.

Vervoerders

Wat betekent dit voor gemeenten die al een milieuzone hebben; of voor steden die nu overwegen of bezig zijn om er één in te voeren? Zijn de huidige personen- en bedrijfsauto’s wel klaar om aan de gestelde eisen te voldoen? En hoe spelen de vervoerders van personen en goederen op al deze ontwikkelingen in? Over deze en andere vragen gaat de VerkeersNet Academy ‘Een beter milieu begint bij je zone, op 27 september in de Stadstimmertuin in Amsterdam. Lees meer over het programma en de sprekers en schrijf je vervolgens in voor deelname. VerkeersNet en Nieuwsblad Transport, zusteruitgaven van TaxiPro, organiseren de bijeenkomst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Harmonisering moet einde aan lokale varianten op milieuzones maken | TaxiPro
Milieuzone, foto gemeente Rotterdam

Harmonisering moet einde aan lokale varianten op milieuzones maken

Milieuzone, foto gemeente Rotterdam

Steeds meer steden kiezen voor een milieuzone waar bepaalde voertuigen niet in mogen, iets waar taxi’s en touringcars volop mee te maken hebben. De huidige ‘wildgroei’ aan milieuzones wordt echter aan banden gelegd, want het kabinet gaat de toelatingseisen voor zulke gebieden harmoniseren. Over wat daar allemaal bij komt kijken vindt op 27 september in Amsterdam de VerkeersNet Academy ‘Een beter milieu begint bij je zone’ plaats.

Wildgroei is misschien een wat sterke term, maar feit is wel dat gemeenten nu nog zelf kunnen bedenken hoe ze zo’n zone willen inrichten. Maastricht wil graag een milieuvignet invoeren, terwijl Amsterdam vanaf 2030 alleen nog uitstootvrije auto’s in het centrum wil toelaten. Arnhem verbiedt personenauto’s op diesel van vóór 2005 en in Rotterdam is dat zelfs van vóór 2001, al wordt deze milieuzone wel weer in twee stappen uitgefaseerd.

Regels worden strenger

Aan al die lokale varianten maakt de harmonisering straks een eind. Gemeenten kunnen dan nog uit een paar smaken kiezen. Steden die zo’n zone willen invoeren, kunnen hierin dieselauto’s die op 1 januari 2020 15 jaar en ouder zijn, of 20 jaar en ouder, weigeren. Vanaf 2025 worden de regels strenger. Vanaf dat jaar kunnen gemeentes bovendien een zero-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s instellen. Een paar jaar daarvoor, in 2022, kunnen gemeentes al kiezen voor een begrenzing bij Euroklasse 6. Om de regels kenbaar te maken, komen er duidelijke verkeersborden en krijgen de verschillende type zones allemaal hun eigen kleur. Dat staat althans in het wetsvoorstel dat een heel eind op weg is om wet te worden.

Vervoerders

Wat betekent dit voor gemeenten die al een milieuzone hebben; of voor steden die nu overwegen of bezig zijn om er één in te voeren? Zijn de huidige personen- en bedrijfsauto’s wel klaar om aan de gestelde eisen te voldoen? En hoe spelen de vervoerders van personen en goederen op al deze ontwikkelingen in? Over deze en andere vragen gaat de VerkeersNet Academy ‘Een beter milieu begint bij je zone, op 27 september in de Stadstimmertuin in Amsterdam. Lees meer over het programma en de sprekers en schrijf je vervolgens in voor deelname. VerkeersNet en Nieuwsblad Transport, zusteruitgaven van TaxiPro, organiseren de bijeenkomst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.