Taxi Schiphol

KNV: neem BPM-effect mee in stijging taxitarieven

Taxi Schiphol. Foto: ProMedia (Inge Jacobs)

De maximumtarieven voor taxivervoer in Nederland gaan met ingang van 2020 met 2,23 procent omhoog. Brancheorganisatie KNV mist in de berekeningen echter het effect van het afschaffen van de BPM-teruggave voor taxi’s. Dit brengt volgens KNV flink wat extra kosten met zich mee en het zou een “klap in het gezicht van de ondernemers zijn” als ze die kosten niet in hun tarieven kunnen doorberekenen.

De maximumtarieven voor taxivervoer worden jaarlijks aangepast. Sinds 2017 gebeurt dat op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). Deze maxima gelden niet voor contractvervoer en taxivervoer dat wordt verzorgd tegen afgesproken vaste prijs. In 2019 was de stijging met bijna 6 procent fors, toen omdat de btw op personenvervoer van 6 naar 9 procent werd verhoogd. De verhogingen per 1 januari zijn als volgt:

  • Vast bedrag: van € 3,19 naar € 3,26
  • Bedrag per kilometer: € 2,35 naar € 2,40
  • Bedrag per minuut: € 0,39 naar € 0,40

Bij vervoer in voertuigen voor vijf tot acht personen is de stijging als volgt.

  • Vast bedrag: € 6,49 naar € 6,63
  • Bedrag per kilometer: € 2,95 naar € 3,02
  • Bedrag per minuut: € 0,44 naar € 0,45

Ook is er nog het maximumtarief dat “de vervoerder in rekening kan brengen voor de wachtperiode bij aanvang van de rit, mits dit vooraf met de consument is overeengekomen”, dat van van € 43,94 naar € 44,94 gaat.

Maximumtarieven afschaffen

Op zich vindt KNV het goed dat de taxitarieven jaarlijks worden geïndexeerd, maar vindt wel dat dit op basis van e NEA-index zou moeten gebeuren. “Deze is namelijk het meest toegesneden op de taxibranche.” Tegelijk blijft de brancheorganisatie voorstander van het helemaal afschaffen van de maximumtarieven. “Ze passen niet bij een geliberaliseerde markt. We denken dat het voor de marktwerking beter is als de reiziger zijn of haar keuze voor een merk taxi mede kan baseren op de prijs”, schrijft directeur Hubert Andela aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven. De gestelde maximumtarieven zijn nu nog vaak de daadwerkelijke prijs, terwijl daar juist kansen liggen voor aanbieders om zich te profileren.

Onredelijk en ondoordacht

Waar de schoen voor KNV en zijn leden nog steeds fors wringt, is de voorgenomen afschaffing van de BPM-teruggave op taxi’s. Daarmee vervalt een aanzienlijk voordeel op de aanschaf van taxi’s. En in de praktijk raakt dat het contractvervoer het hardst, want daar wordt gereden met voertuigen waar in de regel meer BPM op rust. KNV ziet dit plan nog steeds het liefst teruggedraaid worden, maar als dat niet gebeurt, moet daar bij de indexering van de maximumtarieven wel rekening mee worden gehouden. De ILT-index voorziet daar volgens KNV niet in.

“Het komt er op neer dat de kosten aanzienlijk zullen stijgen door de BPM-maatregel en dat heeft flinke financiële gevolgen voor de bedrijven”, aldus Andela. “Het is niet meer dan logisch dat in de maximumtarieven met deze effecten rekening gehouden wordt. Het zou – bovenop de erg ondoordachte en onredelijke oplegging van BPM – een klap in het gezicht van de ondernemers zijn, als de overheid het ze onmogelijk maakt om deze kostenstijging door te berekenen in hun tarieven.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “KNV: neem BPM-effect mee in stijging taxitarieven”

Herman Meijer|22.11.19|04:17

Taxi ook maar naar Den Haag