Contant geld, euro

Taxibranche vindt Kiwa-tarieven nog steeds veel te hoog

Bron: TaxiPro (VK)

Kiwa stelt voor om de tarieven voor vergunningen en andere waardedocumenten voor de taxibranche in 2020 licht te verhogen. Voor brancheorganisatie KNV is dat reden om opnieuw te stellen dat de tarieven sowieso veel te hoog zijn in vergelijking met veel andere landen in Europa. Uiteindelijk besluit de minister van Infrastructuur en Waterstaat over de tarieven in 2020.

Kiwa schrijft in de toelichting op de voorgestelde tarieven dat deze dankzij meer efficiency in de eigen bedrijfsvoering met 1,2 procent dalen ten opzichte van dit jaar. Na correctie voor inflatie stijgen ze echter met gemiddeld 0,3 procent. Vrijwel alle producten voor de taximarkt worden daardoor iets duurder. Een vergunning voor taxivervoer kost in 2019 1.161 euro, dat wordt wat Kiwa betreft 1.167 euro. De systeemkaart BCT kost nu 64 euro; dat zou 66 euro moeten worden.

Onder de kostprijs

“Een groot deel van de individuele tarieven van de waardedocumenten daalt”, stelt Kiwa verder. “De individuele tarieven van waardedocumenten welke onder de kostprijs worden geleverd (de kostprijs is hoger dan het tarief) worden in 2020 niet verlaagd.” Onderstaand een overzicht van de voorstellen met betrekking tot de taxisector.

Brancheorganisaties zijn door Kiwa gevraagd om hun kijk op de voorstellen te geven. Dat heeft in het geval van Koninklijk Nederlands Vervoer geleid tot een brief waarin niet voor het eerst onvrede wordt geuit. Niet eens zozeer over de bescheiden verhogingen, maar vooral over het tariefstelsel als geheel en over de tarieven zelf. Er zou namelijk al een tijdje worden gewerkt aan een nieuw stelsel. Bovendien zijn de tarieven wat KNV betreft veel te hoog vergeleken met andere landen en is elke verhoging er dus één te veel.

“Het verbaast ons dat op vrijwel identieke wijze als voorgaande jaren gekozen is voor het wederom voorleggen van uw tarievenvoorstel 2020 aan de minister, zonder dat ook maar één woord vuil gemaakt wordt aan het voorgenomen nieuwe tariefstelsel waarvan de uitgangspunten al sinds 2016 bekend zijn”, schrijft KNV-directeur Hubert Andela. “Ook geen enkel woord over de u ongetwijfeld bekende vergelijking met het buitenland. In onze optiek zijn de Nederlandse tarieven voor een aantal producten substantieel te hoog in vergelijking tot die voor vergelijkbare of identieke producten in het buitenland.”

Tachograafkaarten touringcar

Een special vermelding krijgen daarbij de bestaande en voorgestelde tarieven voor het busvervoer. “Dit wringt des te meer voor de documenten in het busvervoer waar bedrijven concurreren in een volledig geliberaliseerde Europese markt.” Samen met andere brancheorganisaties uitte KNV eerder al kritiek op het voornemen van Kiwa om de tarieven van tacjograafkaarten voor touringcars in 2020 met 1 euro te verhogen. Met 100 euro is deze kaart in Nederland al vele malen duurder dan de meeste andere Europese landen, aldus de kern van de kritiek.

Onderbouwing ontbreekt

KNV is ook niet te spreken over de verwijzing van Kiwa naar de verbeterde efficiency. “Het is mogelijk een interessante vergelijking voor Kiwa zelf, maar de huidige tarieven borduren nu eenmaal nog altijd voort op de tarieven die de toenmalige Inspectie IVW hanteerde.” Kiwa nam het werk in 2013 van die dienst over na een aanbesteding, maar volgens KNV zijn daarbij marktprijzen nooit goed met elkaar vergeleken. “Daardoor ligt het accent nu wederom op relatief kleine prijsverschuivingen in plaats van op een zo kosten-efficiënt mogelijke levering.”

Al met al mist de brancheorganisatie onderbouwing van de oorspronkelijke en huidige tarieven en de aanpassingen daarvan, wat het ook lastig maakt er inhoudelijk iets over te zeggen. Wel vindt KNV dat met name NAW-wijzigingen (naam, adres, woonplaats) gratis zouden moeten zijn, omdat ze dat bij andere organisaties die een overheidstaak uitvoeren doorgaans ook zijn.

KNV en Kiwa zijn allebei als exposant aanwezig op Taxi Expo 2019. Mensen die werken in de taxibranche en bij overheden kunnen gratis deelnemen aan dit vakevenement op donderdag 10 oktober in Expo Houten. Vraag daarom nu je gratis toegangskaart aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

12 reacties op “Taxibranche vindt Kiwa-tarieven nog steeds veel te hoog”

Michaël Vermeer|26.09.19|11:39

Nou dat word gewoon weer dokken hoor, de man van Schultz-Verhagen heeft daar een topfunctie, die heeft zijn schaapjes inmiddels op het droge, via een constructie via haar zwager, soort familiebedrijfje dus!
Deze dame weigerde om hierover vragen te beantwoorden in de kamer, zegt genoeg.

Ton Van Dalfsen|26.09.19|16:21

Rijbewijs of paspoort is goedkoper. Zijn dus DIEVEN

Holland Taxi Peter Walgreen|26.09.19|20:47

Waarom is er geen enkele instantie of krant die probeert om deze criminele praktijken te onderzoeken, zoals bijvoorbeeld het monopolie voor 40 jaar, dat zijn toch echt middeleeuwse praktijken waar mevrouw Schultz-Verhagen mede voor heeft gezorgd.

Holland Taxi Peter Walgreen|27.09.19|00:55

De ondernemerskaart wordt in 2020 volgens hun tabel met € 3.00 verhoogd, lijkt mee te vallen ware het niet dat deze dit jaar al eens min of meer ongezien met 65%!!! verhoogd is in prijs, wat een oplichters!
En dan zeggen ze dat het ministerie deze prijzen aangeeft, maar wel op advies van de KIWA zelf en dat ministerie vindt natuurlijk ook alles wel prima.

Ton Van Dalfsen|27.09.19|09:15

Daar hebben we het programma Kanniewaarzijn voor

Rudie Elmio|28.09.19|16:13

Ton Van Dalfsen Is opgelicht niet beter?

Bart van den Berg|29.09.19|18:36

-Mede- door KIWA’s handelen inzake mijn ondernemersvergunning (kon niet over naar een andere rechtsvorm toen ik de vorige had beëindigd, “koop maar een nieuwe …”) en chauffeurskaart (beschadigd in de BCT en niet kosteloos vervangen, “na onderzoek”) heb ik de geldigheidsduur laten verstrijken en ben er na 5 jaar mee gekapt. Goed nieuws voor de (ex) collega’s misschien. Minder goed nieuws is dat ik zin op een vorm, waardoor het KIWA buitenspel blijft. Geen makkie overigens, maar ik ruik kansen.

Bart van den Berg|29.09.19|18:40

KIWA is mijns inziens van geen enkele toegevoegde waarde voor taxichauffeurs- en ondernemers. Rigide wetsuitvoerders, machthebbers, laaienlichters. En ronduit onbeschoft in de (telefonische) communicatie.

Ton Van Dalfsen|01.10.19|19:42

@ Bart, Tja mijn BCT kaart was ook beschadigd. Nooit meer wat van gehoord. CRIMINELEN ZIJN HET. NET ALS ILT

Ton Van Dalfsen|01.10.19|19:46

Wijziging van vergunning groot zegge:€743 nog geen uurtje werk om te wijziging. Uurprijs om te wijzigen? laat maar raden

Ton Van Dalfsen|01.10.19|20:41

En de kamerleden laten hun eigen weer wat op de mouw spelden door de minister/staatssecretaris. antwoorden van hem/haar geschreven door hun ambtenaren. de waarheid ligt verre van dat. er zijn al heel wat lieden gesneuveld door de ambtenaren om de leugens van de ambtenaren te verdoezelen. Zal nooit veranderen. er staat geen enkel kamerlid op om met de vuist op tafel te slaan. WATJES

Bart van den Berg|05.10.19|11:49

@Ton: Zo is het maar net. Nieuwe pas moeten betalen?

Taxibranche vindt Kiwa-tarieven nog steeds veel te hoog | TaxiPro
Contant geld, euro

Taxibranche vindt Kiwa-tarieven nog steeds veel te hoog

Bron: TaxiPro (VK)

Kiwa stelt voor om de tarieven voor vergunningen en andere waardedocumenten voor de taxibranche in 2020 licht te verhogen. Voor brancheorganisatie KNV is dat reden om opnieuw te stellen dat de tarieven sowieso veel te hoog zijn in vergelijking met veel andere landen in Europa. Uiteindelijk besluit de minister van Infrastructuur en Waterstaat over de tarieven in 2020.

Kiwa schrijft in de toelichting op de voorgestelde tarieven dat deze dankzij meer efficiency in de eigen bedrijfsvoering met 1,2 procent dalen ten opzichte van dit jaar. Na correctie voor inflatie stijgen ze echter met gemiddeld 0,3 procent. Vrijwel alle producten voor de taximarkt worden daardoor iets duurder. Een vergunning voor taxivervoer kost in 2019 1.161 euro, dat wordt wat Kiwa betreft 1.167 euro. De systeemkaart BCT kost nu 64 euro; dat zou 66 euro moeten worden.

Onder de kostprijs

“Een groot deel van de individuele tarieven van de waardedocumenten daalt”, stelt Kiwa verder. “De individuele tarieven van waardedocumenten welke onder de kostprijs worden geleverd (de kostprijs is hoger dan het tarief) worden in 2020 niet verlaagd.” Onderstaand een overzicht van de voorstellen met betrekking tot de taxisector.

Brancheorganisaties zijn door Kiwa gevraagd om hun kijk op de voorstellen te geven. Dat heeft in het geval van Koninklijk Nederlands Vervoer geleid tot een brief waarin niet voor het eerst onvrede wordt geuit. Niet eens zozeer over de bescheiden verhogingen, maar vooral over het tariefstelsel als geheel en over de tarieven zelf. Er zou namelijk al een tijdje worden gewerkt aan een nieuw stelsel. Bovendien zijn de tarieven wat KNV betreft veel te hoog vergeleken met andere landen en is elke verhoging er dus één te veel.

“Het verbaast ons dat op vrijwel identieke wijze als voorgaande jaren gekozen is voor het wederom voorleggen van uw tarievenvoorstel 2020 aan de minister, zonder dat ook maar één woord vuil gemaakt wordt aan het voorgenomen nieuwe tariefstelsel waarvan de uitgangspunten al sinds 2016 bekend zijn”, schrijft KNV-directeur Hubert Andela. “Ook geen enkel woord over de u ongetwijfeld bekende vergelijking met het buitenland. In onze optiek zijn de Nederlandse tarieven voor een aantal producten substantieel te hoog in vergelijking tot die voor vergelijkbare of identieke producten in het buitenland.”

Tachograafkaarten touringcar

Een special vermelding krijgen daarbij de bestaande en voorgestelde tarieven voor het busvervoer. “Dit wringt des te meer voor de documenten in het busvervoer waar bedrijven concurreren in een volledig geliberaliseerde Europese markt.” Samen met andere brancheorganisaties uitte KNV eerder al kritiek op het voornemen van Kiwa om de tarieven van tacjograafkaarten voor touringcars in 2020 met 1 euro te verhogen. Met 100 euro is deze kaart in Nederland al vele malen duurder dan de meeste andere Europese landen, aldus de kern van de kritiek.

Onderbouwing ontbreekt

KNV is ook niet te spreken over de verwijzing van Kiwa naar de verbeterde efficiency. “Het is mogelijk een interessante vergelijking voor Kiwa zelf, maar de huidige tarieven borduren nu eenmaal nog altijd voort op de tarieven die de toenmalige Inspectie IVW hanteerde.” Kiwa nam het werk in 2013 van die dienst over na een aanbesteding, maar volgens KNV zijn daarbij marktprijzen nooit goed met elkaar vergeleken. “Daardoor ligt het accent nu wederom op relatief kleine prijsverschuivingen in plaats van op een zo kosten-efficiënt mogelijke levering.”

Al met al mist de brancheorganisatie onderbouwing van de oorspronkelijke en huidige tarieven en de aanpassingen daarvan, wat het ook lastig maakt er inhoudelijk iets over te zeggen. Wel vindt KNV dat met name NAW-wijzigingen (naam, adres, woonplaats) gratis zouden moeten zijn, omdat ze dat bij andere organisaties die een overheidstaak uitvoeren doorgaans ook zijn.

KNV en Kiwa zijn allebei als exposant aanwezig op Taxi Expo 2019. Mensen die werken in de taxibranche en bij overheden kunnen gratis deelnemen aan dit vakevenement op donderdag 10 oktober in Expo Houten. Vraag daarom nu je gratis toegangskaart aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

12 reacties op “Taxibranche vindt Kiwa-tarieven nog steeds veel te hoog”

Michaël Vermeer|26.09.19|11:39

Nou dat word gewoon weer dokken hoor, de man van Schultz-Verhagen heeft daar een topfunctie, die heeft zijn schaapjes inmiddels op het droge, via een constructie via haar zwager, soort familiebedrijfje dus!
Deze dame weigerde om hierover vragen te beantwoorden in de kamer, zegt genoeg.

Ton Van Dalfsen|26.09.19|16:21

Rijbewijs of paspoort is goedkoper. Zijn dus DIEVEN

Holland Taxi Peter Walgreen|26.09.19|20:47

Waarom is er geen enkele instantie of krant die probeert om deze criminele praktijken te onderzoeken, zoals bijvoorbeeld het monopolie voor 40 jaar, dat zijn toch echt middeleeuwse praktijken waar mevrouw Schultz-Verhagen mede voor heeft gezorgd.

Holland Taxi Peter Walgreen|27.09.19|00:55

De ondernemerskaart wordt in 2020 volgens hun tabel met € 3.00 verhoogd, lijkt mee te vallen ware het niet dat deze dit jaar al eens min of meer ongezien met 65%!!! verhoogd is in prijs, wat een oplichters!
En dan zeggen ze dat het ministerie deze prijzen aangeeft, maar wel op advies van de KIWA zelf en dat ministerie vindt natuurlijk ook alles wel prima.

Ton Van Dalfsen|27.09.19|09:15

Daar hebben we het programma Kanniewaarzijn voor

Rudie Elmio|28.09.19|16:13

Ton Van Dalfsen Is opgelicht niet beter?

Bart van den Berg|29.09.19|18:36

-Mede- door KIWA’s handelen inzake mijn ondernemersvergunning (kon niet over naar een andere rechtsvorm toen ik de vorige had beëindigd, “koop maar een nieuwe …”) en chauffeurskaart (beschadigd in de BCT en niet kosteloos vervangen, “na onderzoek”) heb ik de geldigheidsduur laten verstrijken en ben er na 5 jaar mee gekapt. Goed nieuws voor de (ex) collega’s misschien. Minder goed nieuws is dat ik zin op een vorm, waardoor het KIWA buitenspel blijft. Geen makkie overigens, maar ik ruik kansen.

Bart van den Berg|29.09.19|18:40

KIWA is mijns inziens van geen enkele toegevoegde waarde voor taxichauffeurs- en ondernemers. Rigide wetsuitvoerders, machthebbers, laaienlichters. En ronduit onbeschoft in de (telefonische) communicatie.

Ton Van Dalfsen|01.10.19|19:42

@ Bart, Tja mijn BCT kaart was ook beschadigd. Nooit meer wat van gehoord. CRIMINELEN ZIJN HET. NET ALS ILT

Ton Van Dalfsen|01.10.19|19:46

Wijziging van vergunning groot zegge:€743 nog geen uurtje werk om te wijziging. Uurprijs om te wijzigen? laat maar raden

Ton Van Dalfsen|01.10.19|20:41

En de kamerleden laten hun eigen weer wat op de mouw spelden door de minister/staatssecretaris. antwoorden van hem/haar geschreven door hun ambtenaren. de waarheid ligt verre van dat. er zijn al heel wat lieden gesneuveld door de ambtenaren om de leugens van de ambtenaren te verdoezelen. Zal nooit veranderen. er staat geen enkel kamerlid op om met de vuist op tafel te slaan. WATJES

Bart van den Berg|05.10.19|11:49

@Ton: Zo is het maar net. Nieuwe pas moeten betalen?