Taxiwerq, wmo-vervoer

Wat betekent Wet Arbeidsmarkt in Balans voor taxibedrijven?

Oudere dame stapt in de taxi. Foto: Taxiwerq

De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) zorgt per 1 januari voor de nodige veranderingen in regels voor werkgevers en werknemers. Wat betekent dat voor taxibedrijven die hun werkzaamheden op het gebied van personeel deels of helemaal uitbesteden aan externe partijen, zoals Taxiwerq? “Onze dienstverlening kent door deze nieuwe wet geen drastische wijzigingen.”.

Door de invoering van de WAB gaat er van alles veranderen op het gebied van ontslagrecht, flexibele arbeid en contracten van werknemers. Uiteraard krijgen ook taxibedrijven met deze veranderingen te maken. Het is in de taxisector heel gebruikelijk dat mensen op basis van uitzending, detachering of payrolling voor een taxibedrijf werken. Het deels of geheel uitbesteden van de HR-werkzaamheden aan een externe partij is eveneens zeer gebruikelijk. Welke gevolgen heeft de nieuwe wet voor bedrijven met zo’n externe partij als Taxiwerq?

Om dat goed uit te leggen, doet commercieel directeur Rutger Smale eerst even een stapje terug in de tijd. “Taxiwerq ging in 2005 van start met het ‘ouderwetse’ uitzenden, destijds conform de systematiek van de cao voor uitzendkrachten. Daarbij was en is er wel sprake van één grote, positieve afwijking: de toepassing van de pensioenregeling van het Pensioenfonds Vervoer vanaf de eerste werkdag. Wij vonden, en vinden nog steeds, dat we als werkgever voor onze werknemers meteen vanaf het begin een goede pensioenopbouw mogelijk moeten maken.”

Werkingssfeer cao taxivervoer

Door de jaren heen veranderde de rol van Taxiwerq. Van pure uitzender werd het bedrijf steeds meer een partner voor taxibedrijven in alles op het gebied van human resources, HR. Daarom meldde het bedrijf zich op enig moment aan bij Sociaal Fonds Taxi. “Inmiddels vallen wij onder de werkingssfeer van de cao Taxivervoer. De nieuwe definities uit de Wet Arbeidsmarkt in Balans rondom payrolling sluiten dan ook naadloos aan op onze filosofie en onze dienstverlening kent dan ook geen drastische wijzigingen door deze nieuwe wet. Wij werken al jaren volgens de WAB en doorstroom in arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd zal dan ook zeker aan de orde blijven” aldus Smale.

Eén van de kernpunten van de nieuwe wet is de schifting tussen uitzenden en payrolling. Er zijn uitzenders die werken met een backoffice-partij. Door werknemers op de loonlijst te zetten bij zo’n partij, wordt het automatisch payrolling. Deze arbeidscontracten moeten als inhoud de cao Taxivervoer hebben met Pensioenfonds Vervoer vanaf dag één. “Voor deze uitzenders zal de WAB verregaande gevolgen hebben, maar omdat Taxiwerq een eigen loonlijst heeft en al grotendeels zo werkt zijn de aanpassingen dus minimaal”, aldus Smale.

Krappe marges

“Uiteraard zullen waar nodig kleine aanpassingen in het personeelsbeleid met onze opdrachtgevers worden besproken en doorgevoerd”, vervolgt hij. “Er zijn immers kostprijsverhogende én kostprijsverlagende maatregelen doorgevoerd die niet tegen elkaar weg te strepen zijn. Maar juist door goed met onze opdrachtgevers in gesprek te gaan, kunnen wij onze dienstverlening betaalbaar houden in een markt waar de marges nu eenmaal krap zijn.”

Smale wijst verder op de 15 procent inleenbepaling uit de cao Taxivervoer 2019-2020. Die schrijft voor dat een taxibedrijf per jaar niet meer dan 15 procent van de totale loonsom mag inlenen via een regulier uitzendbureau. Gebeurt dat wel, dan kan dat leiden tot een onvoldoende bedrijfsoordeel van Sociaal Fonds Taxi en sinds 1 januari 2019 ook tot een boete. Van bedrijven die wel onder de werkingssfeer van de cao vallen, waaronder dus ook Taxiwerq, mag zelfs onbeperkt personeel ingeleend worden.

Kosten beheersbaar

“Met de komst van de WAB gaan wij ons voor 100 procent richten op payrolling en zal het aandeel uitzenden onder de 15 procent langzaamaan afvloeien. Wij hechten er net als onze opdrachtgevers waarde aan om de personeelskosten beheersbaar te houden en daarom maken wij deze keuze. Daarbij dekken wij de risico’s rondom het werkgeverschap af.”

Tot slot geeft Rutger Smale aan dat Taxiwerq is opgenomen in het SFT-register uitzendbureaus. “Dit betekent dat voor het deel wat nu en in het verleden onder onze uitzendtak werkzaam was de zaken goed zijn geregeld. Daar kunnen taxibedrijven op vertrouwen. Over dit onderwerp heeft Sociaal Fonds Taxi meer informatie op haar website staan. Taxiwerq is aanwezig op de Taxi Expo 2019 en wij lichten onze dienstverlening dan ook graag toe.”

TaxiExpo2019_inschrijven_468x60

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Wat betekent Wet Arbeidsmarkt in Balans voor taxibedrijven?”

Holland Taxi Peter Walgreen|07.10.19|19:24

Als ik e.e.a. goed begrepen heb is het met de nieuwe wet zo dat als ik een oproepkracht heb dat ik die dan 4 dagen van tevoren moet oproepen, natuurlijk vaak onmogelijk.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat ik nu geen werk heb maar dat er iemand belt om vanavond 12 personen ergens heen te brengen, dan heb ik dus vanavond iemand nodig.

Jorg|08.10.19|13:22

Alleen indien 4 dagen vooraf opgeroepen is de oproepkracht verplicht te werken, later mag wel maar dan kan hij / zij dit weigeren, dus zo zwart wit is het ook weer niet.

Holland Taxi Peter Walgreen|08.10.19|14:15

Dat heb ik inmiddels begrepen, door mij dus niet goed begrepen in eerste instantie.

Landrover Vosje|15.11.19|23:50

Hoe gaat het als je nu werkt op basis van een 0-uren contract? Weliswaar een vast contract, maar nu zou dat minimaal 3 uur moeten bedragen per week. Hoe zit het als je na een jaar bijvoorbeeld te weinig of misschien wel teveel uren hebt gemaakt?

Wat betekent Wet Arbeidsmarkt in Balans voor taxibedrijven? | TaxiPro
Taxiwerq, wmo-vervoer

Wat betekent Wet Arbeidsmarkt in Balans voor taxibedrijven?

Oudere dame stapt in de taxi. Foto: Taxiwerq

De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) zorgt per 1 januari voor de nodige veranderingen in regels voor werkgevers en werknemers. Wat betekent dat voor taxibedrijven die hun werkzaamheden op het gebied van personeel deels of helemaal uitbesteden aan externe partijen, zoals Taxiwerq? “Onze dienstverlening kent door deze nieuwe wet geen drastische wijzigingen.”.

Door de invoering van de WAB gaat er van alles veranderen op het gebied van ontslagrecht, flexibele arbeid en contracten van werknemers. Uiteraard krijgen ook taxibedrijven met deze veranderingen te maken. Het is in de taxisector heel gebruikelijk dat mensen op basis van uitzending, detachering of payrolling voor een taxibedrijf werken. Het deels of geheel uitbesteden van de HR-werkzaamheden aan een externe partij is eveneens zeer gebruikelijk. Welke gevolgen heeft de nieuwe wet voor bedrijven met zo’n externe partij als Taxiwerq?

Om dat goed uit te leggen, doet commercieel directeur Rutger Smale eerst even een stapje terug in de tijd. “Taxiwerq ging in 2005 van start met het ‘ouderwetse’ uitzenden, destijds conform de systematiek van de cao voor uitzendkrachten. Daarbij was en is er wel sprake van één grote, positieve afwijking: de toepassing van de pensioenregeling van het Pensioenfonds Vervoer vanaf de eerste werkdag. Wij vonden, en vinden nog steeds, dat we als werkgever voor onze werknemers meteen vanaf het begin een goede pensioenopbouw mogelijk moeten maken.”

Werkingssfeer cao taxivervoer

Door de jaren heen veranderde de rol van Taxiwerq. Van pure uitzender werd het bedrijf steeds meer een partner voor taxibedrijven in alles op het gebied van human resources, HR. Daarom meldde het bedrijf zich op enig moment aan bij Sociaal Fonds Taxi. “Inmiddels vallen wij onder de werkingssfeer van de cao Taxivervoer. De nieuwe definities uit de Wet Arbeidsmarkt in Balans rondom payrolling sluiten dan ook naadloos aan op onze filosofie en onze dienstverlening kent dan ook geen drastische wijzigingen door deze nieuwe wet. Wij werken al jaren volgens de WAB en doorstroom in arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd zal dan ook zeker aan de orde blijven” aldus Smale.

Eén van de kernpunten van de nieuwe wet is de schifting tussen uitzenden en payrolling. Er zijn uitzenders die werken met een backoffice-partij. Door werknemers op de loonlijst te zetten bij zo’n partij, wordt het automatisch payrolling. Deze arbeidscontracten moeten als inhoud de cao Taxivervoer hebben met Pensioenfonds Vervoer vanaf dag één. “Voor deze uitzenders zal de WAB verregaande gevolgen hebben, maar omdat Taxiwerq een eigen loonlijst heeft en al grotendeels zo werkt zijn de aanpassingen dus minimaal”, aldus Smale.

Krappe marges

“Uiteraard zullen waar nodig kleine aanpassingen in het personeelsbeleid met onze opdrachtgevers worden besproken en doorgevoerd”, vervolgt hij. “Er zijn immers kostprijsverhogende én kostprijsverlagende maatregelen doorgevoerd die niet tegen elkaar weg te strepen zijn. Maar juist door goed met onze opdrachtgevers in gesprek te gaan, kunnen wij onze dienstverlening betaalbaar houden in een markt waar de marges nu eenmaal krap zijn.”

Smale wijst verder op de 15 procent inleenbepaling uit de cao Taxivervoer 2019-2020. Die schrijft voor dat een taxibedrijf per jaar niet meer dan 15 procent van de totale loonsom mag inlenen via een regulier uitzendbureau. Gebeurt dat wel, dan kan dat leiden tot een onvoldoende bedrijfsoordeel van Sociaal Fonds Taxi en sinds 1 januari 2019 ook tot een boete. Van bedrijven die wel onder de werkingssfeer van de cao vallen, waaronder dus ook Taxiwerq, mag zelfs onbeperkt personeel ingeleend worden.

Kosten beheersbaar

“Met de komst van de WAB gaan wij ons voor 100 procent richten op payrolling en zal het aandeel uitzenden onder de 15 procent langzaamaan afvloeien. Wij hechten er net als onze opdrachtgevers waarde aan om de personeelskosten beheersbaar te houden en daarom maken wij deze keuze. Daarbij dekken wij de risico’s rondom het werkgeverschap af.”

Tot slot geeft Rutger Smale aan dat Taxiwerq is opgenomen in het SFT-register uitzendbureaus. “Dit betekent dat voor het deel wat nu en in het verleden onder onze uitzendtak werkzaam was de zaken goed zijn geregeld. Daar kunnen taxibedrijven op vertrouwen. Over dit onderwerp heeft Sociaal Fonds Taxi meer informatie op haar website staan. Taxiwerq is aanwezig op de Taxi Expo 2019 en wij lichten onze dienstverlening dan ook graag toe.”

TaxiExpo2019_inschrijven_468x60

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Wat betekent Wet Arbeidsmarkt in Balans voor taxibedrijven?”

Holland Taxi Peter Walgreen|07.10.19|19:24

Als ik e.e.a. goed begrepen heb is het met de nieuwe wet zo dat als ik een oproepkracht heb dat ik die dan 4 dagen van tevoren moet oproepen, natuurlijk vaak onmogelijk.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat ik nu geen werk heb maar dat er iemand belt om vanavond 12 personen ergens heen te brengen, dan heb ik dus vanavond iemand nodig.

Jorg|08.10.19|13:22

Alleen indien 4 dagen vooraf opgeroepen is de oproepkracht verplicht te werken, later mag wel maar dan kan hij / zij dit weigeren, dus zo zwart wit is het ook weer niet.

Holland Taxi Peter Walgreen|08.10.19|14:15

Dat heb ik inmiddels begrepen, door mij dus niet goed begrepen in eerste instantie.

Landrover Vosje|15.11.19|23:50

Hoe gaat het als je nu werkt op basis van een 0-uren contract? Weliswaar een vast contract, maar nu zou dat minimaal 3 uur moeten bedragen per week. Hoe zit het als je na een jaar bijvoorbeeld te weinig of misschien wel teveel uren hebt gemaakt?