Daklicht taxi, foto: Hollandse Hoogte

Taxiverzekering blijft pijnpunt voor veel ondernemers

Taxiverzekeringen worden al jaren duurder en ook in 2020 zien veel taxiondernemers hun premie flink stijgen. Het wordt mede daardoor steeds lastiger om met name kleine taxibedrijven voort te zetten, zeggen taxiondernemers in een enquête van TaxiPro. Brancheorganisatie KNV herkent de signalen maar zegt tegelijk ook een kanteling te zien bij steeds meer verzekeraars.

Dat taxibedrijven het steeds lastiger krijgen, komt niet alleen doordat ze steeds meer geld kwijt zijn aan hun verzekeringen. Zo wordt de BPM-terugave op taxi’s afgeschaft en werd eerder al de btw op personenvervoer verhoogd. Dat kost taxibedrijven dan weliswaar zelf niets, maar het wordt wel doorberekend in de duurdere ritprijs. 

Dit neemt niet weg dat veel taxiondernemers, vooral de zelfstandigen zonder personeel, veel last hebben van de steeds duurdere taxiverzekeringen. Die ontwikkeling komt vooral doordat de sector als geheel veel meer schades is gaan rijden en claimen de laatste jaren. Laatst bleek nog uit onderzoek dat taxi’s sinds 2015 veel vaker bij ernstige ongevallen betrokken zijn dan daarvoor.

‘Enorm frustrerend’

Ralph van Kruchten werkt met zijn bedrijf C-Level Drivers in het zakelijke vervoer. Hij rijdt zelf veel ritten en coördineert het vervoer dat anderen rijden. “We claimen nooit schade en raken niet bij ongevallen betrokken, maar toch kreeg ik de mededeling dat ik door mijn verzekeraar uit de verzekering word gegooid. Deze houdt het verzekeren van taxibedrijven blijkbaar voor gezien. Dat komt vooral door de compleet overspannen straattaximarkt, waar steeds meer schade wordt gereden.”

“Wij rijden nooit in die markt”, vervolgt de taxiondernemer uit Maastricht. “Maar door wet- en regelgeving zijn worden alle taxibedrijven op het gebied van verzekeringen wel gelijk getrokken. Er is geen onderscheid tussen taxiondernemers die veel schade rijden partijen die eigenlijk nooit schade rijden, zoals wij. Dat dit onderscheid niet bestaat, is enorm frustrerend”, vindt Van Kruchten, die nu op zoek moet naar een nieuwe verzekering.

Premie met 70 procent omhoog

En hij is de enige niet. De laatste tijd ontving TaxiPro veel berichten van mensen die, net als voorgaande jaren, met fors hogere premies te maken kregen. Zo liet één verzekerende partij zijn taxiklanten weten dat voor iedereen de premie met 70 procent wordt verhoogd. Voor taxiondernemers die werken in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en/of Schiphol geldt dat ze bij deze partij geen nieuwe verzekering af kunnen sluiten. Voertuigen kunnen alleen nog WA/casco worden verzekerd en nieuwe aanvragen worden op voorhand afgewezen als er niet minstens sprake is van vier schadevrije jaren.

Deze en andere geluiden waren reden om een enquête uit te zetten onder de lezers van TaxiPro. Eenzelfde onderzoek werd in 2018 gedaan. En de uitkomsten verschillen weinig van elkaar. Nu zegt 90 procent van de ondervraagden (opnieuw vooral zelfstandigen zonder personeel) dat hun taxiverzekering de laatste jaren duurder is geworden, variërend van enkele tot vele tientallen procenten. Niet zelden zeggen mensen dat de premie meer dan verdubbeld is.

Broodwinning loopt gevaar

Zo’n 40 procent krijgt ook in 2020 met duurdere verzekeringen te maken. Dat was vorig jaar 70 procent, maar de meeste ondervraagden weten nu nog niet of de premie in 2020 hoger wordt. Slechts 2 procent zegt dat dit niet zo is. Wat niet is veranderd, is dat 60 procent van de ondervraagden door de opnieuw duurdere taxiverzekeringen zijn broodwinning gevaar ziet lopen. En nog steeds vindt 95 procent dat de politiek en brancheorganisaties veel te weinig aan het probleem doen. 

Uit de voorgedragen oplossingen blijkt dat veel taxiondernemers het gevoel hebben onder de kwaden te lijden. Zij willen graag dat premies individueel worden vastgesteld en dat mensen die weinig of geen schades claimen anders worden behandeld dan zij die wel schades claimen. Het probleem wordt door heel wat mensen ook gelegd bij chauffeurs die voor Uber rijden en bij de steeds minder streng geworden eisen om als taxichauffeur te kunnen werken.

Sector niet onverzekerbaar maken

Branchevereniging KNV ziet een tweeledige ontwikkeling plaatsvinden, legt Hubert Andela uit. “Wij horen nog wel van leden dat ze forse stijgingen om de oren hebben gekregen. Dat kunnen ze dan beperken door een hoger eigen risico of minder dekking te accepteren. Aan de andere kant hoorden we ook dat er verzekeraars wat aan het kantelen lijken te zijn, zich realiserend dat ze een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben en niet een sector haast onverzekerbaar kunnen maken. Zo zouden alle verzekeraars er naar moeten kijken.”

KNV zet intussen wel in op voorlichting over schadepreventie. Begin 2020 wordt daar samen met Busvervoer Nederland een dagdeel voor leden over gehouden. De brancheorganisatie wacht nog op een vervolg met het overleg dat het Verbond van Verzekeraars voor de zomer met alle betrokkenen had. De poging om voor de sector een oplossing over de grens te vinden, is intussen op niets uitgelopen. 

“Onlangs is duidelijk geworden dat het niet gaat lukken een buitenlandse partij over de streep te trekken. Reden is vooral dat er te weinig gegevens opgehaald konden worden bij onze leden. Een aardig aantal  heeft wel meegewerkt aan het onderzoek, maar er waren er te veel die niet bereid waren om mee te doen. Misschien een teken dat ze het voor zichzelf op dat moment goed hadden geregeld”, aldus Andela.

Lees ook: 

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

12 reacties op “Taxiverzekering blijft pijnpunt voor veel ondernemers”

Wensis Rompas|14.11.19|10:44

Ik denk dat er een collectieve organisatie moet worden opgezet. Waarin taxi verzekering centraal staat. En dat rijders die veel schadevrij en/of genoeg schadevrije jaren kan overleggen het voordeel geven. Vanzelfsprekend kan het niet heel goedkoop.. Defenitie van risico afdekken. Maar zoals het nu word gehanteerd, waarbij een all risk gemiddeld 1200 euro is en een lege wa gemiddeld 450, voelt het als afzetterij. Daarbij houden ze zich niet aan het voorgeschreven noclaim kortingssysteem.

Holland Taxi Peter Walgreen|14.11.19|11:37

Er staat dat de BTW verhoging de taxibedrijven niks kost…..
Door die 3% verhoging viel ik net niet meer in de KOR regeling en dat kost met dit jaar aan af te dragen BTW ongeveer € 4100.00

Herman Brinkman|14.11.19|13:22

Zoals eerder door mij gezegd vind ik het onbegrijpelijk dat, wat in de particulieren markt uitstekend werk, niet kan worden toegepast in de taxibranche. Het jaren geleden reeds ingevoerde bonus/malus systeem! In dit systeem worden brokkenmakers gestraft met een hogere premie (malus), of zijn op een gegeven moment onverzekerbaar. De goede chauffeurs daarentegen worden beloond (bonus) door middel van een eerlijke premie. Zo selecteert de ellende zich vanzelf uit de markt.

Holland Taxi Peter Walgreen|14.11.19|14:50

Helemaal met Herman eens.

Isaac Isaac|14.11.19|17:37

Het probleem is waarschijnlijk dat er één persoon van de partijen aandelen heeft in een van de verzekeringsmaatschappijen, omdat ze aandelen hebben in Uber. Waarom spreek je niet eerlijk, zoals conferenties voor taxibedrijven, geven alleen geld uit aan lege dingen

In elk land ter wereld stijgt de verzekering met 70%, bedrijven, vakbonden en taxi zwijgen alleen bezig met gekke conferentie en gelach en beslissingen die geen waarde hebben

Isaac Isaac|14.11.19|17:37

Bestuurder verkeerd werk of ongeval betaal de rest van de bestuurders deze fout Dit is de juiste en eerlijkheid die we genieten van achter dit werk

Het ministerie, met al zijn ministers, denkt dat de taxichauffeur een miljonair is zoals zij
Belasting enerzijds, verzekering en monopolie van grote taxibedrijven

En de taxibond in een andere vallei deed en zal niets doen, alleen maar lege conferenties en zonder resultaten

Bertax Landsmeer|15.11.19|10:51

@Herman,
Hoe komt u er nou bij dat er geen bonus/malus systeem wordt toegepast in de taxibrance?

Natuurlijk wordt dit gehanteerd want als ik mijn bonus van korting 70% niet had gehad dan had ik nu, Nationale Nederlanden is met taxiverzekeren gestopt, en bij de Vereende, die de goedkoopste en redelijke voorwaarden heeft voor mij, € 2370.- per kwartaal moeten betalen???

Ja mensen, val maar van je stoel want dat is bijna €10.000 per jaar!

Maar niet getreurt, van de vereende krijg je wel extra,s

Bertax Landsmeer|15.11.19|11:05

Zoals, €1000 .- eigen risico voor je eigen schade en €1000.- op de tegenpartij!
En natuurlijk daar extra €500.- bovenop omdat je in een risicogebied rijdt zoals bv Amsterdam!

Dus u begrijpt, kleine schades worden gewoonweg niet verzekerd ,whats in a name?

Dus in mijn geval ben ik na 17 jaar schadevrij gereden te hebben, in 2 jaar, ik betaalde €275.- per kwartaal met €500.- eigen risico,
bestolen van mijn opgebouwde rechten en bonus door het politieke climaat in Taxiland Nederland!

Rodney Barten|15.11.19|21:16

@ Bertax: Ik begrijp uw verhaal niet helemaal. Ik ben nu ook spontaan bij de Vereende verzekerd, ipv NN, maar mijn premiestijging is nihil. Ik heb ook de hoogste korting, maar betaal voor mijn All-Risk nu 495 euro per kwartaal. Dit was overgins 2 jaar geleden wel 30 procent goedkoper, maar die prijsstijging was dus al een tijdje terug, ondanks schadevrije jaren.

Bertax Landsmeer|15.11.19|22:01

Rodney,
Elke situatie is anders!

Een mercedes is ook duurder uit dan een Skoda!

Heb je de contract voorwaarden al doorgelezen?
Het is niet alleen je premie hoor?

En ik vindt dat opgebouwde bonus verplicht beschermd moet zijn door door de overheid en dat het de verzekeringsmaatschappijen moet verbieden dit te misbruiken om de lading af te dekken van slechte Chauffeurs!

Bertax Landsmeer|15.11.19|22:07

Die eigen risico van 1000 die ik formuleerde was sarcastisch bedoelt,
Heel hoog eigen risico en veel premie!

Holland Taxi Peter Walgreen|28.11.19|16:30

Vandaag pas mijn offerte ontvangen, liefst 27% prijsverhoging wat een schande!
En dan kan ik geen goedkopere vinden.
(En dan heb ik meer dan 25 schadevrije jaren.)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.