Rolstoel sticker

‘Ga goed met verantwoordelijkheid voor veilig vervoer om’

Bron: TaxiPro (VK)

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen gaat het soms mis met het vervoer van mensen in rolstoelen. En dat kan letsel voor de rolstoelpassagier tot gevolg hebben. Wat is in dit verband de verantwoordelijkheid van taxibedrijven? En hoe handel je zo’n voorval af?

Huub van Dijk is letselschadedeskundige bij Nostimos, een bedrijf met kantoren verspreid over heel Nederland. Hij geeft twee voorbeelden uit de praktijk waar het met het veilige vervoer van rolstoelpassagiers misging – nog voordat het vervoer daadwerkelijk was begonnen.

“Zo was er een man die bij een verpleeghuis werd opgehaald en met zijn rolstoel door de chauffeur de rolstoelbus werd ingereden. Daarbij kwam de voet van de man klem te zitten. Dat gaf hij ook aan bij de taxichauffeur, maar die zette door en bezorgde man zo letsel aan zijn voet. Een ander voorbeeld is dat van een rolstoel met inzittende die niet goed was vastgezet. Als gevolg daarvan sloeg de rolstoel achterover, met ook hier letsel voor de passagier tot gevolg.”

Verantwoordelijkheden

Omdat de chauffeurs in deze gevallen bezig waren met de uitvoering van hun werk, waren hun werkgevers aansprakelijk voor het veroorzaakte letsel. “Niet alleen het van A naar B brengen van mensen is onderdeel van een vervoersovereenkomst; ook zaken als het veilig laten of helpen instappen en uitstappen horen daarbij. Het gaat tenslotte om kwetsbare mensen.”

Van Dijk raadt taxibedrijven aan om op een goede manier met deze verantwoordelijkheden om te gaan, ook als het een keer misgaat. “In het geval van de rolstoelpassagier die letsel aan zijn voet opliep, weigerde het taxibedrijf alle medewerking. Dit terwijl ze gewoon voor dit soort zaken verzekerd waren. Wij hebben als Nostimos uiteindelijk moeten procederen om de letselschade verhaald te krijgen.”

Zorgvuldig

Personen vervoeren is mensenwerk en daarbij is het onvermijdelijk dat er dingen misgaan, erkent Van Dijk. “In de meest ernstige gevallen heeft dat letsel tot gevolg. Dat is helaas niet altijd te voorkomen, hoe zorgvuldig je ook handelt. Mijn advies is om in zulke gevallen mee te werken aan de afhandeling, want als je de juiste verzekeringen hebt, wordt dit ook gewoon vergoed. Iedereen heeft er baat bij om zulke voorvallen netjes op te lossen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Ga goed met verantwoordelijkheid voor veilig vervoer om’ | TaxiPro
Rolstoel sticker

‘Ga goed met verantwoordelijkheid voor veilig vervoer om’

Bron: TaxiPro (VK)

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen gaat het soms mis met het vervoer van mensen in rolstoelen. En dat kan letsel voor de rolstoelpassagier tot gevolg hebben. Wat is in dit verband de verantwoordelijkheid van taxibedrijven? En hoe handel je zo’n voorval af?

Huub van Dijk is letselschadedeskundige bij Nostimos, een bedrijf met kantoren verspreid over heel Nederland. Hij geeft twee voorbeelden uit de praktijk waar het met het veilige vervoer van rolstoelpassagiers misging – nog voordat het vervoer daadwerkelijk was begonnen.

“Zo was er een man die bij een verpleeghuis werd opgehaald en met zijn rolstoel door de chauffeur de rolstoelbus werd ingereden. Daarbij kwam de voet van de man klem te zitten. Dat gaf hij ook aan bij de taxichauffeur, maar die zette door en bezorgde man zo letsel aan zijn voet. Een ander voorbeeld is dat van een rolstoel met inzittende die niet goed was vastgezet. Als gevolg daarvan sloeg de rolstoel achterover, met ook hier letsel voor de passagier tot gevolg.”

Verantwoordelijkheden

Omdat de chauffeurs in deze gevallen bezig waren met de uitvoering van hun werk, waren hun werkgevers aansprakelijk voor het veroorzaakte letsel. “Niet alleen het van A naar B brengen van mensen is onderdeel van een vervoersovereenkomst; ook zaken als het veilig laten of helpen instappen en uitstappen horen daarbij. Het gaat tenslotte om kwetsbare mensen.”

Van Dijk raadt taxibedrijven aan om op een goede manier met deze verantwoordelijkheden om te gaan, ook als het een keer misgaat. “In het geval van de rolstoelpassagier die letsel aan zijn voet opliep, weigerde het taxibedrijf alle medewerking. Dit terwijl ze gewoon voor dit soort zaken verzekerd waren. Wij hebben als Nostimos uiteindelijk moeten procederen om de letselschade verhaald te krijgen.”

Zorgvuldig

Personen vervoeren is mensenwerk en daarbij is het onvermijdelijk dat er dingen misgaan, erkent Van Dijk. “In de meest ernstige gevallen heeft dat letsel tot gevolg. Dat is helaas niet altijd te voorkomen, hoe zorgvuldig je ook handelt. Mijn advies is om in zulke gevallen mee te werken aan de afhandeling, want als je de juiste verzekeringen hebt, wordt dit ook gewoon vergoed. Iedereen heeft er baat bij om zulke voorvallen netjes op te lossen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.