Citax Electric

Pionieren met elektrische taxi in Nijmegen: ‘Dit is de toekomst’

Bron: Citax

In Nijmegen neemt Richard Thijssen het voortouw als het om elektrisch taxivervoer gaat. Langzaam maar zeker krijgt hij ook andere taxiondernemers mee richting de toekomst van de taximarkt die hij voor ogen heeft.

Voor Richard Thijssen is de taxibranche inmiddels bekend terrein, maar toch is het nog maar vier jaar geleden dat hij de benodigde papieren haalde en achter het stuur van een taxi kroop. De eerste jaren reed hij in dienst van verschillende bedrijven. Zo deed hij de ervaring op die hij nodig had voor de volgende stap: aan de slag gaan als taxiondernemer. In zijn zoektocht naar de juiste vorm en werkwijze werd al snel duidelijk dat Thijssen elektrisch taxivervoer wilde gaan verzorgen. “Dat was voor mij na een paar ritten in een elektrische taxi eigenlijk wel een uitgemaakte zaak.”

Thijssen kwam in contact met Taxi Electric. Dat bedrijf rijdt al langer in Amsterdam, maar probeert zijn concept de laatste jaren ook in andere delen van het land uit te rollen. Het kwam al snel tot een samenwerking, waarbij Thijssen in een witte Tesla en het ‘uniform’ van Taxi Electric in Nijmegen ging rijden. “Ik wilde uiteraard uitvinden hoe dat voor mij zou zijn, maar ook welke reacties het zou oproepen. En of het moeilijk zou zijn om op deze manier te werken in Nijmegen, want dat deed op dat moment nog niemand.”

Elektrische Taxi Coöperatie

Het beviel goed, geeft hij aan. Dat gold ook voor de samenwerking met Citax, een bekend Nijmeegs taxibedrijf. Toen de eigenaar van Citax aangaf zijn bedrijf te willen verkopen, zag Thijssen kans om echt voor zichzelf te beginnen. Het bedrijf kreeg een nieuwe eigenaar en staat sindsdien bekend als Citax Nijmegen Electric. Hiermee rijdt hij als franchisenemer voor Taxi Electric Nijmegen, wat ook betekent dat huisstijl en het uniform van dat bedrijf worden aangehouden.

Tekst loopt door onder de foto

Taxi Electric Nijmegen

Citax was ook de eerste onderneming die aansloot bij de Elektrische Taxi Coöperatie, het andere bedrijf van Richard Thijssen. “Elektrische rijders kunnen zich daarbij aansluiten. Iedereen rijdt zijn eigen ritten, maar als coöperatie kunnen we wel samen zaken als marketing, sales, administratie en dergelijke regelen.” Citax werd als eerste onderdeel van de coöperatie; recent sloten Taxi VKC zich aan. Dit is het bedrijf van Herbert van Kraaij, die gaat rijden met een witte Kia e-Niro. Taxi de Waalsprong betreedt de elektrische taximarkt met een blauwe Tesla Model S, maar wordt vooralsnog geen onderdeel van de coöperatie. Beide bedrijven zijn ook franchisenemer van Taxi Electric.

Begrip voor scepsis

Thijssen is uiteraard blij met die aanwas. Maar hij geeft ook aan dat niet vanzelf is gegaan. “Het heeft toch best veel tijd en moeite gekost om aan anderen duidelijk te maken wat nou eigenlijk onze bedoeling is”, erkent hij. “Dieselvoertuigen zijn de standaard taxi’s en ze zijn nu ook nog goedkoper dan elektrische auto’s. De actieradius van die voertuigen is vaak ook nog beperkt. En een jaar geleden was hier gewoon nog geen laadinfrastructuur. Dus dat er scepsis was en is, begrijp ik best.”

“Tegelijk gaan de ontwikkelingen snel. De voertuigen krijgen meer bereik en worden goedkoper. Het aantal (snel)laadpunten groeit en de vraag naar elektrisch taxivervoer ook, zowel vanuit particulieren als bedrijven”, stelt Thijssen. “Ik denk dat we in 2020 het omslagpunt al gaan meemaken. Het enige struikelblok is dan nog de levertijd van elektrische auto’s, want die is vaak erg lang. Als taxiondernemers een jaar moeten wachten op hun voertuig, dan komt dat de elektrificering van het taxi-aanbod natuurlijk niet ten goede.”

Iets te optimistisch

Toch erkent hij dat het langer duurt dan gedacht om anderen mee te krijgen. Dit jaar nog hoopte hij dat er vijf elektrische taxi’s via de coöperatie zouden rijden; volgend jaar zou dat moeten doorgroeien naar tien. De teller staat nu op drie, maar het zal wellicht nog even duren eer de teller op tien staat. “Ik was net iets te optimistisch, de taximarkt blijkt toch wat conservatiever dan ik dacht. Maar ik verwacht wel dat er over een jaar vijf tot tien elektrische taxi’s in Nijmegen zullen rijden, al dan niet aangesloten bij onze coöperatie.” 

“Elektrisch vervoer is de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Die trein is nog maar net gaan rijden en wij zijn er vroeg ingestapt. Anderen kijken de kat uit de boom en zij kijken dus ook naar hoe wij het gaan doen. En ik denk dat we het gewoon goed gaan doen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Pionieren met elektrische taxi in Nijmegen: ‘Dit is de toekomst’”

Janny Luppes-de Boer|05.12.19|15:18

Dan zijn wij in het Noorden toch heel modern!
Vanuit Emmen en Assen (Taxi Dorenbos) wordt er al een aantal maanden gereden met Tesla’s.
En ook met De Nissan Leaf. Deze heeft minder bereik en dat is inderdaad wat omslachtig.
Het rijdt super inderdaad de Tesla, ook lekker voor een chauffeur met hoorapparaatjes zoals ik..
Geen motorgeluiden, geeft een stuk rust :)

Albert Lasschuit|06.12.19|02:09

prima verhaal
ikzelf wacht met smart op elektrisch busje met een leuke actieradius, maar helaas de bazen besloten te investeren in sjoemeldiesels om snel veel geld te pakken, voor hunzelf en de aandeelhouders!
ze noemen zichzelf directeur of manager, maar het zijn gewoon witte boorden Criminelen!!!

Albert Lasschuit|06.12.19|02:18

goed verhaal, top
ik wacht nog steeds op een elektrisch busje met een leuke actieradius, zeg 400km
maar nee de auto bazen zagen meer in de ontwikkeling van sjoemeldiesels, lekker snel geld verdienen
Witteboorden criminaliteit heet dat volgens mij!

vrd grt Albert

Taxi Tcn Nijmegen|06.12.19|08:14

Kunnen ze me uitleggen wat er zo geweldig is aan een elektrische auto?
De actieradius? De milieu vervuiling tijdens het maken en verwijderen van accu’s? De arbeid die in de mijnen worden verricht? Welke extra positieve dingen zou ik nog moeten opnoemen?
Een stille motor heeft een Mercedes tegenwoordig ook. Hoe vaak wordt er gevraagt door klanten is dit een elektrische auto.

Taxi Tcn Nijmegen|06.12.19|08:15

De vraag is, weet de mens het verschil tussen een diesel en een elektrische auto als ze vragen of het een elektrische auto is? Ik denk van niet. Het zit hem tussen de oren

Op dit moment wordt er zoveel media aandacht gegeven aan het ‘elektrisch rijden’ dat mensen niet meer weten van hoe en wat. En daar proberen sommige taxi ondernemingen hun slaatje uit te slaan door het steeds te noemen dat ze met elektrische auto’s rijden en dat ze aan het milieu denken.

Taxi Tcn Nijmegen|06.12.19|08:15

Als je echt aan het milieu denkt kun je beter rijden met een diesel auto onderaan de streep.

Aanschaf van een Mercedes benz diesel is duurder dan een Tesla onderaan de streep. Waarom wordt en nog steeds zoveel diesels verkocht? 😀

Het is een creactieve manier van ‘free publication’ om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Zo kun je toch doen alsof alles goed loopt 😉

Chantal Spekkels|14.12.19|07:37

schoon vervoer” zeg maar groen voor de poen net als in Amsterdam Congo kinderuitbuiting cng is nog steeds ondergeschoven kind net als lpg echt een pionier is dit niet als je je echt verdiept in de materie en niet commercieel gaat napraten dure auto met soepsidie en een stuk personeel uwv of oudere heer of dame herintreder dan kun je een tijdje meedraaien als directeur manager dit gaat nu al jaren zo en als toetje een blauw te duur stickertje maar succes het klinkt mooi

RS|06.03.20|09:01

Ga staken TAXI LAND!!!!!!!! GA HET VELD OP !!!!

RS|06.03.20|09:02

Jullie moeten gaanstaken TAXI LAND! GA HET VELD OP !

Pionieren met elektrische taxi in Nijmegen: ‘Dit is de toekomst’ | TaxiPro
Citax Electric

Pionieren met elektrische taxi in Nijmegen: ‘Dit is de toekomst’

Bron: Citax

In Nijmegen neemt Richard Thijssen het voortouw als het om elektrisch taxivervoer gaat. Langzaam maar zeker krijgt hij ook andere taxiondernemers mee richting de toekomst van de taximarkt die hij voor ogen heeft.

Voor Richard Thijssen is de taxibranche inmiddels bekend terrein, maar toch is het nog maar vier jaar geleden dat hij de benodigde papieren haalde en achter het stuur van een taxi kroop. De eerste jaren reed hij in dienst van verschillende bedrijven. Zo deed hij de ervaring op die hij nodig had voor de volgende stap: aan de slag gaan als taxiondernemer. In zijn zoektocht naar de juiste vorm en werkwijze werd al snel duidelijk dat Thijssen elektrisch taxivervoer wilde gaan verzorgen. “Dat was voor mij na een paar ritten in een elektrische taxi eigenlijk wel een uitgemaakte zaak.”

Thijssen kwam in contact met Taxi Electric. Dat bedrijf rijdt al langer in Amsterdam, maar probeert zijn concept de laatste jaren ook in andere delen van het land uit te rollen. Het kwam al snel tot een samenwerking, waarbij Thijssen in een witte Tesla en het ‘uniform’ van Taxi Electric in Nijmegen ging rijden. “Ik wilde uiteraard uitvinden hoe dat voor mij zou zijn, maar ook welke reacties het zou oproepen. En of het moeilijk zou zijn om op deze manier te werken in Nijmegen, want dat deed op dat moment nog niemand.”

Elektrische Taxi Coöperatie

Het beviel goed, geeft hij aan. Dat gold ook voor de samenwerking met Citax, een bekend Nijmeegs taxibedrijf. Toen de eigenaar van Citax aangaf zijn bedrijf te willen verkopen, zag Thijssen kans om echt voor zichzelf te beginnen. Het bedrijf kreeg een nieuwe eigenaar en staat sindsdien bekend als Citax Nijmegen Electric. Hiermee rijdt hij als franchisenemer voor Taxi Electric Nijmegen, wat ook betekent dat huisstijl en het uniform van dat bedrijf worden aangehouden.

Tekst loopt door onder de foto

Taxi Electric Nijmegen

Citax was ook de eerste onderneming die aansloot bij de Elektrische Taxi Coöperatie, het andere bedrijf van Richard Thijssen. “Elektrische rijders kunnen zich daarbij aansluiten. Iedereen rijdt zijn eigen ritten, maar als coöperatie kunnen we wel samen zaken als marketing, sales, administratie en dergelijke regelen.” Citax werd als eerste onderdeel van de coöperatie; recent sloten Taxi VKC zich aan. Dit is het bedrijf van Herbert van Kraaij, die gaat rijden met een witte Kia e-Niro. Taxi de Waalsprong betreedt de elektrische taximarkt met een blauwe Tesla Model S, maar wordt vooralsnog geen onderdeel van de coöperatie. Beide bedrijven zijn ook franchisenemer van Taxi Electric.

Begrip voor scepsis

Thijssen is uiteraard blij met die aanwas. Maar hij geeft ook aan dat niet vanzelf is gegaan. “Het heeft toch best veel tijd en moeite gekost om aan anderen duidelijk te maken wat nou eigenlijk onze bedoeling is”, erkent hij. “Dieselvoertuigen zijn de standaard taxi’s en ze zijn nu ook nog goedkoper dan elektrische auto’s. De actieradius van die voertuigen is vaak ook nog beperkt. En een jaar geleden was hier gewoon nog geen laadinfrastructuur. Dus dat er scepsis was en is, begrijp ik best.”

“Tegelijk gaan de ontwikkelingen snel. De voertuigen krijgen meer bereik en worden goedkoper. Het aantal (snel)laadpunten groeit en de vraag naar elektrisch taxivervoer ook, zowel vanuit particulieren als bedrijven”, stelt Thijssen. “Ik denk dat we in 2020 het omslagpunt al gaan meemaken. Het enige struikelblok is dan nog de levertijd van elektrische auto’s, want die is vaak erg lang. Als taxiondernemers een jaar moeten wachten op hun voertuig, dan komt dat de elektrificering van het taxi-aanbod natuurlijk niet ten goede.”

Iets te optimistisch

Toch erkent hij dat het langer duurt dan gedacht om anderen mee te krijgen. Dit jaar nog hoopte hij dat er vijf elektrische taxi’s via de coöperatie zouden rijden; volgend jaar zou dat moeten doorgroeien naar tien. De teller staat nu op drie, maar het zal wellicht nog even duren eer de teller op tien staat. “Ik was net iets te optimistisch, de taximarkt blijkt toch wat conservatiever dan ik dacht. Maar ik verwacht wel dat er over een jaar vijf tot tien elektrische taxi’s in Nijmegen zullen rijden, al dan niet aangesloten bij onze coöperatie.” 

“Elektrisch vervoer is de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Die trein is nog maar net gaan rijden en wij zijn er vroeg ingestapt. Anderen kijken de kat uit de boom en zij kijken dus ook naar hoe wij het gaan doen. En ik denk dat we het gewoon goed gaan doen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Pionieren met elektrische taxi in Nijmegen: ‘Dit is de toekomst’”

Janny Luppes-de Boer|05.12.19|15:18

Dan zijn wij in het Noorden toch heel modern!
Vanuit Emmen en Assen (Taxi Dorenbos) wordt er al een aantal maanden gereden met Tesla’s.
En ook met De Nissan Leaf. Deze heeft minder bereik en dat is inderdaad wat omslachtig.
Het rijdt super inderdaad de Tesla, ook lekker voor een chauffeur met hoorapparaatjes zoals ik..
Geen motorgeluiden, geeft een stuk rust :)

Albert Lasschuit|06.12.19|02:09

prima verhaal
ikzelf wacht met smart op elektrisch busje met een leuke actieradius, maar helaas de bazen besloten te investeren in sjoemeldiesels om snel veel geld te pakken, voor hunzelf en de aandeelhouders!
ze noemen zichzelf directeur of manager, maar het zijn gewoon witte boorden Criminelen!!!

Albert Lasschuit|06.12.19|02:18

goed verhaal, top
ik wacht nog steeds op een elektrisch busje met een leuke actieradius, zeg 400km
maar nee de auto bazen zagen meer in de ontwikkeling van sjoemeldiesels, lekker snel geld verdienen
Witteboorden criminaliteit heet dat volgens mij!

vrd grt Albert

Taxi Tcn Nijmegen|06.12.19|08:14

Kunnen ze me uitleggen wat er zo geweldig is aan een elektrische auto?
De actieradius? De milieu vervuiling tijdens het maken en verwijderen van accu’s? De arbeid die in de mijnen worden verricht? Welke extra positieve dingen zou ik nog moeten opnoemen?
Een stille motor heeft een Mercedes tegenwoordig ook. Hoe vaak wordt er gevraagt door klanten is dit een elektrische auto.

Taxi Tcn Nijmegen|06.12.19|08:15

De vraag is, weet de mens het verschil tussen een diesel en een elektrische auto als ze vragen of het een elektrische auto is? Ik denk van niet. Het zit hem tussen de oren

Op dit moment wordt er zoveel media aandacht gegeven aan het ‘elektrisch rijden’ dat mensen niet meer weten van hoe en wat. En daar proberen sommige taxi ondernemingen hun slaatje uit te slaan door het steeds te noemen dat ze met elektrische auto’s rijden en dat ze aan het milieu denken.

Taxi Tcn Nijmegen|06.12.19|08:15

Als je echt aan het milieu denkt kun je beter rijden met een diesel auto onderaan de streep.

Aanschaf van een Mercedes benz diesel is duurder dan een Tesla onderaan de streep. Waarom wordt en nog steeds zoveel diesels verkocht? 😀

Het is een creactieve manier van ‘free publication’ om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Zo kun je toch doen alsof alles goed loopt 😉

Chantal Spekkels|14.12.19|07:37

schoon vervoer” zeg maar groen voor de poen net als in Amsterdam Congo kinderuitbuiting cng is nog steeds ondergeschoven kind net als lpg echt een pionier is dit niet als je je echt verdiept in de materie en niet commercieel gaat napraten dure auto met soepsidie en een stuk personeel uwv of oudere heer of dame herintreder dan kun je een tijdje meedraaien als directeur manager dit gaat nu al jaren zo en als toetje een blauw te duur stickertje maar succes het klinkt mooi

RS|06.03.20|09:01

Ga staken TAXI LAND!!!!!!!! GA HET VELD OP !!!!

RS|06.03.20|09:02

Jullie moeten gaanstaken TAXI LAND! GA HET VELD OP !