Daklicht

Afschaffing BPM-teruggave taxi’s nu echt een feit

Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

Het komt voor niemand als een verrassing, maar is per 1 januari 2020 wel een feit: de afschaffing van de BPM-teruggave op taxi’s. De staatssecretaris van Financiën heeft het besluit hierover gepubliceerd in de Staatscourant, waarmee de maatregel officieel is doorgevoerd. De vraag is nu welke impact dit op de taxibranche gaat hebben.

Met de publicatie in de Staatscourant komt een einde aan een traject van meer dan twee jaar – al begint het hiermee in zekere zin pas echt. Toen het huidige kabinet begin oktober 2017 zijn regeerakkoord publiceerde, stond vrijwel helemaal aan het einde ook een mededeling over de belasting op personenauto’s en motorrijwielen. Voor taxi’s geldt daar een teruggaveregeling voor, die afhankelijk van het voertuig duizenden tot tienduizenden euro’s bedraagt.

Maar door die regeling haalde het nieuwe kabinet een streep, zonder duidelijk toe te lichten waarom. De taxibranche heeft het altijd opgevat als een verkapte milieumaatregel, bedoeld om de taxibranche tot verduurzaming te bewegen omdat op uitstootvrije voertuigen weinig tot geen BPM van toepassing is. Als de teruggave op andere voertuigen dan vervalt, worden die zero emissie auto’s en busjes vanzelf aantrekkelijker in aanschaf.

Kosten taxivervoer stijgen fors

De sector heeft zich ook vanaf het eerste moment hard tegen de maatregel verzet. Zo leken de plannen voorbij te gaan aan het feit dat het meeste taxivervoer in Nederland contractvervoer betreft. Dat wordt door de maatregel een stuk duurder, al moet de praktijk uitwijzen in welke mate. Maar de NEA-index voor de kosten van taxivervoer steeg met 6,7 procent uitzonderlijk sterk. Taxibedrijven gaan (lees: kunnen) die meerkosten niet ophoesten, dus de rekening is voor de opdrachtgevers. De praktijk zal uitwijzen welke struikelblokken dat weer met zich meebrengt.

Naast de dreigende onbetaalbaarheid van het vervoer, ziet de sector ook een praktisch probleem: contractvervoer wordt voor een groot deel met grotere busjes gereden en uitstootvrije varianten die gewoon met een B-rijbewijs mogen worden bestuurd zijn er voorlopig nauwelijks. Uiteindelijk werd van overheidswege wel besloten de beschikbaarheid van deze voertuigen te monitoren. Maar binnen het hele verhaal rond de BPM-teruggave kan die monitoring als niet meer dan een heel mager troostprijsje worden gezien.

Taxibranche kan het ermee doen

En meer dan dat troostprijsje leverden de inspanningen van de taxisector om het tij te keren niet op. Er bleek op geen enkele manier bereidheid om iets aan het regeerakkoord te veranderen. Binnen de kaders van de politieke arena wellicht begrijpelijk, maar de taxibranche kan het ermee doen. Wat daar de precieze effecten en gevolgen van gaan zijn, moet zoals gezegd de praktijk uitwijzen. Maar dat het laatste nog niet is gezegd en geschreven over dit onderwerp, ligt op voorhand vast.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Afschaffing BPM-teruggave taxi’s nu echt een feit”

Holland Taxi Peter Walgreen|29.12.19|12:19

En zo blijven ze maar bezig om alles en iedereen financieel uit te kleden, als ze het in Den Haag en Brussel zelf maar goed hebben want de burger interesseert ze totaal niks.
De politiek hoort er voor de burgers te zijn maar in ons land is de burger er voor de politiek.

Afschaffing BPM-teruggave taxi’s nu echt een feit | TaxiPro
Daklicht

Afschaffing BPM-teruggave taxi’s nu echt een feit

Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

Het komt voor niemand als een verrassing, maar is per 1 januari 2020 wel een feit: de afschaffing van de BPM-teruggave op taxi’s. De staatssecretaris van Financiën heeft het besluit hierover gepubliceerd in de Staatscourant, waarmee de maatregel officieel is doorgevoerd. De vraag is nu welke impact dit op de taxibranche gaat hebben.

Met de publicatie in de Staatscourant komt een einde aan een traject van meer dan twee jaar – al begint het hiermee in zekere zin pas echt. Toen het huidige kabinet begin oktober 2017 zijn regeerakkoord publiceerde, stond vrijwel helemaal aan het einde ook een mededeling over de belasting op personenauto’s en motorrijwielen. Voor taxi’s geldt daar een teruggaveregeling voor, die afhankelijk van het voertuig duizenden tot tienduizenden euro’s bedraagt.

Maar door die regeling haalde het nieuwe kabinet een streep, zonder duidelijk toe te lichten waarom. De taxibranche heeft het altijd opgevat als een verkapte milieumaatregel, bedoeld om de taxibranche tot verduurzaming te bewegen omdat op uitstootvrije voertuigen weinig tot geen BPM van toepassing is. Als de teruggave op andere voertuigen dan vervalt, worden die zero emissie auto’s en busjes vanzelf aantrekkelijker in aanschaf.

Kosten taxivervoer stijgen fors

De sector heeft zich ook vanaf het eerste moment hard tegen de maatregel verzet. Zo leken de plannen voorbij te gaan aan het feit dat het meeste taxivervoer in Nederland contractvervoer betreft. Dat wordt door de maatregel een stuk duurder, al moet de praktijk uitwijzen in welke mate. Maar de NEA-index voor de kosten van taxivervoer steeg met 6,7 procent uitzonderlijk sterk. Taxibedrijven gaan (lees: kunnen) die meerkosten niet ophoesten, dus de rekening is voor de opdrachtgevers. De praktijk zal uitwijzen welke struikelblokken dat weer met zich meebrengt.

Naast de dreigende onbetaalbaarheid van het vervoer, ziet de sector ook een praktisch probleem: contractvervoer wordt voor een groot deel met grotere busjes gereden en uitstootvrije varianten die gewoon met een B-rijbewijs mogen worden bestuurd zijn er voorlopig nauwelijks. Uiteindelijk werd van overheidswege wel besloten de beschikbaarheid van deze voertuigen te monitoren. Maar binnen het hele verhaal rond de BPM-teruggave kan die monitoring als niet meer dan een heel mager troostprijsje worden gezien.

Taxibranche kan het ermee doen

En meer dan dat troostprijsje leverden de inspanningen van de taxisector om het tij te keren niet op. Er bleek op geen enkele manier bereidheid om iets aan het regeerakkoord te veranderen. Binnen de kaders van de politieke arena wellicht begrijpelijk, maar de taxibranche kan het ermee doen. Wat daar de precieze effecten en gevolgen van gaan zijn, moet zoals gezegd de praktijk uitwijzen. Maar dat het laatste nog niet is gezegd en geschreven over dit onderwerp, ligt op voorhand vast.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Afschaffing BPM-teruggave taxi’s nu echt een feit”

Holland Taxi Peter Walgreen|29.12.19|12:19

En zo blijven ze maar bezig om alles en iedereen financieel uit te kleden, als ze het in Den Haag en Brussel zelf maar goed hebben want de burger interesseert ze totaal niks.
De politiek hoort er voor de burgers te zijn maar in ons land is de burger er voor de politiek.