Aanhouding. Foto: politie.nl

Aantal overvallen op taxi’s stijgt én stabiliseert

Er zijn in 2019 in totaal twaalf taxi’s overvallen. Dat is weliswaar een forse stijging ten opzichte van 2018, maar uiteindelijk wijzen de nieuwste cijfers van de politie op een stabilisering van het niveau waar al jaren sprake van is.

2018 was met slechts vier overvallen namelijk een opvallend ‘goed’ jaar voor de taxibranche. Ter vergelijking: in 2009 werd er maar liefst 91 keer een taxichauffeur beroofd. In de jaren nadien zette de daling in, met zowel in 2015 als 2016 twaalf van deze incidenten. In 2017 was er een lichte stijging tot (minstens) vijftien voorvallen, gevolgd door een sterke daling naar vier overvallen in 2018. De twaalf incidenten van 2019 brengen de sector in dit verband dus weer terug op het niveau van de jaren vóór 2018.

Augustus ‘koploper’

Als 2019 nader onder de loep wordt genomen, valt vooral op dat de lijn van het lage aantal overvallen in 2018 in de eerste zes maanden werd voortgezet. Zowel in januari als maart werd telkens één taxi-overval genoteerd. In februari zelf nul, net als in het gehele tweede kwartaal. In de drie maanden daarna was het echter opeens zes keer raak, waarbij drie incidenten van augustus in negatieve zin de koploper maken. In het laatste kwartaal vonden er nog eens vier overvallen plaats.

Maaltijdbezorgers

Het aandeel van overvallen op taxi’s in het totale aantal overvallen in heel 2019 is met ongeveer 1 procent bescheiden. Van de in totaal 1.173 overvallen in Nederland vorig jaar hebben die op particuliere woningen met 329 het grootste aandeel. Daarbuiten zijn de maaltijdbezorgers de belangrijkste doelwitten van overvallers: zij werden vorig jaar 130 keer beroofd. Binnen de detailhandel kwamen de supermarkten met 108 overvallen het vaakst aan de beurt.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.