Hubert Andela. Foto: Bart Maat.

‘Problemen uitleveren BCT-kaarten niet alleen schuld taxisector’

Hubert Andela. Foto: Bart Maat.

Volgens brancheorganisatie KNV legt Kiwa de schuld voor problemen met het uitleveren van nieuwe BCT-kaarten ten onrechte alleen bij de taxibranche. KNV-directeur Hubert Andela stelt in zijn column dat vertragingen in de productie bij Kiwa zelf er mede voor hebben gezorgd dat mensen straks mogelijk hun kaart niet op tijd hebben. 

Kiwa zei in het voorjaar van 2019 dat de BCT-kaarten vóór 1 januari 2020 uitgeleverd zouden zijn. Na de zomer schoof dat al op naar vóór 1 februari en begin januari kregen we te horen dat het de derde week van februari werd. Deze week dus. Chauffeurs en ondernemers die nu pas bericht krijgen over het in ontvangst nemen van hun kaart, hebben nog maar een kleine maand voor het maken van een afspraak met de bezorgdienst. 20 maart is namelijk de deadline van de geldigheid van de oude kaarten. Een kleine maand is krap. We moeten dus vrezen dat het niet in alle gevallen goed afloopt.

Kiwa zond omstreeks november aan de eerste ondernemers en chauffeurs een oproep om hun BCT-kaarten om te wisselen. In de pers zei Kiwa begin januari al dat chauffeurs niet snel genoeg een afspraak maakten voor het in ontvangst nemen van hun kaart. Het eerlijke verhaal van begin januari zou zijn geweest dat Kiwa maanden vertraging had opgelopen en dat nog maar een klein deel van de chauffeurs een bericht had gekregen dat hun kaart kon worden opgehaald.

Verhuizing of vakantie

Nu, midden februari, is Kiwa’s boodschap weer dat er problemen worden voorzien bij het in ontvangst nemen door chauffeurs, terwijl de productie van de kaarten op schema ligt. Het eerlijke verhaal is echter dat de productie en uitgifte intussen erg vertraagd zijn en dat eventuele problemen dus niet allemaal te wijten zullen zijn aan chauffeurs en ondernemers die niet op tijd een afspraak maken. Je kunt immers als chauffeur eind februari net een paar weken op vakantie zijn. Of je bent net verhuisd en het bericht van Kiwa wordt eerst op het oude adres bezorgd.

Er zijn meerdere redenen waarom het in de laatste weken helaas net mis kan gaan. Lastig is bovendien dat de kaarten overdag moeten worden ontvangen en dan werken de meeste chauffeurs. Een afspraak maken voor een geschikt bezorgtijdstip kan, maar dat kost 6 euro. Dat lijkt een redelijk bedrag maar bij 30.000 kaarten hebben we het wel over een totale kostenpost van 180.000 euro.

Blijven bemiddelen

Als KNV adviseren we onze leden uiteraard om, zodra het bericht binnenkomt dat de kaart kan worden afgehaald, zo snel mogelijk een bezorgafspraak te maken. De afgelopen weken konden we voor individuele leden met problemen bemiddelen via onze contactpersoon bij Kiwa. We willen dat de komende weken blijven doen.

Wat we nog niet met Kiwa hebben besproken, maar waar we wel van uitgaan: als ondernemers en chauffeurs door het te krappe tijdsschema, buiten hun eigen schuld, vóór 20 maart de nieuwe kaart nog niet hebben, Kiwa de getroffenen een redelijke oplossing en/of schadevergoeding zal aanbieden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

13 reacties op “‘Problemen uitleveren BCT-kaarten niet alleen schuld taxisector’”

Holland Taxi Peter Walgreen|18.02.20|16:07

Je gelooft toch zeker niet dat de KIWA criminelen ook maar op wat voor manier iemand zullen compenseren he…..
Het KIWA staat in Nederland overduidelijk boven elke wet!

Duco Douwstra|19.02.20|09:08

Tot eind 2009 werden vergunningen, chauffeurskaarten enz. op redelijk flexibele wijze met redelijke tarieven verstrekt door IenM. Ex. Min. Schultz van Haegen kwam eind 2009 op het lumineuze idee om alle winstgevende activiteiten gratis over te dragen aan Kiwa (waar haar man toevallig grootaandeelhouder van was en 2,8 milj. Incasseerde) https://docs.google.com/document/d/1yhheiqv-7a6CaqJgh9gq5u94hTzadqgBkEVLRjq4uGk. Gevolg is dat taxi/touringcarbedrijfen verviervoudiging van tarieven kregen enz

Tomas Wille|19.02.20|10:45

Even wat informatie vanuit mijn kant:

Mijn G3 kaart wordt pas geproduceerd op 10 maart. 10 maart!!! Ik moet dus binnen 10 dagen zorgen dat het pasje op mijn adres komt… En met die drukte? Niks geen schuld aan de chauffeur, maar KIWA.

Ik heb KIWA boos opgebeld en vermeld dat ik mijn schade doorverhaal op hun als we (ik) het niet op tijd krijgen. De chagrijnige miep achter de telefoon melde dat ik dan maar opnieuw moest bellen…

Bertax Landsmeer|19.02.20|12:26

Tomas de kaart die je ontvangt is verlengt tot 17 april als jouw huidige 21 mrt zou aflopen!
Heb hem net binnen! En Miep zei mij dat ik op bericht moet wachten, na ontvangst tussenkaart, over verlenging g3 Vanaf 17 april

Maar heb weinig vertrouwen dat ik bericht krijg…..

Tjerk Vinckx|19.02.20|18:37

14 jan.2020 aanvraag verlenging KIWA.
16 jan.2020 bevestiging KIWA.
20 jan.2020 verkeerde pakket aanvraag KIWA ontvangen.
22.jan.2020 gebeld met KIWA, dit gooit u weg, wacht op tijdelijke G3 kaart, daarna verlenging.
19 febr.2020 opeens pakket KIWA binnen voor verlenging, waar is de tijdelijke G3 kaart ?
KNV taxi meld zich weer laat ivm deze materie, de tijdelijk G# kaart had voor 31 dec.2019 al geleverd moeten zijn.
Op 21 mrt 2020 verloopt de oude pas, lekker bezig er zijn nog 40.000 voor u pff

Jo de Heer|20.02.20|11:03

Waarom ook zo vreselijk moeilijk doen met het bezorgen van je nieuwe chauffeurspas.je moet gelijk afspraak maken en de bezorging is zeer ruim genomen op 1dag.dat betekent dus of verlofdag of op afspraak ,wat je dan 6:00 euro kost. KIWA had toch ook de kaart via het gemeentehuis van je woonplaats kunnen bezorgen of postkantoor.

Sjaak Hoek|20.02.20|15:37

wij krijgen als het goed is volgende week 2 nieuwe passen toegestuurd wat schertst mijn verbazing ze zijn tot 10-7 2020 geldig dus over 2 maanden kunnen we weer opnieuw beginnen met een nieuwe pas aan te vragen lang leve de kiwa want deze moeten we dus gewoon betalen

Ton Van Dalfsen|24.02.20|13:25

Net kaart opgehaald in Houten. En wat denk je? G…..d..me Geldig tot 23 Mei 2020. Dus zelf weer een nieuwe kaart aanvragen á € 130 dacht ik. OPLICHTERS!!!!!!!!!
En dank je wel KNV. Jullie hebben zelf met de BCT toen ingestemd. Nu kost het de ondernemer klauwen vol met geld. keer op keer.

Ton Van Dalfsen|24.02.20|13:28

En KNV. Jullie durven niet eens met de vuist op tafel slaan. Jullie zijn een stelletje meelopers van de overheid

Tjerk Vinckx|25.02.20|14:31

Zou de overheid ook €130,- hebben betaald voor de tijdelijke G3 kaart, denk het niet …..u heeft hem al betaald van u zuur betaalde belasting centjes!! Nu bent u weer aan de beurt voor de officiële G3 kaart effe aftikken mannen. KIWA ….u bedoelt Private Equity NPM waardoor u het meest betaald voor u vergunningen vergeleken met u Europese collega’s.
KIWA, Min.Schultz, €2.8 miljoen, Wet Openbaarheid Bestuur inzake KIWA contract…………..
BANANEN REPUBLIEK !!!!!

Henri Ramackers|27.02.20|12:32

Ondergetekende komen tot de volgende conclusie:

– Constaterende dat thans de productie door KIWA achter loopt
– Constaterende dat de productie (zie bijlage) zal plaats vinden in week 11 2020, 9 t/m 15 Mrt
– Constaterende dat de verloopdatum 21 Maart 2020 is 00.00.01 uur
– Constaterende dat de levering door AMP in een aantal gevallen niet goed verloopt
– Constaterende dat het erg krap wordt voor AMP, na productiedatum week 11 deze voor 20 Mrt ’20, nog alle kaarten op tijd af te kunnen leveren

Ton Van Dalfsen|28.02.20|11:11

Is er ooit een europeesche aanbesteding voor uitgeschreven? of heeft KIWA zomaar de overheid als klant in de schoot geworpen gekregen? SCHULTZ? Ministerie is dus europees in overtreding.

Paul Dijkhuizen|21.03.20|12:08

Toen ik het eerlijke verhaal naar buiten bracht dat na de laatste update nog steeds 30% van de controles vanwege fouten in de BCT niet correct waren moest ik op het matje komen bij de ‘Begeleidingscommissie BCT’, toen ik dat weigerde werd ik niet meer uitgenodigd door deze commissie. Vraag me af of de heer Andela zich nu ook moet verantwoorden voor zijn eerlijke verhaal. Kritiek op het ILT of de Kiwa of voortgang van dit prachtige controlesysteem wordt door de commissie niet gewaardeerd.

‘Problemen uitleveren BCT-kaarten niet alleen schuld taxisector’ | TaxiPro
Hubert Andela. Foto: Bart Maat.

‘Problemen uitleveren BCT-kaarten niet alleen schuld taxisector’

Hubert Andela. Foto: Bart Maat.

Volgens brancheorganisatie KNV legt Kiwa de schuld voor problemen met het uitleveren van nieuwe BCT-kaarten ten onrechte alleen bij de taxibranche. KNV-directeur Hubert Andela stelt in zijn column dat vertragingen in de productie bij Kiwa zelf er mede voor hebben gezorgd dat mensen straks mogelijk hun kaart niet op tijd hebben. 

Kiwa zei in het voorjaar van 2019 dat de BCT-kaarten vóór 1 januari 2020 uitgeleverd zouden zijn. Na de zomer schoof dat al op naar vóór 1 februari en begin januari kregen we te horen dat het de derde week van februari werd. Deze week dus. Chauffeurs en ondernemers die nu pas bericht krijgen over het in ontvangst nemen van hun kaart, hebben nog maar een kleine maand voor het maken van een afspraak met de bezorgdienst. 20 maart is namelijk de deadline van de geldigheid van de oude kaarten. Een kleine maand is krap. We moeten dus vrezen dat het niet in alle gevallen goed afloopt.

Kiwa zond omstreeks november aan de eerste ondernemers en chauffeurs een oproep om hun BCT-kaarten om te wisselen. In de pers zei Kiwa begin januari al dat chauffeurs niet snel genoeg een afspraak maakten voor het in ontvangst nemen van hun kaart. Het eerlijke verhaal van begin januari zou zijn geweest dat Kiwa maanden vertraging had opgelopen en dat nog maar een klein deel van de chauffeurs een bericht had gekregen dat hun kaart kon worden opgehaald.

Verhuizing of vakantie

Nu, midden februari, is Kiwa’s boodschap weer dat er problemen worden voorzien bij het in ontvangst nemen door chauffeurs, terwijl de productie van de kaarten op schema ligt. Het eerlijke verhaal is echter dat de productie en uitgifte intussen erg vertraagd zijn en dat eventuele problemen dus niet allemaal te wijten zullen zijn aan chauffeurs en ondernemers die niet op tijd een afspraak maken. Je kunt immers als chauffeur eind februari net een paar weken op vakantie zijn. Of je bent net verhuisd en het bericht van Kiwa wordt eerst op het oude adres bezorgd.

Er zijn meerdere redenen waarom het in de laatste weken helaas net mis kan gaan. Lastig is bovendien dat de kaarten overdag moeten worden ontvangen en dan werken de meeste chauffeurs. Een afspraak maken voor een geschikt bezorgtijdstip kan, maar dat kost 6 euro. Dat lijkt een redelijk bedrag maar bij 30.000 kaarten hebben we het wel over een totale kostenpost van 180.000 euro.

Blijven bemiddelen

Als KNV adviseren we onze leden uiteraard om, zodra het bericht binnenkomt dat de kaart kan worden afgehaald, zo snel mogelijk een bezorgafspraak te maken. De afgelopen weken konden we voor individuele leden met problemen bemiddelen via onze contactpersoon bij Kiwa. We willen dat de komende weken blijven doen.

Wat we nog niet met Kiwa hebben besproken, maar waar we wel van uitgaan: als ondernemers en chauffeurs door het te krappe tijdsschema, buiten hun eigen schuld, vóór 20 maart de nieuwe kaart nog niet hebben, Kiwa de getroffenen een redelijke oplossing en/of schadevergoeding zal aanbieden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

13 reacties op “‘Problemen uitleveren BCT-kaarten niet alleen schuld taxisector’”

Holland Taxi Peter Walgreen|18.02.20|16:07

Je gelooft toch zeker niet dat de KIWA criminelen ook maar op wat voor manier iemand zullen compenseren he…..
Het KIWA staat in Nederland overduidelijk boven elke wet!

Duco Douwstra|19.02.20|09:08

Tot eind 2009 werden vergunningen, chauffeurskaarten enz. op redelijk flexibele wijze met redelijke tarieven verstrekt door IenM. Ex. Min. Schultz van Haegen kwam eind 2009 op het lumineuze idee om alle winstgevende activiteiten gratis over te dragen aan Kiwa (waar haar man toevallig grootaandeelhouder van was en 2,8 milj. Incasseerde) https://docs.google.com/document/d/1yhheiqv-7a6CaqJgh9gq5u94hTzadqgBkEVLRjq4uGk. Gevolg is dat taxi/touringcarbedrijfen verviervoudiging van tarieven kregen enz

Tomas Wille|19.02.20|10:45

Even wat informatie vanuit mijn kant:

Mijn G3 kaart wordt pas geproduceerd op 10 maart. 10 maart!!! Ik moet dus binnen 10 dagen zorgen dat het pasje op mijn adres komt… En met die drukte? Niks geen schuld aan de chauffeur, maar KIWA.

Ik heb KIWA boos opgebeld en vermeld dat ik mijn schade doorverhaal op hun als we (ik) het niet op tijd krijgen. De chagrijnige miep achter de telefoon melde dat ik dan maar opnieuw moest bellen…

Bertax Landsmeer|19.02.20|12:26

Tomas de kaart die je ontvangt is verlengt tot 17 april als jouw huidige 21 mrt zou aflopen!
Heb hem net binnen! En Miep zei mij dat ik op bericht moet wachten, na ontvangst tussenkaart, over verlenging g3 Vanaf 17 april

Maar heb weinig vertrouwen dat ik bericht krijg…..

Tjerk Vinckx|19.02.20|18:37

14 jan.2020 aanvraag verlenging KIWA.
16 jan.2020 bevestiging KIWA.
20 jan.2020 verkeerde pakket aanvraag KIWA ontvangen.
22.jan.2020 gebeld met KIWA, dit gooit u weg, wacht op tijdelijke G3 kaart, daarna verlenging.
19 febr.2020 opeens pakket KIWA binnen voor verlenging, waar is de tijdelijke G3 kaart ?
KNV taxi meld zich weer laat ivm deze materie, de tijdelijk G# kaart had voor 31 dec.2019 al geleverd moeten zijn.
Op 21 mrt 2020 verloopt de oude pas, lekker bezig er zijn nog 40.000 voor u pff

Jo de Heer|20.02.20|11:03

Waarom ook zo vreselijk moeilijk doen met het bezorgen van je nieuwe chauffeurspas.je moet gelijk afspraak maken en de bezorging is zeer ruim genomen op 1dag.dat betekent dus of verlofdag of op afspraak ,wat je dan 6:00 euro kost. KIWA had toch ook de kaart via het gemeentehuis van je woonplaats kunnen bezorgen of postkantoor.

Sjaak Hoek|20.02.20|15:37

wij krijgen als het goed is volgende week 2 nieuwe passen toegestuurd wat schertst mijn verbazing ze zijn tot 10-7 2020 geldig dus over 2 maanden kunnen we weer opnieuw beginnen met een nieuwe pas aan te vragen lang leve de kiwa want deze moeten we dus gewoon betalen

Ton Van Dalfsen|24.02.20|13:25

Net kaart opgehaald in Houten. En wat denk je? G…..d..me Geldig tot 23 Mei 2020. Dus zelf weer een nieuwe kaart aanvragen á € 130 dacht ik. OPLICHTERS!!!!!!!!!
En dank je wel KNV. Jullie hebben zelf met de BCT toen ingestemd. Nu kost het de ondernemer klauwen vol met geld. keer op keer.

Ton Van Dalfsen|24.02.20|13:28

En KNV. Jullie durven niet eens met de vuist op tafel slaan. Jullie zijn een stelletje meelopers van de overheid

Tjerk Vinckx|25.02.20|14:31

Zou de overheid ook €130,- hebben betaald voor de tijdelijke G3 kaart, denk het niet …..u heeft hem al betaald van u zuur betaalde belasting centjes!! Nu bent u weer aan de beurt voor de officiële G3 kaart effe aftikken mannen. KIWA ….u bedoelt Private Equity NPM waardoor u het meest betaald voor u vergunningen vergeleken met u Europese collega’s.
KIWA, Min.Schultz, €2.8 miljoen, Wet Openbaarheid Bestuur inzake KIWA contract…………..
BANANEN REPUBLIEK !!!!!

Henri Ramackers|27.02.20|12:32

Ondergetekende komen tot de volgende conclusie:

– Constaterende dat thans de productie door KIWA achter loopt
– Constaterende dat de productie (zie bijlage) zal plaats vinden in week 11 2020, 9 t/m 15 Mrt
– Constaterende dat de verloopdatum 21 Maart 2020 is 00.00.01 uur
– Constaterende dat de levering door AMP in een aantal gevallen niet goed verloopt
– Constaterende dat het erg krap wordt voor AMP, na productiedatum week 11 deze voor 20 Mrt ’20, nog alle kaarten op tijd af te kunnen leveren

Ton Van Dalfsen|28.02.20|11:11

Is er ooit een europeesche aanbesteding voor uitgeschreven? of heeft KIWA zomaar de overheid als klant in de schoot geworpen gekregen? SCHULTZ? Ministerie is dus europees in overtreding.

Paul Dijkhuizen|21.03.20|12:08

Toen ik het eerlijke verhaal naar buiten bracht dat na de laatste update nog steeds 30% van de controles vanwege fouten in de BCT niet correct waren moest ik op het matje komen bij de ‘Begeleidingscommissie BCT’, toen ik dat weigerde werd ik niet meer uitgenodigd door deze commissie. Vraag me af of de heer Andela zich nu ook moet verantwoorden voor zijn eerlijke verhaal. Kritiek op het ILT of de Kiwa of voortgang van dit prachtige controlesysteem wordt door de commissie niet gewaardeerd.