Training TX-Keur Rotterdam

‘Scepsis over TX maakte plaats voor enthousiasme’

Rotterdam The Hague Airport heeft onlangs zijn taxivervoer aan drie partijen gegund. Een van de eisen is dat de taxiorganisaties over TX-Keur beschikken of bereid zijn het keurmerk te behalen. In dat kader verzorgde Yvonne Botterhuis een training voor chauffeurs. “Aanvankelijk was er de nodige scepsis, maar dat sloeg al snel om in begrip en positieve reacties.”

Sinds 1 januari werkt Rotterdam The Hague Airport (RTHA) met de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), Rotterdam City Taxi (RCT) en de Rotterdamse Taxionderneming (RTO) samen voor het taxivervoer vanaf de luchthaven. In totaal verzorgen er zestig taxi’s ritten. Daarbij zijn ook afspraken over duurzaamheid gemaakt: nu al zijn 25 van de voertuigen elektrisch en over drie jaar moeten ze dat allemaal zijn.

RTHA eiste van inschrijvers verder dat ze één van de Rotterdamse Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) zijn, wat automatisch inhoudt dat ze over het plaatselijke RTX-keurmerk beschikken. Maar de vervoerders moesten bij de inschrijving ook reeds het TX-keurmerk hebben, of bereid zijn dit binnen een jaar na de start van de opdracht te behalen. En TX stelt bepaalde eisen aan bijvoorbeeld verzekeringen en het opleiden van chauffeurs. Op de luchthaven verzorgde Yvonne Botterhuis van ABC Taxikeurmerk Advies en Training daarom onlangs een training voor taxichauffeurs.

Een hoop opgestoken

“Er zijn dus chauffeurs die echt al veertig of vijftig jaar op de taxi zitten die opeens op cursus moesten”, legt Botterhuis uit. “Je kunt je voorstellen dat ze daar niet allemaal even enthousiast over waren. Ze hebben allemaal al RTX en vroegen zich af waarom TX ook nog nodig is. Maar toen puntje bij paaltje kwam, bleken ze toch nog een hoop op te kunnen steken. Het was echt gaaf om te zien hoe die aanvankelijke scepsis van veel deelnemers omsloeg in begrip en zelfs enthousiasme. Feit is dat er in aanbestedingen steeds meer van dit soort eisen worden gesteld, dus chauffeurs zullen daar ook wel in mee moeten.”

Gaandeweg de training verdween de weerstand van hen die aanvankelijk dachten: ‘Ik heb al RTX, waarom dan ook nog TX?’ Botterhuis: “TX stelt op veel vlakken strengere eisen dan RTX. Bijvoorbeeld als het om verzekeringen gaat. En dat is ook logisch, heb ik uitgelegd aan de deelnemers. Wat nou als ze met een passagier aan boord van of naar het vliegveld een ongeluk krijgen? Dan wil je toch op zijn minst dat alles qua verzekeringen goed geregeld is? Nou, dat eist TX dus.”

BCT en arbeids- en rusttijden

Botterhuis zag verder dat er op het gebied van wetgeving enige bijspijkering nodig was. “Er kwamen veel vragen over de juiste bediening van de boordcomputer taxi, gordelplicht in de taxi en de gewijzigde arbeids- en rusttijden. Daarbij merkte ik dat sommige chauffeurs al zolang meelopen dat ze van verouderde wetgeving uitgaan. Dus ook op dat vlak bleek de training erg nuttig te zijn.” Bij de curcus was ook manager TX-Keur André Jeursen aanwezig, evenals de inspecterende instantie zodat de geslaagde zzp’ers na afloop meteen hun keurmerk in ontvangst konden nemen.

Training TX-Keur Rotterdam

Training TX-Keur Rotterdam

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

8 reacties op “‘Scepsis over TX maakte plaats voor enthousiasme’”

Duco Douwstra|25.02.20|13:18

TX keurmerk was oorspronkelijk bedoeld om de kwaliteit te verbeteren en te monitoren. Maar TX heeft zich ontwikkeld tot een chanterende organisatie. Als een bedrijf uitblinkt in voorbeeldige en hooggekwalificeerde chauffeurs met dito voertuigen, maar niet over een door de ILT voorgeschreven onbetrouwbare BCT beschikt dan verstrekt TX keur géén keurmerk. Terwijl de BCT zelf aan géén enkele van de vereiste doelstellingen voldoet. Voor hoogopgeleide in de WW moeten ze drempel examens afschaffen.

Ronald Lepelaar|25.02.20|14:35

Wat er op Rotterdam airport gebeurt is grenst aan het ongelooflijke. Wij als taxi st.Job voldeden aan alle eisen, tx keurmerk én rtx keurmerk, en toch werden onze rijders vervangen door mensen die dat niet hadden. Leg het mij maar uit, maar vriendjes politiek is dan het eerste wat bij mij te binnen schiet

Tjerk Vinckx|25.02.20|15:06

Mevr.Y Botterhuis praat voor eigen parochie, verzekeringen ….iedere taxi ondernemer weet hoe hij verzekerd behoort te zijn waarneer het voertuig van blauwe kenteken platen is voor zien. De controle behoort aan de ILT toe en niet tot TX flut bedrijf. De St.Job centrale moest plaats maken voor een nieuwe groep, voorzien van een sausje -diversiteit & Groene Khmer -. Ik zie het aantal zogenaamde -afhalers- alleen maar toenemen net als op de geflipte nationale luchthaven Schiphol.

Duco Douwstra|25.02.20|15:13

Dat onderstreept dus mijn zienswijze, ik begrijp al vanaf het ontstaan van TX niet waarom integriteit en betrouwbaarheid daar ver te zoeken is. Maar het ergste is dat er ook geen enkele verbetering in zit. Het is gewoon een instrument om contracten aan bepaalde TX economisch welgevallige bedrijven te doen toekomen. Ik kan niet zo snel op de naam komen hoe ze deze bedrijven noemen.

Peter Vriens|25.02.20|20:22

BCT afspraken gemaakt door ILT met KNV zijn niet nagekomen. Reden dat de bct niet aan zijn doelstellingen voldoet. Onzinnig, een ondeugdelijke BCT te verplichtten en te promoten mevr.Botterhuis! De laatste 10 jaar heeft de BCT geen enkele positieve bijdrage gebracht.
Een slechte 0 en 1 meting, ondanks dit promoot U de BCT. U wil geen slechte chauffeur,
U maakt zich zorgen om verzekeringen, echter wel een slechte BCT de hand boven het hoofd houden.
Dat lijkt selectieve onkunde met eigenbelang.

Ton Van Dalfsen|25.02.20|22:31

Laten we maar bij houden dat deze mevrouw een manager is en nog nat achter de oren

Duco Douwstra|26.02.20|10:22

Yvonne weet heel goed waar ze het over heeft, maar dat weten dominees en de pastoor ook, maar daarom hoeft alles nog niet waar te zijn. Mooi is wel dat na 4 jaar nog steeds de werking van de BCT uitgelegd moet worden en dit zijn maar een paar van de 60 000 gebruikers. Zelfs de ILT weet niet hoe hij werkt en hoe ze hem moeten uitlezen. Als de ILT de automatisering innovatie niet geblokkeerd had, dan waren wij Uber voor geweest met de app, dat hebben automatisering deskundigen aan mij bevestigd!

Duco Douwstra|26.02.20|10:24

Yvonne weet heel goed waar ze het over heeft, maar dat weten dominees en de pastoor ook, maar daarom hoeft alles nog niet waar te zijn. Mooi is wel dat na 4 jaar nog steeds de werking van de BCT uitgelegd moet worden en dit zijn maar een paar van de 60 000 gebruikers. Zelfs de ILT weet niet hoe hij werkt en hoe ze hem uit moeten lezen. Als de ILT de automatisering innovatie niet geblokkeerd had, dan waren wij Uber voor geweest met de app, dat hebben automatisering deskundigen aan mij bevestigd!