Daklicht. Foto: ProMedia (VK)

KNV schat coronaschade taxibranche op half miljard euro

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

De Nederlandse taxisector stevent volgens brancheorganisatie KNV af op een omzetverlies van een half miljard euro. Dat is de helft van de normale jaaromzet in het zorgvervoer en de straattaximarkt. Volgens KNV zijn de noodmaatregelen van het kabinet dan ook niet genoeg voor de bedrijven en zzp’ers in de taxisector.

KNV vertegenwoordigt 70 procent van de aanbieders van zorg- en taxivervoer en vroeg hen in een enqute hoe het er voor staat nu de coronacrisis in volle gang is. Dat onderzoek leverde geen rooskleurig beeld op. Meer dan 80 procent van de ondervraagden geeft aan dat 50 tot 100 procent van de ritten is weggevallen.

“De onderzoeksresultaten zijn een momentopname, maar laten nu al zien dat het verlies zal oplopen tot de helft van de jaaromzet van circa 1 miljard euro. De uiteindelijke schade zal afhangen van de duur van de crisis en de uiteindelijke kracht van de aangekondigde kabinetsmaatregelen.” Voorzitter Bertho Eckhardt: “De economische schade is enorm. Voertuigen staan stil, maar de kosten blijven gewoon doorlopen. Voor onze sector zijn de door het kabinet aangekondigde maatregelen niet genoeg. Daarvoor zijn de marges te klein.”

Acute problemen voor zzp’ers

De ondernemers in het consumentenvervoer en de zakelijke markt zijn volgens KNV volledig afhankelijk van de noodmaatregelen die de overheid beschikbaar stelt. Eckhardt hierover: “We roepen het kabinet op om ruimhartig te zijn bij de uitwerking en toepassing van het pakket noodmaatregelen dat is aangekondigd. Veel van de ruim 5.000 zzp’ers in de grote steden hebben nu al acute inkomensproblemen. Ook de op de zakelijke markt gerichte bedrijven met werknemers vragen momenteel allemaal werktijdverkorting aan. Zij hopen daarnaast dat het noodpakket van het kabinet, zoals uitstel van betalingen, op vele fronten een directe ondernemerssteun zal blijken.”

80 procent in rekening brengen

Voor het contractvervoer geldt dat KNV een week geleden al voorstelde dat opdrachtgevers het vervoer dat door de huidige omstandigheden uitvalt ‘gewoon’ betalen. Het advies aan de vervoerders is dat zij 80 procent van het uitgevallen zorgvervoer te blijven doorberekenen aan de opdrachtgevers. In veel gevallen ligt het risico voor niet gereden ritten namelijk volledig bij de taxibedrijven. Eckhardt: “Ons advies moet voorkomen dat dit deel van de bedrijfstak nu al in één klap failliet gaat en er ná de crisis geen vervoer meer beschikbaar is voor zieken, ouderen, leerlingen en mensen met een fysieke of geestelijke beperking.”

TaxiPro houdt een dossier bij over alle ontwikkelingen omtrent het coronavirus en de taxibranche. Ook vernemen we graag hoe taxibedrijven met deze situatie omgaan. Wil je jouw oplossingen en tips met ons delen? Stuur dan een mailtje naar redactie@taxipro.nl.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “KNV schat coronaschade taxibranche op half miljard euro”

Paul Dijkhuizen|20.03.20|10:51

Kunnen dan de taxibedrijven die zich vooral toe hebben gelegd op horecavervoer ook 80% van hun omzet claimen? En zo ja, waar? Of de bedrijven die het vooral moeten hebben van reizigers in het openbaar vervoer, vliegvelden, bedrijven? Je moet er toch niet aan denken dat reizigers die na de coronacrisis gebruik maken van het openbaar vervoer op stations moeten blijven rondhangen, of op schiphol… of dat mensen na een avondje stappen toch met drank op achter het stuur gaan?

Paul Dijkhuizen|20.03.20|11:04

Het is sneu voor de zorgvervoerders, maar ook zij kunnen net als andere bedrijven gebruikmaken van de ‘noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud’ voor hun personeel. Ook komen er andere noodmaatregelen zoals een gift voor eerste nood. Misschien na de crisis eens tijd om het hele aanbestedingen-beleid die de ooit gestelde doelstellingen (kwaliteit en beschikbaarheid) totaal voorbij is geschoten en voor een kaalslag heeft gezorgd in de taxibranche (geld en risico’s) tegen het licht te houden?

KNV schat coronaschade taxibranche op half miljard euro | TaxiPro
Daklicht. Foto: ProMedia (VK)

KNV schat coronaschade taxibranche op half miljard euro

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

De Nederlandse taxisector stevent volgens brancheorganisatie KNV af op een omzetverlies van een half miljard euro. Dat is de helft van de normale jaaromzet in het zorgvervoer en de straattaximarkt. Volgens KNV zijn de noodmaatregelen van het kabinet dan ook niet genoeg voor de bedrijven en zzp’ers in de taxisector.

KNV vertegenwoordigt 70 procent van de aanbieders van zorg- en taxivervoer en vroeg hen in een enqute hoe het er voor staat nu de coronacrisis in volle gang is. Dat onderzoek leverde geen rooskleurig beeld op. Meer dan 80 procent van de ondervraagden geeft aan dat 50 tot 100 procent van de ritten is weggevallen.

“De onderzoeksresultaten zijn een momentopname, maar laten nu al zien dat het verlies zal oplopen tot de helft van de jaaromzet van circa 1 miljard euro. De uiteindelijke schade zal afhangen van de duur van de crisis en de uiteindelijke kracht van de aangekondigde kabinetsmaatregelen.” Voorzitter Bertho Eckhardt: “De economische schade is enorm. Voertuigen staan stil, maar de kosten blijven gewoon doorlopen. Voor onze sector zijn de door het kabinet aangekondigde maatregelen niet genoeg. Daarvoor zijn de marges te klein.”

Acute problemen voor zzp’ers

De ondernemers in het consumentenvervoer en de zakelijke markt zijn volgens KNV volledig afhankelijk van de noodmaatregelen die de overheid beschikbaar stelt. Eckhardt hierover: “We roepen het kabinet op om ruimhartig te zijn bij de uitwerking en toepassing van het pakket noodmaatregelen dat is aangekondigd. Veel van de ruim 5.000 zzp’ers in de grote steden hebben nu al acute inkomensproblemen. Ook de op de zakelijke markt gerichte bedrijven met werknemers vragen momenteel allemaal werktijdverkorting aan. Zij hopen daarnaast dat het noodpakket van het kabinet, zoals uitstel van betalingen, op vele fronten een directe ondernemerssteun zal blijken.”

80 procent in rekening brengen

Voor het contractvervoer geldt dat KNV een week geleden al voorstelde dat opdrachtgevers het vervoer dat door de huidige omstandigheden uitvalt ‘gewoon’ betalen. Het advies aan de vervoerders is dat zij 80 procent van het uitgevallen zorgvervoer te blijven doorberekenen aan de opdrachtgevers. In veel gevallen ligt het risico voor niet gereden ritten namelijk volledig bij de taxibedrijven. Eckhardt: “Ons advies moet voorkomen dat dit deel van de bedrijfstak nu al in één klap failliet gaat en er ná de crisis geen vervoer meer beschikbaar is voor zieken, ouderen, leerlingen en mensen met een fysieke of geestelijke beperking.”

TaxiPro houdt een dossier bij over alle ontwikkelingen omtrent het coronavirus en de taxibranche. Ook vernemen we graag hoe taxibedrijven met deze situatie omgaan. Wil je jouw oplossingen en tips met ons delen? Stuur dan een mailtje naar redactie@taxipro.nl.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “KNV schat coronaschade taxibranche op half miljard euro”

Paul Dijkhuizen|20.03.20|10:51

Kunnen dan de taxibedrijven die zich vooral toe hebben gelegd op horecavervoer ook 80% van hun omzet claimen? En zo ja, waar? Of de bedrijven die het vooral moeten hebben van reizigers in het openbaar vervoer, vliegvelden, bedrijven? Je moet er toch niet aan denken dat reizigers die na de coronacrisis gebruik maken van het openbaar vervoer op stations moeten blijven rondhangen, of op schiphol… of dat mensen na een avondje stappen toch met drank op achter het stuur gaan?

Paul Dijkhuizen|20.03.20|11:04

Het is sneu voor de zorgvervoerders, maar ook zij kunnen net als andere bedrijven gebruikmaken van de ‘noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud’ voor hun personeel. Ook komen er andere noodmaatregelen zoals een gift voor eerste nood. Misschien na de crisis eens tijd om het hele aanbestedingen-beleid die de ooit gestelde doelstellingen (kwaliteit en beschikbaarheid) totaal voorbij is geschoten en voor een kaalslag heeft gezorgd in de taxibranche (geld en risico’s) tegen het licht te houden?