Standplaats taxibord

Kamervragen over uitblijven financiële steun taxibedrijven

Snorders opgepakt. Foto: TaxiPro (VK)

Nu taxiondernemers geen 4.000 euro tegemoetkoming van de overheid krijgen, wil SP-Kamerlid Cem Laçin graag weten wat minister van Nieuwenhuizen dan wel voor deze groep gaat doen. Ook wil hij weten wat de minister doet om te zorgen dat zorgvervoerders toch betaald worden voor werk dat door de coronacrisis wegvalt. Laçin stelde deze en andere Kamervragen naar aanleiding van berichtgeving op TaxiPro.

Vrijdag werden de details bekend van de regeling waarmee ondernemers 4.000 euro tegemoetkoming kunnen krijgen als ze direct getroffen zijn door de coronacrisis. Bedrijven in sectoren waar het werk verboden is, zoals rijscholen en kapperszaken, kunnen een aanvraag doen bij dit noodloket. Taxi- en zorgvervoer is echter niet verboden, omdat een deel ervan bijvoorbeeld medisch noodzakelijk is en nog gereden wordt. Daardoor kunnen taxiondernemers de 4.000 euro op hun buik schrijven, terwijl ze gemiddeld wel minstens 90 procent van hun omzet kwijt zijn.

Deze ontwikkeling is voor Tweede Kamerlid Cem Laçin (SP) aanleiding om vragen te stellen aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Daarbij pakt hij ook de andere problemen die de laatste weken aan het licht kwamen mee. Laçin wil onder meer weten of de minister inziet hoe hard de taxisector is geraakt door de coronacrisis. “Waarom is er niet gekozen voor een algeheel verbod op taxivervoer, met uitzonderingen voor vervoer van mensen die in de vitale beroepen werken en hun familieleden?”

Zonder inkomen thuis zitten

Nu dat verbod er niet is, vraagt het Kamerlid zich af of de zzp’ers in de taxisector voor de 4.000 euro tegemoetkoming in aanmerking komen. “Zo ja, waar kunnen zij zich melden? Zo niet, waarom niet en wat gaat u voor deze groep doen om ervoor te zorgen dat hun onderneming niet omvalt en zij zonder inkomen thuis komen te zitten?” Andere vragen van Laçin gaan over de (on)mogelijkheid om met name in straattaxi’s 1,5 meter afstand te bewaren en over de bescherming van chauffeurs in het doelgroepenvervoer tegen het virus.

Brancheorganisatie KNV deed al meerdere malen de oproep dat opdrachtgevers in het doelgroepenvervoer (grotendeels) de ritten vergoeden die door de coronacrisis wegvallen. Ook daar heeft Laçin een vraag over. “Bent u met gemeenten en andere opdrachtgevers van leerlingenvervoer en ziekenvervoer in gesprek om zo nodig af te dwingen dat niet gereden ritten in deze uitzonderlijke periode toch doorbetaald worden aan vervoerders? Zo ja, wat zijn de uitkomsten van deze gesprekken?”

Uitstel van betaling

Het SP-Kamerlid vraagt zich verder af of de vervoerders aanspraak kunnen maken op het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid of dat er mogelijkheden zijn de sector met maatwerk financieel te ondersteunen. En Laçin stelt ook op andere gebieden hulp voor: “Bent u met verzekeraars, leasebedrijven, taxicentrales en TTO’s in gesprek om af te spreken dat taxiondernemers en vervoerders uitstel van betaling kunnen krijgen als het gaat om hun maandelijkse lasten die gekoppeld zijn aan het werk?” Laçin hoopt dat minister Van Nieuwenhuizen zijn vragen vóór 8 april beantwoordt, zodat ze in het Schriftelijk Overleg OV en Taxi van 8 april besproken kunnen worden.

TaxiPro houdt een dossier bij met alle artikelen over de coronacrisis in de taxibranche.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

31 reacties op “Kamervragen over uitblijven financiële steun taxibedrijven”

Ali Ates|28.03.20|11:49

Ik denkt dat wijnig uitgaat maken maar toch bedankt de Heer Cem lacin.

Zoals de Nederlander zou zeggen ,nooit geschoten is altijd mis .

Marko van Kesteren|28.03.20|12:03

Vele zzp-ers zitten thuis. Ook met aanvraag BBZ bij de Gemeente Amstelveen is het heel langdradig. Na insturen van aanvraag. Wachttijd 4 weken. NOODLOKET Amstelveen is niet bereikbaar. Stuur maar een mail zeggen ze dan.

taxi Croon|28.03.20|12:16

Het is alsof ze de taxi wereld bewust willen kapot maken. De taxi branche wordt van alle kanten gesloopt..
De taxi verzekeringen zijn binnen korte tijd met een associale 80% verhoogd en ze hebben het lef om nog eens aan te kondigen dat er nog een verhoging aankomt.. Daar laat de overheid ons al in de steek en wordt er niet aan de hardwerkende zzp gedacht. In plaats van hulp pakt de overheid ook nog eens de
B. P. M. Af
En nu wil de overheid ons begraven door geen hulp te bieden met de 4000,-

Betty Elizabeth Duitemeijer-Krijgsman|28.03.20|12:41

En dan willen ze je ook nog corona patienten laten vervoeren, en wanneer je dit niet doet,vragen ze nog waarom niet? Taxichauffeurs kunnen nooit te nimmer,1,5 m afstand houden, tenzij je de klant misschien in de kofferbak stopt? En mondkapjes ? Zie er maar aan te komen! Krijg een beetje de indruk dat ze de taxi branche kapot willen maken! En zo zijn er wel meer vergeten groepen!

Johan Zevenbergen|28.03.20|12:56

Theoretisch zijn de meeste zzp,er taxi bedrijven op dit moment al failliet
Hoor de minister nog zeggen geen bedrijf hoeft failliet te gaan door deze crisis.
Behalve dan de taxi branche
Men is kennelijk vergeten dat deze branche oa school, zorg, oudere, luchthaven, zakelijk en horeca vervoer doet, en deze sectoren van overheidswege zijn gesloten zodat zeker 90% van het vervoer is weggevallen.
Maar de lease en daarmee de verz van de voertuigen enz kunnen niet worden opgeschort.

Michaël Vermeer|28.03.20|13:13

Den Haag weet voor de zoveelste keer niet waar ze het over hebben, leven gewoon lekker in hun eigen wereldje en laten ons weer stikken.
De feiten op een rijtje, het vrijgeven van de vergunningen, toen de boordcomputer die we zelf mochten betalen.
Toelaten van Uber op de markt waardoor het aanrijdingen regende en de verzekeringspremies omhoog vlogen, in januari werd duidelijk dat de BPM was afgeschaft voor de taxibranche en nu met de corona crisis blijkt wederom dat we er niet toe doen.

Benelux Taxi Den Bosch|28.03.20|14:04

Taxibranche is letterlijk en figuurlijk wordt door de overheid met alle macht begraven 😡…..

– verzekering 300 tot 600% duurder

– Geen BPM

– BTC en KIWA die continu kosten met zich meebrengen

– Geen werk maar toch iedere jaar tarief verhogen van taxi door overheid

– Corona Geen Corona taxibranche de bos 🌳 in Dus expres geen hulp vanuit overheid! Auto en sport auto krijgen wel €4000,- maar Taxi niet Krommmmmm 😡😡😡

– Zeer langzaam help vanuit gemeente betreft lening kun je fluiten

Joachim Berger|28.03.20|14:34

De taxibranche ligt al jaren onder vuur,al jaren zijn wij misbruikt door de melkboeren van het kabinet,foute beslissingen nemen en iets meer geld af te dwingen.
Corona!Maatregelen,waar jij gedwongen bent niets te doen als je wel wat wenst te doen is er niets te doen.
In het jaar 1999 van start gegaan ups&downs beleeft en ja overleeft.
2020 opdrachten van het rijk,UWV,Gemeente,Ziekenhuizen,scholen,WMO. Alles weg! maar het kabinet is van mening dat wij geen steun nodig hebben.
€4000 kom op

Pim VB|28.03.20|14:41

Ik ben al 8 jaar een gezond bedrijf in Brabant, maar dankzij Den Haag sta ik nu stil en we vallen buiten de boot als het gaat om financiële hulp. Laten we hopen dat er nu wel iets komt.

Taxibedrijven hebben het al niet makkelijk door alle regels en daar komt deze bizarre situatie rondom de coronavirus nog bij.

Je staat machteloos toe te kijken hoe je mooi
opgebouwde bedrijf kapot gaat.

We moeten zeker als taxi ondernemers in actie komen wil niemand ons daadwerkelijk helpen.

martel beekhuizen|28.03.20|15:02

Dussss…
Wanneer zien we het alombekende malieveld verlicht door taxibordjes??… 🚖 🚖 🚖 🚖
..zal snel vol staan met de gepaste 1,5m afstand 😂🤣

Clash Royale|28.03.20|15:57

Malieveld!
Wat een lachertje.
Zet gewoon op een normale werkdag om 6:30 iedere oprit van de snelweg dicht met taxi’s.
Dat kan iedere ondernemer in zijn eigen omgeving hoeft deze niet voor naar den Haag.
Daar val je werkend Nederland niet mee lastig want die kunnen niet op het werk komen.
En staan niet in de file op de terugweg.
Zorg dat er alleen spoedeisend verkeer door kan dat is geen probleem als er iemand in de taxi zit.

Clash Royale|28.03.20|15:59

Maar de meeste hard roepers zitten hier op TaxiPro.nl.
En hebben denk ik niet in de gaten dat ze er niks mee opschieten!

Astrid Boele|28.03.20|16:23

Ook nu weer laat het Kabinet ons in de steek. De vervoersbranche heeft de hardste klappen gekregen en is letterlijk tot stilstand gekome en de hardwerkende taxibedrijven die voor dag en dauw opstaan nu met de handen in het haar zitten en dan vanmorgen de mail van de KNV dat we als ondernemer geen recht hebben op € 4000,00 euro. Voor een ondernemer met veel vaste lasten (huur, verzekeringen etc.) is dit zowiezo een schijntje en komen we hiermee nooit uit als dit langer dan 2 maanden gaat duren?!

Astrid Boele|28.03.20|16:24

Ik vind dan ook dat de regering verantwoordelijk is en ze de gezonde ondernemingen moeten ondersteunen om de vaste lasten over te nemen, zodat er geen schulden ontstaan, en er gewoon daarna weer doorgewerkt kan worden. Ik vraag me ook af of het de komende maanden van jaar 2020 het werk weer zal doen toenemen aangezien veel mensen minder geld hebben om op reis te kunnen gaan!! En wat gebeurd er als het virus eind september weer de kop opsteekt??

Grigori Ksecret|28.03.20|17:52

Ons werk bestaat 100% uit luchthaven-vervoer en Horeca-vervoer. Grenzen zijn dicht (dus geen luchthaven meer) en Horeca is dicht.
Dit betekent 0,01 % werk nog voor ons. (O ja we hebben namelijk nog een dialyse patient en deze kunnen we natuurlijk niet laten zitten).
Vanaf juni gaan mensen niet opeens reizen weer zoals voorheen, mensen gaan niet opeens volop uit naar een kroeg en dergelijk. Veel evenementen zijn al gecanceld. daarbij komt ook nog eens dat de BPM per 2020 opgeheven is. Succes

Grigori Ksecret|28.03.20|17:56

Los van alles heeft de overheid ook nog eens de BPM regeling per 2020 jan opgeheven om elektrisch rijden te stimuleren maar wij rijden busjes en er zijn geen elektrische alternatieven (jawel eentje, die kan 300km max in het echt) en de hele grap is dat uit een recente onderzoek is gebleken dat een Tesla de meest vervuilende auto is in NL. Het komt helemaal over vanaf Amerika is al verspilling op zich en het feit dat Nederland grotendeels noch elektriciteit koopt van Polen. Kolen fabrieken!

Human Motamedi|28.03.20|18:07

Mijn tarieven gaan per vandaag met 200% omhoog. Wie niet wil betalen dan maar lopen. Oudere mensen en Coronapatienten en alle ritten van en naar het ziekenhuis kunnen beter ambulance bellen want die krijgen geen taxi. Als overheid ons niet wil beschemen dan moeten we ons zelf redden.

Rodney Barten|28.03.20|18:43

@ Grigon: Mijn werk bestaat 100% uit luchthavenvervoer, dus ook mijn werk is helemaal stil komen te liggen. Ik ga er wel vanuit dat op niet al te lange temijn er echt wel weer gereisd gaat worden, eerst zal het zakelijk vliegverkeer weer opgestart worden en later weer de vakantiereizen, de vliegtuigen blijven heus niet voor eeuwig aan de grond staan, daar zijn de economische belangen te groot voor. Ik wens verder iedereen veel sterkte in deze moeilijke tijden!

Marco Mens|28.03.20|18:52

@Grigori Ksecret. Volledig mee eens ons werk bestaat voor zo’n 90% uit luchthavenvervoer, Overige 10% BSO, Concerten, Festival en overig belvervoer. Het effect van het wegvallen van BPM Teruggave per januari 2020. Is geweest dat vele nog gauw een nieuwe auto hebben aangeschaft medio november/december nu met Leaseverplichtingen en torenhoge verzekeringspremie zitten. Bv €0 aan inkomsten versus €1000 lease, €400 verzekering. Is simpelweg voor vele de doodsteek. Die €4000 zal dus snel op zijn!!!

David Kroese|28.03.20|18:59

We mogen blijven rijden?
Voor Corona Patiënten a €1,50 de km.
En dan ook nog horen dat we een cruciaal beroep zijn,en niet verplicht hoeven te stoppen.
Ondertussen worden klanten geadviseerd geen taxi te bellen.
Daar zijn we goed voor? Te gek voor woorden!!
Stuur dan die Ambulance maar voor € 800 per rit .
Laat dan de boel maar ploffen

Marco Mens|28.03.20|19:00

@Rodney ik ben het met je eens dat het luchthavenvervoer terug zal komen . Vermoed echter andersom!! En bedrijven zullen mogelijk inmiddels ervaren hebben dat via webvergaderen ook prima functioneert dus een verval in het reisgedrag van de zakelijk markt gaat zeker spelen! Echter hou vertrouwen in de toekomst! Het gaat niet eeuwig duren!! We teren in op ons “vet”. Echter veel collega’s (klein/groot) stond het water al aan de lippen..

Human Motamedi|28.03.20|21:24

@David Kroese precies wij moeten zoveel mogelijke klanten afraden om taxi te bellen om besmettingen te voorkomen maar we moeten wel coronapatinten rijden met besmettingsgevaar voor ons zelf. De overheid behandeld ons als een stuk vuil.

Eric van Dulst|28.03.20|22:26

Je bent niet verplicht om ziekenvervoer te doen als je denkt dat het teveel risico is.
Wat mij boos maakt is ,dat het kabinet eerst zegt dat iedereen die schade heeft aan de coronacrises gecompenseerd wordt,en een paar dagen later zegt, Ja maar zij en hullie krijgen niks.En die andere wel.
Maar dat zijn we wel gewend van de politiek.

Human Motamedi|28.03.20|23:08

@Eric van Dulst natuurlijk zijn we niet verplicht zieke mensen te vervoeren maar wat mij ergert is dat in de verordening van onze gemeente staat dat wij alleen ziekenvervoer zorgpersoneel mogen rijden en de rest alleen in noodgevallen. Dus gewone klanten die waarschijnlijk geen corona hebben mogen we niet rijden en andere die waarschijnlijk besmet zijn wel. Met andere woorden we moeten de omzet laten liggen zonder gecompenseerd te worden en alleen dat vuile werk mogen doen met besmettingsgevaar

Erwin Quaaden|28.03.20|23:44

Excuses ik was wat voorbarig. Geldt nog steeds niet voor de taxi-branche

Bob Nijhof|29.03.20|01:57
Erwin Quaaden|29.03.20|10:30

Hier een linkje om de overheid te wijzen op de vergeten SBI-code voor taxivervoer. Even iedereen het formulier invullen :
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tegemoetkoming-schade-covid-19/signaal-vergeten-sbi-codes-wssl

Frans Ritzerfeld|30.03.20|08:16

M.b.t. de taxibranche is dit publieke volksverlakkerij, we liggen al 25 jaren op de slachtbank.
O.M. is een misdadige organisatie en creeert toestanden in de taxibranche waar de maffia in Italie nog niet aan kan ruiken, collega’s, NOOIT MEER STEMMEN OP DE VVD, eerst zeggen we hebben een pot van 90 miljard aan reserves en wij hebben weer het nakijken

Varsha Goerdat|31.03.20|00:54

Jammer weer van dit kabinet, om tussen ZZP’er onderscheid te maken.

Beloftes niet nakomen.

Max Rigter|31.03.20|20:02

Betty Elizabeth Duitemeijer-Krijgsman Ik ben het geheel met je eens!

Kamervragen over uitblijven financiële steun taxibedrijven | TaxiPro
Standplaats taxibord

Kamervragen over uitblijven financiële steun taxibedrijven

Snorders opgepakt. Foto: TaxiPro (VK)

Nu taxiondernemers geen 4.000 euro tegemoetkoming van de overheid krijgen, wil SP-Kamerlid Cem Laçin graag weten wat minister van Nieuwenhuizen dan wel voor deze groep gaat doen. Ook wil hij weten wat de minister doet om te zorgen dat zorgvervoerders toch betaald worden voor werk dat door de coronacrisis wegvalt. Laçin stelde deze en andere Kamervragen naar aanleiding van berichtgeving op TaxiPro.

Vrijdag werden de details bekend van de regeling waarmee ondernemers 4.000 euro tegemoetkoming kunnen krijgen als ze direct getroffen zijn door de coronacrisis. Bedrijven in sectoren waar het werk verboden is, zoals rijscholen en kapperszaken, kunnen een aanvraag doen bij dit noodloket. Taxi- en zorgvervoer is echter niet verboden, omdat een deel ervan bijvoorbeeld medisch noodzakelijk is en nog gereden wordt. Daardoor kunnen taxiondernemers de 4.000 euro op hun buik schrijven, terwijl ze gemiddeld wel minstens 90 procent van hun omzet kwijt zijn.

Deze ontwikkeling is voor Tweede Kamerlid Cem Laçin (SP) aanleiding om vragen te stellen aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Daarbij pakt hij ook de andere problemen die de laatste weken aan het licht kwamen mee. Laçin wil onder meer weten of de minister inziet hoe hard de taxisector is geraakt door de coronacrisis. “Waarom is er niet gekozen voor een algeheel verbod op taxivervoer, met uitzonderingen voor vervoer van mensen die in de vitale beroepen werken en hun familieleden?”

Zonder inkomen thuis zitten

Nu dat verbod er niet is, vraagt het Kamerlid zich af of de zzp’ers in de taxisector voor de 4.000 euro tegemoetkoming in aanmerking komen. “Zo ja, waar kunnen zij zich melden? Zo niet, waarom niet en wat gaat u voor deze groep doen om ervoor te zorgen dat hun onderneming niet omvalt en zij zonder inkomen thuis komen te zitten?” Andere vragen van Laçin gaan over de (on)mogelijkheid om met name in straattaxi’s 1,5 meter afstand te bewaren en over de bescherming van chauffeurs in het doelgroepenvervoer tegen het virus.

Brancheorganisatie KNV deed al meerdere malen de oproep dat opdrachtgevers in het doelgroepenvervoer (grotendeels) de ritten vergoeden die door de coronacrisis wegvallen. Ook daar heeft Laçin een vraag over. “Bent u met gemeenten en andere opdrachtgevers van leerlingenvervoer en ziekenvervoer in gesprek om zo nodig af te dwingen dat niet gereden ritten in deze uitzonderlijke periode toch doorbetaald worden aan vervoerders? Zo ja, wat zijn de uitkomsten van deze gesprekken?”

Uitstel van betaling

Het SP-Kamerlid vraagt zich verder af of de vervoerders aanspraak kunnen maken op het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid of dat er mogelijkheden zijn de sector met maatwerk financieel te ondersteunen. En Laçin stelt ook op andere gebieden hulp voor: “Bent u met verzekeraars, leasebedrijven, taxicentrales en TTO’s in gesprek om af te spreken dat taxiondernemers en vervoerders uitstel van betaling kunnen krijgen als het gaat om hun maandelijkse lasten die gekoppeld zijn aan het werk?” Laçin hoopt dat minister Van Nieuwenhuizen zijn vragen vóór 8 april beantwoordt, zodat ze in het Schriftelijk Overleg OV en Taxi van 8 april besproken kunnen worden.

TaxiPro houdt een dossier bij met alle artikelen over de coronacrisis in de taxibranche.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

31 reacties op “Kamervragen over uitblijven financiële steun taxibedrijven”

Ali Ates|28.03.20|11:49

Ik denkt dat wijnig uitgaat maken maar toch bedankt de Heer Cem lacin.

Zoals de Nederlander zou zeggen ,nooit geschoten is altijd mis .

Marko van Kesteren|28.03.20|12:03

Vele zzp-ers zitten thuis. Ook met aanvraag BBZ bij de Gemeente Amstelveen is het heel langdradig. Na insturen van aanvraag. Wachttijd 4 weken. NOODLOKET Amstelveen is niet bereikbaar. Stuur maar een mail zeggen ze dan.

taxi Croon|28.03.20|12:16

Het is alsof ze de taxi wereld bewust willen kapot maken. De taxi branche wordt van alle kanten gesloopt..
De taxi verzekeringen zijn binnen korte tijd met een associale 80% verhoogd en ze hebben het lef om nog eens aan te kondigen dat er nog een verhoging aankomt.. Daar laat de overheid ons al in de steek en wordt er niet aan de hardwerkende zzp gedacht. In plaats van hulp pakt de overheid ook nog eens de
B. P. M. Af
En nu wil de overheid ons begraven door geen hulp te bieden met de 4000,-

Betty Elizabeth Duitemeijer-Krijgsman|28.03.20|12:41

En dan willen ze je ook nog corona patienten laten vervoeren, en wanneer je dit niet doet,vragen ze nog waarom niet? Taxichauffeurs kunnen nooit te nimmer,1,5 m afstand houden, tenzij je de klant misschien in de kofferbak stopt? En mondkapjes ? Zie er maar aan te komen! Krijg een beetje de indruk dat ze de taxi branche kapot willen maken! En zo zijn er wel meer vergeten groepen!

Johan Zevenbergen|28.03.20|12:56

Theoretisch zijn de meeste zzp,er taxi bedrijven op dit moment al failliet
Hoor de minister nog zeggen geen bedrijf hoeft failliet te gaan door deze crisis.
Behalve dan de taxi branche
Men is kennelijk vergeten dat deze branche oa school, zorg, oudere, luchthaven, zakelijk en horeca vervoer doet, en deze sectoren van overheidswege zijn gesloten zodat zeker 90% van het vervoer is weggevallen.
Maar de lease en daarmee de verz van de voertuigen enz kunnen niet worden opgeschort.

Michaël Vermeer|28.03.20|13:13

Den Haag weet voor de zoveelste keer niet waar ze het over hebben, leven gewoon lekker in hun eigen wereldje en laten ons weer stikken.
De feiten op een rijtje, het vrijgeven van de vergunningen, toen de boordcomputer die we zelf mochten betalen.
Toelaten van Uber op de markt waardoor het aanrijdingen regende en de verzekeringspremies omhoog vlogen, in januari werd duidelijk dat de BPM was afgeschaft voor de taxibranche en nu met de corona crisis blijkt wederom dat we er niet toe doen.

Benelux Taxi Den Bosch|28.03.20|14:04

Taxibranche is letterlijk en figuurlijk wordt door de overheid met alle macht begraven 😡…..

– verzekering 300 tot 600% duurder

– Geen BPM

– BTC en KIWA die continu kosten met zich meebrengen

– Geen werk maar toch iedere jaar tarief verhogen van taxi door overheid

– Corona Geen Corona taxibranche de bos 🌳 in Dus expres geen hulp vanuit overheid! Auto en sport auto krijgen wel €4000,- maar Taxi niet Krommmmmm 😡😡😡

– Zeer langzaam help vanuit gemeente betreft lening kun je fluiten

Joachim Berger|28.03.20|14:34

De taxibranche ligt al jaren onder vuur,al jaren zijn wij misbruikt door de melkboeren van het kabinet,foute beslissingen nemen en iets meer geld af te dwingen.
Corona!Maatregelen,waar jij gedwongen bent niets te doen als je wel wat wenst te doen is er niets te doen.
In het jaar 1999 van start gegaan ups&downs beleeft en ja overleeft.
2020 opdrachten van het rijk,UWV,Gemeente,Ziekenhuizen,scholen,WMO. Alles weg! maar het kabinet is van mening dat wij geen steun nodig hebben.
€4000 kom op

Pim VB|28.03.20|14:41

Ik ben al 8 jaar een gezond bedrijf in Brabant, maar dankzij Den Haag sta ik nu stil en we vallen buiten de boot als het gaat om financiële hulp. Laten we hopen dat er nu wel iets komt.

Taxibedrijven hebben het al niet makkelijk door alle regels en daar komt deze bizarre situatie rondom de coronavirus nog bij.

Je staat machteloos toe te kijken hoe je mooi
opgebouwde bedrijf kapot gaat.

We moeten zeker als taxi ondernemers in actie komen wil niemand ons daadwerkelijk helpen.

martel beekhuizen|28.03.20|15:02

Dussss…
Wanneer zien we het alombekende malieveld verlicht door taxibordjes??… 🚖 🚖 🚖 🚖
..zal snel vol staan met de gepaste 1,5m afstand 😂🤣

Clash Royale|28.03.20|15:57

Malieveld!
Wat een lachertje.
Zet gewoon op een normale werkdag om 6:30 iedere oprit van de snelweg dicht met taxi’s.
Dat kan iedere ondernemer in zijn eigen omgeving hoeft deze niet voor naar den Haag.
Daar val je werkend Nederland niet mee lastig want die kunnen niet op het werk komen.
En staan niet in de file op de terugweg.
Zorg dat er alleen spoedeisend verkeer door kan dat is geen probleem als er iemand in de taxi zit.

Clash Royale|28.03.20|15:59

Maar de meeste hard roepers zitten hier op TaxiPro.nl.
En hebben denk ik niet in de gaten dat ze er niks mee opschieten!

Astrid Boele|28.03.20|16:23

Ook nu weer laat het Kabinet ons in de steek. De vervoersbranche heeft de hardste klappen gekregen en is letterlijk tot stilstand gekome en de hardwerkende taxibedrijven die voor dag en dauw opstaan nu met de handen in het haar zitten en dan vanmorgen de mail van de KNV dat we als ondernemer geen recht hebben op € 4000,00 euro. Voor een ondernemer met veel vaste lasten (huur, verzekeringen etc.) is dit zowiezo een schijntje en komen we hiermee nooit uit als dit langer dan 2 maanden gaat duren?!

Astrid Boele|28.03.20|16:24

Ik vind dan ook dat de regering verantwoordelijk is en ze de gezonde ondernemingen moeten ondersteunen om de vaste lasten over te nemen, zodat er geen schulden ontstaan, en er gewoon daarna weer doorgewerkt kan worden. Ik vraag me ook af of het de komende maanden van jaar 2020 het werk weer zal doen toenemen aangezien veel mensen minder geld hebben om op reis te kunnen gaan!! En wat gebeurd er als het virus eind september weer de kop opsteekt??

Grigori Ksecret|28.03.20|17:52

Ons werk bestaat 100% uit luchthaven-vervoer en Horeca-vervoer. Grenzen zijn dicht (dus geen luchthaven meer) en Horeca is dicht.
Dit betekent 0,01 % werk nog voor ons. (O ja we hebben namelijk nog een dialyse patient en deze kunnen we natuurlijk niet laten zitten).
Vanaf juni gaan mensen niet opeens reizen weer zoals voorheen, mensen gaan niet opeens volop uit naar een kroeg en dergelijk. Veel evenementen zijn al gecanceld. daarbij komt ook nog eens dat de BPM per 2020 opgeheven is. Succes

Grigori Ksecret|28.03.20|17:56

Los van alles heeft de overheid ook nog eens de BPM regeling per 2020 jan opgeheven om elektrisch rijden te stimuleren maar wij rijden busjes en er zijn geen elektrische alternatieven (jawel eentje, die kan 300km max in het echt) en de hele grap is dat uit een recente onderzoek is gebleken dat een Tesla de meest vervuilende auto is in NL. Het komt helemaal over vanaf Amerika is al verspilling op zich en het feit dat Nederland grotendeels noch elektriciteit koopt van Polen. Kolen fabrieken!

Human Motamedi|28.03.20|18:07

Mijn tarieven gaan per vandaag met 200% omhoog. Wie niet wil betalen dan maar lopen. Oudere mensen en Coronapatienten en alle ritten van en naar het ziekenhuis kunnen beter ambulance bellen want die krijgen geen taxi. Als overheid ons niet wil beschemen dan moeten we ons zelf redden.

Rodney Barten|28.03.20|18:43

@ Grigon: Mijn werk bestaat 100% uit luchthavenvervoer, dus ook mijn werk is helemaal stil komen te liggen. Ik ga er wel vanuit dat op niet al te lange temijn er echt wel weer gereisd gaat worden, eerst zal het zakelijk vliegverkeer weer opgestart worden en later weer de vakantiereizen, de vliegtuigen blijven heus niet voor eeuwig aan de grond staan, daar zijn de economische belangen te groot voor. Ik wens verder iedereen veel sterkte in deze moeilijke tijden!

Marco Mens|28.03.20|18:52

@Grigori Ksecret. Volledig mee eens ons werk bestaat voor zo’n 90% uit luchthavenvervoer, Overige 10% BSO, Concerten, Festival en overig belvervoer. Het effect van het wegvallen van BPM Teruggave per januari 2020. Is geweest dat vele nog gauw een nieuwe auto hebben aangeschaft medio november/december nu met Leaseverplichtingen en torenhoge verzekeringspremie zitten. Bv €0 aan inkomsten versus €1000 lease, €400 verzekering. Is simpelweg voor vele de doodsteek. Die €4000 zal dus snel op zijn!!!

David Kroese|28.03.20|18:59

We mogen blijven rijden?
Voor Corona Patiënten a €1,50 de km.
En dan ook nog horen dat we een cruciaal beroep zijn,en niet verplicht hoeven te stoppen.
Ondertussen worden klanten geadviseerd geen taxi te bellen.
Daar zijn we goed voor? Te gek voor woorden!!
Stuur dan die Ambulance maar voor € 800 per rit .
Laat dan de boel maar ploffen

Marco Mens|28.03.20|19:00

@Rodney ik ben het met je eens dat het luchthavenvervoer terug zal komen . Vermoed echter andersom!! En bedrijven zullen mogelijk inmiddels ervaren hebben dat via webvergaderen ook prima functioneert dus een verval in het reisgedrag van de zakelijk markt gaat zeker spelen! Echter hou vertrouwen in de toekomst! Het gaat niet eeuwig duren!! We teren in op ons “vet”. Echter veel collega’s (klein/groot) stond het water al aan de lippen..

Human Motamedi|28.03.20|21:24

@David Kroese precies wij moeten zoveel mogelijke klanten afraden om taxi te bellen om besmettingen te voorkomen maar we moeten wel coronapatinten rijden met besmettingsgevaar voor ons zelf. De overheid behandeld ons als een stuk vuil.

Eric van Dulst|28.03.20|22:26

Je bent niet verplicht om ziekenvervoer te doen als je denkt dat het teveel risico is.
Wat mij boos maakt is ,dat het kabinet eerst zegt dat iedereen die schade heeft aan de coronacrises gecompenseerd wordt,en een paar dagen later zegt, Ja maar zij en hullie krijgen niks.En die andere wel.
Maar dat zijn we wel gewend van de politiek.

Human Motamedi|28.03.20|23:08

@Eric van Dulst natuurlijk zijn we niet verplicht zieke mensen te vervoeren maar wat mij ergert is dat in de verordening van onze gemeente staat dat wij alleen ziekenvervoer zorgpersoneel mogen rijden en de rest alleen in noodgevallen. Dus gewone klanten die waarschijnlijk geen corona hebben mogen we niet rijden en andere die waarschijnlijk besmet zijn wel. Met andere woorden we moeten de omzet laten liggen zonder gecompenseerd te worden en alleen dat vuile werk mogen doen met besmettingsgevaar

Erwin Quaaden|28.03.20|23:44

Excuses ik was wat voorbarig. Geldt nog steeds niet voor de taxi-branche

Bob Nijhof|29.03.20|01:57
Erwin Quaaden|29.03.20|10:30

Hier een linkje om de overheid te wijzen op de vergeten SBI-code voor taxivervoer. Even iedereen het formulier invullen :
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tegemoetkoming-schade-covid-19/signaal-vergeten-sbi-codes-wssl

Frans Ritzerfeld|30.03.20|08:16

M.b.t. de taxibranche is dit publieke volksverlakkerij, we liggen al 25 jaren op de slachtbank.
O.M. is een misdadige organisatie en creeert toestanden in de taxibranche waar de maffia in Italie nog niet aan kan ruiken, collega’s, NOOIT MEER STEMMEN OP DE VVD, eerst zeggen we hebben een pot van 90 miljard aan reserves en wij hebben weer het nakijken

Varsha Goerdat|31.03.20|00:54

Jammer weer van dit kabinet, om tussen ZZP’er onderscheid te maken.

Beloftes niet nakomen.

Max Rigter|31.03.20|20:02

Betty Elizabeth Duitemeijer-Krijgsman Ik ben het geheel met je eens!