Opladen elektrische auto

In 1919 telde Nederland al zo’n 100 elektrische taxi’s

Foto: ProMedia (Remco Nieuwenbroek)

Elektrische auto’s zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken, maar een eeuw geleden waren ze er ook al. In 1919 waren er in Nederland 126 elektrische auto’s en de meeste daarvan werden als taxi ingezet. 

Deze cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat onlangs meldde dat er in Nederland inmiddels meer dan 100.000 volledig elektrische auto’s rondrijden. Honderd jaar geleden waren dat er net iets minder: 126 om precies te zijn. En net zoals de taxibranche een voorname rol speelt in de elektrificering van het nationale autopark, werden in 1919 de meeste elektrische auto’s ingezet als taxi.

Zo was er de Amsterdamsche Taxameter Automobielen Maatschappij (ATAX) uit 1908, en vanaf 1916 onderdeel van de Amsterdamsche Rijtuigmaatschappij. “Dit bedrijf had rond 1910 negen elektrische taxi’s in gebruik. Het waren Lloyds van de Norddeutsche Automobil und Motoren A.G. uit Bremen. De ATAX had oplaadstations aan de Keizersgracht en in de Beursstraat. De auto’s waren uitgerust met weinig efficiënte, zware batterijen die de snelheid en de actieradius beperkten en ze zouden het spoedig afleggen tegen de benzineauto”, aldus het CBS.

Electromobielen

Het bezit van een motorvoertuig was in die tijd een teken van welvaart en de bezitter moest er belasting voor betalen. Motorrijtuigen volgens de wet waren ‘alle rij- of voertuigen, bestemd om uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het rij- of voertuig zelf aanwezig, anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen.’ In 1910 waren 5.200 gemotoriseerde voertuigen belastingplichtig. Het ging om 3.200 motorrijwielen en 2.000 motorrijtuigen waarvoor belasting moest worden betaald. De hoogte van de aanslag hing af van het aantal pk’s. Er waren overigens wel meer voertuigen, maar vele daarvan waren vrijgesteld van de belasting.

Er werden in 2019 29 elektrisch aangedreven motorvoertuigen, zogeheten electromobielen, aangeslagen voor de belasting: 26 in Noord-Holland, waaronder 24 die eigendom waren van verhuurders zoals taxibedrijven die een gereduceerd tarief betaalden. Ook stonden er twee in Zuid-Holland geregistreerd en één in Noord-Brabant. In 1917 ging het om honderd elektromobielen, in 1919 waren dat er 126, waarvan de meeste dus taxi’s. Vanaf 1925 heeft het Departement van Financiën deze gegevens niet meer verzameld. In 1927 is de Motorrijtuigenbelasting ingevoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

In 1919 telde Nederland al zo’n 100 elektrische taxi’s | TaxiPro
Opladen elektrische auto

In 1919 telde Nederland al zo’n 100 elektrische taxi’s

Foto: ProMedia (Remco Nieuwenbroek)

Elektrische auto’s zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken, maar een eeuw geleden waren ze er ook al. In 1919 waren er in Nederland 126 elektrische auto’s en de meeste daarvan werden als taxi ingezet. 

Deze cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat onlangs meldde dat er in Nederland inmiddels meer dan 100.000 volledig elektrische auto’s rondrijden. Honderd jaar geleden waren dat er net iets minder: 126 om precies te zijn. En net zoals de taxibranche een voorname rol speelt in de elektrificering van het nationale autopark, werden in 1919 de meeste elektrische auto’s ingezet als taxi.

Zo was er de Amsterdamsche Taxameter Automobielen Maatschappij (ATAX) uit 1908, en vanaf 1916 onderdeel van de Amsterdamsche Rijtuigmaatschappij. “Dit bedrijf had rond 1910 negen elektrische taxi’s in gebruik. Het waren Lloyds van de Norddeutsche Automobil und Motoren A.G. uit Bremen. De ATAX had oplaadstations aan de Keizersgracht en in de Beursstraat. De auto’s waren uitgerust met weinig efficiënte, zware batterijen die de snelheid en de actieradius beperkten en ze zouden het spoedig afleggen tegen de benzineauto”, aldus het CBS.

Electromobielen

Het bezit van een motorvoertuig was in die tijd een teken van welvaart en de bezitter moest er belasting voor betalen. Motorrijtuigen volgens de wet waren ‘alle rij- of voertuigen, bestemd om uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het rij- of voertuig zelf aanwezig, anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen.’ In 1910 waren 5.200 gemotoriseerde voertuigen belastingplichtig. Het ging om 3.200 motorrijwielen en 2.000 motorrijtuigen waarvoor belasting moest worden betaald. De hoogte van de aanslag hing af van het aantal pk’s. Er waren overigens wel meer voertuigen, maar vele daarvan waren vrijgesteld van de belasting.

Er werden in 2019 29 elektrisch aangedreven motorvoertuigen, zogeheten electromobielen, aangeslagen voor de belasting: 26 in Noord-Holland, waaronder 24 die eigendom waren van verhuurders zoals taxibedrijven die een gereduceerd tarief betaalden. Ook stonden er twee in Zuid-Holland geregistreerd en één in Noord-Brabant. In 1917 ging het om honderd elektromobielen, in 1919 waren dat er 126, waarvan de meeste dus taxi’s. Vanaf 1925 heeft het Departement van Financiën deze gegevens niet meer verzameld. In 1927 is de Motorrijtuigenbelasting ingevoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.