Daklicht

‘Blijf je taxi tijdens de coronacrisis wel onderhouden’

Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

Hoewel er door de coronacrisis voor taxi’s nog steeds weinig werk is, blijft het onderhoud van het voertuig een punt van aandacht. Door af en toe een stuk te rijden, kun je problemen met het voertuig voorkomen. BP geeft een aantal tips om te zorgen dat je taxi na de coronacrisis direct weer inzetbaar is.

Taxivervoer is momenteel nauwelijks aan de orde, al neemt het wel geleidelijk weer toe. Desondanks staan veel taxi’s vooral stil. In principe kunnen de meeste auto’s best een tijdje stilstaan om vervolgens weer probleemloos gestart te worden. Toch is de accu een kwetsbaar onderdeel, afhankelijk van de conditie en de hoeveelheid elektronica aan boord. Daarom is het belangrijk om de auto toch regelmatig te starten en indien mogelijk af en toe even te gebruiken voor een korte rit. Vaak is elke week vijftien minuten rijden al voldoende om de accu gezond te houden.

Lost zich vanzelf op

Stilstand van een voertuig heeft ook invloed op de remmen. “Hoe langer de auto ongebruikt blijft, hoe groter de kans dat de remmen wat ‘vast’ komen te zitten”, legt Ferdi Agerbeek namens BP uit. “Maar dan hebben we het echt over een periode van langer dan een maand. In het extreemste geval krijg je de auto dan niet meer van zijn plek. In veruit de meeste andere gevallen springt de ‘verkleving’ automatisch los op het moment dat je wegrijdt en lost het probleem zich dus vanzelf op. Houd er wel rekening mee dat de remmen soms niet hun optimale vertraging hebben als er na lange tijd weer met de auto gereden wordt, of dat de remmen in het begin wat kunnen piepen of een schurend geluid kunnen maken als er een roestlaagje op de remschijven is komen te zitten.”

BP geeft aan dat verontreiniging van de brandstof in de tank geen issue is. “Ook als je E10 tankt kan dit in de meeste gevallen geen kwaad. Verontreiniging kan pas plaatsvinden als je auto langer dan een halfjaar stilstaat. BP brandstoffen met ACTIVE-technologie verwijderen schadelijk vuil uit motoren en helpen het ontstaan van nieuw vuil te voorkomen. Deze technologie is te vinden in al onze brandstoffen, behalve BP Autogas”, aldus Agerbeek.

Minder ongepland onderhoud

De ACTIVE-technologie zit dus ook in BP Ultimate, die zowel in diesel als benzine beschikbaar is. “Dit is onze meest hoogwaardige brandstof die beter is voor je auto én voor het milieu. Het product is ontwikkeld volgens de hoogste kwaliteitseisen die zijn gebaseerd op 150 jaar ervaring met de transport- en logistieke sector.” En als de taxi’s straks weer volop in gebruik zijn, helpt BP Ultimate het risico op ongepland onderhoud verminderen. “Dit helpt om nog meer op de operationele kosten van het wagenpark te besparen. De voertuigen blijven op deze manier immers op de weg en niet in de werkplaats.”

De banden mogen evenmin vergeten worden. Een te lage bandenspanning is immers van directe invloed op het verbruik, de veiligheid en het rijcomfort. Agerbeek: “De juiste spanning is te vinden in het instructieboekje, en vaak ook in de deurpost van het bestuurdersportier of de binnenkant van de tankklep. Als het profiel van de band te ver is ingesleten, dan komt de veiligheid op de weg in het gedrang, dus ook dat moet in het oog worden gehouden.”

En de laatste, maar zeker niet onbelangrijke tip: “Staat de auto voor langere tijd stil, vergeet dan niet om etensresten en verpakkingen van dranken uit de auto te halen. Dit voorkomt dat de auto na enkele weken ruikt naar beschimmeld eten of dat de zoete lucht van energiedrank maar moeilijk uit het voertuig te krijgen is.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

10 reacties op “‘Blijf je taxi tijdens de coronacrisis wel onderhouden’”

Marco Mens|27.05.20|14:18

Veel van de wagens die stilstaan zijn geschorst en is de WA-dekking van gehaald. Daar kan en mag je simpel weg niet mee rijden. Uiteraard is het goed om realiseren dat stilstand iets met het voertuig doet. De accu is simpel in topconditie te houden mits je deze aansluit op een druppellader. Hoeft geen superdeluxe te zijn maar een goedkoop eenvoudig apparaatje van nog geen €15 volstaat prima. Stroomkabeltje erop.. Met alle stroomverbruikers in de huidige auto’s geen overbodige luxe.

Michaël Vermeer|28.05.20|11:46

Je zit ook nog met het probleem van de boordcomputer

Peter Walgreen|28.05.20|11:46

Ik rij zelf elke 4-5 dagen een rondje van zo’n 10 kilometer met mijn Mercedes omdat ik daar nu geen klanten mee rij.

Peter Walgreen|28.05.20|11:48

Ik rij zelf elke 4-5 dagen een rondje van ongeveer 10 kilometer omdat ik met deze luxe taxi nu geen klanten rij, maar Marco heeft gelijk over de stroom die er door de electronica toch verdwijnt.

Nas Utrecht|28.05.20|14:41

Ik rij nog ritten voornamelijk in het weekend wat proberen te verdienen dan helemaal niks. En pas nog voor een grote beurt gebracht want die zat er aan te komen.

Mark Berentssen|28.05.20|16:08

Is Shell V-power niet beter BP? Ik zie de Formule 1 er ook lekker op gaan

Marco Mens|28.05.20|22:09

@Michaël juist de boordcomputer taxi is een van de boosdoeners in het leeg trekken van de accu! En straks bij een diep ontladen accu een zeer gevoelig apparaatje blijkt te zijn. Die bij een startpagina en/of starthulp actie eenvoudig vanwege polarisatie defect raakt. Het zelfs tot helaas maar u heeft een nieuwe nodig zou kunnen lijden. Zoals mij is uitgelegd door technicus.. Doe er u voordeel l dan niet mee… is de accu al ontladen koppel deze dan af en vervang of laad deze eerst op.

Marco Mens|28.05.20|22:20

@nas van onze 2 auto’s rijd er nog 1. Andere staat 100% stil sinds 22 maart. Is geschorst/geen WA dekking staat op priveterrein aangesloten op de druppellader met nog steeds een volle accu. Rondjes rijden zoals Peter is niet mogelijk.
Ps startpagina in vorige bericht moet zijn STARTPOGING.

Taxi Volendam|03.06.20|09:59

De accu pool losnemen bij langere stilstand.
Het probleem van leeglopen en sulfatering van de accu is opgelost.

Jodokus|08.06.20|13:22

Voor de motorrijders onder de taxichauffeurs Een optimate 4 (druppellader) kan je ook voor de auto gebruiken

‘Blijf je taxi tijdens de coronacrisis wel onderhouden’ | TaxiPro
Daklicht

‘Blijf je taxi tijdens de coronacrisis wel onderhouden’

Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

Hoewel er door de coronacrisis voor taxi’s nog steeds weinig werk is, blijft het onderhoud van het voertuig een punt van aandacht. Door af en toe een stuk te rijden, kun je problemen met het voertuig voorkomen. BP geeft een aantal tips om te zorgen dat je taxi na de coronacrisis direct weer inzetbaar is.

Taxivervoer is momenteel nauwelijks aan de orde, al neemt het wel geleidelijk weer toe. Desondanks staan veel taxi’s vooral stil. In principe kunnen de meeste auto’s best een tijdje stilstaan om vervolgens weer probleemloos gestart te worden. Toch is de accu een kwetsbaar onderdeel, afhankelijk van de conditie en de hoeveelheid elektronica aan boord. Daarom is het belangrijk om de auto toch regelmatig te starten en indien mogelijk af en toe even te gebruiken voor een korte rit. Vaak is elke week vijftien minuten rijden al voldoende om de accu gezond te houden.

Lost zich vanzelf op

Stilstand van een voertuig heeft ook invloed op de remmen. “Hoe langer de auto ongebruikt blijft, hoe groter de kans dat de remmen wat ‘vast’ komen te zitten”, legt Ferdi Agerbeek namens BP uit. “Maar dan hebben we het echt over een periode van langer dan een maand. In het extreemste geval krijg je de auto dan niet meer van zijn plek. In veruit de meeste andere gevallen springt de ‘verkleving’ automatisch los op het moment dat je wegrijdt en lost het probleem zich dus vanzelf op. Houd er wel rekening mee dat de remmen soms niet hun optimale vertraging hebben als er na lange tijd weer met de auto gereden wordt, of dat de remmen in het begin wat kunnen piepen of een schurend geluid kunnen maken als er een roestlaagje op de remschijven is komen te zitten.”

BP geeft aan dat verontreiniging van de brandstof in de tank geen issue is. “Ook als je E10 tankt kan dit in de meeste gevallen geen kwaad. Verontreiniging kan pas plaatsvinden als je auto langer dan een halfjaar stilstaat. BP brandstoffen met ACTIVE-technologie verwijderen schadelijk vuil uit motoren en helpen het ontstaan van nieuw vuil te voorkomen. Deze technologie is te vinden in al onze brandstoffen, behalve BP Autogas”, aldus Agerbeek.

Minder ongepland onderhoud

De ACTIVE-technologie zit dus ook in BP Ultimate, die zowel in diesel als benzine beschikbaar is. “Dit is onze meest hoogwaardige brandstof die beter is voor je auto én voor het milieu. Het product is ontwikkeld volgens de hoogste kwaliteitseisen die zijn gebaseerd op 150 jaar ervaring met de transport- en logistieke sector.” En als de taxi’s straks weer volop in gebruik zijn, helpt BP Ultimate het risico op ongepland onderhoud verminderen. “Dit helpt om nog meer op de operationele kosten van het wagenpark te besparen. De voertuigen blijven op deze manier immers op de weg en niet in de werkplaats.”

De banden mogen evenmin vergeten worden. Een te lage bandenspanning is immers van directe invloed op het verbruik, de veiligheid en het rijcomfort. Agerbeek: “De juiste spanning is te vinden in het instructieboekje, en vaak ook in de deurpost van het bestuurdersportier of de binnenkant van de tankklep. Als het profiel van de band te ver is ingesleten, dan komt de veiligheid op de weg in het gedrang, dus ook dat moet in het oog worden gehouden.”

En de laatste, maar zeker niet onbelangrijke tip: “Staat de auto voor langere tijd stil, vergeet dan niet om etensresten en verpakkingen van dranken uit de auto te halen. Dit voorkomt dat de auto na enkele weken ruikt naar beschimmeld eten of dat de zoete lucht van energiedrank maar moeilijk uit het voertuig te krijgen is.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

10 reacties op “‘Blijf je taxi tijdens de coronacrisis wel onderhouden’”

Marco Mens|27.05.20|14:18

Veel van de wagens die stilstaan zijn geschorst en is de WA-dekking van gehaald. Daar kan en mag je simpel weg niet mee rijden. Uiteraard is het goed om realiseren dat stilstand iets met het voertuig doet. De accu is simpel in topconditie te houden mits je deze aansluit op een druppellader. Hoeft geen superdeluxe te zijn maar een goedkoop eenvoudig apparaatje van nog geen €15 volstaat prima. Stroomkabeltje erop.. Met alle stroomverbruikers in de huidige auto’s geen overbodige luxe.

Michaël Vermeer|28.05.20|11:46

Je zit ook nog met het probleem van de boordcomputer

Peter Walgreen|28.05.20|11:46

Ik rij zelf elke 4-5 dagen een rondje van zo’n 10 kilometer met mijn Mercedes omdat ik daar nu geen klanten mee rij.

Peter Walgreen|28.05.20|11:48

Ik rij zelf elke 4-5 dagen een rondje van ongeveer 10 kilometer omdat ik met deze luxe taxi nu geen klanten rij, maar Marco heeft gelijk over de stroom die er door de electronica toch verdwijnt.

Nas Utrecht|28.05.20|14:41

Ik rij nog ritten voornamelijk in het weekend wat proberen te verdienen dan helemaal niks. En pas nog voor een grote beurt gebracht want die zat er aan te komen.

Mark Berentssen|28.05.20|16:08

Is Shell V-power niet beter BP? Ik zie de Formule 1 er ook lekker op gaan

Marco Mens|28.05.20|22:09

@Michaël juist de boordcomputer taxi is een van de boosdoeners in het leeg trekken van de accu! En straks bij een diep ontladen accu een zeer gevoelig apparaatje blijkt te zijn. Die bij een startpagina en/of starthulp actie eenvoudig vanwege polarisatie defect raakt. Het zelfs tot helaas maar u heeft een nieuwe nodig zou kunnen lijden. Zoals mij is uitgelegd door technicus.. Doe er u voordeel l dan niet mee… is de accu al ontladen koppel deze dan af en vervang of laad deze eerst op.

Marco Mens|28.05.20|22:20

@nas van onze 2 auto’s rijd er nog 1. Andere staat 100% stil sinds 22 maart. Is geschorst/geen WA dekking staat op priveterrein aangesloten op de druppellader met nog steeds een volle accu. Rondjes rijden zoals Peter is niet mogelijk.
Ps startpagina in vorige bericht moet zijn STARTPOGING.

Taxi Volendam|03.06.20|09:59

De accu pool losnemen bij langere stilstand.
Het probleem van leeglopen en sulfatering van de accu is opgelost.

Jodokus|08.06.20|13:22

Voor de motorrijders onder de taxichauffeurs Een optimate 4 (druppellader) kan je ook voor de auto gebruiken