Taxi Zwart

‘Er dicht bovenop zitten om rendabel te zijn’

Foto aangeleverd door Taxi Zwart

Door de jaren heen groeide Taxi Zwart uit van een klein tot een groot bedrijf. Op enig moment werd bewust weer afgeschaald om de aansturing door beide eigenaren werkbaar te houden. Zoals elk vervoersbedrijf heeft ook Taxi Zwart volop te maken met de coronacrisis, al is er intussen goede hoop op voorzichtig herstel. 

Marc Paauw en George Schot waren begin jaren ’90 allebei student met een bijbaantje als taxichauffeur in het Noord-Hollandse Heiloo. Ze reden in dienst van een ondernemer voor wie taxivervoer één van zijn vele activiteiten was. Paauw en Schot hadden zo hun eigen ideeën over de taximarkt en hun werkgever was juist bezig zich weer meer op zijn oorspronkelijke activiteit van auto’s verkopen te richten. De stap naar een eigen bedrijf voor de vroege twintigers was dan ook niet groot. Ze begonnen in 1996 met negen auto’s en dertig man personeel.

De groei zat er de jaren daarna goed in. Iets te goed, vonden de taxiondernemers. “Op een gegeven moment hadden we ongeveer honderd auto’s en driehonderd man personeel, verspreid over vestigingen in Heiloo, Purmerend, Hoorn en Den Helder”, legt Paauw uit. “Maar dat bleek voor ons gewoon lastig te besturen. In deze branche moet je er dicht bovenop zitten om rendabel te kunnen zijn. En dat kan niet als je met twee mensen vier vestigingen aanstuurt. Daarom zijn we teruggegaan naar één vestiging, in Heiloo, met momenteel zo’n 120 man personeel en ongeveer 45 auto’s.”

Vooral onderaannemer

Toen Paauw en Schot bijna een kwart eeuw geleden van start gingen, reed hun bedrijf voor particulieren. “Maar die markt is zodanig veranderd en minder aantrekkelijk geworden dat we ons er eigenlijk uit teruggetrokken hebben.” De focus op ander vervoer brengt ook met zich mee dat het bedrijf veel aanbesteed werk rijdt. “In het verleden hebben we wel op aanbestedingen ingeschreven, maar dat werk gaat in de praktijk meestal naar grotere partijen. Daarom rijden we vooral als onderaannemer voor die grotere vervoerders en dat doen we in een gebied van ongeveer 20 kilometer rondom Heiloo.”

Taxi Zwart rijdt veel mensen van en naar Schiphol, verzorgt zittend ziekenvervoer en rijdt mensen met een wmo-indicatie rond. Ook vervoer naar scholen en dagopvang is dagelijkse kost. Tenminste: dat was het, totdat de coronacrisis zich aandiende en al die vormen van vervoer min of meer platlegde. Alleen het noodzakelijke zorgvervoer ging nog door. Voor Taxi Zwart viel zo’n 90 procent van het werk weg.

Achter slot en grendel

“Het is een kwestie van uitzitten en hopen dat het snel weer een beetje aantrekt, en die indruk heb ik inmiddels heel voorzichtig wel. Uiteraard hebben we een hoop voertuigen geschorst om ze uit de verzekering te halen, die staan achter slot en grendel. Heel veel meer kun je niet doen als het om kosten besparen gaat, want daar letten we normaal ook al heel goed op. We rijden nog wel wat vervoer met grotere bussen, zodat we zo veel mogelijk anderhalve meter afstand kunnen houden. Het is allemaal individueel vervoer, want ritten combineren zit er nu niet in. Rendabel is dat uiteraard niet”, aldus Marc Paauw.

Taxi Zwart heeft wat vet op de botten en de steunmaatregelen van de overheid zorgen voor verlichting. Van het toegezegde doorbetalen van uitgevallen werk ziet het bedrijf nog niets terug op de bankrekening – al kunnen dit soort dingen van dag tot dag veranderen, erkent Paauw. Wel heeft hij de hoop dat het vervoer de komende tijd weer een beetje op gang zal komen. “Maar ik heb geen idee in welke mate. Veel van onze klanten behoren tot de kwetsbare doelgroepen. We weten gewoon niet in welke mate die groep door corona is geraakt en of ze überhaupt nog met de taxi durven te reizen.”

‘Kunnen en willen’ is ook een aspect dat van toepassing is op de chauffeurs die voor Taxi Zwart rijden. “Want een flink deel van hen valt eveneens in de risicogroep en voor die mensen is het niet verantwoord om weer achter het stuur te kruipen. Anderzijds is er een groep die heel graag wil, waardoor we degenen die nu niet kunnen rijden gemakkelijk kunnen ontzien. De eerste tijd kun je nog wel wat alternatieve werkzaamheden bedenken, zoals schoonmaken en onderhouden, maar na een week of drie is dat ook wel klaar. Dus veel chauffeurs staan echt te springen om weer aan het werk te gaan.”

Relevante kennis

Een verandering die al eerder was ingezet, maar midden in de corona-hectiek zijn beslag kreeg, was de overstap naar andere planningssoftware. Paauw: “We zijn per 1 april overgestapt op WinTax omdat we niet meer tevreden waren over onze vorige softwareleverancier. Overgaan op andere planningssoftware is natuurlijk een enorm ingrijpende stap voor een taxibedrijf en we zijn daar ook echt wel een aantal jaren mee bezig geweest. Moet je die stap wel echt zetten? En zo ja, voor wie kies je dan? Uiteindelijk hebben we gekozen voor WinTax van Korton Software. Dat is al jaren marktleider op dit gebied en zij hebben dus ook alle relevante kennis in huis.”

Namens Korton Software geeft Ruben Schouten aan dat er de laatste tijd in het kader van WinTax extra aandacht is besteed aan Business Intelligence. “Dat biedt onze klanten inzichten in hoe het nu écht gaat met de organisatie en waar er bijgestuurd kan worden. Het standaard dashboard brengt in één oogopslag inzichten in gemiddelde omzet, beladingsgraad en combinatiegraad over een geselecteerde periode in beeld. De resultaten zijn allemaal uitgesplitst per chauffeur, zodat de vervoerders de juiste mensen kunnen motiveren. Dankzij de communicatiestandaard die wij daarvoor beschikbaar stellen, kunnen klanten ook zelf hun dashboards maken in bijvoorbeeld Excel, Microsoft Power BI of Tableau. Dat zorgt ervoor dat duidelijk wordt waar ze op moeten bijsturen, met ons standaard dashboard of met hun eigen gemaakte reports.”

Voorzichtig mee omgaan

Na verschillende gesprekken en demonstraties besloot Taxi Zwart de transfer te maken. En het was uiteraard niet zo gepland, maar door de coronacrisis konden de veranderingen wel soepel worden doorgevoerd. “Zoiets ingrijpends kan altijd voor hakken in het zand zorgen, dus daar wil je voorzichtig mee omgaan. Een geluk bij een ongeluk is dat we door de coronacrisis rustig konden beginnen en testen met WinTax.”

“Tegelijk zien we al heel duidelijk de voordelen”, vervolgt Paauw. “We hoeven zelf veel minder dan voorheen te doen om het hele systeem draaiende te houden. En omdat Korton Software koppelingen heeft met veel van onze opdrachtgevers, zijn de lijntjes wat dat betreft eveneens een stuk korter geworden. Ook de assistentie en helpdesk zijn goed bereikbaar en van een hoog niveau. Wij hebben er dus alle vertrouwen in dat we er met deze planningssoftware klaar voor zijn dat het vervoer weer op gang komt. En daar hebben we uiteraard ook heel veel zin in.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Er dicht bovenop zitten om rendabel te zijn’ | TaxiPro
Taxi Zwart

‘Er dicht bovenop zitten om rendabel te zijn’

Foto aangeleverd door Taxi Zwart

Door de jaren heen groeide Taxi Zwart uit van een klein tot een groot bedrijf. Op enig moment werd bewust weer afgeschaald om de aansturing door beide eigenaren werkbaar te houden. Zoals elk vervoersbedrijf heeft ook Taxi Zwart volop te maken met de coronacrisis, al is er intussen goede hoop op voorzichtig herstel. 

Marc Paauw en George Schot waren begin jaren ’90 allebei student met een bijbaantje als taxichauffeur in het Noord-Hollandse Heiloo. Ze reden in dienst van een ondernemer voor wie taxivervoer één van zijn vele activiteiten was. Paauw en Schot hadden zo hun eigen ideeën over de taximarkt en hun werkgever was juist bezig zich weer meer op zijn oorspronkelijke activiteit van auto’s verkopen te richten. De stap naar een eigen bedrijf voor de vroege twintigers was dan ook niet groot. Ze begonnen in 1996 met negen auto’s en dertig man personeel.

De groei zat er de jaren daarna goed in. Iets te goed, vonden de taxiondernemers. “Op een gegeven moment hadden we ongeveer honderd auto’s en driehonderd man personeel, verspreid over vestigingen in Heiloo, Purmerend, Hoorn en Den Helder”, legt Paauw uit. “Maar dat bleek voor ons gewoon lastig te besturen. In deze branche moet je er dicht bovenop zitten om rendabel te kunnen zijn. En dat kan niet als je met twee mensen vier vestigingen aanstuurt. Daarom zijn we teruggegaan naar één vestiging, in Heiloo, met momenteel zo’n 120 man personeel en ongeveer 45 auto’s.”

Vooral onderaannemer

Toen Paauw en Schot bijna een kwart eeuw geleden van start gingen, reed hun bedrijf voor particulieren. “Maar die markt is zodanig veranderd en minder aantrekkelijk geworden dat we ons er eigenlijk uit teruggetrokken hebben.” De focus op ander vervoer brengt ook met zich mee dat het bedrijf veel aanbesteed werk rijdt. “In het verleden hebben we wel op aanbestedingen ingeschreven, maar dat werk gaat in de praktijk meestal naar grotere partijen. Daarom rijden we vooral als onderaannemer voor die grotere vervoerders en dat doen we in een gebied van ongeveer 20 kilometer rondom Heiloo.”

Taxi Zwart rijdt veel mensen van en naar Schiphol, verzorgt zittend ziekenvervoer en rijdt mensen met een wmo-indicatie rond. Ook vervoer naar scholen en dagopvang is dagelijkse kost. Tenminste: dat was het, totdat de coronacrisis zich aandiende en al die vormen van vervoer min of meer platlegde. Alleen het noodzakelijke zorgvervoer ging nog door. Voor Taxi Zwart viel zo’n 90 procent van het werk weg.

Achter slot en grendel

“Het is een kwestie van uitzitten en hopen dat het snel weer een beetje aantrekt, en die indruk heb ik inmiddels heel voorzichtig wel. Uiteraard hebben we een hoop voertuigen geschorst om ze uit de verzekering te halen, die staan achter slot en grendel. Heel veel meer kun je niet doen als het om kosten besparen gaat, want daar letten we normaal ook al heel goed op. We rijden nog wel wat vervoer met grotere bussen, zodat we zo veel mogelijk anderhalve meter afstand kunnen houden. Het is allemaal individueel vervoer, want ritten combineren zit er nu niet in. Rendabel is dat uiteraard niet”, aldus Marc Paauw.

Taxi Zwart heeft wat vet op de botten en de steunmaatregelen van de overheid zorgen voor verlichting. Van het toegezegde doorbetalen van uitgevallen werk ziet het bedrijf nog niets terug op de bankrekening – al kunnen dit soort dingen van dag tot dag veranderen, erkent Paauw. Wel heeft hij de hoop dat het vervoer de komende tijd weer een beetje op gang zal komen. “Maar ik heb geen idee in welke mate. Veel van onze klanten behoren tot de kwetsbare doelgroepen. We weten gewoon niet in welke mate die groep door corona is geraakt en of ze überhaupt nog met de taxi durven te reizen.”

‘Kunnen en willen’ is ook een aspect dat van toepassing is op de chauffeurs die voor Taxi Zwart rijden. “Want een flink deel van hen valt eveneens in de risicogroep en voor die mensen is het niet verantwoord om weer achter het stuur te kruipen. Anderzijds is er een groep die heel graag wil, waardoor we degenen die nu niet kunnen rijden gemakkelijk kunnen ontzien. De eerste tijd kun je nog wel wat alternatieve werkzaamheden bedenken, zoals schoonmaken en onderhouden, maar na een week of drie is dat ook wel klaar. Dus veel chauffeurs staan echt te springen om weer aan het werk te gaan.”

Relevante kennis

Een verandering die al eerder was ingezet, maar midden in de corona-hectiek zijn beslag kreeg, was de overstap naar andere planningssoftware. Paauw: “We zijn per 1 april overgestapt op WinTax omdat we niet meer tevreden waren over onze vorige softwareleverancier. Overgaan op andere planningssoftware is natuurlijk een enorm ingrijpende stap voor een taxibedrijf en we zijn daar ook echt wel een aantal jaren mee bezig geweest. Moet je die stap wel echt zetten? En zo ja, voor wie kies je dan? Uiteindelijk hebben we gekozen voor WinTax van Korton Software. Dat is al jaren marktleider op dit gebied en zij hebben dus ook alle relevante kennis in huis.”

Namens Korton Software geeft Ruben Schouten aan dat er de laatste tijd in het kader van WinTax extra aandacht is besteed aan Business Intelligence. “Dat biedt onze klanten inzichten in hoe het nu écht gaat met de organisatie en waar er bijgestuurd kan worden. Het standaard dashboard brengt in één oogopslag inzichten in gemiddelde omzet, beladingsgraad en combinatiegraad over een geselecteerde periode in beeld. De resultaten zijn allemaal uitgesplitst per chauffeur, zodat de vervoerders de juiste mensen kunnen motiveren. Dankzij de communicatiestandaard die wij daarvoor beschikbaar stellen, kunnen klanten ook zelf hun dashboards maken in bijvoorbeeld Excel, Microsoft Power BI of Tableau. Dat zorgt ervoor dat duidelijk wordt waar ze op moeten bijsturen, met ons standaard dashboard of met hun eigen gemaakte reports.”

Voorzichtig mee omgaan

Na verschillende gesprekken en demonstraties besloot Taxi Zwart de transfer te maken. En het was uiteraard niet zo gepland, maar door de coronacrisis konden de veranderingen wel soepel worden doorgevoerd. “Zoiets ingrijpends kan altijd voor hakken in het zand zorgen, dus daar wil je voorzichtig mee omgaan. Een geluk bij een ongeluk is dat we door de coronacrisis rustig konden beginnen en testen met WinTax.”

“Tegelijk zien we al heel duidelijk de voordelen”, vervolgt Paauw. “We hoeven zelf veel minder dan voorheen te doen om het hele systeem draaiende te houden. En omdat Korton Software koppelingen heeft met veel van onze opdrachtgevers, zijn de lijntjes wat dat betreft eveneens een stuk korter geworden. Ook de assistentie en helpdesk zijn goed bereikbaar en van een hoog niveau. Wij hebben er dus alle vertrouwen in dat we er met deze planningssoftware klaar voor zijn dat het vervoer weer op gang komt. En daar hebben we uiteraard ook heel veel zin in.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.