Lyft

Chauffeurs Uber en Lyft Californië zijn werknemers

Bron: Lyft

De chauffeurs van taxi-apps Uber en Lyft in de Amerikaanse staat Californië zijn werknemers en geen zelfstandige ondernemers. Dat heeft een rechter in de Amerikaanse staat besloten.

De rechter deed deze uitspraak in een zaak die de staat tegen de twee bedrijven had aangespannen. Californië heeft het al langer voorzien op deze en andere platformbedrijven. De staat nam een wet aan waardoor iedereen die werkt binnen de normale bedrijfsvoering bij een onderneming een werknemer is. Die wet werd door Uber en Lyft overtreden, zo oordeelde de rechter.

Chauffeurs zonder werk

De uitspraak betekent dat alle chauffeurs voor de twee platformen nu recht hebben op overuren, een ziektekostenverzekering en andere dure arbeidsvoorwaarden. Uber en Lyft hebben eerder gezegd dat als de rechter in hun nadeel zou beslissen dat tienduizenden chauffeurs zonder werk zouden komen te zitten. Een ritje in San Francisco zou 30 procent duurder worden, berekende Uber. In dunner bevolkte delen van Californië zou de prijs meer dan verdubbelen. Overigens hebben de bedrijven tien dagen de tijd om beroep aan te tekenen en in die periode hoeven ze nog niets aan hun werkwijze te veranderen.

Bron: ANP

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

42 reacties op “Chauffeurs Uber en Lyft Californië zijn werknemers”

Theo Hofman|11.08.20|12:41

Heeft nog (te) lang geduurd maar het begin van het einde van ubertaxi is er (3x hoera). Nu maar hopen dat de hoogste rechter ook zo een verstandig individu is want dat ze in beroep gaan daar twijfel ik niet aan.

John Van Wissen|12.08.20|19:59

Theo ik denk dat jij je moet verdiepen in meer taxi centrales dan kom je wel terug op je bericht.
Gelukkig heb ik geen boek geschreven anders was jij de eerste die ik het zou geven(gratis)!

Stef Bouwhuis|13.08.20|12:13

De kern blijft dat Uber lage verkoopprijzen oplegt aan zogenaamde zelfstandige ondernemers en vervolgens nog een 15 tot 30% van dit bedrag afroomt. Hetgeen overblijft is geen modaal inkomen. Het is in de bijverdien sfeer. Daarmee wordt de spoeling zo dun dat normale taxibedrijven niet kunnen overleven. Het innoverende wat zij brengen is een app en steeds verspringende verkoopprijzen. Het is schandalig dat dit is toegelaten.

Stef Bouwhuis|13.08.20|12:21

Natuurlijk is de dwang van lokale overheden om zelfstandige taxibedrijven te dwingen in een grotere groep op te gaan niet vergelijkbaar met wat Uber doet. In de oude taxicentrale vorm betaal je voor een werk-verdeel-service en een gezamenlijk marketingplan. Veel taxicentrales veranderden van dienstverlener naar dictators. Wat Uber doet is nog 500% erger. Zij zijn niet alleen dictator, maar veranderen de taximarkt in een onrendabele economische activiteit. Het enige doel: zelf meer afromen.

Stef Bouwhuis|13.08.20|12:27

Wil je beweren dat taxicentrales een slechtere ontwikkeling waren dan wat Uber als prijstechnische marktvernietiger nu doet?

Een goede taxicentrale was gewoon een dienstverlener aan zelfstandige taxi ondernemingen. Natuurlijk zijn daar ook zaken mis gegaan, waarbij zij hier en daar zich ook als eigenaar en baas gingen opstellen. Dus terug naar de dienstverlening!

Roger Kaiser|13.08.20|13:54

Dan zijn tca chauffeurs ook geen zelfstandigen…en andere tto’ers

Roger Kaiser|13.08.20|13:55

Dan zijn tca chauffeurs en andere tto’ers ook geen zelfsfandigen

Bernard Rondeltap|13.08.20|18:26

Waarom bekijken mensen het altijd maar van 1 kant.
En waarom wordt er niet naar de economische/bedrijfsvoering kant gekeken.
Waarschijnlijk zijn de mensen met het afschaffen van de examens vergeten hoe men een bedrijf runt
De werkwijze van uber is efficient ten opzichte van de “veroudere” werkwijze van taxi’s die op standplaatsen staan en daarom niet meer van deze tijd.

Bernard Rondeltap|13.08.20|18:28

Heel logisch gezien moet een taxi van een standplaats 25 euro rekenen, om zijn wachttijd (kan 1 uur zijn) te compenseren, en rekent uber 12,50 hiervoor.
Waarom omdat je bij uber dynamisch bezig ben. En als je 3 keer in een uur langs een standplaats rijdt je meer verdient dan degene die in de wachtrij staat te wachten.
Er zijn genoeg andere partijen die vele malen goedkoper (< 1 euro per km) zijn dan uber maar daar hoor je mensen niet over.

Bernard Rondeltap|13.08.20|18:48

Men blijft hameren op UBER.
Als ik zou willen kan ik een goede boterham verdienen via UBER.
Ik begrijp daarom sommige uitspraken niet van dat men minder verdient dan een vakkenvuller.
Ik zou eerder zeggen dat mensen op een standplaats zo weinig verdienen.
Als je 1 ritje hebt gehad om vervolgens weer achteraan in de rij aan te sluiten om te wachten op een volgende rit wat misschien 2 uur kan duren dan kan ik wel bedenken wat men moet berekenen voor zo’n rit om rendabel te zijn.

John Van Wissen|13.08.20|21:22

Stef bouwhuis, je weet niet waar je over praat ik weet niet waar jij jou informatie van hebt gekregen maar je mag altijd met mij rond de tafel dicuseren dan kan ik jou..persoonlijk uitleggen wat de taxicentrale hebben stukgemaakt en als de TCA zo een goede directeur heeft en dit leest moeten ze even mij mij contact opnemen mijn email sturen johnvwissen@hotmail.com iedereen heeft een eigen vrijwillelige keus waar hij rijdt en verdiend.John van Wissen

John Van Wissen|13.08.20|21:30

Stef bouwhuis 1 vraag waar ben jij bent aangesloten ik rij Uber black al 5 jaar na de TCA mij een email had gestuurd na een fallisement vergunningen 1 miljoen in de wsnp 10 jaar lang ze moesten mij niet en wilde eerst geld zien? Na wsnp??ze vertelde dat er nog wat openstond? Na 10 jaar Ik kreeg nog geld van hun aantoonbaar en toen..o je kan niet bij ons werken weet jij wat ze van mij hebben gestolen….praat jij over Uber slecht??..weet je dat er taxinummers rondrijden..die ik had?

John Van Wissen|14.08.20|15:00

Ik zeg nogmaals dat iedereen zijn eigen keus heeft bij welk bedrijf hij rijdt.
Als iemand zo negatief is ga dan van de taxi het is niet verplicht om chauffeur te spelen. Er zij zat andere dingen maar negativiteit over een bedrijf dat heeft echt geen zin doe gewoon je werk en als je dat niet kan stop dan en hoeven klanten ook niet die verhalen te horen daar zitten ze niet op te wachten die willen van A naar B

Ali Ates|14.08.20|19:59

IK rij zelf ook uber,de ritprijzen zijn af toe Amerikaans ,turks en Nederlands.

Maar ja het mocht van de rechter dus.

Maar als een Patriot had ik liever Nederlands of Turks bedrijf dan die Amerikaanse bedrijf die weg loopt met heel hoop comisie geld.

airport-taxi vervoer|15.08.20|08:34

@ Bernard

‘Als ik zou willen kan ik een goede boterham verdienen via UBER.’

Ja dat willen velen, maar niemand verdient goed via Uber. Behalve het Uber kantoor personeel natuurlijk, maar die worden via Zoom er ook zomaar uit gegooid dus….

Rex Urban|15.08.20|12:56

Uber en Lyft kan het doen, omdat ze goed geautomatiseerd zijn. Of je het leuk vind of niet.
Zolang er geen ambitie in de grote steden is zelf een dergelijk systeem op te zetten zal dat zo blijven.
Koppen bij elkaar en zelf innovatie tonen, dan bespaar je in ieder geval 30% die Lyft of Uber van je afpakt.
Voor €20. per auto per maand heb je zelf een dergelijk systeem, echter dat komt niemand je brengen. De tijd van koetsier’s is reeds lang voorbij ! Je kan niet om innovatie heen.

John Van Wissen|15.08.20|19:55

Bernard, rekensom ..ken je dat…als jij 50.000 omzet hebt betaal jij 9% btw= 4.500 ja!! Je kan nog kosten aftrekken maar dat is in deze zaak niet belangrijk als ik 70.000 uber verdien =9% 6.300 ja toch .maar commissie is 17.500 daarvan terug 21% btw= 3.675 betalen 6.300 rest 2.625 betalen wie betaald minder jij of ik strikvraag blijf jij maar centrale rijden.ach je hebt een goede boekhouder neem ik aan.

Holland Taxi Peter Walgreen|15.08.20|22:51

John,
Jammer dat je zelf iemand de maat neemt maar zelf niet kan rekenen!
Bij € 50.000 is de OB (9%) geen € 4500 maar € 4128.44

Peter Vriens|16.08.20|11:08

Den Haag heeft in 2000 de uitgifte van Taxi vergunningen vrij gegeven en geldig in heel Nederland.
In de meeste grote steden is dat geen succes gebleken.
De lokale besturen proberen deze miskleun op te lossen wat in de afgelopen 20 jaar niet is gelukt.
Zonder enige regulering zal dat ook niet kunnen lukken.
De vraag en aanbod van Taxi’s is om vele redenen, (foute regelgeving) uit evenwicht en daardoor verstoord.
Lyft of Uber verstoord de markt nog extra, vooral door uitbuiting.

Taxi Amsterdam|16.08.20|22:06

Haha best grappig al die reacties. Snapt men het nou nog steeds niet? Jouw mening of jouw bijdrage als kleine ondernemer / zzper dat doet er allang niet meer toe. De grote platforms (kapitalisten) hebben veel overgenomen en dit soort uitspraken werkt precies in hun voordeel want nu krijgen ze groen licht om in 2021 en 2022 wereldwijd al zelf rijdende auto’s in te zetten! Dus voor alle blije en loyale platform rijders: Bedankt voor jullie inzet maar onze autonome wagens nemen het vanaf nu over!!!

Taxi Amsterdam|16.08.20|22:22

Dus na deze uitsprak(en) (die zij natuurlijk al aan zagen komen) gaan de juristen en lobbyisten van dit soort miljarden platforms weer keihard aan het werk om zsm de autonome auto’s gereed te maken om wereldwijd in te zetten. Zij hebben nu met dit soort uitspraken dan ook genoeg juridische argumenten om eerder autonome auto’s in te kunnen zetten dan auto’s met (loondienst) chauffeurs! Dus nogmaals jongens het is niet leuk maar dat krijgen platform rijders binnenkort toch echt te horen!

Bernard Rondeltap|17.08.20|00:08

@ John Van Wissen
Waaruit haal jij vandaan dat ik voor een centrale rij !!!
Je rekensommentje heb ik niet nodig ik kan wel rekenen.
Ik ben een zelfstandige ik rij voor geen enkele centrale en heb daar ook nooit voor gereden.
Ik rij voor Prive, Zakelijke klanten en meerdere platforms en ook voor Uber en Uber eat.
Tijdens de Corona heb ik toch af en toe wat verdient (Risicospreiding) wat heel veel mensen niet kunnen zeggen en zeker de mensen die statisch op een standplaats moeten wachten.

Bernard Rondeltap|17.08.20|00:21

@airport-taxi vervoer
Aan je naam te zien denk ik dat je eerder last hebt van de andere luchthaven platforms, welke voor < 1 euro p/km en 0 euro p/min ritten aanbieden dan van Uber waar iemand nog 1,20 p/km en 0,26 p/min krijgt
Uber draait nog steed 1 a 2 Miljard per kwartaal verlies. Normaal kan dat niet maar zoals TAXI Amsterdam zegt "Data is onbetaalbaar" En ja zelfrijdende auto's (Uber heeft 24000 zelfrijdende Volvo's aangeschaft) Al moet ik nog zien hoe die in Amsterdam kunnen rondrijden

Bernard Rondeltap|17.08.20|00:30

@Peter Vriends
Ik kan je zeggen dat als Uber er niet meer is de reguliere taxi’s niet meer werk zullen krijgen.
Uber heeft een nieuwe bron aangeboord welke de reguliere taxi’s door hun hoge prijzen niet kunnen bedienen. Ik heb in 5 jaar 7000 ritten gereden.
95% van mijn Uber klanten zou nooit een gewone taxi nemen door de hoge prijs
4% Neemt geen gewone taxi meer omdat ze onbeschoft of slecht behandelt zijn.
1% Zou nog wel een reguliere taxi nemen.
Dus Peter in 5 jaar missen taxi’s 70 klanten

Peter Vriens|17.08.20|10:17

@ Bernard.
Ik probeer duidelijk te maken dat er veel te veel Taxi’s zijn.
Door de komst van platforms is dat er niet beter op geworden.
De spoeling is te dun.
Nu worden de Taxi’s nog bemand met chauffeurs, wanneer het zelfrijdende Taxi’s worden heb of krijgen platforms te maken met zelfde probleem van “overbevissing”
Door jou of chauffeurs uit te buiten “lees onkosten” uit te schakelen, verschuift Uber zijn macht naar de zelfrijdende Taxi.
Jij mag dan de hulpbehoevende passagier rijden !

Rex Urban|17.08.20|10:58

De overheid, Pex Langenberg met name , heeft gekozen de taximarkt vrij te geven met o.a. als doel dat door de dan ontstane marktwerking de Taxi tarieven omlaag zouden gaan.
Niets is minder waar gebleken. Ervaring in andere landen gaven ook waarschuwingen, prijzen zijn omhoog gegaan!
Uber heeft geen nieuwe bron aangeboord Bernard, maar probeert de markt te kopen en wijs te maken dat Uber goedkoop is.
Maar hoelang?
Met verliezen als Uber kan iedereen goedkoop vervoer aanbieden.
Wordt Wakker.

Taxi Amsterdam|17.08.20|11:33

Inderdaad wordt wakker allemaal! Dit is een verwachte en misschien wel uitgelokte uitspraak. Mensen vergeten blijkbaar dat dit soort platforms de beste advocaten en juristen hebben. Hun strategie is zo complex en ingewikkeld en ze zijn er al jaren mee bezig en dan hadden ze dit niet zien aankomen? Ajb zeg! En dan heb je nog de lobbyisten. Kijk bijv maar hoe het ging in NL (Neelie Kroes). Met deze (verwachte) uitspraak kunnen zij straks ook met de komst van 5G snel het echte werk gaan doen!

Taxi Amsterdam|17.08.20|11:47

Haha dus het gaat vanaf nu snel jongens. Het is een kwestie van tijd (binnen nu en 2 jaar) dat platform rijders per mail worden bedankt voor hun inzet en dat autonome auto’s het vanaf dan gaan overnemen! Even kijken of diezelfde platform rijders dan nog kunnen ondernemen. Ik roep het al jaren: Rijden voor dat soort platforms is denken aan vandaag en niet aan morgen! Maar wie niet luisteren wil …..! Precies! Ik heb ze gelukkig nooit nodig gehad en zelfs niet in deze huidige ongekende crisis!

Taxi Volendam|17.08.20|14:16

@ Bernard.
Tot 2000 regulering uitgifte van het aantal taxi vergunningen.
Dit was om o.a te voorkomen dat taxi’s onnodig op standplaatsen moeten staan, doordat er weinig werk is.
Het is niet logisch de klant €25-hiervoor te laten betalen, voor €12.50 per uur (Uber) kan niemand rondkomen.
Om dynamisch bezig te zijn moet de marktwerking niet verstoord zijn door in dit geval de Overheid.
Het O.V. is ook “gereguleerd” d.m.v. aanbesteding, kan niet zonder, Taxi ook niet.
De overheid is mede aan zet.

Bernard Rondeltap|18.08.20|14:12

Feit 1: Over een x aantal jaar zijn er zelfrijdende auto die veel chauffeurs voor Taxi’s overbodig maken en zullen er voorlopig nog alleen chauffeurs nodig zijn voor hulpbehoevende klanten ed.

Feit 2: Uber verzameld data (door chauffeurs) om met eigen zelfrijdende auto zo efficient mogelijk te kunnen rijden.

Bernard Rondeltap|18.08.20|14:19

@rex Welke centrale rijdt op de meter voor minder dan het maximum tarief wat door de overheid bepaald is.
Dus hoe kunnen de prijzen nog verder omhoog gaan als ze al maximaal zijn.

@Peter Feit 99% van de uberklanten zou nooit een gewone taxi hebben genomen
Waarom ?.
Gewone taxi’s zijn TE DUUR !!
Die mensen zouden anders met OV,fiets,lopend of eigen auto en dus een totaal ander publiek !!
Dus spoeling te dun ?
Buiten de chauffeurs die mensen oppikken van straat die dat niet mogen.

Bernard Rondeltap|18.08.20|14:26

@taxi volendam
Standplaatsen zijn van voor de jaren 80 toen er nog geen mobiele telefoons waren en men naar een vaste plek toe moest gaan om daar een taxi te krijgen.
Wordt wakker de huidige tijd is mobiel en dynamisch.
Simpel feit ik rij met enige regelmaat langs een standplaats in scheveningen waar op een Zaterdag 40+ Taxi’s staan te wachten op klanten.
Waar ik dan meerdere keren langs rij en dan nog steeds de zelfde taxi’s zie staan maar die dan 10 plaatsen op geschoven zijn.

Bernard Rondeltap|18.08.20|14:32

En als dan zo’n chauffeur een rit heeft gehad van 25 euro en dan weer achteraan in de rij moet gaan staan om vervolgens 2 uur te moeten wachten voor ie weer aan de beurt is wie verdient er dan meer.
Iemand die in 2 uur 1 rit van 25 euro heeft
of
iemand die dynamisch rondrijd en 6 ritten heeft van 7 euro.

Rex Urban|18.08.20|22:09

Bernard,
Alle Taxi centrales in Nederland en ook eigen rijders rijden voor minder als het maximum tarief.
Ook voor hogere tarieven. Het is toegestaan met de klant tarieven af te spreken.
Misschien ben ik niet duidelijk in mijn uitleg geweest: De Overheid had verwacht dat de taxi prijzen gingen dalen door concurrentie na 2000, dat is niet gebeurt.
Wanneer een taxi de hele dag bezet rijdt en niet stilstaat kan die de kost verdienen met lage tarieven. Maar dat werkt niet,
Oorzaak spoeling te dun.

Rex Urban|18.08.20|23:15

Bernard,
Wanneer 40+ Taxi’s allemaal dynamisch gaan rond rijden in Zandvoort, waar komen die klanten dan vandaan ?
Sorry hoor, In de jaren 50 werd er door de Taxi centrales gewerkt met met de mobilofoon.
In vooral de steden werd ook gebruik gemaakt van standplaatsen door eigen rijders.
En op heel veel stations in Nederland en erbuiten zijn nog steeds Taxistandplaatsen.
Door gezamenlijk te automatiseren zijn standplaatsen overbodig te maken.
Het aanbod van Taxi’s wel afstemmen op de vraag !

Taxi Volendam|19.08.20|09:42

@ Bernard
Je schrijft Huidige tijd is mobiel en dynamisch, en dynamisch rondrijden ?
Ben jij er voor dat 4000 Taxi’s in Amsterdam of waar ook allemaal rondjes gaan rijden zoals jij om werk te zoeken?
Dat zal toch veel brandstof, vervuiling en lege k.m. met zich mee brengen.
Dan geef ik echt de voorkeur aan een vergelijkbaar systeem als Lyft of Uber ZELF aan te schaffen.
Maar beslist niet voor uitbuiters te gaan rijden die de tarieven alleen maar verhogen.
Je rekensommetjes kunnen ook beter.

Bernard Rondeltap|20.08.20|00:20

@REX.
Ik bedoel dat eerder op 1 plaats stilstaan niet efficient werkt.
Klanten willen meer on demand een taxi kunnen bestellen.
Ik kom uit de IT en heb dus zicht op de ontwikkelingen.
Waarom is iedereen zo angstig en waarom zien mensen niet dat het wachten op een standplaats niet meer van deze tijd is.
Nogmaals Uber heeft een andere groep klanten geactiveerd de mensen uit het OV die nu een alternatief hebben. GEWONE TAXI’s ZIJN TE DUUR !! Conclusie en FEIT.
Waarom werken lagere tarieven niet

Bernard Rondeltap|20.08.20|00:27

@taxi volendam
Kom op je begrijpt heus wel wat ik bedoel.
Als ik, zo af en toe, nog voor uber rij krijg ik tijdens een rit in een drukke tijd 9 van de 10 keer weer een volgende rit. dit bedoel ik met Dynamisch.
Ik hoef niet terug naar een standplaats om daar, 1 uur 2 uur, in de rij te gaan staan !!
Over lege km gesproken een taxi rijdt toch ook leeg terug naar zijn standplaats !!
rekensommetjes beter. Dit is een voorbeeld uit de praktijk.

Bernard Rondeltap|20.08.20|00:32

De enige wijze waarop UBER concurentie kan krijgen is met een landelijke dekking van een rijders app !!
Verlaging van de prijzen !!.
Maar droom verder dat zal nooit gebeuren aangezien het voor een centrale ‘goedkoper’ is om een eigen app te ontwikkelen.
Ben ik de enige die inziet dat dit nergens op slaat bedrijfstechnisch.
Ik zie het niet gebeuren dat centrales met elkaar zullen gaan samenwerken als ze mekaar nu al niet kunnen uitstaan.

Taxi Volendam|20.08.20|14:14

@ Bernard.
Begrijp jij wat ik bedoel?
Ik probeer duidelijk te maken zelf een systeem aan te te schaffen en geen zaken te doen met uitbuiters zoals Lyft of Uber.
Wanneer alles op en top geautomatiseerd zou zijn, moet vraag en aanbod wel op elkaar afgestemd zijn wil een chauffeur aan een fatsoenlijk salaris komen in een normale arbeidstijd.
Vergunningen reguleren, zoals van 1930 tot 2000 het geval is geweest, is nodig voor een gezonde Taxi markt.

Rex Urban|20.08.20|15:03

Bernard ,
Uber zou concurrentie kunnen krijgen wanneer taxi ondernemers groot of klein zelf bereid zouden zijn €30.-per maand in een eigen app te steken, in plaats van 30 % van hun omzet aan Uber af te staan.
Een landelijke app zal moeilijk zijn om 24 uur per dag binnen redelijke tijd een Taxi beschikbaar te hebben buiten de steden in het hele land.
Je schrijft wel.. Verlaging van de prijzen !!.
Maar hoe met een te veel aan taxi’s.
Dag en nacht in het hele land ? Leg eens uit.

Rex Urban|23.08.20|10:33

Voor deregulering kon je een vergunning kopen wanneer je een bepaalde omzet per uur per taxi kon aantonen d.m.v. een accountantsverklaring. Kwam je niet aan zeg maar 20 gulden per uur, Geen vergunning of uitbreiding.
Dat was of hete naar de economische/bedrijfsvoering kijken Bernard.
Na vrij geven zijn de taxi standplaatsen overvol, de omzetten ver onder de maat en het imago onderuit gegaan door te veel Verg.
20 jaar aanpassingen: dubbel tarief, printers, BCT, TTO”s enz, niets heeft gewerkt.

Chauffeurs Uber en Lyft Californië zijn werknemers | TaxiPro
Lyft

Chauffeurs Uber en Lyft Californië zijn werknemers

Bron: Lyft

De chauffeurs van taxi-apps Uber en Lyft in de Amerikaanse staat Californië zijn werknemers en geen zelfstandige ondernemers. Dat heeft een rechter in de Amerikaanse staat besloten.

De rechter deed deze uitspraak in een zaak die de staat tegen de twee bedrijven had aangespannen. Californië heeft het al langer voorzien op deze en andere platformbedrijven. De staat nam een wet aan waardoor iedereen die werkt binnen de normale bedrijfsvoering bij een onderneming een werknemer is. Die wet werd door Uber en Lyft overtreden, zo oordeelde de rechter.

Chauffeurs zonder werk

De uitspraak betekent dat alle chauffeurs voor de twee platformen nu recht hebben op overuren, een ziektekostenverzekering en andere dure arbeidsvoorwaarden. Uber en Lyft hebben eerder gezegd dat als de rechter in hun nadeel zou beslissen dat tienduizenden chauffeurs zonder werk zouden komen te zitten. Een ritje in San Francisco zou 30 procent duurder worden, berekende Uber. In dunner bevolkte delen van Californië zou de prijs meer dan verdubbelen. Overigens hebben de bedrijven tien dagen de tijd om beroep aan te tekenen en in die periode hoeven ze nog niets aan hun werkwijze te veranderen.

Bron: ANP

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

42 reacties op “Chauffeurs Uber en Lyft Californië zijn werknemers”

Theo Hofman|11.08.20|12:41

Heeft nog (te) lang geduurd maar het begin van het einde van ubertaxi is er (3x hoera). Nu maar hopen dat de hoogste rechter ook zo een verstandig individu is want dat ze in beroep gaan daar twijfel ik niet aan.

John Van Wissen|12.08.20|19:59

Theo ik denk dat jij je moet verdiepen in meer taxi centrales dan kom je wel terug op je bericht.
Gelukkig heb ik geen boek geschreven anders was jij de eerste die ik het zou geven(gratis)!

Stef Bouwhuis|13.08.20|12:13

De kern blijft dat Uber lage verkoopprijzen oplegt aan zogenaamde zelfstandige ondernemers en vervolgens nog een 15 tot 30% van dit bedrag afroomt. Hetgeen overblijft is geen modaal inkomen. Het is in de bijverdien sfeer. Daarmee wordt de spoeling zo dun dat normale taxibedrijven niet kunnen overleven. Het innoverende wat zij brengen is een app en steeds verspringende verkoopprijzen. Het is schandalig dat dit is toegelaten.

Stef Bouwhuis|13.08.20|12:21

Natuurlijk is de dwang van lokale overheden om zelfstandige taxibedrijven te dwingen in een grotere groep op te gaan niet vergelijkbaar met wat Uber doet. In de oude taxicentrale vorm betaal je voor een werk-verdeel-service en een gezamenlijk marketingplan. Veel taxicentrales veranderden van dienstverlener naar dictators. Wat Uber doet is nog 500% erger. Zij zijn niet alleen dictator, maar veranderen de taximarkt in een onrendabele economische activiteit. Het enige doel: zelf meer afromen.

Stef Bouwhuis|13.08.20|12:27

Wil je beweren dat taxicentrales een slechtere ontwikkeling waren dan wat Uber als prijstechnische marktvernietiger nu doet?

Een goede taxicentrale was gewoon een dienstverlener aan zelfstandige taxi ondernemingen. Natuurlijk zijn daar ook zaken mis gegaan, waarbij zij hier en daar zich ook als eigenaar en baas gingen opstellen. Dus terug naar de dienstverlening!

Roger Kaiser|13.08.20|13:54

Dan zijn tca chauffeurs ook geen zelfstandigen…en andere tto’ers

Roger Kaiser|13.08.20|13:55

Dan zijn tca chauffeurs en andere tto’ers ook geen zelfsfandigen

Bernard Rondeltap|13.08.20|18:26

Waarom bekijken mensen het altijd maar van 1 kant.
En waarom wordt er niet naar de economische/bedrijfsvoering kant gekeken.
Waarschijnlijk zijn de mensen met het afschaffen van de examens vergeten hoe men een bedrijf runt
De werkwijze van uber is efficient ten opzichte van de “veroudere” werkwijze van taxi’s die op standplaatsen staan en daarom niet meer van deze tijd.

Bernard Rondeltap|13.08.20|18:28

Heel logisch gezien moet een taxi van een standplaats 25 euro rekenen, om zijn wachttijd (kan 1 uur zijn) te compenseren, en rekent uber 12,50 hiervoor.
Waarom omdat je bij uber dynamisch bezig ben. En als je 3 keer in een uur langs een standplaats rijdt je meer verdient dan degene die in de wachtrij staat te wachten.
Er zijn genoeg andere partijen die vele malen goedkoper (< 1 euro per km) zijn dan uber maar daar hoor je mensen niet over.

Bernard Rondeltap|13.08.20|18:48

Men blijft hameren op UBER.
Als ik zou willen kan ik een goede boterham verdienen via UBER.
Ik begrijp daarom sommige uitspraken niet van dat men minder verdient dan een vakkenvuller.
Ik zou eerder zeggen dat mensen op een standplaats zo weinig verdienen.
Als je 1 ritje hebt gehad om vervolgens weer achteraan in de rij aan te sluiten om te wachten op een volgende rit wat misschien 2 uur kan duren dan kan ik wel bedenken wat men moet berekenen voor zo’n rit om rendabel te zijn.

John Van Wissen|13.08.20|21:22

Stef bouwhuis, je weet niet waar je over praat ik weet niet waar jij jou informatie van hebt gekregen maar je mag altijd met mij rond de tafel dicuseren dan kan ik jou..persoonlijk uitleggen wat de taxicentrale hebben stukgemaakt en als de TCA zo een goede directeur heeft en dit leest moeten ze even mij mij contact opnemen mijn email sturen johnvwissen@hotmail.com iedereen heeft een eigen vrijwillelige keus waar hij rijdt en verdiend.John van Wissen

John Van Wissen|13.08.20|21:30

Stef bouwhuis 1 vraag waar ben jij bent aangesloten ik rij Uber black al 5 jaar na de TCA mij een email had gestuurd na een fallisement vergunningen 1 miljoen in de wsnp 10 jaar lang ze moesten mij niet en wilde eerst geld zien? Na wsnp??ze vertelde dat er nog wat openstond? Na 10 jaar Ik kreeg nog geld van hun aantoonbaar en toen..o je kan niet bij ons werken weet jij wat ze van mij hebben gestolen….praat jij over Uber slecht??..weet je dat er taxinummers rondrijden..die ik had?

John Van Wissen|14.08.20|15:00

Ik zeg nogmaals dat iedereen zijn eigen keus heeft bij welk bedrijf hij rijdt.
Als iemand zo negatief is ga dan van de taxi het is niet verplicht om chauffeur te spelen. Er zij zat andere dingen maar negativiteit over een bedrijf dat heeft echt geen zin doe gewoon je werk en als je dat niet kan stop dan en hoeven klanten ook niet die verhalen te horen daar zitten ze niet op te wachten die willen van A naar B

Ali Ates|14.08.20|19:59

IK rij zelf ook uber,de ritprijzen zijn af toe Amerikaans ,turks en Nederlands.

Maar ja het mocht van de rechter dus.

Maar als een Patriot had ik liever Nederlands of Turks bedrijf dan die Amerikaanse bedrijf die weg loopt met heel hoop comisie geld.

airport-taxi vervoer|15.08.20|08:34

@ Bernard

‘Als ik zou willen kan ik een goede boterham verdienen via UBER.’

Ja dat willen velen, maar niemand verdient goed via Uber. Behalve het Uber kantoor personeel natuurlijk, maar die worden via Zoom er ook zomaar uit gegooid dus….

Rex Urban|15.08.20|12:56

Uber en Lyft kan het doen, omdat ze goed geautomatiseerd zijn. Of je het leuk vind of niet.
Zolang er geen ambitie in de grote steden is zelf een dergelijk systeem op te zetten zal dat zo blijven.
Koppen bij elkaar en zelf innovatie tonen, dan bespaar je in ieder geval 30% die Lyft of Uber van je afpakt.
Voor €20. per auto per maand heb je zelf een dergelijk systeem, echter dat komt niemand je brengen. De tijd van koetsier’s is reeds lang voorbij ! Je kan niet om innovatie heen.

John Van Wissen|15.08.20|19:55

Bernard, rekensom ..ken je dat…als jij 50.000 omzet hebt betaal jij 9% btw= 4.500 ja!! Je kan nog kosten aftrekken maar dat is in deze zaak niet belangrijk als ik 70.000 uber verdien =9% 6.300 ja toch .maar commissie is 17.500 daarvan terug 21% btw= 3.675 betalen 6.300 rest 2.625 betalen wie betaald minder jij of ik strikvraag blijf jij maar centrale rijden.ach je hebt een goede boekhouder neem ik aan.

Holland Taxi Peter Walgreen|15.08.20|22:51

John,
Jammer dat je zelf iemand de maat neemt maar zelf niet kan rekenen!
Bij € 50.000 is de OB (9%) geen € 4500 maar € 4128.44

Peter Vriens|16.08.20|11:08

Den Haag heeft in 2000 de uitgifte van Taxi vergunningen vrij gegeven en geldig in heel Nederland.
In de meeste grote steden is dat geen succes gebleken.
De lokale besturen proberen deze miskleun op te lossen wat in de afgelopen 20 jaar niet is gelukt.
Zonder enige regulering zal dat ook niet kunnen lukken.
De vraag en aanbod van Taxi’s is om vele redenen, (foute regelgeving) uit evenwicht en daardoor verstoord.
Lyft of Uber verstoord de markt nog extra, vooral door uitbuiting.

Taxi Amsterdam|16.08.20|22:06

Haha best grappig al die reacties. Snapt men het nou nog steeds niet? Jouw mening of jouw bijdrage als kleine ondernemer / zzper dat doet er allang niet meer toe. De grote platforms (kapitalisten) hebben veel overgenomen en dit soort uitspraken werkt precies in hun voordeel want nu krijgen ze groen licht om in 2021 en 2022 wereldwijd al zelf rijdende auto’s in te zetten! Dus voor alle blije en loyale platform rijders: Bedankt voor jullie inzet maar onze autonome wagens nemen het vanaf nu over!!!

Taxi Amsterdam|16.08.20|22:22

Dus na deze uitsprak(en) (die zij natuurlijk al aan zagen komen) gaan de juristen en lobbyisten van dit soort miljarden platforms weer keihard aan het werk om zsm de autonome auto’s gereed te maken om wereldwijd in te zetten. Zij hebben nu met dit soort uitspraken dan ook genoeg juridische argumenten om eerder autonome auto’s in te kunnen zetten dan auto’s met (loondienst) chauffeurs! Dus nogmaals jongens het is niet leuk maar dat krijgen platform rijders binnenkort toch echt te horen!

Bernard Rondeltap|17.08.20|00:08

@ John Van Wissen
Waaruit haal jij vandaan dat ik voor een centrale rij !!!
Je rekensommentje heb ik niet nodig ik kan wel rekenen.
Ik ben een zelfstandige ik rij voor geen enkele centrale en heb daar ook nooit voor gereden.
Ik rij voor Prive, Zakelijke klanten en meerdere platforms en ook voor Uber en Uber eat.
Tijdens de Corona heb ik toch af en toe wat verdient (Risicospreiding) wat heel veel mensen niet kunnen zeggen en zeker de mensen die statisch op een standplaats moeten wachten.

Bernard Rondeltap|17.08.20|00:21

@airport-taxi vervoer
Aan je naam te zien denk ik dat je eerder last hebt van de andere luchthaven platforms, welke voor < 1 euro p/km en 0 euro p/min ritten aanbieden dan van Uber waar iemand nog 1,20 p/km en 0,26 p/min krijgt
Uber draait nog steed 1 a 2 Miljard per kwartaal verlies. Normaal kan dat niet maar zoals TAXI Amsterdam zegt "Data is onbetaalbaar" En ja zelfrijdende auto's (Uber heeft 24000 zelfrijdende Volvo's aangeschaft) Al moet ik nog zien hoe die in Amsterdam kunnen rondrijden

Bernard Rondeltap|17.08.20|00:30

@Peter Vriends
Ik kan je zeggen dat als Uber er niet meer is de reguliere taxi’s niet meer werk zullen krijgen.
Uber heeft een nieuwe bron aangeboord welke de reguliere taxi’s door hun hoge prijzen niet kunnen bedienen. Ik heb in 5 jaar 7000 ritten gereden.
95% van mijn Uber klanten zou nooit een gewone taxi nemen door de hoge prijs
4% Neemt geen gewone taxi meer omdat ze onbeschoft of slecht behandelt zijn.
1% Zou nog wel een reguliere taxi nemen.
Dus Peter in 5 jaar missen taxi’s 70 klanten

Peter Vriens|17.08.20|10:17

@ Bernard.
Ik probeer duidelijk te maken dat er veel te veel Taxi’s zijn.
Door de komst van platforms is dat er niet beter op geworden.
De spoeling is te dun.
Nu worden de Taxi’s nog bemand met chauffeurs, wanneer het zelfrijdende Taxi’s worden heb of krijgen platforms te maken met zelfde probleem van “overbevissing”
Door jou of chauffeurs uit te buiten “lees onkosten” uit te schakelen, verschuift Uber zijn macht naar de zelfrijdende Taxi.
Jij mag dan de hulpbehoevende passagier rijden !

Rex Urban|17.08.20|10:58

De overheid, Pex Langenberg met name , heeft gekozen de taximarkt vrij te geven met o.a. als doel dat door de dan ontstane marktwerking de Taxi tarieven omlaag zouden gaan.
Niets is minder waar gebleken. Ervaring in andere landen gaven ook waarschuwingen, prijzen zijn omhoog gegaan!
Uber heeft geen nieuwe bron aangeboord Bernard, maar probeert de markt te kopen en wijs te maken dat Uber goedkoop is.
Maar hoelang?
Met verliezen als Uber kan iedereen goedkoop vervoer aanbieden.
Wordt Wakker.

Taxi Amsterdam|17.08.20|11:33

Inderdaad wordt wakker allemaal! Dit is een verwachte en misschien wel uitgelokte uitspraak. Mensen vergeten blijkbaar dat dit soort platforms de beste advocaten en juristen hebben. Hun strategie is zo complex en ingewikkeld en ze zijn er al jaren mee bezig en dan hadden ze dit niet zien aankomen? Ajb zeg! En dan heb je nog de lobbyisten. Kijk bijv maar hoe het ging in NL (Neelie Kroes). Met deze (verwachte) uitspraak kunnen zij straks ook met de komst van 5G snel het echte werk gaan doen!

Taxi Amsterdam|17.08.20|11:47

Haha dus het gaat vanaf nu snel jongens. Het is een kwestie van tijd (binnen nu en 2 jaar) dat platform rijders per mail worden bedankt voor hun inzet en dat autonome auto’s het vanaf dan gaan overnemen! Even kijken of diezelfde platform rijders dan nog kunnen ondernemen. Ik roep het al jaren: Rijden voor dat soort platforms is denken aan vandaag en niet aan morgen! Maar wie niet luisteren wil …..! Precies! Ik heb ze gelukkig nooit nodig gehad en zelfs niet in deze huidige ongekende crisis!

Taxi Volendam|17.08.20|14:16

@ Bernard.
Tot 2000 regulering uitgifte van het aantal taxi vergunningen.
Dit was om o.a te voorkomen dat taxi’s onnodig op standplaatsen moeten staan, doordat er weinig werk is.
Het is niet logisch de klant €25-hiervoor te laten betalen, voor €12.50 per uur (Uber) kan niemand rondkomen.
Om dynamisch bezig te zijn moet de marktwerking niet verstoord zijn door in dit geval de Overheid.
Het O.V. is ook “gereguleerd” d.m.v. aanbesteding, kan niet zonder, Taxi ook niet.
De overheid is mede aan zet.

Bernard Rondeltap|18.08.20|14:12

Feit 1: Over een x aantal jaar zijn er zelfrijdende auto die veel chauffeurs voor Taxi’s overbodig maken en zullen er voorlopig nog alleen chauffeurs nodig zijn voor hulpbehoevende klanten ed.

Feit 2: Uber verzameld data (door chauffeurs) om met eigen zelfrijdende auto zo efficient mogelijk te kunnen rijden.

Bernard Rondeltap|18.08.20|14:19

@rex Welke centrale rijdt op de meter voor minder dan het maximum tarief wat door de overheid bepaald is.
Dus hoe kunnen de prijzen nog verder omhoog gaan als ze al maximaal zijn.

@Peter Feit 99% van de uberklanten zou nooit een gewone taxi hebben genomen
Waarom ?.
Gewone taxi’s zijn TE DUUR !!
Die mensen zouden anders met OV,fiets,lopend of eigen auto en dus een totaal ander publiek !!
Dus spoeling te dun ?
Buiten de chauffeurs die mensen oppikken van straat die dat niet mogen.

Bernard Rondeltap|18.08.20|14:26

@taxi volendam
Standplaatsen zijn van voor de jaren 80 toen er nog geen mobiele telefoons waren en men naar een vaste plek toe moest gaan om daar een taxi te krijgen.
Wordt wakker de huidige tijd is mobiel en dynamisch.
Simpel feit ik rij met enige regelmaat langs een standplaats in scheveningen waar op een Zaterdag 40+ Taxi’s staan te wachten op klanten.
Waar ik dan meerdere keren langs rij en dan nog steeds de zelfde taxi’s zie staan maar die dan 10 plaatsen op geschoven zijn.

Bernard Rondeltap|18.08.20|14:32

En als dan zo’n chauffeur een rit heeft gehad van 25 euro en dan weer achteraan in de rij moet gaan staan om vervolgens 2 uur te moeten wachten voor ie weer aan de beurt is wie verdient er dan meer.
Iemand die in 2 uur 1 rit van 25 euro heeft
of
iemand die dynamisch rondrijd en 6 ritten heeft van 7 euro.

Rex Urban|18.08.20|22:09

Bernard,
Alle Taxi centrales in Nederland en ook eigen rijders rijden voor minder als het maximum tarief.
Ook voor hogere tarieven. Het is toegestaan met de klant tarieven af te spreken.
Misschien ben ik niet duidelijk in mijn uitleg geweest: De Overheid had verwacht dat de taxi prijzen gingen dalen door concurrentie na 2000, dat is niet gebeurt.
Wanneer een taxi de hele dag bezet rijdt en niet stilstaat kan die de kost verdienen met lage tarieven. Maar dat werkt niet,
Oorzaak spoeling te dun.

Rex Urban|18.08.20|23:15

Bernard,
Wanneer 40+ Taxi’s allemaal dynamisch gaan rond rijden in Zandvoort, waar komen die klanten dan vandaan ?
Sorry hoor, In de jaren 50 werd er door de Taxi centrales gewerkt met met de mobilofoon.
In vooral de steden werd ook gebruik gemaakt van standplaatsen door eigen rijders.
En op heel veel stations in Nederland en erbuiten zijn nog steeds Taxistandplaatsen.
Door gezamenlijk te automatiseren zijn standplaatsen overbodig te maken.
Het aanbod van Taxi’s wel afstemmen op de vraag !

Taxi Volendam|19.08.20|09:42

@ Bernard
Je schrijft Huidige tijd is mobiel en dynamisch, en dynamisch rondrijden ?
Ben jij er voor dat 4000 Taxi’s in Amsterdam of waar ook allemaal rondjes gaan rijden zoals jij om werk te zoeken?
Dat zal toch veel brandstof, vervuiling en lege k.m. met zich mee brengen.
Dan geef ik echt de voorkeur aan een vergelijkbaar systeem als Lyft of Uber ZELF aan te schaffen.
Maar beslist niet voor uitbuiters te gaan rijden die de tarieven alleen maar verhogen.
Je rekensommetjes kunnen ook beter.

Bernard Rondeltap|20.08.20|00:20

@REX.
Ik bedoel dat eerder op 1 plaats stilstaan niet efficient werkt.
Klanten willen meer on demand een taxi kunnen bestellen.
Ik kom uit de IT en heb dus zicht op de ontwikkelingen.
Waarom is iedereen zo angstig en waarom zien mensen niet dat het wachten op een standplaats niet meer van deze tijd is.
Nogmaals Uber heeft een andere groep klanten geactiveerd de mensen uit het OV die nu een alternatief hebben. GEWONE TAXI’s ZIJN TE DUUR !! Conclusie en FEIT.
Waarom werken lagere tarieven niet

Bernard Rondeltap|20.08.20|00:27

@taxi volendam
Kom op je begrijpt heus wel wat ik bedoel.
Als ik, zo af en toe, nog voor uber rij krijg ik tijdens een rit in een drukke tijd 9 van de 10 keer weer een volgende rit. dit bedoel ik met Dynamisch.
Ik hoef niet terug naar een standplaats om daar, 1 uur 2 uur, in de rij te gaan staan !!
Over lege km gesproken een taxi rijdt toch ook leeg terug naar zijn standplaats !!
rekensommetjes beter. Dit is een voorbeeld uit de praktijk.

Bernard Rondeltap|20.08.20|00:32

De enige wijze waarop UBER concurentie kan krijgen is met een landelijke dekking van een rijders app !!
Verlaging van de prijzen !!.
Maar droom verder dat zal nooit gebeuren aangezien het voor een centrale ‘goedkoper’ is om een eigen app te ontwikkelen.
Ben ik de enige die inziet dat dit nergens op slaat bedrijfstechnisch.
Ik zie het niet gebeuren dat centrales met elkaar zullen gaan samenwerken als ze mekaar nu al niet kunnen uitstaan.

Taxi Volendam|20.08.20|14:14

@ Bernard.
Begrijp jij wat ik bedoel?
Ik probeer duidelijk te maken zelf een systeem aan te te schaffen en geen zaken te doen met uitbuiters zoals Lyft of Uber.
Wanneer alles op en top geautomatiseerd zou zijn, moet vraag en aanbod wel op elkaar afgestemd zijn wil een chauffeur aan een fatsoenlijk salaris komen in een normale arbeidstijd.
Vergunningen reguleren, zoals van 1930 tot 2000 het geval is geweest, is nodig voor een gezonde Taxi markt.

Rex Urban|20.08.20|15:03

Bernard ,
Uber zou concurrentie kunnen krijgen wanneer taxi ondernemers groot of klein zelf bereid zouden zijn €30.-per maand in een eigen app te steken, in plaats van 30 % van hun omzet aan Uber af te staan.
Een landelijke app zal moeilijk zijn om 24 uur per dag binnen redelijke tijd een Taxi beschikbaar te hebben buiten de steden in het hele land.
Je schrijft wel.. Verlaging van de prijzen !!.
Maar hoe met een te veel aan taxi’s.
Dag en nacht in het hele land ? Leg eens uit.

Rex Urban|23.08.20|10:33

Voor deregulering kon je een vergunning kopen wanneer je een bepaalde omzet per uur per taxi kon aantonen d.m.v. een accountantsverklaring. Kwam je niet aan zeg maar 20 gulden per uur, Geen vergunning of uitbreiding.
Dat was of hete naar de economische/bedrijfsvoering kijken Bernard.
Na vrij geven zijn de taxi standplaatsen overvol, de omzetten ver onder de maat en het imago onderuit gegaan door te veel Verg.
20 jaar aanpassingen: dubbel tarief, printers, BCT, TTO”s enz, niets heeft gewerkt.