Rolstoelbus

Vakbond over taxi-cao: Chauffeurs na crisis weer keihard nodig

In de beoogde nieuwe cao Taxivervoer zijn afspraken gemaakt over het behoud van zoveel mogelijk banen in de sector. En waar dat niet kan, zullen mensen worden begeleid naar ander werk. Dat meldt CNV Vakmensen, dat het onderhandelingsresultaat net als FNV en KNV momenteel voorlegt aan de leden.

TaxiPro meldde afgelopen vrijdag al dat dit onderhandelingsresultaat was bereikt. Toen werd bekend dat er een loonsverhoging van 1,5 procent is afgesproken per 1 januari, en dat de regeling voor doorbetaling bij ziekte wordt aangepast. Deze en andere afspraken worden definitief vastgelegd in een nieuwe cao als de leden van de vakbonden en KNV ermee instemmen. Momenteel wordt het onderhandelingsresultaat aan die leden voorgelegd.

Dat de onderhandelende partijen er in deze complexe tijd snel uitkwamen met elkaar, kwam door de wens om elkaar nu niet het vel over de oren te trekken. Zo willen ze samen voor een zo goed mogelijk toekomstperspectief zorgen. De 1,5 procent loon erbij is om te zorgen dat chauffeurs in elk geval niet achteruit gaan in hun koopkracht, terwijl de aangepaste doorbetaling bij ziekte de werkgevers wat meer lucht geeft.

Veel onzekerheid, toch afspraken

Toch waren het geen makkelijke gesprekken, legt Agostino di Giacomo Russo uit. “De taxibranche heeft zwaar te lijden onder de coronacrisis. Veel taxibedrijven hebben een groot deel van hun wagenpark aan de kant gezet en zelfs tijdelijk uit de verzekering gehaald. Tijdelijke contracten zijn op grote schaal niet verlengd. Dit alles zorgt voor veel onzekerheid.”

Daarom is hij blij dat er toch afspraken zijn gemaakt, zoals over de al genoemde loonsverhoging. “En we hebben met de werkgevers afgesproken dat we er alles aan doen om zoveel mogelijk banen in de sector te behouden. Als de crisis achter de rug is, zijn goede chauffeurs weer keihard nodig.” Verder is afgesproken dat werkgevers hun medewerkers zoveel mogelijk in dienst houden. Waar dat niet kan, word ingezet op scholing en begeleiding naar ander werk. Er komt een mobiliteitscentrum om vraag naar en aanbod van chauffeurs bij elkaar te brengen en een rol te spelen bij tijdelijke detachering, binnen of buiten de branche.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

2 reacties op “Vakbond over taxi-cao: Chauffeurs na crisis weer keihard nodig”

Karin Roest|07.10.20|17:22

De taxibranche heeft zwaar te lijden onder de coronacrisis? Ja dat zal best wie niet? Maar ook voor de corona crisis hoorde de chauffeurs niets anders dat ze in zwaar weer zitten. Wat een excuses om het te gebruiken.

Eric van Dulst|08.10.20|21:01

@ Karin Roest,helemaal mee eens. Ik geef hiervoor dan ook geen goedkeuring. Op dit moment heeft Hugo de Jonge aangegeven dat de crises nog minimaal 6 maanden doorgaat. Dat betekent als je een snotje hebt thuis moet blijven met nog steeds die povere uitkering.Pauzes is ook niks aan gedaan. Nog steeds zijn de meeste pauzes geen echte pauze maar worden wel afgetrokken van je salaris.Wordt pakjes bezorger.Dan krijg je tenminste de werktijd betaald.