Regering gaat praten over uitstel van betaling taxiverzekering en taxilease

Daklicht taxi, snelweg. Foto: 36clicks | iStock
De toename in het aantal ritten valt tegen, ondanks NS-staking. Foto: iStock/36clicks

De regering gaat in gesprek met verzekeraars en leasemaatschappijen over uitstel van de maandelijkse betalingen door taxichauffeurs. Daarover is een motie aangenomen van DENK-Tweede Kamerlid Selçuk Öztürk.

De motie gaat deels in op een probleem dat al jaren speelt in de taximarkt, en dan met name onder kleinere bedrijven en zzp’ers. Er zijn intussen nauwelijks nog verzekeraars die deze doelgroep willen verzekeren. De laatste jaren is de sector als geheel namelijk meer schades gaan rijden en voor de verzekeraars is de taximarkt simpelweg te duur geworden. Daardoor zijn de meeste aanbieders afgehaakt en hebben de overgebleven taxiverzekeraars hun premies fors verhoogd en de voorwaarden aangescherpt.

Taxi verliezen

Daar komt nu nog eens bovenop dat veel taxiondernemers door de coronacrisis nauwelijks inkomsten hebben, waardoor ze de maandelijkse lasten voor de verzekering en lease van hun taxi’s eigenlijk niet meer kunnen ophoesten. Hierdoor “dreigen duizenden zelfstandige taxichauffeurs zowel hun verzekering als hun taxi te verliezen”, staat in de motie van Öztürk. Hij vraagt dan ook dat de regering met verzekeraars en leasemaatschappijen gaat praten over uitstel van betaling voor deze zelfstandige chauffeurs en die motie is door de Tweede Kamer aangenomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “Regering gaat praten over uitstel van betaling taxiverzekering en taxilease”

Peter Klercq|11.11.20|12:35

Last ze maar eens gaan lobbyen dat de verzekeringen gelijkgetrokken worden met particulieren. Verzekeraars hebben in de gehele Corona-tijd geen vinger uitgestoken laat staan een hand.

Rach Rachida|11.11.20|14:47

Wat hebben we nou aan een uitstel van betaling?? Dan komen we nog meer in de schulden! Verlaging van die belachelijk hoge premie, dat hebben we nodig! Al helemaal nu er zo weinig kilometers worden gemaakt, is dit heel oneerlijk.

Damir|11.11.20|18:20

Helemaal met u eens Rachida!…

Esther Gruppen|12.11.20|11:53

Rach RAchida…. eens !! Ik doe de admin van vele taxi zzp-ers en ze zitten echt allemaal in zwaar weer.
Lease Mercedes Benz had 4 maanden de lease verlengt, daarbij wel extra rente in rekening gebracht. Maar het gaf wel lucht. Ik heb mijn cliënten geadviseerd om wat anders erbij te gaan doen. Ook als zzp-er. De bouw heeft veel mensen nodig, de zorg heeft mensen nodig.

Esther Gruppen|12.11.20|11:53

De tozo 1 2 3 en TOGS TVL en bedrijfskrediet biedt wel lucht, maar niks is bekend om hoe gaan ze berekenen of ze dit mogen houden ( bedrijfskrediet 10500 moet terug, dat is bekend) . Afschrijving auto… wordt dat meegenomen met de berekening? Lease.. rente… verzekering.. telkosten… admin… overige abonnementen..
@taxipro.. schrijf hier eens een artikel over…. zodat de zzp-ers meer duidelijkheid krijgen.

Ik wens alle zzp-ers sterkte toe.

S O|12.11.20|12:16

Niemand die wat doet aan die hoge taxi verzekeringen, onbegrijpelijk.
We gaan steeds dieper zakken en niemand weet hoe lang het nog duurt. Sterkte allemaal!

Taxi Volendam|12.11.20|15:55

Waarom niet naar het bonus-malussysteem kijken.
De brokkenmakers laten betalen, zo eenvoudig is het eigenlijk.

Ali Kadour|12.11.20|17:38

Nou ik lease ook taxi van leaseplan en ik moet elke maand 1000 euro ophoesten en als niet wordt betaald dan beginnen ze gelijk met brieven en dreigement taxi inleveren is moeilijk tijd en ze willen ook geen uitstel of tijdelijk korting geven . Als zo blíjft zzp’ers gaan echt naar faillissement. Sterkte voor iedereen.

Taxi Amsterdam|13.11.20|18:57

Lekker makkelijk om je betaalprobleem bij de leasemaatschappij te leggen Ali. Ze hebben mij aan het begin van het jaar 6 maanden korting aangeboden die me ruimte heeft gegeven vooruit te denken. Als zzp’er zal ik mijn eigen boontjes moeten doppen en vooral zelf met een oplossing moeten komen voor mij eigen probleem. Ik ben het eens met Esther Gruppen, kijk eens naar werk in de zorg of de bouw waar je WEL je centen kan verdienen ipv je leasemaatschappij de schuld te geven.

Marco Vd Heijden|14.11.20|11:34

Meer schades dat moet per bedrijf bekeken worden en dan de premies aanpassen .
Mijn bedrijf zit op de hoogste tredes van de schadevrije jaren . Al jaren geen schades gereden en dit met 7 voertuigen. Dus ja de premie mag best naar beneden

Taxi Volendam|16.11.20|09:45

Alleen uitstel van betalen “symptoombestrijding” zal niet werken.
Het Taxibeleid van de afgelopen 20 jaar rammelt aan alle kanten.
De Overheid zal moeten helpen de branche te saneren tot een redelijk aantal vergunninghouders die er de kost op een normale manier mee kunnen verdienen.
Grote ondernemers kapen de belangrijke aanbestedingen weg.
De rest is vogelvrij en wordt nagezeten door ilt, die kijkt of ze niet te lang rijden om daar iets mee te verdienen, met gebruikmaking van drogredenen.

Regering gaat praten over uitstel van betaling taxiverzekering en taxilease | TaxiPro

Regering gaat praten over uitstel van betaling taxiverzekering en taxilease

Daklicht taxi, snelweg. Foto: 36clicks | iStock
De toename in het aantal ritten valt tegen, ondanks NS-staking. Foto: iStock/36clicks

De regering gaat in gesprek met verzekeraars en leasemaatschappijen over uitstel van de maandelijkse betalingen door taxichauffeurs. Daarover is een motie aangenomen van DENK-Tweede Kamerlid Selçuk Öztürk.

De motie gaat deels in op een probleem dat al jaren speelt in de taximarkt, en dan met name onder kleinere bedrijven en zzp’ers. Er zijn intussen nauwelijks nog verzekeraars die deze doelgroep willen verzekeren. De laatste jaren is de sector als geheel namelijk meer schades gaan rijden en voor de verzekeraars is de taximarkt simpelweg te duur geworden. Daardoor zijn de meeste aanbieders afgehaakt en hebben de overgebleven taxiverzekeraars hun premies fors verhoogd en de voorwaarden aangescherpt.

Taxi verliezen

Daar komt nu nog eens bovenop dat veel taxiondernemers door de coronacrisis nauwelijks inkomsten hebben, waardoor ze de maandelijkse lasten voor de verzekering en lease van hun taxi’s eigenlijk niet meer kunnen ophoesten. Hierdoor “dreigen duizenden zelfstandige taxichauffeurs zowel hun verzekering als hun taxi te verliezen”, staat in de motie van Öztürk. Hij vraagt dan ook dat de regering met verzekeraars en leasemaatschappijen gaat praten over uitstel van betaling voor deze zelfstandige chauffeurs en die motie is door de Tweede Kamer aangenomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “Regering gaat praten over uitstel van betaling taxiverzekering en taxilease”

Peter Klercq|11.11.20|12:35

Last ze maar eens gaan lobbyen dat de verzekeringen gelijkgetrokken worden met particulieren. Verzekeraars hebben in de gehele Corona-tijd geen vinger uitgestoken laat staan een hand.

Rach Rachida|11.11.20|14:47

Wat hebben we nou aan een uitstel van betaling?? Dan komen we nog meer in de schulden! Verlaging van die belachelijk hoge premie, dat hebben we nodig! Al helemaal nu er zo weinig kilometers worden gemaakt, is dit heel oneerlijk.

Damir|11.11.20|18:20

Helemaal met u eens Rachida!…

Esther Gruppen|12.11.20|11:53

Rach RAchida…. eens !! Ik doe de admin van vele taxi zzp-ers en ze zitten echt allemaal in zwaar weer.
Lease Mercedes Benz had 4 maanden de lease verlengt, daarbij wel extra rente in rekening gebracht. Maar het gaf wel lucht. Ik heb mijn cliënten geadviseerd om wat anders erbij te gaan doen. Ook als zzp-er. De bouw heeft veel mensen nodig, de zorg heeft mensen nodig.

Esther Gruppen|12.11.20|11:53

De tozo 1 2 3 en TOGS TVL en bedrijfskrediet biedt wel lucht, maar niks is bekend om hoe gaan ze berekenen of ze dit mogen houden ( bedrijfskrediet 10500 moet terug, dat is bekend) . Afschrijving auto… wordt dat meegenomen met de berekening? Lease.. rente… verzekering.. telkosten… admin… overige abonnementen..
@taxipro.. schrijf hier eens een artikel over…. zodat de zzp-ers meer duidelijkheid krijgen.

Ik wens alle zzp-ers sterkte toe.

S O|12.11.20|12:16

Niemand die wat doet aan die hoge taxi verzekeringen, onbegrijpelijk.
We gaan steeds dieper zakken en niemand weet hoe lang het nog duurt. Sterkte allemaal!

Taxi Volendam|12.11.20|15:55

Waarom niet naar het bonus-malussysteem kijken.
De brokkenmakers laten betalen, zo eenvoudig is het eigenlijk.

Ali Kadour|12.11.20|17:38

Nou ik lease ook taxi van leaseplan en ik moet elke maand 1000 euro ophoesten en als niet wordt betaald dan beginnen ze gelijk met brieven en dreigement taxi inleveren is moeilijk tijd en ze willen ook geen uitstel of tijdelijk korting geven . Als zo blíjft zzp’ers gaan echt naar faillissement. Sterkte voor iedereen.

Taxi Amsterdam|13.11.20|18:57

Lekker makkelijk om je betaalprobleem bij de leasemaatschappij te leggen Ali. Ze hebben mij aan het begin van het jaar 6 maanden korting aangeboden die me ruimte heeft gegeven vooruit te denken. Als zzp’er zal ik mijn eigen boontjes moeten doppen en vooral zelf met een oplossing moeten komen voor mij eigen probleem. Ik ben het eens met Esther Gruppen, kijk eens naar werk in de zorg of de bouw waar je WEL je centen kan verdienen ipv je leasemaatschappij de schuld te geven.

Marco Vd Heijden|14.11.20|11:34

Meer schades dat moet per bedrijf bekeken worden en dan de premies aanpassen .
Mijn bedrijf zit op de hoogste tredes van de schadevrije jaren . Al jaren geen schades gereden en dit met 7 voertuigen. Dus ja de premie mag best naar beneden

Taxi Volendam|16.11.20|09:45

Alleen uitstel van betalen “symptoombestrijding” zal niet werken.
Het Taxibeleid van de afgelopen 20 jaar rammelt aan alle kanten.
De Overheid zal moeten helpen de branche te saneren tot een redelijk aantal vergunninghouders die er de kost op een normale manier mee kunnen verdienen.
Grote ondernemers kapen de belangrijke aanbestedingen weg.
De rest is vogelvrij en wordt nagezeten door ilt, die kijkt of ze niet te lang rijden om daar iets mee te verdienen, met gebruikmaking van drogredenen.