‘Na einde coronasteun dreigt harde klap voor taxibedrijven’

FNV Taxi kwam in 2020 voor uitdagingen te staan die niet met de aanstaande jaarwisseling opeens zullen verdwijnen. Minke Jansma blikt terug op een jaar waarin de moeilijke situatie van de taxisector nog eens vele malen sterker in de schijnwerpers kwam te staan.

Jansma gaat in gesprek met TaxiPro TV onder meer in op de diverse coronasteunmaatregelen, en meer in het bijzonder het grotendeels doorbetalen van uitgevallen doelgroepenvervoer. Mede daardoor ziet zij in de sector nog relatief veel continuïteit. Maar de branche heeft de afgelopen maanden ook duidelijk proberen te maken dat er andere afspraken moeten komen tussen vervoerders en opdrachtgevers, bijvoorbeeld als het gaat om risicoverdeling. Die boodschap klinkt al jaren, en door de coronacrisis weer extra luid.

Stoppen met aanbesteden op prijs

“Maar die boodschap is bij veel opdrachtgevers nog niet aangekomen”, stelt Jansma. “Als ik zie wat voor aanbestedingen er worden gepubliceerd, waarbij de prijs nog steeds leidend is, dan vrees ik dat zulke opdrachtgevers er weinig van geleerd hebben. En de rekening van deze crisis moet straks ook worden betaald, voor een deel door diezelfde opdrachtgevers. Dus dat kan voor nog meer druk zorgen op de aanbestedingen in het sociaal domein. Als we de zorgketen inclusief vervoer overeind willen houden, moeten we in elk geval stoppen met aanbestedingen die alleen over de prijs gaan, en niet over de kwaliteit die geleverd moet worden.”

Een ander punt van zorg voor FNV Taxi zijn de al genoemde steunmaatregelen, zoals de NOW. Die houden de bedrijven nu overeind, maar veel vervoerders zullen vroeg of laat een deel van de ontvangen steun moeten terugbetalen. “En ook de uitgestelde belastingen moeten straks betaald worden. Als de steun stopt en het stof neerdaalt, zullen veel taxiondernemers alsnog besluiten de stekker uit hun bedrijf te trekken. Als er geen goed plan voor de afbouw en terugbetaling van de steun komt, zullen met name de bedrijven die er al wat slechter voor stonden daar een te harde klap van krijgen.”

Onder bijstandsniveau

Coronasteun is er ook voor de vele duizenden zzp’ers in de straattaximarkt. Maar, zo stelt Jansma: “In mijn ogen is die steun absoluut niet genoeg om de doorlopende kosten te dekken. Veel zzp’ers in de taxibranche zitten qua inkomen momenteel onder het bijstandsniveau. Wij hebben altijd gepleit voor een soort crisisinkomen om in elk geval de vaste lasten van zowel werknemers als zzp’ers te dekken. Als ik hoor van chauffeurs die hun hypotheek niet kunnen betalen, die hun kinderen naar hun ouders brengen omdat ze zelf geen boodschappen voor ze kunnen doen, dan vind ik dat heel zorgelijk.”

In het interview met TaxiPro TV gaat Minke Jansma verder op deze en andere zaken in. Daarbij komt ook onder meer de nieuwe cao aan bod die op 1 januari van kracht wordt. Bekijk het interview in de onderstaande video of op YouTube.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Na einde coronasteun dreigt harde klap voor taxibedrijven’ | TaxiPro

‘Na einde coronasteun dreigt harde klap voor taxibedrijven’

FNV Taxi kwam in 2020 voor uitdagingen te staan die niet met de aanstaande jaarwisseling opeens zullen verdwijnen. Minke Jansma blikt terug op een jaar waarin de moeilijke situatie van de taxisector nog eens vele malen sterker in de schijnwerpers kwam te staan.

Jansma gaat in gesprek met TaxiPro TV onder meer in op de diverse coronasteunmaatregelen, en meer in het bijzonder het grotendeels doorbetalen van uitgevallen doelgroepenvervoer. Mede daardoor ziet zij in de sector nog relatief veel continuïteit. Maar de branche heeft de afgelopen maanden ook duidelijk proberen te maken dat er andere afspraken moeten komen tussen vervoerders en opdrachtgevers, bijvoorbeeld als het gaat om risicoverdeling. Die boodschap klinkt al jaren, en door de coronacrisis weer extra luid.

Stoppen met aanbesteden op prijs

“Maar die boodschap is bij veel opdrachtgevers nog niet aangekomen”, stelt Jansma. “Als ik zie wat voor aanbestedingen er worden gepubliceerd, waarbij de prijs nog steeds leidend is, dan vrees ik dat zulke opdrachtgevers er weinig van geleerd hebben. En de rekening van deze crisis moet straks ook worden betaald, voor een deel door diezelfde opdrachtgevers. Dus dat kan voor nog meer druk zorgen op de aanbestedingen in het sociaal domein. Als we de zorgketen inclusief vervoer overeind willen houden, moeten we in elk geval stoppen met aanbestedingen die alleen over de prijs gaan, en niet over de kwaliteit die geleverd moet worden.”

Een ander punt van zorg voor FNV Taxi zijn de al genoemde steunmaatregelen, zoals de NOW. Die houden de bedrijven nu overeind, maar veel vervoerders zullen vroeg of laat een deel van de ontvangen steun moeten terugbetalen. “En ook de uitgestelde belastingen moeten straks betaald worden. Als de steun stopt en het stof neerdaalt, zullen veel taxiondernemers alsnog besluiten de stekker uit hun bedrijf te trekken. Als er geen goed plan voor de afbouw en terugbetaling van de steun komt, zullen met name de bedrijven die er al wat slechter voor stonden daar een te harde klap van krijgen.”

Onder bijstandsniveau

Coronasteun is er ook voor de vele duizenden zzp’ers in de straattaximarkt. Maar, zo stelt Jansma: “In mijn ogen is die steun absoluut niet genoeg om de doorlopende kosten te dekken. Veel zzp’ers in de taxibranche zitten qua inkomen momenteel onder het bijstandsniveau. Wij hebben altijd gepleit voor een soort crisisinkomen om in elk geval de vaste lasten van zowel werknemers als zzp’ers te dekken. Als ik hoor van chauffeurs die hun hypotheek niet kunnen betalen, die hun kinderen naar hun ouders brengen omdat ze zelf geen boodschappen voor ze kunnen doen, dan vind ik dat heel zorgelijk.”

In het interview met TaxiPro TV gaat Minke Jansma verder op deze en andere zaken in. Daarbij komt ook onder meer de nieuwe cao aan bod die op 1 januari van kracht wordt. Bekijk het interview in de onderstaande video of op YouTube.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.