Controle ILT

Meer taxichauffeurskaarten geschorst in 2020

In 2020 zijn 58 taxichauffeurskaarten geschorst omdat de chauffeur in kwestie een ernstige overtreding had begaan of werd verdacht van een misdrijf. Dat is een forse stijging, want in 2019 werden er 27 chauffeurskaarten geschorst en het jaar daarvoor 21. 

Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Nederland telt volgens de toezichthouder zo’n 68.000 taxichauffeurs, waarvan er dus 58 hun chauffeurskaart geschorst zagen worden. Dat gebeurt als de chauffeur een ernstige overtreding heeft begaan of wordt verdacht van een misdrijf. Door de kaart te schorsen, kunnen zij tot nader order hun werk niet doen. Wel kunnen ze tegen de schorsing bezwaar aantekenen en een nieuwe Verklaring Omtrent Gedrag aanvragen. Als de chauffeur die VOG krijgt, kan bij Kiwa een nieuwe chauffeurskaart worden aangevraagd.

Verbeterde uitwisseling van informatie

Dat het aantal schorsingen ten opzichte van 2018 en 2019 zo is toegenomen, komt mede door de samenwerking met de politie. “Eén van de redenen dat het aantal schorsingen is gestegen, is de verbeterde informatie-uitwisseling tussen de ILT en de politie, en in het bijzonder de politie Amsterdam”, meldt de ILT.

“Bij misdrijven die relevant zijn voor de uitoefening van het beroep van taxichauffeur, krijgt de ILT een melding van de politie. Het gaat hier om bijvoorbeeld diefstal, rijden onder invloed, mishandeling en zedenmisdrijven. Na een melding schorst de ILT de chauffeurskaart direct, om te voorkomen dat deze persoon nog langer taxivervoer verricht. Hierbij doet het er niet toe of het misdrijf tijdens de taxiwerkzaamheden van de chauffeur heeft plaatsgevonden.”

Verder ontvangt de ILT via het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG) een melding als taxichauffeurs niet langer een VOG kunnen krijgen omdat sprake is van een relevant strafbaar feit. Ook dat is een reden om de chauffeurskaart te schorsen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia. Binnen dat team is hij de vaste redacteur van Infrasite.nl.

3 reacties op “Meer taxichauffeurskaarten geschorst in 2020”

Ton van Dalfsen|19.01.21|12:37

De KGB van de taxi, touringcar en truckchauffeurs

Albert de Bruin|19.01.21|14:03

Andere niet professionele vervoerders (betaalde) vrijwilligers (ANWB Automaatje) hebben hier geen last van, zij ontspringen overal de dans voor het sociaal economisch belang van de overheid. Maar goed dat bij ons zo de rotte appels er uit gehaald worden.

Ton van Dalfsen|19.01.21|16:52

Voor alle duidelijkheid: Van mij mogen ze bij ons ook de rotte appels uithalen. Echter privé is wat anders. Daar heb je je privacy voor. Is wettelijk geregeld.
Ook de hotel shuttle e.d. mogen ze van mij aanpakken. Hotels zeggen dat het gratis is. Maar dat is niet zo. Niemand doet wat gratis. Een echte ondernemer, ook hotels zullen het moeten verhalen op de gasten/klanten. Anders ben je geen goede ondernemer/hotel eigenaar. Ik ken hotels die aan de klanten geld vragen.