Vrouw met mondkapje. Foto: iStock / torwai

Stukje lopen maakt deeltaxi efficiënter

Vrouw met mondkapje. Foto: iStock / torwai (onbeperkt gebruik)

Uit onderzoek van de TU Delft blijkt dat het delen van een taxi efficiënter wordt als er ophaal- en afleverlocaties worden gebruikt en als passagiers een klein stukje van het traject lopen. Hiervoor is een dataset van circa 10.000 taxiritten in Manhattan geanalyseerd. 

Hoofdonderzoeker Javier Alonso-Mora van TU Delft legt op het nieuwsplatform van de universiteit uit dat diensten als Uber en Lyft grootschalige afstemming tussen voertuigen en gebruikers mogelijk maken. “Hoewel deze systemen van mobiliteit op aanvraag efficiënter zijn dan traditionele taxisystemen, is de kans op opstoppingen ook groter”, aldus Alonso-Mora. Sommige ritten die ook met het openbaar vervoer konden worden gemaakt, worden namelijk uitgevoerd door kleinere en niet-gedeelde voertuigen. 

Zogenoemde ridesharing-systemen werden voorgesteld als oplossing voor het verminderen van files. Verschillende passagiers die deels dezelfde route afleggen delen hierbij een voertuig. Hoofdauteur Andrés Fielbaum vertelt dat dit echter vertraging kan opleveren voor de gebruikers, omdat voertuigen soms lange omwegen moeten maken. Dit probleem doet zich niet voor bij traditioneel openbaar vervoer, waarbij passagiers zelf naar de route van het voertuig gaan in plaats van andersom.

Minder afwijzingen en files

Volgens Fielbaum kan dit idee ook toegepast worden op ridesharing, als je kiest voor ophaal- en afleverlocaties waar sommige passagiers naartoe moeten lopen. Deze aanpak hebben zij getest met een bestaande dataset van een representatief uur taxiritten in Manhattan, bestaande uit 9.970 aanvragen. 

Er werd aangetoond dat wanneer mensen gemiddeld genomen een klein stukje te voet afleggen, de algehele prestaties van het systeem significant verbeteren. Het aantal afwijzingen bleek te dalen met 80 procent en in meer dan 10 procent van de gevallen zorgt het ook voor minder files. Fielbaum merkt daarbij op dat in de experimenten minder dan 40 procent van de gebruikers een stukje hoefde te lopen. Als de gegevens worden vergeleken met de bestaande OV-systemen, blijkt dat mensen ook minder ver hoeven te lopen.

Relatie OV en deeltaxi

Alonso-Mora legt uit dat er nog relevante onderzoeksuitdagingen zijn voor de toekomst. Zo is het volgens hem mogelijk om methoden te ontwerpen om de plek van de ophaal- en afleverlocaties te bepalen. Ook de relatie tussen deeltaxi’s en het openbaar vervoer wordt gezien als cruciaal aspect dat moet worden onderzocht als het gaat om de toekomst van deze vervoersystemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Stukje lopen maakt deeltaxi efficiënter | TaxiPro
Vrouw met mondkapje. Foto: iStock / torwai

Stukje lopen maakt deeltaxi efficiënter

Vrouw met mondkapje. Foto: iStock / torwai (onbeperkt gebruik)

Uit onderzoek van de TU Delft blijkt dat het delen van een taxi efficiënter wordt als er ophaal- en afleverlocaties worden gebruikt en als passagiers een klein stukje van het traject lopen. Hiervoor is een dataset van circa 10.000 taxiritten in Manhattan geanalyseerd. 

Hoofdonderzoeker Javier Alonso-Mora van TU Delft legt op het nieuwsplatform van de universiteit uit dat diensten als Uber en Lyft grootschalige afstemming tussen voertuigen en gebruikers mogelijk maken. “Hoewel deze systemen van mobiliteit op aanvraag efficiënter zijn dan traditionele taxisystemen, is de kans op opstoppingen ook groter”, aldus Alonso-Mora. Sommige ritten die ook met het openbaar vervoer konden worden gemaakt, worden namelijk uitgevoerd door kleinere en niet-gedeelde voertuigen. 

Zogenoemde ridesharing-systemen werden voorgesteld als oplossing voor het verminderen van files. Verschillende passagiers die deels dezelfde route afleggen delen hierbij een voertuig. Hoofdauteur Andrés Fielbaum vertelt dat dit echter vertraging kan opleveren voor de gebruikers, omdat voertuigen soms lange omwegen moeten maken. Dit probleem doet zich niet voor bij traditioneel openbaar vervoer, waarbij passagiers zelf naar de route van het voertuig gaan in plaats van andersom.

Minder afwijzingen en files

Volgens Fielbaum kan dit idee ook toegepast worden op ridesharing, als je kiest voor ophaal- en afleverlocaties waar sommige passagiers naartoe moeten lopen. Deze aanpak hebben zij getest met een bestaande dataset van een representatief uur taxiritten in Manhattan, bestaande uit 9.970 aanvragen. 

Er werd aangetoond dat wanneer mensen gemiddeld genomen een klein stukje te voet afleggen, de algehele prestaties van het systeem significant verbeteren. Het aantal afwijzingen bleek te dalen met 80 procent en in meer dan 10 procent van de gevallen zorgt het ook voor minder files. Fielbaum merkt daarbij op dat in de experimenten minder dan 40 procent van de gebruikers een stukje hoefde te lopen. Als de gegevens worden vergeleken met de bestaande OV-systemen, blijkt dat mensen ook minder ver hoeven te lopen.

Relatie OV en deeltaxi

Alonso-Mora legt uit dat er nog relevante onderzoeksuitdagingen zijn voor de toekomst. Zo is het volgens hem mogelijk om methoden te ontwerpen om de plek van de ophaal- en afleverlocaties te bepalen. Ook de relatie tussen deeltaxi’s en het openbaar vervoer wordt gezien als cruciaal aspect dat moet worden onderzocht als het gaat om de toekomst van deze vervoersystemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.