KLM stap terug op gebied van duurzaamheid: crewvervoer van elektrisch naar diesel

Terwijl er op de opstelstrook bij Schiphol sinds 1 juni alleen nog uitstootvrije taxi’s welkom zijn, zet KLM vooralsnog juist een stap achteruit op het gebied van duurzaamheid. Het vervoer van het cabinepersoneel wordt momenteel niet meer met elektrische voertuigen, maar alleen met dieseltaxi’s uitgevoerd. Dit leidt tot veel ophef binnen de taxibranche die te maken heeft met steeds strengere duurzaamheidseisen.

Het was al langere tijd duidelijk dat er vanaf 1 juni op de opstelstrook bij Schiphol (de A-baan) alleen nog uitstootvrije taxi’s toegelaten zouden worden. Corona gooide echter roet in het eten voor veel taxiondernemers die Schipholvervoer aanbieden. Doordat het luchtverkeer grotendeels stil kwam te liggen, zagen zij hun inkomsten fors kelderen. Het investeren in een duurzaam voertuig was daardoor voor velen niet haalbaar. Toch gaf Schiphol geen gehoor aan hun oproep om de regel uit te stellen tot het luchtverkeer grotendeels zou zijn hersteld.

KLM lijkt echter minder streng te zijn op dit gebied. Het vervoer van het cabinepersoneel van en naar de luchthaven werd altijd voor de helft elektrisch uitgevoerd en in coronatijd zelfs alleen met de elektrische taxi’s van Travel Electric, totdat Dryffus Taxi Services werd aangesteld als hoofdaannemer. Sindsdien worden de ritten enkel met dieseltaxi’s door taxibedrijf Marcus uitgevoerd.

Niet op de hoogte van nieuwe aanbesteding

Wouter Deelman, directeur van Travel Electric, legt desgevraagd uit dat het volledig elektrische taxibedrijf al sinds 2012 het vervoer van het cabinepersoneel uitvoert in opdracht van hoofdaannemer Sodexo. “Dit hebben wij altijd met plezier gedaan, en vanaf het begin al met elektrische voertuigen.” Het bedrijf had hier dan ook graag mee doorgegaan, maar was er niet van op de hoogte gesteld dat het vervoer in 2019 opnieuw zou worden aanbesteed door KLM.

Pas in de finale van het selectieproces kreeg het bedrijf hoogte van de aanbestedingsprocedure. “Omdat de finaleselectie al was gemaakt, waren wij te laat om ons aanbod in te dienen.” Nadat bekend werd dat Dryffus Taxi Services uit de bus was gekomen als winnaar, besloot Deelman direct contact op te nemen met zowel de vervoerder als KLM. “Wij hebben aangegeven dat wij graag door zouden willen gaan met het uitvoeren van de ritten, zo nodig als onderaannemer van Dryffus.”

Voorstel om slim kosten te besparen

Daarnaast geeft Deelman aan dat hij beide partijen heeft gewezen op de mogelijkheden om via Travel Electric slim kosten te besparen voor dit vervoer. De directeur heeft voorgesteld om Mobility as a Service (MaaS) in te zetten. “De essentie van de CAO van het cabinepersoneel is dat er alleen onder bepaalde omstandigheden gebruik mag worden gemaakt van een taxi. In andere gevallen moeten medewerkers gebruikmaken van het openbaar vervoer of andere vervoersopties. Deze verschillende opties zijn in een MaaS-app goed te combineren.” 

Deelman geeft aan dat KLM hier tot zijn spijt op antwoordde dat het hoofdstuk al afgesloten was en dat zij hier verder niet op wilden ingaan. Ook vanuit Dryffus kwam geen inhoudelijke reactie. Al snel bleek dat Taxi Marcus als onderaannemer het vervoer van het cabinepersoneel had overgenomen en zou gaan uitvoeren met dieseltaxi’s. “Kennelijk was duurzaamheid geen doorslaggevend criterium in de aanbesteding”, stelt Deelman. 

Een stap terug richting vervuiling

Het nieuws leidde tot veel verontwaardiging vanuit de taxibranche. Veel zelfstandige taxichauffeurs balen, stelt een zelfstandig chauffeur die Schipholvervoer aanbiedt. “Wij zijn door Schiphol gepusht en geforceerd om te investeren in een duurzaam voertuig, omdat wij anders niet meer op de opstelstrook toegelaten zouden worden. Dit is zeker niet iedereen gelukt en degenen die het wel is gelukt hebben het veelal financieel zwaar. Het is dan ook moeilijk om te horen dat het cabinepersoneel van zo’n grote luchtvaartmaatschappij iets verderop wel met dieselvoertuigen van en naar Schiphol mag worden gereden.” 

De verontwaardiging komt niet alleen vanuit de taxiondernemers die actief zijn bij Schiphol, maar ook vanuit taxichauffeurs elders in Nederland. Zo stelt Erwin van Eekhout, zelfstandig chauffeur bij Taxicentrale Eltax, dat hij al in 2016 heeft geïnvesteerd in een elektrisch voertuig. Buiten het feit dat hij meeleeft met zijn collega’s op Schiphol, geeft hij aan dat hij het zorgelijk vindt dat KLM als multinational hiermee in zijn ogen ‘een stap achteruit’ zet. “Ze gaan weer terug richting vervuiling, en dat kan gewoon niet.” 

‘Vertraging in plannen om elektrisch te rijden vervelend’

In een reactie beweert KLM dat zij de autodienst hebben uitgezet bij meerdere potentiële leveranciers. “KLM is niet aanbestedingsplichtig, dus vandaar dat de tender niet openbaar is gemaakt.” Daarbij benadrukt de luchtvaartmaatschappij dat duurzaamheid wél een belangrijke rol heeft gespeeld in het aanbestedingsproces. “Het bedrijf dat het crewvervoer gaat uitvoeren is in transitie naar elektrisch rijden. Naar verwachting komen de eerste elektrische auto’s binnenkort in het wagenpark.”

KLM stelt dat dit door de coronacrisis later is dan gepland, waardoor er op dit moment nog met dieselauto’s wordt gereden. “KLM heeft begrip voor de situatie waarin het taxibedrijf verkeert als gevolg van COVID-19 en vindt vertraging in het uitvoeren van de plannen om elektrisch te rijden vervelend, maar dit is vooralsnog geen reden om de samenwerking op te zeggen.” Schiphol reageert aanvullend dat de luchthaven aan het gebruik van openbare wegen, in tegenstelling tot de opstelstrook, geen gebruiksvoorwaarden kan stellen.

Travel Electric nog steeds bereid

Voor Deelman is het tot op heden niet duidelijk waarom Travel Electric niet is benaderd voor dit vervoer. Aan de prijs kan het volgens hem niet liggen. “Wij hadden al scherpe prijzen en daarbij hebben we met een businesscase laten zien aanzienlijke bedragen kunnen worden bespaard door ritten van cabinepersoneel te combineren.” De beslissing om het contract op te zeggen met Sodexo is al in de loop van 2020 gemaakt, maar het contract met Travel Electric is door Sodexo pas per 1 april stopgezet.

Deelman benadrukt dat zijn bedrijf nog steeds bereid is om voor KLM te rijden en om in gesprek te gaan met Dryffus. 

Lees ook:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “KLM stap terug op gebied van duurzaamheid: crewvervoer van elektrisch naar diesel”

Mike Hendriks|10.06.21|11:36

en dan te bedenken dat taxi marcus het niet goedkoper doet…