Agostino di Giacomo Russo, CNV

CNV: ‘Taxi-cao moet nu écht beter om vakmensen te behouden’ 

Flexwerkers in de taxibranche hebben de zwaarste klappen gehad tijdens de coronacrisis. Ze werden snel ontslagen en keren nu ze weer nodig zijn niet terug, aldus Agostino di Giacomo Russo van vakbond CNV. Hij wijst de gebrekkige cao Taxivervoer aan als oorzaak van deze situatie.

In een terugblik op de afgelopen anderhalf jaar vertelt de vakbondsbestuurder dat het snelle ontslag van de vele flexwerkers hem erg is bijgebleven. Zij zijn vaak werk gaan zoeken in andere sectoren. Hierdoor is het probleem dat volgens hem al langer speelde nog duidelijker geworden: de taxibranche staat niet bij iedereen bekend als een aantrekkelijke branche om in te werken.

“De lonen zijn niet zo hoog en vaak is het binnen bedrijven slecht geregeld met roosters. Je hoort over het algemeen kort van tevoren wanneer je moet werken en soms krijg je overdag flinke onderbrekingen in je werktijd. Daarbij worden er soms – hoewel dat niet mag – correcties gedaan op gewerkte uren door werkgevers.” Corona heeft de gevolgen hiervan volgens hem vergroot. “Ik kan me voorstellen dat mensen niet terugkeren als in een andere branche zijn gaan werken waar deze zaken beter geregeld zijn.”

Om de branche weer aantrekkelijk te maken zou de cao volgens Di Giacomo Russo allereerst op meerdere vlakken verbeterd moeten worden. De onderhandelingen tussen CNV, FNV en brancheorganisatie KNV hierover zijn momenteel in volle gang. “CNV zet hierbij in op een betere beloning, duidelijke afspraken over roosters en  verloonde tijd. Het moet duidelijk zijn hoe het zit met werktijden en welke uren je als chauffeur uitbetaald krijgt.”

Druk op roosters verminderen

Verder wil CNV dat de cao op het gebied van scholing, ontwikkeling en loopbaanplanning steviger wordt. Op die manier wordt er volgens de vakbondsbestuurder een aantrekkelijker pakket aan arbeidsvoorwaarden gecreëerd. Uiteindelijk kan dit positieve gevolgen hebben voor werkgevers die nu moeilijk aan taxichauffeurs komen en voor de chauffeurs die nog wel binnen een bedrijf werken. “De druk op de roosters die door tekorten is ontstaan kan hierdoor verminderen.”

Omdat veel van het contractvervoer structureel werk is, zouden verder flexibele contracten meer plaats moeten maken voor vaste contracten. “Als er kinderen naar school gebracht moeten worden met het leerlingenvervoer en ouderen met het Valysvervoer, zijn dit allemaal structurele ritten. Mensen zouden dit werk dan ook structureel moeten uitvoeren. Hierdoor ontstaan er voor hen ook veel meer zekerheid.”

Coronaprotocollen nog steeds nuttig

Veiligheid lijkt geen reden om niet terug te keren naar de branche. “Dit is naar mijn idee goed gewaarborgd met het sectorprotocol voor corona. Als je je daar als chauffeur aan houdt, kan je veilig je werk doen.” Toen vorig jaar de eerste protocollen werden ingevoerd, werd hier wel anders over gedacht. “Mensen waren toen nog heel bang en vonden de sectorprotocollen niet streng genoeg. Nu zijn er zelfs chauffeurs die vind dat het allemaal niet meer nodig is.”

De meeste chauffeurs zien volgens hem echter wel degelijk nog het nut in van de protocollen. “Zo’n taxi is een kleine ruimte en als je daar met een aantal mensen inzit, vinden chauffeurs het toch wel prettig om zich nog aan de protocollen te houden.” In september zal CNV samen met het KNV kijken hoe het hiermee verder moet. Di Giacomo Russo benadrukt dat zij dicht bij de adviezen van het OMT en de richtlijnen van het RIVM blijven. “Voordat er iets verandert, moet dit hier echt mee in lijn zijn.”

Niet alleen maar negatieve gevolgen

Tot slot wil de vakbondsbestuurder nog benadrukken dat de coronacrisis niet alleen negatieve gevolgen heeft gehad voor chauffeurs. Zo is het besef hoe belangrijk het werk is dat zij doen volgens hem door de pandemie gegroeid. “Bijvoorbeeld in het zorgvervoer, wat door is gegaan in coronatijd. Chauffeurs die deze ritten uitvoeren begrijpen nu beter dat hun vak van grote waarde is.” Hij hoopt dat met een verbeterde cao de nadruk meer op dit positieve aspect zal komen te liggen.

Agostino Di Giacomo Russo zal namens het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer op 16 september 2021 een analyse geven van de afgelopen twee jaar aanbestedingen. Hij geeft hierbij onder meer antwoord op de vraag wat de invloed is geweest van de coronacrisis op aanbestedingen. Aanmelden voor het Congres en de vakbeurs kan nu nog met een aantrekkelijke vroegboekkorting. 

Lees ook: ‘Boete voor overschrijden maximale inlening taxipersoneel leidt tot betere naleving cao’

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

12 reacties op “CNV: ‘Taxi-cao moet nu écht beter om vakmensen te behouden’ ”

Peter Vriens|05.08.21|11:38

CNV en FNV willen een beter CAO, wie niet? Ondernemers ook wel.
Maar door verplicht aanbesteden moet alles voor de laagste prijs waardoor een kaalslag onder de Taxibedrijven heeft plaatsgevonden en nog steeds.
Dit gaat natuurlijk ten koste van kwaliteit en helemaal geen taxi meer te verkrijgen in de provincie.
Aanbestedingen zien er op papier prachtig uit. De praktijk is een andere.
Op de taxi dag weer advies (zonder garantie) van de z.g. deskundigen, die de branche om zeep hebben gebracht.

Niek Ijdema|05.08.21|11:50

het is belachelijk dat er geen toeslagen zijn voor de taxi chauffeurs voor werken op de zaterdag of de zondag.

Cor Beets|05.08.21|12:13

De cao kunnen wel beter worden maar door het beknibbelen door rijk enz op het vervoer laten de taxibedrijven nu veel ritten doen door chauffeurs (waarze subsidies over het loon krijgen).
De chauffeurs die ervaring hebben en goed opgeleid zijn worden minder ingezet omdat ze vaak hoog in het loontabel zitten.
Het nadeel is dat ervaren chauffeurs er geen toekomst in zitten en daarom dat bij hun ook de inzet omlaag gaat.
En dan gaat de kwaliteit ook achteruit.

Zozo|05.08.21|13:06

De cao is nu puur voor werkgever.
Ze kunnen een deel van het bedrijfsrisico afwentelen op de chauffeurs door op rustige dagen gerust 90 minuten pauze te geven en op drukke dagen mag je blij zijn met kwartier.
Verder vinden ze het normaal dat je zo maar een uur of meer voor je rooster kunt beginnen als het druk is (zonder te vragen) en dat je voor ze klaar staat als er naar tijd nog een rit moet worden gedaan.
Verander dit! Max 1 maal pauze en max 45 minuten en een bovengemiddeld loonverhoging.

Zozo|05.08.21|13:11

Bovengemiddeld bedoel dan met minimaal 4% of meer. Met voorstel van nu 2% gaan we er weer op achteruit omdat dit bijna overal is en dus geen echte verhoging maar alleen inflatie correctie is.
Hou verder op met de aanbestedingen en chauffeurs telkens op Opov lijsten zetten, geef bedrijven en chauffeurs zekerheid voor het werk.

Elihu van Groeneveld (pseudoniem)|05.08.21|19:55

Wanneer je voor het taxiwerk meer vakmensen wilt werven, dan zou je het aantrekkelijker kunnen maken voor de 67-plusser. Deze groep werkt meestal de eerste 5/10 uren van de week niet voor zichzelf, maar volledig voor de belasting. Om het voor deze groep (nog) aantrekkelijker te maken, zou de loonschaal onorthodox op z’n kop moeten, zodat b.v. de eerste tien uren van de week significant beter worden beloond en wellicht de laatste tien u/p.w. dan maar wat minder.

Eric van Dulst|05.08.21|21:38

Ik denk dat we helemaal geen CAO nodig hebben .Dat kunnen de chauffeurs ook zelf regelen. Als er dan misbruik van gemaakt word ga je gewoon naar een betere werkgever. De meeste chauffeurs zijn dat toch al gewend en ze zijn ook gewend dat er misbruik gemaakt wordt. Er kan toch niet gehandhaafd worden op de CAO regels. Dat is onmogelijk.
In de praktijk is een goede ondernemer cq werkgever goed voor hun klanten,maar ook voor hun werknemers. De slechte vallen automatisch af .

Arie van Someren|05.08.21|22:29

In mijn beleving zijn er veel te weinig chauffeurs lid van een vakbond. Als er meer leden zijn, dan kunnen de vakbonden ook een grotere vuist maken. Bij een goed loon (dus aantrekkelijk op de huidige krappe arbeidsmarkt) kunnen de taxibedrijven alleen maar inschrijven voor een hogere prijs en zullen de provincies en gemeentes wel mee moeten gaan. Bedrijven die tóch laag inschrijven kunnen geen chauffeurs vinden en zijn bij voorbaat kansloos.

Arie van Someren|05.08.21|22:30

Ja, ik ben lid van een vakbond. Die mij uitstekend geholpen heeft bij een akkefietje bij mijn werkgever.

Arie van Someren|05.08.21|22:31

Ja, ik ben lid van een vakbond. Die heeft mij uitstekend geholpen bij een akkefietje met mijn werkgever.

Marinho Paais|09.08.21|22:15

Salaris bij ziekte is buitengewoon slecht. Tja wat verwacht je verder van een branche die is geliberaliseerd met wel hele kleine marges.

Ayad|13.08.21|16:17

Een taxi boeken doe je eenvoudig en snel bij express-taxi.nl. Bij Express Taxi is er voor iedereen een prettige en gepaste manier om een taxi te boeken. Er zijn een aantal zekerheden waar je bij Express Taxi van op aan kan.

Zo zijn we 24/7 operationeel en hebben we een uitgebreid netwerk van chauffeurs. Op deze manier ben je verzekerd van goede service en kunnen we je overal naartoe brengen.