Passagier Uber

Terugwinnen chauffeurs kostte Uber veel geld

Foto: Uber

Taxiplatform Uber heeft in het tweede kwartaal flink in de buidel moeten tasten om chauffeurs terug te halen die vanwege de coronacrisis waren gestopt met rijden voor het bedrijf.

Veel chauffeurs stopten met rijden voor Uber doordat de vraag naar ritjes sterk was teruggelopen als gevolg van de coronapandemie. Het afgelopen kwartaal trok het bedrijf de portemonnee flink om hen te verleiden terug te keren.

Die inspanning resulteerde in een groter dan verwacht operationeel verlies. Het resultaat voor aftrek van rente, belastingen en andere kosten was min 509 miljoen dollar. Het taxibedrijf verwacht dat dit resultaat in het derde kwartaal minder dan 100 miljoen dollar zal zijn. Aan het begin van het jaar had het bedrijf er nog vertrouwen in dat het voor het einde van het jaar winstgevend zou zijn.

Zwarte cijfers dankzij beursgang Didi

Evengoed sloot het bedrijf de meetperiode af met een nettowinst. Dat betekende de eerste kwartaalwinst sinds het bedrijf in 2019 naar de beurs is gebracht. De zwarte cijfers had Uber te danken aan het aandeel in de Chinese branchegenoot Didi. Dat bedrijf maakte in juni een beursgang, waarvan Uber dus profiteerde.

Uber bezorgt sinds 2014 maaltijden van restaurants en de pandemie heeft de groei van die tak enorm versneld. Het is inmiddels het onderdeel van Uber dat de meeste omzet genereert. De omzet van Uber verdubbelde in het tweede kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar 3,9 miljard dollar. Netto boekte Uber een winst van 1,1 miljard dollar. Vorig jaar was in het tweede kwartaal nog sprake van een verlies van 1,8 miljard dollar.

Bron: ANP

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Terugwinnen chauffeurs kostte Uber veel geld | TaxiPro
Passagier Uber

Terugwinnen chauffeurs kostte Uber veel geld

Foto: Uber

Taxiplatform Uber heeft in het tweede kwartaal flink in de buidel moeten tasten om chauffeurs terug te halen die vanwege de coronacrisis waren gestopt met rijden voor het bedrijf.

Veel chauffeurs stopten met rijden voor Uber doordat de vraag naar ritjes sterk was teruggelopen als gevolg van de coronapandemie. Het afgelopen kwartaal trok het bedrijf de portemonnee flink om hen te verleiden terug te keren.

Die inspanning resulteerde in een groter dan verwacht operationeel verlies. Het resultaat voor aftrek van rente, belastingen en andere kosten was min 509 miljoen dollar. Het taxibedrijf verwacht dat dit resultaat in het derde kwartaal minder dan 100 miljoen dollar zal zijn. Aan het begin van het jaar had het bedrijf er nog vertrouwen in dat het voor het einde van het jaar winstgevend zou zijn.

Zwarte cijfers dankzij beursgang Didi

Evengoed sloot het bedrijf de meetperiode af met een nettowinst. Dat betekende de eerste kwartaalwinst sinds het bedrijf in 2019 naar de beurs is gebracht. De zwarte cijfers had Uber te danken aan het aandeel in de Chinese branchegenoot Didi. Dat bedrijf maakte in juni een beursgang, waarvan Uber dus profiteerde.

Uber bezorgt sinds 2014 maaltijden van restaurants en de pandemie heeft de groei van die tak enorm versneld. Het is inmiddels het onderdeel van Uber dat de meeste omzet genereert. De omzet van Uber verdubbelde in het tweede kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar 3,9 miljard dollar. Netto boekte Uber een winst van 1,1 miljard dollar. Vorig jaar was in het tweede kwartaal nog sprake van een verlies van 1,8 miljard dollar.

Bron: ANP

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.