TCA

TCA niet bang voor gevolgen Uber-uitspraak

Bron: TCA

TCA-directeur Hedy Borreman is positief over het oordeel van de rechter dat Uber-chauffeurs als werknemers behandeld moeten worden. Ze is niet bang dat de uitspraak gevolgen zal hebben voor de grootste taxicentrale van het land, maar ze denkt ook niet dat mensen nu massaal weer in traditionele taxi’s gaan stappen.

In een interview met BNR Zakendoen gaf Borreman vorige maand aan dat zij merkt dat de consumenten zijn gaan wennen aan de lage prijzen van Uber, waardoor ze minder snel geneigd zijn om een traditionele taxi te nemen. Tegelijk stelde ze dat Uber-chauffeurs in het begin goed verdienen maar na verloop van tijd steeds meer uren moeten maken om een gezonde boterham te kunnen verdienen. Dit kan volgens haar de veiligheid van chauffeurs en passagiers niet ten goede komen.

De TCA-directeur stelt in gesprek met TaxiPro dat zij de uitspraak van de rechter in de zaak van FNV tegen Uber als iets goeds beschouwt. “Alles wat er voor zorgt dat chauffeurs uiteindelijk een betere positie krijgen, om zo een normaal inkomen te verdienen, moet worden aangegrepen. Mogelijk zullen de prijzen hierdoor meer gaan normaliseren en dat is voor chauffeurs goed nieuws.”

Borreman verwacht echter niet dat hogere prijzen er direct toe leiden dat mensen vaker een traditionele taxi nemen. De vraag is volgens haar of de vakbond FNV na deze uitspraak direct achter andere platforms aangaat. “Of er daadwerkelijk grote veranderingen gaan plaatsvinden, hangt ook daar vanaf.”

FNV niet tegen flexwerk, maar tegen schijnconstructies

Op het moment dat ook de prijzen van andere platforms omhoog gaan, zullen mensen volgens Borreman naar verwachting op zoek gaan naar alternatieven zoals het openbaar vervoer, de fiets of de scooter. TCA vreest er echter niet voor dat de uitspraak van de rechter vergaande gevolgen zal hebben voor hen, zoals Uber suggereerde. “FNV heeft gezegd dat ze niet tegen flexwerk zijn, maar tegen schijnconstructies.”

Hier is volgens haar bij TCA – in tegenstelling tot bij Uber – geen sprake van. “Wij rekenen een eerlijke prijs voor de ritten. Over het algemeen wordt er tegen meterprijzen gereden en deze zijn door de overheid vastgesteld. Daarbij werken wij niet met commissies, maar met vaste contributies.” Een zelfstandig ondernemer moet in de ogen van Borreman ook daadwerkelijk keuzes kunnen maken. “Binnen TCA hebben chauffeurs inspraak in prijsstellingen en kunnen zij ervoor kiezen om bepaalde ritten niet te rijden.”

Effecten ook door andere bedrijven onderzocht

Het bedrijfsmodel van TCA is in haar optiek dan ook niet te vergelijken met dat van Uber. De komende tijd zal de taxicentrale gaan bekijken waar de uitspraak mogelijk effect kan hebben op hun bedrijfsvoering. Deze uitspraak kan zou ook gevolgen kunnen hebben voor andere bedrijfstakken. Borreman stelt echter eerst te willen afwachten of het in stand blijft in het hoger beroep.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “TCA niet bang voor gevolgen Uber-uitspraak”

Ruben Brandenburg|16.09.21|19:02

Beste tca. Er is toch bijna niemand die voor een werkgever 8 uur achter het stuur gaat zitten voor het honger loontje dat je verdiend als werknemer voor een taxi bedrijf, nog geen eens 12 a 14 euro bruto per uur, de hele taxi Cao is volledig uitgekleed en stelt echt niks meer voor.
Zelfs wachten op een standplaats ziet een werkgever niet meer als werken.
Ik rij niet voor Uber maar voor een werkgever met dat honger loontje nooit.

Galles Masterdam|22.09.21|14:48

Tca staat ook op het lijstje van de fnv, let maar op!

TCA niet bang voor gevolgen Uber-uitspraak | TaxiPro
TCA

TCA niet bang voor gevolgen Uber-uitspraak

Bron: TCA

TCA-directeur Hedy Borreman is positief over het oordeel van de rechter dat Uber-chauffeurs als werknemers behandeld moeten worden. Ze is niet bang dat de uitspraak gevolgen zal hebben voor de grootste taxicentrale van het land, maar ze denkt ook niet dat mensen nu massaal weer in traditionele taxi’s gaan stappen.

In een interview met BNR Zakendoen gaf Borreman vorige maand aan dat zij merkt dat de consumenten zijn gaan wennen aan de lage prijzen van Uber, waardoor ze minder snel geneigd zijn om een traditionele taxi te nemen. Tegelijk stelde ze dat Uber-chauffeurs in het begin goed verdienen maar na verloop van tijd steeds meer uren moeten maken om een gezonde boterham te kunnen verdienen. Dit kan volgens haar de veiligheid van chauffeurs en passagiers niet ten goede komen.

De TCA-directeur stelt in gesprek met TaxiPro dat zij de uitspraak van de rechter in de zaak van FNV tegen Uber als iets goeds beschouwt. “Alles wat er voor zorgt dat chauffeurs uiteindelijk een betere positie krijgen, om zo een normaal inkomen te verdienen, moet worden aangegrepen. Mogelijk zullen de prijzen hierdoor meer gaan normaliseren en dat is voor chauffeurs goed nieuws.”

Borreman verwacht echter niet dat hogere prijzen er direct toe leiden dat mensen vaker een traditionele taxi nemen. De vraag is volgens haar of de vakbond FNV na deze uitspraak direct achter andere platforms aangaat. “Of er daadwerkelijk grote veranderingen gaan plaatsvinden, hangt ook daar vanaf.”

FNV niet tegen flexwerk, maar tegen schijnconstructies

Op het moment dat ook de prijzen van andere platforms omhoog gaan, zullen mensen volgens Borreman naar verwachting op zoek gaan naar alternatieven zoals het openbaar vervoer, de fiets of de scooter. TCA vreest er echter niet voor dat de uitspraak van de rechter vergaande gevolgen zal hebben voor hen, zoals Uber suggereerde. “FNV heeft gezegd dat ze niet tegen flexwerk zijn, maar tegen schijnconstructies.”

Hier is volgens haar bij TCA – in tegenstelling tot bij Uber – geen sprake van. “Wij rekenen een eerlijke prijs voor de ritten. Over het algemeen wordt er tegen meterprijzen gereden en deze zijn door de overheid vastgesteld. Daarbij werken wij niet met commissies, maar met vaste contributies.” Een zelfstandig ondernemer moet in de ogen van Borreman ook daadwerkelijk keuzes kunnen maken. “Binnen TCA hebben chauffeurs inspraak in prijsstellingen en kunnen zij ervoor kiezen om bepaalde ritten niet te rijden.”

Effecten ook door andere bedrijven onderzocht

Het bedrijfsmodel van TCA is in haar optiek dan ook niet te vergelijken met dat van Uber. De komende tijd zal de taxicentrale gaan bekijken waar de uitspraak mogelijk effect kan hebben op hun bedrijfsvoering. Deze uitspraak kan zou ook gevolgen kunnen hebben voor andere bedrijfstakken. Borreman stelt echter eerst te willen afwachten of het in stand blijft in het hoger beroep.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “TCA niet bang voor gevolgen Uber-uitspraak”

Ruben Brandenburg|16.09.21|19:02

Beste tca. Er is toch bijna niemand die voor een werkgever 8 uur achter het stuur gaat zitten voor het honger loontje dat je verdiend als werknemer voor een taxi bedrijf, nog geen eens 12 a 14 euro bruto per uur, de hele taxi Cao is volledig uitgekleed en stelt echt niks meer voor.
Zelfs wachten op een standplaats ziet een werkgever niet meer als werken.
Ik rij niet voor Uber maar voor een werkgever met dat honger loontje nooit.

Galles Masterdam|22.09.21|14:48

Tca staat ook op het lijstje van de fnv, let maar op!