Geld. Foto: iStock / darkojow

Kosten taxivervoer stijgen in 2022 met 3,5 procent

Foto ter illustratie. Foto: iStock / darkojow

Panteia heeft berekend dat de kosten van het taxivervoer in 2022 zullen stijgen met 3,5 procent. De twee belangrijkste ontwikkelingen die meewegen in deze NEA-index zijn de stijging van de cao-lonen met 2,5 procent per 1 januari 2022 en de stijgende brandstofkosten. 

Door de stijging van de lonen van taxi- en zorgvervoerchauffeurs met de start van het nieuwe jaar, nemen de kosten van het taxivervoer met 2,6 procent toe. De hogere brandstofkosten zorgen hier bovenop nog voor een kostenstijging van 0,9 procent, waardoor de NEA-index voor 2022 op 3,5 procent uitkomt.

De kostenontwikkelingen zijn dus gebaseerd op vaststaande feiten zoals de cao Taxivervoer, maar ook op prognoses van het Centraal Planbureau. Bij de berekening van de kostenontwikkeling is er daarentegen geen rekening gehouden met kostenstijgingen als gevolg van toename van de congestie. En ook toekomstige kostenontwikkelingen die nog onzeker zijn, zijn niet bij de berekening betrokken.

Effecten van corona niet meegenomen in het onderzoek

De coronacrisis heeft sinds maart 2020 een grote impact op de taxisector. De omzet van taxibedrijven is bijvoorbeeld sterk afgenomen. Toch woog dit effect van corona net als vorig jaar niet mee bij de berekening van de NEA-index. Omzet is namelijk geen onderdeel van de kostenontwikkelingen van Panteia.

Naast de reguliere loon- en prijsontwikkeling heeft de coronacrisis ook invloed gehad op de algehele kostenontwikkeling in de branche. Denk aan meerkosten door bijvoorbeeld ziekteverzuim in verband met corona of de schoonmaak van voertuigen. Deze kosten zijn echter zo verschillend bij elk bedrijf, dat ze volgens de onderzoekers niet direct uit te drukken zijn in één cijfer. Om deze reden is ook hier geen rekening mee gehouden in de index.

Onderstaand het volledige overzicht van ontwikkelingen en ramingen voor de NEA-index 2022: NEA-index 2022

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Kosten taxivervoer stijgen in 2022 met 3,5 procent”

Clash Royale|29.10.21|14:43

Dit mogen ze wel opnieuw gaan berekenen. de brandstof alleen is al meer dan die 116% nacalculatie.

Jorg|30.10.21|13:21

Als je voor Uber rijdt maakt dat toch niet uit Clash Royale, omzet = winst zeggen ze daar he.

Kosten taxivervoer stijgen in 2022 met 3,5 procent | TaxiPro
Geld. Foto: iStock / darkojow

Kosten taxivervoer stijgen in 2022 met 3,5 procent

Foto ter illustratie. Foto: iStock / darkojow

Panteia heeft berekend dat de kosten van het taxivervoer in 2022 zullen stijgen met 3,5 procent. De twee belangrijkste ontwikkelingen die meewegen in deze NEA-index zijn de stijging van de cao-lonen met 2,5 procent per 1 januari 2022 en de stijgende brandstofkosten. 

Door de stijging van de lonen van taxi- en zorgvervoerchauffeurs met de start van het nieuwe jaar, nemen de kosten van het taxivervoer met 2,6 procent toe. De hogere brandstofkosten zorgen hier bovenop nog voor een kostenstijging van 0,9 procent, waardoor de NEA-index voor 2022 op 3,5 procent uitkomt.

De kostenontwikkelingen zijn dus gebaseerd op vaststaande feiten zoals de cao Taxivervoer, maar ook op prognoses van het Centraal Planbureau. Bij de berekening van de kostenontwikkeling is er daarentegen geen rekening gehouden met kostenstijgingen als gevolg van toename van de congestie. En ook toekomstige kostenontwikkelingen die nog onzeker zijn, zijn niet bij de berekening betrokken.

Effecten van corona niet meegenomen in het onderzoek

De coronacrisis heeft sinds maart 2020 een grote impact op de taxisector. De omzet van taxibedrijven is bijvoorbeeld sterk afgenomen. Toch woog dit effect van corona net als vorig jaar niet mee bij de berekening van de NEA-index. Omzet is namelijk geen onderdeel van de kostenontwikkelingen van Panteia.

Naast de reguliere loon- en prijsontwikkeling heeft de coronacrisis ook invloed gehad op de algehele kostenontwikkeling in de branche. Denk aan meerkosten door bijvoorbeeld ziekteverzuim in verband met corona of de schoonmaak van voertuigen. Deze kosten zijn echter zo verschillend bij elk bedrijf, dat ze volgens de onderzoekers niet direct uit te drukken zijn in één cijfer. Om deze reden is ook hier geen rekening mee gehouden in de index.

Onderstaand het volledige overzicht van ontwikkelingen en ramingen voor de NEA-index 2022: NEA-index 2022

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Kosten taxivervoer stijgen in 2022 met 3,5 procent”

Clash Royale|29.10.21|14:43

Dit mogen ze wel opnieuw gaan berekenen. de brandstof alleen is al meer dan die 116% nacalculatie.

Jorg|30.10.21|13:21

Als je voor Uber rijdt maakt dat toch niet uit Clash Royale, omzet = winst zeggen ze daar he.